Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, których Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 20 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, które Gmina jest w stanie przypisać bezpośrednio i wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic jest prawidłowe,
- braku prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, których Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego (tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od zakupów związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 20 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 4 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP3/4512.724.2016.1.EJ.
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 16 stycznia 2017 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (Gmina) Urząd Miasta jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zadań Wnioskodawcy należą:
- działania nałożone przepisami prawa, dla realizacji których Wnioskodawca został powołany tj. zadania dotyczące wypełniania obowiązków organów władzy publicznej, które nie podlegają regulacji ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 710),
- działania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, co do których stosuje się ww. ustawę.
Do podstawowych obowiązków Wnioskodawcy należy realizacja zadań:
- własnych,
- zleconych z zakresu administracji rządowej nałożonych na samorządu ustawami,
- wynikających z zawartych porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.
Do realizacji zadań własnych jednostka samorządu terytorialnego powołuje jednostki pomocnicze tzw. Dzielnice na rzecz których dokonywane są zakupy. Do zadań Dzielnic zgodnie z § 72a statutu Miasta (Uchwała Rady Miasta) należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym przekazane jej przez Radę Miasta służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb i poprawie warunków życia jej mieszkańców.
Gmina realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej dotyczących organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. Do zadań zleconych należą również m.in. prowadzenie akt stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, w tym także wystawianie dowodów osobistych, obsługa i realizacja programu 500 Plus, wydawanie decyzji w sprawie prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zaspokojenie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, przygotowywanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej, wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, prowadzenie rejestracji pojazdów i wydawanie dowodów rejestracyjnych, wydawanie praw jazdy.
Na realizację ww. zadań Wnioskodawca otrzymuje z budżetu państwa dotacje celowe. W ramach otrzymanej dotacji celowej Wnioskodawca może przeznaczyć od 1% 3% środków na obsługę administracyjno-biurową zadania zleconego. Procent finansowania obsługi zależy od rodzaju zadania.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Stosując art. 90 ust. 1 ww. ustawy przy zakupie towarów i usług Gmina odrębnie określa kwoty podatku naliczonego związanego bezpośrednio z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku zakupu towarów i usług, w stosunku do których nie można jednoznacznie określić jakiej sprzedaży dotyczą (opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu) Gmina korzysta z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego tzw. strukturą i prewskaźnikiem. Powyższego odliczenia Gmina dokonuje w odniesieniu do różnego rodzaju zakupów, które służą zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej. Dotyczy to zakupu materiałów i wyposażenia, zakupu pomocy naukowych, zakupu energii, zakupu usług remontowych, odprowadzanie ścieków, opłat eksploatacyjnych, sprzątania, dozoru, wywozu nieczystości, usług asysty technicznej sprzętu i oprogramowania informatycznego, usług teleinformatycznych, usług dostępu do sieci internet, ekspertyz, analiz i opinii. W wielu sytuacjach przedmiotowe zakupy dotyczą realizacji zadań własnych oraz zadań zleconych.
W piśmie z dnia 20 stycznia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że w związku z centralizacją od dnia 1 stycznia 2017 r. nazwa Wnioskodawcy uległa zmianie z Gmina Miejska Urząd Miasta na Gmina Miejska. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:
- Jednostki pomocnicze tzw. Dzielnice, na rzecz których Wnioskodawca dokonuje zakupów nie są odrębnymi od Wnioskodawcy czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.
- Zakupy dokonywane na rzecz Dzielnic, które wykonują zadania własne Gminy przekazane jej przez Radę Miasta dokonywane są przez Wnioskodawcę z zaznaczeniem, których Dzielnic dotyczą.
- Gmina na rzecz Dzielnic dokonuje następujących zakupów:
- materiałów i urządzeń biurowych,
- urządzeń komputerowych i akcesoriów komputerowych,
- prasy, książek, wydawnictw promocyjnych i upominków,
- materiałów gospodarczych i środków czystości,
- roślin, drzew i krzewów,
- materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych,
- programów i licencji,
- artykułów spożywczych,
- energii cieplnej i elektrycznej,
- gaz, woda,
- opłat za odprowadzanie ścieków, sprzątanie, dozór, gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- usług asysty technicznej sprzętu i oprogramowania, usług teleinformatycznych,
- naprawy i konserwacji urządzeń biurowych i instalacji w budynkach,
- remonty budynków i lokali,
- opłat pocztowych,
- ogłoszeń i reklamy,
- opłat z tytułu zakupu usług telefonii komórkowej i stacjonarnej,
- usług ekspertyz, analiz i opinii.
- Dzielnice aktualnie działają w oparciu o
Statuty Dzielnic ustalone przez Radę Miasta uchwałami z dnia 12 marca
2014 r. w sprawie organizacji i zakresu działania: Dzielnicy I uchwała
nr X, Dzielnicy II uchwała nr X, Dzielnicy III uchwała nr X, Dzielnicy
IV uchwała nr X, Dzielnicy V uchwała nr X, Dzielnicy VI uchwała nr X,
Dzielnicy VII uchwała nr X, Dzielnicy VIII uchwała nr X, Dzielnicy IX
uchwała nr X, Dzielnicy X uchwała nr X, Dzielnicy XI uchwała nr X,
Dzielnicy XII uchwała nr X, Dzielnicy XIII uchwała nr X, Dzielnicy XIV
uchwała nr X, Dzielnicy XV uchwała nr X, Dzielnicy XVI uchwała nr X,
Dzielnicy XVII uchwała nr X, Dzielnicy XVIII uchwała nr X.
Zgodnie z punktem II § 3 uchwał Rady Miasta w sprawie organizacji i zakresu działania Dzielnic należy:- Wybór,
planowanie i ocena realizacji zadań dotyczących bezpośrednio obszaru
Dzielnicy i służących zaspokajaniu potrzeb jej mieszkańców w
następujących dziedzinach:
- prac remontowych szkół podstawowych, gimnazjów, przedszkoli oraz żłobków,
- budowy, modernizacji, prac remontowych: ogródków jordanowskich, zieleńców, skwerów,
- budowy, modernizacji, prac remontowych: miejskiej infrastruktury drogowej w zakresie dróg wskazanych w wykazie, o którym mowa w § 66 ust. 1 Statutu,
- budowy, modernizacji, prac remontowych osiedlowej infrastruktury sportowej i rekreacyjnej,
- lokalnych wydarzeń: oświatowych, kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych,
- programu poprawy bezpieczeństwa dla Gminy Miejskiej,
- dzielnicowych programów wspierania osób niepełnosprawnych,
- dzielnicowych programów ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej,
- dzielnicowych programów wspierania działalności miejskich placówek: oświaty, kultury, sportu, pomocy społecznej i zdrowia,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi na obszarze Dzielnicy,
- komunikacji z mieszkańcami Dzielnicy.
- Działanie na rzecz rozwoju samorządności społeczności lokalnych, w tym udzielanie informacji, pomocy organizacyjnej oraz opiniowanie wniosków o utworzenie osiedli i sołectw.
- Wnioskowanie do Rady Miasta, Prezydenta Miasta oraz
do miejskich jednostek organizacyjnych w sprawach istotnych dla
mieszkańców Dzielnicy dotyczących:
- lokalizacji obiektów przemysłowych, handlowych, kultury i innych o znaczeniu publicznym,
- wyłączenia z przetargu lokali użytkowych zarządzanych przez Miasto,
- lokalizacji terenów zielonych, rekreacyjnych i sportowych,
- organizacji usług zdrowotnych,
- likwidacji samowoli budowlanej,
- zgłaszania postulatów do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących terenu Dzielnicy przed ich sporządzeniem.
- inwestycji komunalnych oraz rozwiązań ruchu komunikacyjnego,
- funkcjonowania Policji, Straży Miejskiej oraz Straży Pożarnej,
- zamierzeń inwestycyjnych na etapie ustalania lokalizacji inwestycji celu publicznego lub warunków zabudowy terenu jako opinii wewnętrznej,
- wyróżniania osób szczególnie zasłużonych dla Dzielnicy w trybie ustalonym przez Radę Miasta,
- innych publicznych o znaczeniu lokalnym.
- Opiniowanie na
wniosek lub z własnej inicjatywy spraw istotnych dla mieszkańców
Dzielnicy dotyczących:
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru Dzielnicy,
- projektów aktów prawa miejscowego z wyjątkiem zarządzeń porządkowych wydawanych przez Prezydenta Miasta w przypadkach nie cierpiących zwłoki,
- inwestycji komunalnych oraz rozwiązań ruchu komunikacyjnego,
- wniosków dotyczących lokalnych inicjatyw inwestycyjnych,
- tworzenia lub likwidacji placówek oświaty i upowszechniania kultury,
- wniosków o wynajem lokali mieszkalnych z zasobu mieszkaniowego Gminy na podstawie kompletu materiałów dostarczonych przez Urząd Miasta w trybie przepisów regulujących najem lokali,
- spraw z zakresu administracji publicznej ilekroć przepisy prawne wymagają opinii ze strony samorządu terytorialnego, koniecznych dla rozstrzygnięcia danej sprawy decyzją administracyjną,
- innych spraw przekazanych Dzielnicy do zaopiniowania przez Radę Miasta lub Prezydenta Miasta,
- zamierzeń inwestycyjnych na etapie ustalania lokalizacji inwestycji celu publicznego lub warunków zabudowy jako opinii wewnętrznej,
- zmiany przeznaczenia budynku stanowiącego mienie Gminy,
- sprzedaży, zamiany, użyczenia, dzierżawy lub użytkowania nieruchomości gminnych, w tym ustanowienia na nich użytkowania wieczystego,
- innych spraw publicznych o znaczeniu lokalnym.
- Uczestniczenie w komisjach:
- konkursowych wybierających dyrektorów miejskich placówek działających na obszarze Dzielnicy zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta,
- odbiorów robót należących do zadań zlecanych i finansowanych przez Miasto, realizowanych na obszarze Dzielnicy, ze szczególnym uwzględnieniem zadań realizowanych w ramach środków wydzielonych do dyspozycji Dzielnicy,
- powołanych w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym.
- Współdziałanie:
- z organami Miasta,
- z przedszkolami, szkołami, placówkami służby zdrowia, stowarzyszeniami, fundacjami, instytucjami, organizacjami społecznymi i innymi organizacjami mieszkańców zainteresowanych rozwiązywaniem spraw związanych z ich miejscem zamieszkania,
- Policją i Strażą Miejską w zakresie utrzymania ładu, porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologii społecznej
- z innymi Dzielnicami w realizacji wspólnych przedsięwzięć.
- Przyjmowanie mieszkańców w ich sprawach indywidualnych należących do zakresu działania Dzielnicy.
- Za wykonywanie obowiązkowych kontroli technicznych wynikających z odrębnych przepisów prawa, usuwanie niemożliwych do przewidzenia awarii w dziedzinach.
- Wybór,
planowanie i ocena realizacji zadań dotyczących bezpośrednio obszaru
Dzielnicy i służących zaspokajaniu potrzeb jej mieszkańców w
następujących dziedzinach:
- Zadania własne określone w pytaniu 2 to zadania, które służą do wypełnienia obowiązków do których jednostki pomocnicze Miasta Dzielnice zostały powołane wypełniając funkcję organów władzy publicznej.
- Wnioskodawca z tytułu wykonywania zadań własnych, realizowanych przez Dzielnice wypełniające funkcje organu władzy publicznej.
- Wskazane we wniosku zadania własne Wnioskodawca kwalifikuje do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
- Wnioskodawca realizuje zadania
administracji rządowej:
- prowadzenie akt stanu cywilnego na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 2064),
- prowadzenie ewidencji ludności, w tym wystawianie dowodów osobistych na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2016 r. poz. 391),
- wydawanie decyzji w sprawie prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie art. 21 ust. l ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1518),
- zaspokajanie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa na podstawie art. 56 ust. l ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjonalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz.U. z 2016 r. poz. 981),
- przygotowywanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej na podstawie art. 6 ust 2 pkt 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1534),
- prowadzenie orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności na podstawie art. 6a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2016 r. poz.2046),
- prowadzenie rejestracji pojazdów i wydawanie dowodów rejestracyjnych na podstawie art. 10 ust. 6 i 7, art. 73 ust. l ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.),
- wydawanie praw jazdy na podstawie art. 10 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U z 2016 r. poz.627),
- organizacja przygotowań i prowadzenie wyborów powszechnych na podstawie art. 8 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446) oraz ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2017 r. poz. 15)
- Wnioskodawca z tytułu wykonywania ww. zadań zleconych administracji rządowej wypełnia funkcje organu władzy publicznej.
- W związku z
realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej
Wnioskodawca dokonuje zakupu:
- materiałów i urządzeń biurowych,
- urządzeń komputerowych i akcesoriów komputerowych,
- artykułów poligraficzno-pieczątkarskich, introligatorskich, druków,
- materiałów gospodarczych i środków czystości,
- leków i środków opatrunkowych (apteczka)
- materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych,
- programów i licencji,
- ogłoszeń i reklamy,
- energii cieplnej i elektrycznej,
- opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- usług asysty technicznej sprzętu i oprogramowania, usług teleinformatycznych,
- naprawy i konserwacji urządzeń biurowych i instalacji w budynkach,
- remonty budynków i lokali,
- wyceny nieruchomości,
- taksy notarialnej i wypisy,
- opłat z tytułu zakupu usług telefonii komórkowej i stacjonarnej,
- opłat za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe.
- Wskazane we wniosku zadania z zakresu administracji rządowej Wnioskodawca kwalifikuje do różnych kategorii czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
- Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupu towarów i usług, które są związane wyłącznie z wykonywaniem zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz wyodrębnić zakupu towarów i usług związanych wyłącznie z wykonywaniem zadań własnych.
- Wnioskodawca dokonuje zakupów, których nie ma
możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z
zakresu administracji rządowej lub zadań własnych, a związanych
pośrednio z realizacją tych zadań. Wnioskodawca zalicza tutaj min.
następujące rodzaje zakupów:
- materiałów i urządzeń biurowych,
- urządzeń komputerowych i akcesoriów komputerowych,
- artykułów poligraficzno-pieczątkarskich, introligatorskich, druków,
- materiałów gospodarczych i środków czystości,
- leków i środków opatrunkowych (apteczka)
- materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych,
- programów i licencji,
- artykułów spożywczych,
- energii cieplnej i elektrycznej,
- gaz, woda,
- opłat za odprowadzanie ścieków, sprzątanie, dozór, gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- usług asysty technicznej sprzętu i oprogramowania, usług teleinformatycznych,
- naprawy i konserwacji urządzeń biurowych i instalacji w budynkach,
- remonty budynków i lokali,
- wyceny nieruchomości,
- taksy notarialnej i wypisy,
- opłat z tytułu zakupu usług telefonii komórkowej i stacjonarnej,
- opłat za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe.
- Wskazane w pytaniu 2 wniosku, zakupy za: usługi
telefoniczne, informatyczne, opłaty za media, zakup materiałów
biurowych itp. są związane równocześnie z czynnościami opodatkowanymi,
zwolnionymi i niepodlegającymi VAT.&
Ponadto Wnioskodawca informuje, że w ramach zadań zleconych dokonywane są wydatki polegające na np. wypłacie świadczeń (Program 500 Plus), oraz wydatki związane z obsługą zadań zleconych. Wydatki na obsługę wynoszą 1-3% środków przekazanych przez Wojewodę. Na etapie zakupu Wnioskodawca ma trudność z przypisaniem wydatków wyłącznie do realizacji zadań zleconych (najczęściej rozliczenie następuje w drodze refundacji).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT (odliczania tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od faktur zakupowych dokumentujących realizacje zadań zleconych z zakresu administracji rządowej m.in. prowadzenia akt stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, w tym także wystawianie dowodów osobistych, obsługa i realizacja Programu 500 Plus, wydawanie decyzji w sprawie prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zaspokojenie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, przygotowywanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej, wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, prowadzenie rejestracji pojazdów i wydawanie dowodów rejestracyjnych, wydawanie praw jazdy oraz organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów?
Stanowisko Wnioskodawcy :
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W świetle art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Rada i Zarząd Dzielnic dokonuje zakupu towarów i usług realizując zadania własne Gminy służące zaspokojeniu potrzeb i poprawie warunków życia mieszkańców.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów, a zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. Ponadto gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego, o czym mówi art. 8 ust. 2a ww. ustawy. W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, Gmina do wykonania powyższych zadań gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań.
Niektóre ustawy m.in. ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2014 r. poz. 1741) ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U. z 2016 r. poz. 391), ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2016 r., poz. 195), ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2016 poz. 266), ustawa z dnia 6 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. 2016 r. poz. 1174) nakładają na Gminę obowiązek realizacji zadań zleconych do których należą m.in. prowadzenie akt stanu cywilnego, prowadzenie ewidencji ludności, w tym także wystawianie dowodów osobistych, obsługa i realizacja Programu 500 plus, wydawanie decyzji w sprawie prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zaspokojenie roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej, wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, prowadzenie rejestracji pojazdów i wydawanie dowodów rejestracyjnych, wydawanie praw jazdy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia przez podatnika towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, gdy przepisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określania proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, która może być proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 90 ust. 10 ww. ustawy.
Jak wynika z powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz gdy dokonane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W przypadku realizacji zadań własnych realizowanych przez Radę i Zarząd Dzielnic oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi.
Z powyższych przepisów wynika, że Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań własnych Rady i Zarządu Dzielnic oraz zadań zleconych, również w zakresie obsługi administracyjno-biurowej ww. zadań.
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej m.in. na wydatki związane z prowadzeniem akt stanu cywilnego, prowadzeniem ewidencji ludności, w tym także wystawianie dowodów osobistych, obsługą i realizacją Programu 500 Plus, wydawaniem decyzji w sprawie prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zaspokojeniem roszczeń byłych właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa, przygotowywaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej, wydawaniem orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, prowadzeniem rejestracji pojazdów i wydawanie dowodów rejestracyjnych, wydawaniem praw jazdy oraz organizacją przygotować i przeprowadzeniem wyborów powszechnych oraz referendów. Zadania realizowane i pokrywane są ze środków administracji państwowej.
- Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od realizacji zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic. Rada i Zarząd Dzielnic dokonuje zakupu towarów i usług realizując zadania sprawy publiczne służące zaspokojeniu potrzeb i poprawie warunków życia mieszkańców i jako takie pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:
- prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, które Gmina jest w stanie przypisać bezpośrednio i wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic,
- nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, których Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji art. 86 ust. 2h ustawy.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193) ustawodawca w § 3 ust. 2 przedstawił sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Wobec przywołanej definicji działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów i świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy czynność dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.
Gmina w świetle art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 5 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).
Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).
Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy, Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Zatem, w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością, których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie tylko w takiej części, którą można proporcjonalnie przypisać do jego działalności gospodarczej i związanej z czynnościami opodatkowanymi.
Wskazać należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie jedynie do sytuacji, w których nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w przypadku, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ust. 2 ustawy oraz następnych ustępach tego artykułu, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.
Jak wynika z powyższych unormowań, podatnik, u którego nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, będzie w pierwszej kolejności zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz przepisów rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r.
Następnie w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych zarówno do celów działalność opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT, których Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w całości do czynności opodatkowanych, zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.
Z treści wniosku wynika, że do zadań Wnioskodawcy należą działania, nałożone przepisami prawa, dla realizacji których Wnioskodawca został powołany tj. zadania dotyczące wypełniania obowiązków organów władzy publicznej, które nie podlegają regulacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz działania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, co do których stosuje się ustawę o podatku o podatku VAT. Do podstawowych obowiązków Wnioskodawcy należy realizacja zadań:
- własnych,
- zleconych z zakresu administracji rządowej nałożonych na samorządy ustawami,
- wynikających z zawartych porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.
Do realizacji zadań własnych
Wnioskodawca powołuje jednostki pomocnicze tzw. Dzielnice, na rzecz
których dokonywane są zakupy. Dzielnice aktualnie działają w oparciu o
Statuty Dzielnic ustalone przez Radę Miasta. Wnioskodawca wskazane we
wniosku zadania własne kwalifikuje do czynności niepodlegających
opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje także zadania z
zakresu administracji rządowej. Wskazane we wniosku zadania z zakresu
administracji rządowej Wnioskodawca kwalifikuje do różnych kategorii
czynności. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić zakupy towarów i
usług, które są związane wyłącznie z wykonywaniem zadań zleconych z
zakresu administracji rządowej oraz wyodrębnić zakupu towarów i usług
związanych wyłącznie z wykonywaniem zadań własnych. Wnioskodawca
dokonuje zakupów, których nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie
do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej lub
zadań własnych, a związanych pośrednio z realizacją tych zadań.
Wnioskodawca zalicza tutaj min. następujące rodzaje
zakupów:
- materiałów i urządzeń biurowych,
- urządzeń komputerowych i akcesoriów komputerowych,
- artykułów poligraficzno-pieczątkarskich, introligatorskich, druków,
- materiałów gospodarczych i środków czystości,
- leków i środków opatrunkowych (apteczka)
- materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych,
- programów i licencji,
- artykułów spożywczych,
- energii cieplnej i elektrycznej,
- gaz, woda,
- opłat za odprowadzanie ścieków, sprzątanie, dozór, gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- usług asysty technicznej sprzętu i oprogramowania, usług teleinformatycznych,
- naprawy i konserwacji urządzeń biurowych i instalacji w budynkach,
- remonty budynków i lokali,
- wyceny nieruchomości,
- taksy notarialnej i wypisy,
- opłat z tytułu zakupu usług telefonii komórkowej i stacjonarnej,
- opłat za administrowanie i czynsze za budynki, lokale
i pomieszczenia garażowe.
Faktury zakupowe, które związane są jednocześnie z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, jak i zadań własnych to przykładowo faktura za usługi telefoniczne, informatyczne, opłaty za media, zakup materiałów biurowych, itp. Faktury te są związane równocześnie z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od faktur zakupowych dokumentujących realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz prawa do odliczenia podatku VAT (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) z faktur zakupowych dotyczących realizacji zadań własnych Gminy, a przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic.
Należy zauważyć, że w świetle cytowanego na wstępie art. 86. ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w części w jakiej zakupy towarów i usług dokonywane na potrzeby realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, jak i na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy (realizowanych za pomocą jednostek pomocniczych tzw. Dzielnic) są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast nie będzie przysługiwało w zakresie w jakim zakupy te związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i zwolnionymi.
Zatem wyłącznie w odniesieniu do tych zakupów, które Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. zakupów związanych wyłącznie z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia, a w związku z tym nie będzie on zobowiązany do odliczania podatku VAT od tych zakupów tzw. strukturą i prewskaźnikiem.
Natomiast w odniesieniu do zakupów, których Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej lub zadań własnych, a związanych pośrednio z realizacją tych zadań, Wnioskodawca będzie zobowiązany do odliczania podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a oraz proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy o VAT, w przypadku zakupów, które są związane równocześnie z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.
W pierwszym etapie, w przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych przez Wnioskodawcę zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca winien dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w ich cenie, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Jednocześnie należy zauważyć, że jak wskazano wcześniej, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego w § 3 ust. 2 rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego działalności i dokonywanych przez nie nabyć.
Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą tj. związanych z zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi z opodatkowania tym podatkiem, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Podsumowując zatem należy stwierdzić, że najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanymi w ramach działalności innej niż gospodarcza, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.
Odnosząc przywołane przepisy prawa do przedstawionego stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy w kontekście zadanych pytań należy stwierdzić, że podatek naliczony zawarty w cenie nabywanych towarów i usług, których Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej lub do zadań własnych, w sytuacji również, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, powinien być rozliczany dwuetapowo tj. przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji oraz struktury sprzedaży na podstawie art. 86 ust. 2a w związku z § 3 rozporządzenia oraz art. 90 ust. 2 ustawy
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest:
- prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą i prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, które Gmina jest w stanie przypisać bezpośrednio i wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic,
- nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego (odliczenia tzw. strukturą prewskaźnikiem) od faktur zakupowych, których Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wyłącznie do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz zadań własnych Gminy przeznaczonych na potrzeby Rady i Zarządu Dzielnic.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach