Temat interpretacji
Stawka VAT dla sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji gnojowic i ścieków odzwierzęcych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2017r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji gnojowic i ścieków odzwierzęcych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w wykorzystaniu i zastosowaniu metod mikrobiologicznego usuwania skażeń i ochrony środowiska z wykorzystaniem opracowanych do tego celu biopreparatów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca jest zainteresowany wprowadzeniem na rynek polski preparatu enzymatyczno-mikrobiologicznego, służącego do biodegradacji gnojowic, gnojówek i innych ścieków odzwierzęcych, zarówno płynnych, jak i stałych na drodze enzymatycznej (dalej: Preparat). Preparat jest przeznaczony do zastosowania w zbiornikach na gnojówkę i gnojowicę, szambach, lagunach i kanałach gnojowych, budynkach inwentarskich, hałdach z obornikiem, zbiornikach z resztkami z ubojni, garbarni i innych składowiskach resztek organicznych.
Preparat posiada postać drobnego granulatu o następującym składzie:
- substancja czynna, tj. enzym lub zestaw enzymów wraz z katalizatorem (a-amylaza, proteinaza serynowa, fitaza) w ilości bezpiecznej dla zwierząt gospodarskich - 0,08% - 0,1%;
- kompozyt bakteryjno-mikrobiologiczny - 0,3% - 0,6%;
- startery (glukoza, sacharoza, serwatka) 15% - 25%;
- nośnik bentonit paszowy - wypełnienie do 100% wagi.
Zasadniczy charakter nadają Produktowi enzymy, których zastosowanie umożliwia wykorzystanie Preparatu do utylizacji ścieków. W pierwszym i kluczowym dla całego procesu etapie utylizacji zawarty w preparacie kompozyt enzymatyczny inicjuje proces rozkładu substancji złożonych zawartych w gnojowicach i gnojówkach (białka, tłuszcze, skrobia, celulozy i ligniny) do substancji prostych stanowiących bezpośrednie źródło pokarmu dla znajdujących się w preparacie bakterii. Enzymatyczny rozkład substancji złożonych jest kluczowym procesem dla właściwego rozwoju bakterii w ścieku. Dostarczone w ten sposób substancje proste stanowią źródło energii i budulec struktur wewnątrzkomórkowych bakterii. Etap ten odpowiedzialny jest też za właściwą multiplikację mikroorganizmów i zasiedlenie ścieku. Kompozyt mikrobiologiczny pełni rolę pomocniczą i nie jest składnikiem decydującym dla przebiegu procesu czy przeznaczenia produktu.
Na skutek antybiotykoterapii stosowanej w każdej hodowli zwierząt gospodarskich, a także w wyniku stosowania okresowych zabiegów dezynfekcyjnych, kompozyt mikrobiologiczny w ściekach odzwierzęcych jest silnie redukowany, co w sposób znaczący może spowalniać przebieg właściwych procesów utylizacji tychże ścieków. Początkowe i ściśle ukierunkowane procesy enzymatycznego rozkładu dają wysokie prawdopodobieństwo osiągnięcia koncentracji właściwej dla osiągnięcia przewagi nad konkurencyjną mikroflorą patogenną zasiedlającą ścieki odzwierzęce i stanowiącą duże zagrożenie środowiskowe i toksykologiczne. W tak trudnym środowisku, bez enzymów zawartych w Produkcie, proces utylizacji gnojowic nie zachodziłby, bądź zachodziłby w zdecydowanie wolniejszy sposób, uniemożliwiający prawidłowy rozkład i utylizację ścieku.
Zatem zestaw enzymów jest głównym i dominującym składnikiem czynnym Produktu, odpowiedzialnym za inicjowanie i prawidłowy przebieg całego procesu.
Wnioskodawca 1 czerwca 2016 r. uzyskał opinię GUS, w której wskazano, że inny produkt Wnioskodawcy o analogicznym działaniu, służący do utylizacji ścieków w szambach i czyszczalniach mieści się w grupowaniu PKWiU 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Również w odniesieniu do nowego preparatu, Wnioskodawca zamierza wystąpić do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikującej Produkt do odpowiedniej pozycji PKWiU.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, opisany powyżej Produkt mieści się w grupowania PKWiU 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Wnioskodawca wystąpi również do GUS z wnioskiem o sklasyfikowanie Produktu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji gnojowic i ścieków odzwierzęcych?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne - art. 5a ustawy.
W załączniku nr 3 do ustawy określone zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjną stawką podatku. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%.
W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 57 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie:
- podpuszczka i jej koncentraty,
- enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem, umieszczenie tego dopisku przy danym symbolu statystycznym oznacza zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego i spełniającego wymagania sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru. Zatem wynikająca z załącznika obniżona stawka podatku VAT dotyczyć będzie wyłącznie danego towaru, o podanej w danej pozycji nazwie i podanym grupowaniu.
W przedmiotowej sprawie, obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% można zastosować m.in. do produktów stanowiących enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane mieszących się w grupowaniu PKWiU 20.14.64.0.
W ocenie Wnioskodawcy Preparat, który zamierza wprowadzić na rynek polski należy sklasyfikować zgodnie z grupowaniem PKWiU 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Głównym składnikiem, nadającym zasadniczy charakter Preparatowi oraz umożliwiającym jego działanie, są zawarte w tym produkcie enzymy, występujące jako podstawowy składnik odpowiedzialny za inicjowanie i prawidłowy przebieg procesu rozkładu gnojowic, gnojówek i innych ścieków odzwierzęcych. Umożliwia to, na skutek wyczerpania udostępnionych w procesach enzymatycznego rozkładu substancji pokarmowych, namnożone do odpowiedniej koncentracji bakterie produkują zewnątrzkomórkowo metabolity, dzięki którym dochodzi do dalszego rozkładu gnojowicy.
Zestaw enzymów jest głównym i dominującym składnikiem czynnym Produktu, odpowiedzialnym za inicjowanie i prawidłowy przebieg całego procesu. Bez niego Preparat nie mógł pełnić swojej funkcji. Mając na uwadze charakterystykę produktu nie ma wątpliwości co do tego, że Preparat mieści się w grupowaniu PKWiU 20.14.64.0.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei zgodnie z art. 146a ust. 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 57 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie: 1) podpuszczka i jej koncentraty, 2) enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".
Mając na uwadze opis działania i główne składniki czynne preparatu, w ocenie Wnioskodawcy należy go zakwalifikować do enzymów i preparatów enzymatycznych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych", o których mowa w wyjątku nr 2 wskazanym w pozycji 57 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Powyższa argumentacja dotycząca składu produktu, jak również charakterystyka procesu kwalifikowania tego produktu do właściwego grupowania PKWiU, prowadzą do wniosku, że właściwą stawką podatku przy sprzedaży Preparatu, będzie na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 57 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stawka 8%.
Wnioskodawca uzyskał w ubiegłym roku interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 05 września 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP1.4512.419.2016.l.MSu), w której organ potwierdził, iż do produktów enzymatyczno-bakteryjnych zaliczanych do grupowania PKWiU ex 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie: 1) podpuszczka i jej koncentraty, 2) enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej nie sklasyfikowane" można zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Interpretacja ta dotyczyła wprawdzie innego produktu, jednak o tożsamym sposobie działania i podobnym składzie.
Stanowisko to potwierdzają również interpretacje organów podatkowych wydane w podobnych stanach faktycznych, m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora IS w Poznaniu z dnia 19 marca 2015 r. (sygn. ILPP2/4512-1-31/15-2/JK), interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora IS w Warszawie z dnia 23 października 2013 (sygn. IPPP1/443-930/13-2/EK).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).
W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).
Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.
I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Z powyższego wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.
W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. 8%), pod pozycją 57 zostały wymienione towary o symbolu PKWiU ex 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane wyłącznie:
- podpuszczka i jej koncentraty,
- enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zainteresowany wprowadzeniem na rynek polski preparatu enzymatyczno-mikrobiologicznego, służącego do biodegradacji gnojowic, gnojówek i innych ścieków odzwierzęcych, zarówno płynnych, jak i stałych na drodze enzymatycznej (dalej: Preparat). Preparat jest przeznaczony do zastosowania w zbiornikach na gnojówkę i gnojowicę, szambach, lagunach i kanałach gnojowych, budynkach inwentarskich, hałdach z obornikiem, zbiornikach z resztkami z ubojni, garbarni i innych składowiskach resztek organicznych.
Preparat posiada postać drobnego granulatu o następującym składzie:
- substancja czynna, tj. enzym lub zestaw enzymów wraz z katalizatorem (a-amylaza, proteinaza serynowa, fitaza) w ilości bezpiecznej dla zwierząt gospodarskich - 0,08% - 0,1%;
- kompozyt bakteryjno-mikrobiologiczny - 0,3% - 0,6%;
- startery (glukoza, sacharoza, serwatka) 15% - 25%;
- nośnik bentonit paszowy - wypełnienie do 100% wagi.
Zasadniczy charakter nadają Produktowi enzymy, których zastosowanie umożliwia wykorzystanie Preparatu do utylizacji ścieków. W pierwszym i kluczowym dla całego procesu etapie utylizacji zawarty w preparacie kompozyt enzymatyczny inicjuje proces rozkładu substancji złożonych zawartych w gnojowicach i gnojówkach (białka, tłuszcze, skrobia, celulozy i ligniny) do substancji prostych stanowiących bezpośrednie źródło pokarmu dla znajdujących się w preparacie bakterii. Enzymatyczny rozkład substancji złożonych jest kluczowym procesem dla właściwego rozwoju bakterii w ścieku. Dostarczone w ten sposób substancje proste stanowią źródło energii i budulec struktur wewnątrzkomórkowych bakterii. Etap ten odpowiedzialny jest też za właściwą multiplikację mikroorganizmów i zasiedlenie ścieku. Kompozyt mikrobiologiczny pełni rolę pomocniczą i nie jest składnikiem decydującym dla przebiegu procesu czy przeznaczenia produktu. Zatem zestaw enzymów jest głównym i dominującym składnikiem czynnym Produktu, odpowiedzialnym za inicjowanie i prawidłowy przebieg całego procesu. W ocenie Wnioskodawcy, opisany powyżej Produkt mieści się w grupowania PKWiU 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że do sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji gnojowic i ścieków odzwierzęcych, mieszczących się - we wskazanym przez Zainteresowanego - grupowaniu PKWiU ex 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane wyłącznie: 1) podpuszczka i jej koncentraty, 2) enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie obniżona 8% stawka podatku od towarów i usług.
Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.
Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej