Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% do dostawy sprzętu... - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.928.2016.1.RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.02.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.928.2016.1.RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% do dostawy sprzętu do nurkowania na rzecz pracowników instytucji Unii Europejskiej oraz żołnierzy sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) przeznaczonego do celów prywatnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm. ) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2017 r. (data dopłaty), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% do dostawy sprzętu do nurkowania na rzecz pracowników instytucji Unii Europejskiej oraz żołnierzy sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) przeznaczonego do celów prywatnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% do dostawy sprzętu do nurkowania na rzecz pracowników instytucji Unii Europejskiej oraz żołnierzy sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) przeznaczonego do celów prywatnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma K. (zwana dalej Firmą) jest podmiotem prowadzącym sprzedaż detaliczną towarów, przede wszystkim sprzętu do nurkowania. Wśród klientów Firmy pojawiają się także osoby, które są pracownikami instytucji Unii Europejskiej (przykładowo Komisji Europejskiej) oraz członkowie (żołnierze) sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego (NATO). Zarówno instytucje Unii Europejskiej (której pracownicy są klientami Firmy), jak również siły zbrojne NATO (których członkowie są klientami Firmy) mają siedzibę (placówkę) poza terytorium Polski.

W przypadku transakcji z pracownikami instytucji europejskich, czy też członkami sił zbrojnych w niektórych przypadkach dochodzi do dwojakiego rodzaju sytuacji:

  1. klient przed nabyciem towarów przedstawia Firmie listę towarów, które zamierza nabyć (zamówienie) oraz wystawione na jego imię i nazwisko (przez daną instytucję, np. Komisję Europejską) świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego; lub
  2. klient dopiero po nabyciu towarów, zapłaceniu i odebraniu od Firmy przedstawia listę towarów (zamówienie) wraz z powyższym świadectwem zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego.

W obu przypadkach świadectwo zwolnienia od podatku VAT jest potwierdzone zarówno przez instytucję europejską (lub siły zbrojne) zatrudniające klienta Firmy, jak i Ministerstwo Finansów państwa, w którym instytucja ta (lub siły zbrojne) mają swoją placówkę. Przykładowo, klient jest pracownikiem Komisji Europejskiej, w związku z czym świadectwo potwierdzone jest zarówno przez Komisję Europejską, jak również przez Ministerstwo Finansów Belgii. W obu przypadkach w świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego - wystawionym na imię i nazwisko klienta - wskazane jest, że nabycie towarów przeznaczone jest do celów prywatnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  • Czy Firma dokonując dostawy towarów na rzecz pracownika Komisji Europejskiej lub członków sił zbrojnych NATO, którzy przed dostawą przedstawią zamówienie oraz świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, może zastosować stawkę podatku 0% w stosunku do dostarczanych towarów?
  • Czy Firma w sytuacji, gdy otrzyma po dostawie towarów zamówienie oraz świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, w stosunku do dostarczanych towarów może skorygować wystawioną fakturę VAT lub paragon fiskalny, stosując w korekcie stawkę VAT w wysokości 0% a następnie po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta lub skorygowaniu paragonu fiskalnego - obniżyć podatek należny?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. dokonując dostawy towarów na rzecz pracowników instytucji unijnych lub członków sił zbrojnych NATO, którzy przed dostawą przedstawią listę towarów - zamówienie oraz świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, może zastosować stawkę podatku 0% w stosunku do dostarczonych towarów, oraz
  2. w sytuacji, gdy otrzyma po dostawie towarów zamówienie wraz ze świadectwem zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego wypełnione zgodnie z opisem przestawionym w stanie faktycznym, w stosunku do dostarczanych towarów może skorygować wystawioną fakturę lub paragon fiskalny stosują w korekcie stawkę VAT 0%, a następnie po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta - obniżyć podatek należny.

Stanowisko Firmy wynika z następujących regulacji.

Przepisy regulujące zwolnienie.

Zwolnienie z § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwa na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Polski - do celów służbowych tych instytucji lub organów. Komisja Europejska, Parlament Europejski, etc. są instytucjami, do których odnosi się wspomniany protokół.

Z kolei w myśl § 11 ust 1 pkt 3 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług dla sił zbrojnych, o których mowa w art. l ust 1 lit. a Umowy między Państwami - Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 oraz z 2008 r. Nr 170, poz.1052), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych. Zgodnie z art. l ust. 1 lit a) Umowy między Państwami - Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, siły zbrojne oznaczają personel należący do lądowych, morskich lub powietrznych sił zbrojnych jednej z Umawiających się Stron, przebywający na terytorium innej Umawiającej się Strony, na obszarze Traktatu Północnoatlantyckiego w związku z wypełnieniem obowiązków służbowych, chyba że obie Umawiające się Strony uzgodnią, że pewne osoby, oddziały lub formacje nie będą uważane za tworzące lub wchodzące w skład sił zbrojnych w rozumieniu niniejszej umowy". Konsekwentnie, żołnierz wchodzący w skład oddziałów NATO spełnia definicję do uznania go za personel w rozumieniu wyżej przywołanej definicji.

Warunki zastosowania zwolnienia.

Warunkiem zastosowania stawki 0% w stosunku do dostawy towarów na rzecz pracowników instytucji unijnych oraz członków sił zbrojnych reguluje § 11 ust 2 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, aby zastosować stawkę 0% Firma obowiązana jest dysponować następującymi dokumentami dostarczonymi przez jej klientów:

  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 11 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, przy czym w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez ww. podmioty przeznaczone są do celów służbowych świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego te podmioty posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo; oraz
  2. zamówienie dotyczące towarów i usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone powyżej.

Przenosząc wyżej wymienione regulacje na grunt stanu faktycznego przedstawionego przez Firmę należy wskazać, że w celu zastosowania stawki VAT w wysokości 0% konieczne jest spełnienie określonych powyżej warunków dokumentacyjnych. Paragraf 11 ust. 2 rozporządzenia w pierwszej kolejności wymienia świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego nr 282/2011. Jak wskazano, klienci Firmy przedstawiają takie zaświadczenie wystawione na ich imię i nazwisko, przy czym w zaświadczeniu tym wskazane jest, że towary nabywane od Firmy przeznaczone są na ich cele prywatne. W takim przypadku - w myśl § 11 ust. 4 rozporządzenia - świadectwo zwolnienia z podatku VAT musi być potwierdzone nie tylko przez instytucję europejską, zatrudniającą pracownika, czy też przez placówkę sił zbrojnych NATO, lecz także musi być potwierdzona przez właściwe władze (Ministerstwo Finansów) państwa, na terytorium którego instytucja europejska (siły zbrojne NATO) zatrudniająca klienta Firmy ma siedzibę (przedstawicielstwo). Zgodnie bowiem z § 11 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa między innymi w § 11 ust. 1 pkt 1 (unijne instytucje) oraz pkt 3 (siły zbrojne NATO), przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo. A contrario, wynika z tego, że w przypadku, gdy towary przeznaczone są celów prywatnych, to świadectwo wymaga potwierdzenia także przez uprawnione władze (Ministerstwo Finansów) państwa, na terytorium którego znajduje się instytucja unijna lub placówka sił zbrojnych NATO. Z tego powodu na świadectwach przedstawianych przez klientów Firmy istnieje tylko potwierdzenie (jak we wskazanym powyżej przykładzie: Komisji Europejskiej) lecz także Ministerstwa Finansów Belgii, a więc uprawnionej władzy państwa, na terytorium którego znajduje się siedziba Komisji Europejskiej. Skoro więc klient Firmy będący pracownikiem instytucji unijnej (analogicznie członkiem personelu sił zbrojnych NATO) przedstawia Firmie świadectwo potwierdzone zarówno przez instytucję europejską (placówkę sił zbrojnych) zatrudniającą go, lecz także przez właściwą władzę państwa, na terytorium którego znajduje się siedziba tej instytucji (sił zbrojnych) - to warunek dotyczący przedstawienia świadectwa zwolnienia z podatku VAT jest spełniony.

Oprócz przedstawienia świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, drugim warunkiem zastosowania stawki 0% jest przedstawienie przez klienta zamówienia, do którego odnosi się to świadectwo zwolnienia z podatku VAT. Przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzenia nie regulują wzoru zamówienia, w związku z czym Firma przyjmuje, że wystarczające jest, jeżeli zamówienie przybiera formę pisemną i będzie zawierało wyszczególnienie towarów, które zamierza nabyć klient, a które to towary będą wymienione także w świadectwie zwolnienia od podatku VAT wraz z podpisem klienta.

Reasumując, należy uznać, że w przypadku, gdy klient będący pracownikiem instytucji europejskiej, która to instytucja wymieniona jest w protokole dotyczącym przywilejów i immunitetów, lub członkiem personelu sił zbrojnych NATO przedstawi dokumenty wymienione w § 11 ust. 2 rozporządzenia, to Firma dokonując dostawy towarów na rzecz tej osoby ma prawo zastosować obniżona stawkę w wysokości 0%.

Korekta faktury VAT.

Zgodnie z regulacjami podatku VAT, Firma dokonując dostawy towarów w momencie realizacji transakcji obowiązana jest do zastosowania właściwej stawki VAT. Nie oznacza to jednak, że Firma nie ma prawa do korekty stawki zastosowanej w stosunku do transakcji i określonej w fakturze dokumentującej tę transakcję. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturę korygująca wystawia się również w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek pozycji faktury". Z powyższego wynika, że w przypadku gdy zastosowano błędną stawkę, to Firma ma prawo do korekty faktury i wskazania w korekcie właściwej stawki, a następnie po otrzymaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, do obniżenia kwoty podatku należnego.

Powyższe regulacje, w ocenie Firmy, należy odnieść także do sytuacji, gdy zastosowała stawkę inną niż 0%, ponieważ w momencie dostawy towarów jej klient będący pracownikiem Instytucji Unijnej (członkiem personelu sił zbrojnych) nie przedstawił dokumentów potwierdzających prawo do zastosowania przez Firmę stawki 0% (tj. nie przedstawił zamówienia oraz świadectwa zwolnienia z podatku VAT) - a następnie klient przedstawia dokumenty uprawniające do zastosowania przez Firmę stawki 0%. Konsekwentnie, zdaniem Firmy, w momencie, gdy klient przedstawia takie dokumenty już po zrealizowaniu transakcji, zaś dokumenty te odnoszą się do zrealizowanej dla niego transakcji (tj. zarówno w zamówieniu jak również w świadectwie zwolnienia z podatku VAT wymienione zostają towary, które Firma już dostarczyła na rzecz klienta) - Firma ma prawo skorygowania stawki podatku VAT i zastosowania stawki 0% na podstawie § 11 rozporządzenia w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Następnie, po otrzymaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta, Firma będzie miała również prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego. Uprawnienie do obniżenia podatku należnego wynika z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę". Zastosowanie stawki 0% w korekcie faktury zamiast stawki podstawowej lub innej stawki obniżonej oraz otrzymanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez klienta spełnia hipotezę przytoczonego przepisu, co pozwala Firmie na obniżenie podatku należnego. Analogiczne wnioski dotyczą sprzedaży udokumentowanej pierwotnie paragonem fiskalnym (z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru), który następnie, wskutek przedstawienia powyższych dokumentów przez pracownika Instytucji Unijnej czy sił zbrojnych NATO zostanie skorygowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów ().

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do brzmienia § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2013 poz. 1719, z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:

1) instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej instytucjami lub organami Unii Europejskiej, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju do celów służbowych tych instytucji lub organów;
()
3) sił zbrojnych, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 oraz z 2008 r. Nr 170, poz. 1052), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych;

().

Zgodnie z § 8 ust. 2 tego rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
1a) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
2) zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.

W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia, świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Jak stanowi ust. 4 ww. paragrafu, w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W świetle ust. 5 powołanego paragrafu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Powyższe kwestii w analogiczny sposób uregulowane były w powołanym we wniosku rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 360, z późn. zm.).

Z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską oraz do użytku służbowego sił zbrojnych, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy zobowiązany jest posiadać wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług wraz z ich specyfikacją.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że skoro jak wynika z treści wniosku nabywany sprzęt do nurkowania przez pracowników instytucji Unii Europejskiej oraz żołnierzy sił zbrojnych Paktu Północnoatlantyckiego przeznaczony jest do celów prywatnych, a nie służbowych, jego dostawa nie może korzystać ze stawki 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 i 3 powołanego rozporządzenia, pomimo, że świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, wystawione jest na imię i nazwisko pracownika ww. instytucji lub żołnierza ww. sił zbrojnych. W konsekwencji, dostawa przedmiotowego sprzętu podlega opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - stawką podatku 23%, gdyż nie jest objęta zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie.

W związku z powyższym rozstrzygnięcie kwestii zawartej w drugim pytaniu stało się bezprzedmiotowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy