Temat interpretacji
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedstawionego we wniosku zadania?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 marca 2017r. (data wpływu 13 marca 2017r.), uzupełnionym pismem z 15 maja 2017r. znak: FB.300.2.2017 (data wpływu 19 maja 2017r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania ..." jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania ...".
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 maja 2017r. znak: FB.300.2.2017 (data wpływu 19 maja 2017r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 5 maja 2017r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.11.2017.1. BW.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (Gmina) ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020 realizacji operacji pod nazwą: ... typu: Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii.
Jako źródło sfinansowania zadania planuje się środki własne Gminy, środki unijne pochodzące z PROW a także udział pieniężny mieszkańców. W ramach inwestycji przewiduje się wybudowanie 63 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie posesji stanowiących własność mieszkańców Gminy //, budowę wodociągu o długości 214,5 metrów w jednej miejscowości na terenie Gminy oraz zakupienie ciągnika rolniczego i wozu asenizacyjnego, który będzie służył do wywozu osadów ściekowych w ww. oczyszczalni znajdujących się na posesjach mieszkańców Gminy biorących udział w niniejszym projekcie.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków traktowana jest na zasadzie dobrowolności, mieszkańcy Gminy nie są przymuszeni do obligatoryjnego ich wybudowania. Będą one budowane tylko i wyłącznie u mieszkańców którzy zadeklarują chęć ich budowy i dokonają dobrowolnej wpłaty. Realizacja inwestycji będzie uzależniona od wpłat dokonanych przez mieszkańców.
Zainteresowani ww. programem mieszkańcy Gminy złożyli już stosowne oświadczenia o wyrażeniu zgody na realizację operacji bezpośrednio związanej z nieruchomością, polegającej na budowie biologicznej przydomowej oczyszczalni ścieków. Równocześnie dokonali wpłat pieniężnych na wydzielony dla celów projektu rachunek bankowy. Ww. wpłaty Gmina potraktowała jako dostawę towarów oraz świadczenie usług na terenie kraju opodatkowane stawką 23%, naliczyła podatek od towarów i usług, a następnie wykazała w deklaracjach VAT-7 składanych za miesiące w których czynności te miały miejsce.
W dniu 16 grudnia 2016 roku Gmina złożyła wniosek o dofinasowanie zadania ze środków PROW, w chwili obecnej czeka na końcowe rozstrzygnięcia w tym zakresie.
W przypadku otrzymania dofinasowania Gmina przystąpi do realizacji ww. zadania obejmującego:
- Budowę 63 sztuk biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków. W tym przypadku koszt budowy poniesie Gmina oraz mieszkańcy wpłacający kolejną transzę wkładu własnego, od tych wpłat Gmina naliczy i odprowadzi podatek VAT. Następnie z mieszkańcami biorącymi udział w projekcie zostaną zawarte umowy, w ramach których mieszkaniec będzie zobowiązany m.in. do właściwej eksploatacji instalacji, niedokonywania żadnych przeróbek i zmian oraz wykorzystywania obiektu przydomowej oczyszczalni ścieków wyłącznie na potrzeby gospodarstwa domowego. Po zakończonej budowie przez okres trwałości projektu oczyszczalnie ścieków będą własnością Gminy, a po upływie tego okresu zostaną przekazane na rzecz mieszkańca biorącego udział w projekcie. W trakcie okresu trwałości projektu użytkowanie oczyszczalni przez mieszkańców będzie odpłatne i opodatkowane podatkiem od towarów i usług, na tę okoliczność Gmina będzie wystawiać faktury.
- Budowę wodociągu o długości 214,5 metrów w jednej miejscowości na terenie Gminy, który następnie zostanie wydzierżawiony spółce prawa handlowego, zajmującej się zbiorowym zaopatrzeniem w wodę na terenie Gminy. Niniejsza czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie udokumentowana fakturą.
- Zakup ciągnika rolniczego oraz wozu asenizacyjnego, który będzie służył do wywozu osadów ściekowych z wymienionych w pkt 1 oczyszczalni znajdujących się na posesjach mieszkańców Gminy biorących udział w niniejszym projekcie. Na powyższą okoliczność zostaną zawarte umowy. Świadczenie usług w tym zakresie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Gmina będzie wystawiać nabywcom usług faktury.
W związku z realizacją powyższego zadania Gmina dokona nabycia towarów i usług. Otrzymane od kontrahentów z tego tytułu faktury będą zawierały kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca podkreślił, że efekty wszystkich realizowanych zadań będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
Natomiast w piśmie z 15 maja 2017r. Wnioskodawca wskazał:
- Gmina // - Wnioskodawca - jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
- Zadanie przedstawione we wniosku o
wydanie interpretacji indywidualnej
nie należy do zadań własnych Gminy, nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których gmina została powołana. - Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację zadania będą wystawiane na Gminę //.
- Przedmiotem umowy
cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a osobami fizycznymi
będzie:
- możliwość korzystania z przydomowej oczyszczalni ścieków
- w zamian za uiszczoną opłatę mieszkaniec będzie miał zapewniony wywóz osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni przez zakupiony w tym celu przez Gminę ciągnik rolniczy i wozem asenizacyjnym.
- Wywóz nieczystości będzie dokonywany przez Gminę, która w tym celu będzie wykorzystywała zakupiony przez siebie ciągnik i wóz asenizacyjny.
- Wywóz osadów ściekowych przez zakupiony
ciągnik oraz wóz asenizacyjny będzie dokonywany za
odpłatnością.
- odpłatność będzie wynosić 300 zł brutto jednorazowo-rocznie
- odpłatność będzie dokonywana na rzecz Gminy //
- odpłatność będzie dokonywana na podstawie zawartej umowy pomiędzy Gminą a mieszkańcem. Na tę okoliczność Gmina będzie wystawiać fakturę zawierającą kwotę podatku VAT należnego.
- Zakupiony ciągnik rolniczy oraz wóz asenizacyjny będzie wykorzystywany wyłącznie do wywozu nieczystości z przydomowych oczyszczalni ścieków i będzie związany wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
- Na chwilę obecną nie ma możliwości określenia dopuszczalnej masy całkowitej zakupionego ciągnika, oraz wozu asenizacyjnego, gdyż konkretny sprzęt będzie wyłoniony w ramach postępowania przetargowego, jednak z całą pewnością masa całkowita przekroczy 3,5 tony.
- Według kosztorysu całkowity koszt budowy wodociągu będzie wynosił 43.442,43 zł.
- Wodociąg zostanie
wydzierżawiony za odpłatnością spółce prawa handlowego na okres co
najmniej 10 lat.
- odpłatność będzie stanowić realne wynagrodzenie ze świadczenie tego typu usług na rynku. Jej wysokość będzie stanowić 2,5 % całkowitych kosztów inwestycji. Opłata będzie uiszczana rocznie - jednorazowo z góry w terminie do 31 marca danego roku na podstawie wystawionej przez Gminę faktury.
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. zadania?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 roku, poz. 710 ze zmianami), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Ustęp 2 tegoż artykułu, stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 12 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 roku, poz. 446 ze zmianami) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energie elektryczną i cieplną oraz gaz.
Równocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, podkreślenia wymaga fakt, iż w analizowanym przypadku nie znajduje zastosowania przepis art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie z zawartych umów cywilnoprawnych.
Analizując treść wyżej powołanych przepisów prawa, zdaniem Wnioskodawcy, należy zauważyć, iż w przypadku przystąpienia Gminy do projektu wymienionego na wstępie, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania.
Bowiem spełnione zostały wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisana inwestycja związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych odpłatnym świadczeniem usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energie elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).
Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2017 r. poz. 328 z późn. zm.) stwierdza że, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.
Jednocześnie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r., poz. 250 z późn. zm.) stanowi, że właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020, realizacji operacji pod nazwą: ...
Jako źródło sfinansowania zadania planuje się środki własne Gminy, środki unijne pochodzące z PROW a także udział pieniężny mieszkańców.
W przypadku otrzymania dofinansowania Gmina przystąpi do realizacji ww. zadania obejmującego:
- Wybudowanie 63 sztuk przydomowych
oczyszczalni ścieków na terenie posesji stanowiących własność
mieszkańców.
Budowa tychże przydomowych oczyszczalni ścieków traktowana jest na zasadzie dobrowolności - mieszkańcy Gminy nie są przymuszeni do obligatoryjnego ich wybudowania. Będą one budowane tylko i wyłącznie u mieszkańców którzy zadeklarują chęć ich budowy i dokonają dobrowolnej wpłaty. Realizacja inwestycji będzie uzależniona od wpłat dokonanych przez mieszkańców.
Zainteresowani ww. programem mieszkańcy Gminy złożyli już stosowne oświadczeniao wyrażeniu zgody na realizację operacji bezpośrednio związanej z nieruchomością, polegającej na budowie biologicznej przydomowej oczyszczalni ścieków. Równocześnie dokonali wpłat pieniężnych na wydzielony dla celów projektu rachunek bankowy. - Budowę wodociągu o długości 214,5 metrów
w jednej miejscowości na terenie Gminy. Według kosztorysu całkowity
koszt budowy wodociągu będzie wynosił 43.442,43 zł.
Wodociąg zostanie wydzierżawiony za odpłatnością spółce prawa handlowego na okres co najmniej 10 lat.
Odpłatność będzie stanowić realne wynagrodzenie ze świadczenie tego typu usług na rynku. Jej wysokość będzie stanowić 2,5 % całkowitych kosztów inwestycji. Opłata będzie uiszczana rocznie - jednorazowo z góry w terminie do 31 marca danego roku na podstawie wystawionej przez Gminę faktury. - Zakup ciągnika
rolniczego oraz wozu asenizacyjnego, który będzie służył do wywozu
osadów ściekowych z wymienionych w pkt 1 oczyszczalni znajdujących się
na posesjach mieszkańców Gminy biorących udział w niniejszym projekcie.
Na powyższą okoliczność zostaną zawarte umowy.
Zakupiony ciągnik rolniczy oraz wóz asenizacyjny będzie wykorzystywany wyłącznie do wywozu nieczystości z przydomowych oczyszczalni.
Wywóz osadów ściekowych przez zakupiony ciągnik oraz wóz asenizacyjny będzie dokonywany za odpłatnością.
Dopuszczalna masa całkowita zakupionego ciągnika rolniczego oraz wozu asenizacyjnego przekroczy 3,5 tony.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. zadania (w szczególności z faktur dokumentujących wydatki poniesione na:
- budowę przydomowych oczyszczalni ścieków,
- budowę wodociągu oraz
- zakup ciągnika rolniczego i wozu asenizacyjnego.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, do których ustawodawca zaliczył m.in. odpłatne świadczenie usług (lub zrównane z odpłatnym).
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że wydatki, które Wnioskodawca poniesie w związku z budową biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków i budową wodociągu oraz zakupem ciągnika rolniczego oraz wozu asenizacyjnego będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, skoro Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz wydatki, które poniesie w związku z planowaną inwestycją będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to zostaną spełnione przesłanki do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku przystąpienia o realizacji opisanego we wniosku projektu (zadania) będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizacje tegoż zdania, jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Tym samym Wnioskodawca ponosi wszelkie negatywne konsekwencje przedstawienia opisu sprawy w sposób niezgodny z rzeczywistością.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej