opodatkowanie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6. - Interpretacja - 2461-IBPP1.4512.866.2016.2.MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.02.2017, sygn. 2461-IBPP1.4512.866.2016.2.MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6 ( działki niezabudowane stan faktyczny nr 5 i 10) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6 ( działki niezabudowane stan faktyczny nr 5 i 10).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Opis działalności Spółki.

  1. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej P. (dalej: Spółka) jest: budowa, modernizacja, remonty dróg, mostów, placów i chodników, obiektów inżynierskich, boisk, kortów tenisowych i innych obiektów sportowych, jak i układanie cienkich dywaników z mas asfaltowych modyfikowanych polimerami oraz wykonywanie chodników i placów z kostki brukowej.
    Spółka ponadto wytwarza i oferuje do sprzedaży następujące wyroby: beton, belki mostowe i elementy przepustów ramowych, płytki chodnikowe, płyty drogowe, krawężniki, obrzeża trawnikowe, rury betonowe oraz inne wyroby z betonowni, nawierzchniowe masy asfaltowe produkowane w wytwórni mas bitumicznych, grysy i kruszywa. Spółka świadczy również usługi transportowe i sprzętowe.
  2. Powyższe czynności wykonywane przez Spółkę są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
  3. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jak i była nim w 2015 r. i później.
  4. Spółka nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych poza czynnościami, z tytułu których obrotu nie wlicza się do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy o VAT.
    Nieruchomości przy ul. W. 138 w N. - opis ogólny.
  5. Siedziba Spółki do dnia 16 maja 2016 r. znajdowała się przy ul. W. 138 w N..
  6. Pod ww. adresem mieścił się kompleks nieruchomości obejmujący działki nr 24/10, 24/11, 24/12, 24/13, 24/14, 24/15, 25/1, 25/5, 25/6, 26/10, 26/11.
  7. Spółka - do chwili sprzedaży, o której mowa w dalszej części wniosku - była użytkownikiem wieczystym gruntów, szczegółowo opisanych w dalszej części wniosku, obejmujących:
    1. działkę nr 24/12,
    2. działkę nr 24/14,
    3. działkę nr 24/13,
    4. działkę nr 24/15,
    5. działkę nr 24/10,
    6. działkę nr 24/11.
  8. Spółka była również - do chwili sprzedaży, o której mowa w dalszej części wniosku - właścicielem obiektów posadowionych na gruntach wymienionych pod lit. a.-e. powyżej, szczegółowo opisanych w dalszej części wniosku (działka z lit. f. powyżej była niezabudowana).
  9. Ponadto Spółka była - do chwili sprzedaży, o której mowa w dalszej części wniosku - właścicielem nieruchomości, szczegółowo opisanych w dalszej części wniosku, obejmujących:
    1. działki nr 26/10,
    2. działki nr 26/11,
    3. działki nr 25/1,
    4. działki nr 25/5,
    5. działki nr 25/6.
  10. W 2014 r. Spółka podjęła decyzję o zmianie siedziby i w związku z tym zaoferowano do sprzedaży ww. prawa użytkowania wieczystego gruntów wraz z prawem własności obiektów posadowionych na tych gruntach oraz prawo własności pozostałych nieruchomości, o których mowa powyżej.
  11. Spółka sprzedała w dniu 29 grudnia 2015 r. (data zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego):
    1. prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działkę nr 24/12 wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie obiektów (dot. stanu faktycznego nr 1),& 
    2. prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działkę nr 24/14 wraz z prawem własności znajdującego się na tym gruncie obiektu (dot. stanu faktycznego nr 2),
    3. prawo własności nieruchomości obejmującej niezabudowaną działkę nr 26/10 (dot. stanu faktycznego nr 3).
  12. Zarówno Spółka, jak i nabywca byli na dzień sprzedaży (tj. na dzień 29 grudnia 2015 r.) zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
  13. Strony umowy sprzedaży z dnia 29 grudnia 2015 r. złożyły w dniu 28 grudnia 2015 r. właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o VAT, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy w odniesieniu do działek nr 24/14 i 26/10.
  14. W dniu 22 kwietnia 2016 r. (data zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego) Spółka sprzedała na rzecz nabywcy (będącego innym podmiotem niż nabywca, który kupił od Spółki prawa i nieruchomości opisane w pkt 11 powyżej):
    1. prawo własności zabudowanej działki nr 26/11 (dot. stanu faktycznego nr 4),
    2. prawo własności zabudowanej działki nr 25/1 (dot. stanu faktycznego nr 5),
    3. prawo własności zabudowanej działki nr 25/5 (dot. stanu faktycznego nr 6),
    4. prawo własności niezabudowanej działki nr 25/6 (dot. stanu faktycznego nr 7),
    5. prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działkę nr 24/13 oraz prawo własności posadowionych na tym gruncie obiektów (dot. stanu faktycznego nr 8),
    6. prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działkę nr 24/15 oraz prawo własności posadowionych na tym gruncie obiektów (dot. stanu faktycznego nr 9),
    7. prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działkę nr 24/10 oraz prawo własności posadowionych na tym gruncie obiektów (dot. stanu faktycznego nr 10),
    8. prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego niezabudowaną działkę nr 24/11 (dot. stanu faktycznego nr 11).
  15. Zarówno Spółka, jak i nabywca byli na dzień sprzedaży (tj. na dzień 22 kwietnia 2016 r.) zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
  16. Strony umowy sprzedaży z dnia 22 kwietnia 2016 r. złożyły w dniu 21 kwietnia 2016 r. właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o VAT, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy w odniesieniu do działek nr 25/1, 25/5 i 26/11.
  17. Przedmiotem transakcji z dnia 29 grudnia 2015 r, oraz 22 kwietnia 2016 r., których dotyczy niniejszy wniosek, nie jest przedsiębiorstwo ani jego zorganizowana część, o których mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz wyłącznie wskazane powyżej składniki majątku obejmujące prawo wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności budynków i budowli na nich znajdujących się, jak również prawo własności pozostałych nieruchomości.

Stan faktyczny nr 5 - opis działki nr 24/11.

55. Działka nr 24/11 - według stanu na dzień 22 kwietnia 2016 r. - nie była zabudowana budynkami ani budowlami.

56. Działka nr 24/11 powstała z podziału działki nr 24/7.

57. Działka nr 24/11 nie była i nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

58. Dla działki nr 24/11 nabywca wystąpił z wnioskiem z dnia 11 grudnia 2015 r. o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. Decyzja ta została wydana w dniu 4 kwietnia 2016 r. i dotyczy zamierzenia inwestycyjnego pn. Budowa obiektu ekspozycyjnego z częścią handlowo-usługowo-biurowo-magazynową wraz z układem komunikacyjnym, parkingiem naziemnym i infrastrukturą techniczną, stacją trafo, zbiornikami, masztami oraz tablicami reklamowymi.

59. Prawo wieczystego użytkowania gruntu obejmującego działkę nr 24/7, z której wydzielono działkę nr 24/11, Spółka nabyła w dniu 12 lutego 2004 r. jako składnik przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego w ramach umowy przeniesienia własności tego przedsiębiorstwa zawartej w tym dniu pomiędzy Skarbem Państwa jako sprzedającym i Spółką jako kupującą.

60. Umowa przeniesienia własności przedsiębiorstwa, o której mowa powyżej, została zawarta na podstawie art. 52 ust. 3 i 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji w związku z § 15 ust. 2 poprzedzającej umowy z dnia 20 kwietnia 2001 r. o oddanie ww. przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania zawartej pomiędzy Skarbem Państwa jako oddającym a Spółką jako przejmującą. Postanowienia przytoczonej ustawy i umowy przewidywały (na warunkach w nich określonych), że własność przedsiębiorstwa mogła być przeniesiona na rzecz Spółki przed upływem okresu, na który ww. umowa została zawarta.

61. Działka nr 24/11 była - od początku dysponowania nią przez Spółkę - używana przez nią na potrzeby wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej, w ramach której czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Od rozpoczęcia jej używania przez Spółkę do dnia dokonania przez Spółkę przedmiotowej dostawy tej działki upłynęło 2 lata.

Stan faktyczny nr 10 - opis działki nr 25/6.

102. Działka nr 25/6 powstała z podziału działki nr 25/3.

103. Działka nr 25/6 - według stanu na dzień 22 kwietnia 2016 r. - nie była zabudowana żadnym budynkiem ani budowlą.

104. Przedmiotowa działka została nabyta przez Spółkę w dniu 15 lipca 2008 r. od osób fizycznych.

105. Działka nr 25/6 nie była i niej jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

106. Dla działki nr 25/3, z której wydzielono działkę nr 25/6, wydano decyzję nr 254/08 z dnia 22 października 2008 r. o ustaleniu warunków zabudowy.

107. Ponadto dla działki nr 25/6 nabywca wystąpił z wnioskiem z dnia 11 grudnia 2015 r. o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. Decyzja ta została wydana w dniu 4 kwietnia 2016 r. i dotyczy zamierzenia inwestycyjnego pn. Budowa obiektu ekspozycyjnego z częścią handlowo-usługowo-biurowo-magazynową wraz z układem komunikacyjnym, parkingiem naziemnym i infrastrukturą techniczną, stacją trafo, zbiornikami, masztami oraz tablicami reklamowymi.

108. Działka nr 25/6 była - od początku dysponowania nią przez Spółkę - używana przez nią na potrzeby wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej, w ramach której czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Od rozpoczęcia jej używania przez Spółkę do dnia dokonania przez Spółkę przedmiotowej dostawy tej działki upłynęło 2 lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

(nr 5 i 10):
5. Pytanie dot. stanu faktycznego nr 5: Czy dostawa działki niezabudowanej nr 24/11 korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT czy jest opodatkowana przy zastosowaniu stawki 23% podatku VAT?

10. Pytanie dot. stanu faktycznego nr 10: Czy dostawa działki niezabudowanej nr 25/6 korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT czy jest opodatkowana przy zastosowaniu stawki 23% podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, działki niezabudowane.

137. W ocenie Spółki w pierwszej kolejności należy rozważyć, czy dostawa działek niezabudowanych nr 24/11 i 25/6 korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

138. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

139. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT pod pojęciem terenów budowlanych rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

140. Zdaniem Spółki powyższy przepis należy interpretować tak, jak wskazano chociażby w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 sierpnia 2013 r. (znak: IPTPP1/443-400/13-4/MG), gdzie czytamy: (...) skoro dla terenu, na którym znajduje się przedmiotowa działka, nie ma planu zagospodarowania przestrzennego ani nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, to działka ta nie stanowi terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Wobec powyższego, dostawa przedmiotowej działki będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jeżeli na dzień dostawy działka (...) nadal nie będzie stanowiła terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

141. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że działki nr 24/11 oraz nr 25/6 nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jednakże na dzień ich sprzedaży istniała wydana wobec nich decyzja z dnia 4 kwietnia 2016 r. o ustaleniu warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego pn. Budowa obiektu ekspozycyjnego z częścią handlowo-usługowo-biurowo-magazynową wraz z układem komunikacyjnym, parkingiem naziemnym i infrastrukturą techniczną, stacją trafo, zbiornikami, masztami oraz tablicami reklamowymi.

142. Skoro zatem działki nr 24/11 oraz nr 25/6 stanowiły tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez wzgląd na ww. decyzję o ustaleniu warunków zabudowy, Spółka uważa, że dostawa przedmiotowych działek nie mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT (ani nie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie innych przepisów).

143. Oznacza to, że sprzedaż działek nr 24/11 oraz nr 25/6 dokonana w dniu 22 kwietnia 2016 r. winna była zostać opodatkowana przy zastosowaniu stawki 23% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej nr 24/11 (stan faktyczny nr 5),
  • za prawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa własności działki niezbudowanej nr 25/6.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie ze sobą tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ udzielił odpowiedzi w zakresie stanów faktycznych nr 5 i 10 w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Wnioskodawca podał we wniosku, że dokonał sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej nr 24/11 oraz prawa własności niezabudowanej działki nr 25/6.

W myśl art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Należy wskazać, że przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy, a te z kolei dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zatem nieruchomość gruntowa spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że w wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.

Zatem w świetle powołanego przepisu art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, odpłatna dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów. Również dostawa prawa własności gruntu stanowi dostawę towarów.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług określona jest w art. 41 ust. 1 ustawy i wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicja terenów budowlanych zawarta została w art. 2 pkt 33 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

O charakterze danego gruntu powinien więc rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego istotna jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na postawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonał sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6.

Działki nr 24/11 i 25/6 według stanu na dzień 22 kwietnia 2016 r. nie były zabudowane budynkami ani budowlami. Ponadto przedmiotowe działki nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Dla działek nr 24/11 i 25/6 nabywca wystąpił z wnioskiem z dnia 11 grudnia 2015 r. o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy. Decyzja ta została wydana w dniu 4 kwietnia 2016 r. i dotyczy zamierzenia inwestycyjnego pn. Budowa obiektu ekspozycyjnego z częścią handlowo-usługowo-biurowo-magazynową wraz z układem komunikacyjnym, parkingiem naziemnym i infrastrukturą techniczną, stacją trafo, zbiornikami, masztami oraz tablicami reklamowymi.

Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Odnosząc przedstawiony wyżej opis sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że niezabudowane działki nr 24/11 i 25/6 zgodnie z wydaną w dniu 4 kwietnia 2016 r. decyzją o ustaleniu warunków zabudowy stanowią teren budowlany, gdyż zgodnie z tą decyzją przeznaczone zostały na realizację inwestycji pn. Budowa obiektu ekspozycyjnego z częścią handlowo-usługowo-biurowo-magazynową wraz z układem komunikacyjnym, parkingiem naziemnym i infrastrukturą techniczną, stacją trafo, zbiornikami, masztami oraz tablicami reklamowymi.

Tym samym dostawa prawa użytkowania wieczystego działki nr 24/11 i prawa własności działki nr 25/6 jako gruntów przeznaczonych pod zabudowę nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że skoro nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren ma charakter budowlany) to należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że na jego podstawie korzysta ze zwolnienia dostawa gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • dostawa dotyczy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • dokonującemu dostawy towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, że korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT nie jest możliwe.

Z opisu sprawy wynika, że działki nr 24/11 i 25/6 były od początku dysponowania nimi przez Wnioskodawcę używane na potrzeby wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w ramach której czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie wykorzystywał przedmiotowych działek do jakiejkolwiek działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe, ponieważ nieruchomości, które były przedmiotem sprzedaży - działki nr 24/11 i 25/6 - nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności zwolnionej od podatku, Wnioskodawca nie był uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji przedmiotową dostawę nieruchomości Wnioskodawca był zobowiązany opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na to, iż do dostawy prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej nr 24/11 i prawa własności działki niezabudowanej nr 25/6 nie znajdą zastosowania zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT - dostawa przedmiotowych działek podlegała opodatkowaniu wg 23% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej nr 24/11 i prawa własności działki niezabudowanej nr 25/6, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wydana interpretacja traci swą ważność.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem z 28 października 2016 r. wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach