Opodatkowanie sprzedaży samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.18.2017.2.PK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.06.2017, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.18.2017.2.PK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 marca 2017 r. (data wpływu 22 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 kwietnia 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 18 kwietnia 2017 r. znak:0111-KDIB3-3.4012.18.2017.1.PK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca importuje stare samochody z USA (25-30 letnie), część tych samochodów ma status samochodów kolekcjonerskich (opinia rzeczoznawcy), a część nie posiada takiej dokumentacji (opinia rzeczoznawcy). Samochody są odprawiane w urzędzie celnym. Samochody kolekcjonerskie opodatkowywane są stawką VAT 8 %, samochody pozostałe stawką 23%. Firma przeprowadza renowację starych samochodów. W przyszłości po zakończeniu renowacji zamierza je wystawić na sprzedaż jako samochody kolekcjonerskie (zabytkowe).

Firma zakupuje również samochody kolekcjonerskie z Unii Europejskiej na podstawie faktur oraz od osób fizycznych na podstawie umów kupna - sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku informuję, że podmioty z Unii Europejskiej od których Wnioskodawca będzie nabywał samochody mogą być osobami fizycznymi i firmami które są podatnikami podatku od wartości dodanej w krajach Unii Europejskiej.

W przypadku nabycia pojazdu kolekcjonerskiego od osoby fizycznej będącej obywatelem Unii na umowę kupna - sprzedaży, samochód będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowo lub przedmiotowo zgodnie z art. 43 ust. l pkt 2 lub art. 113.

W takim przypadku samochód będzie sprzedawany w Polsce na podstawie faktury VAT marża ze stawką 8% dla samochodów posiadających ekspertyzę rzeczoznawcy że jest to samochód zabytkowy lub kolekcjonerski, a dla pozostałych (nie zabytkowych i nie kolekcjonerskich) na fakturę VAT marża ze stawką 23%.

W przypadku nabycia samochodów od Firm które są podatnikami podatku od wartości dodanej samochodów podatnik będzie posiadał dokumenty z których będzie wynikało bezpośrednio że na był je na podstawie faktury VAT marża.

W takim przypadku samochody będą sprzedawane w Polsce na podstawie faktury VAT marża ze stawką 8% dla samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich (posiadających opinie rzeczoznawcy) a 23% dla samochodów nie posiadających takiej opinii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Z jaką stawka należy sprzedawać samochody kolekcjonerskie

  • z importu,
  • nabyte na terenie Unii Europejskiej jako WNT lub na podstawie rachunku?

Zdaniem Wnioskodawcy samochody kolekcjonerskie z odprawą celną z importu - zakupione ze stawką 8% powinny być sprzedawane ze stawka 8%. Samochody kolekcjonerskie z odprawą celną z importu zakupione ze stawką 23% powinny być sprzedawane ze stawką 23%.

Samochody kolekcjonerskie zakupione na terenie Unii Europejskiej na fakturę lub na umowę kupna sprzedaży powinny być sprzedawane na podstawie faktury VAT marża

W przypadku zakupu samochodów kolekcjonerskich lub zabytkowego posiadającego od kontrahenta polskiego ze stawka 8% mamy prawo do dalszej odsprzedaży tego samochodu ze stawką 8%.

W przypadku nabycia pojazdu kolekcjonerskiego od osoby fizycznej będącej obywatelem Unii na umowę kupna - sprzedaży, samochód będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowo lub przedmiotowo zgodnie z art. 43 ust. l pkt 2 lub art. 113. W takim przypadku samochód będzie sprzedawany w Polsce na podstawie faktury VAT marża ze stawką 8% dla samochodów posiadających ekspertyzę rzeczoznawcy że jest to samochód zabytkowy lub kolekcjonerski, a dla pozostałych (nie zabytkowych i nie kolekcjonerskich) na fakturę VAT marża ze stawką 23%.

W przypadku nabycia samochodów od Firm które są podatnikami podatku od wartości dodanej samochodów podatnik będzie posiadał dokumenty z których będzie wynikało bezpośrednio że nabył je na podstawie faktury VAT marża. W takim przypadku samochody będą sprzedawane w Polsce na podstawie faktury VAT marża ze stawką 8% dla samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich (posiadających opinie rzeczoznawcy) a 23% dla samochodów nie posiadających takiej opinii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W tym miejscu należy zauważyć, że w załączniku nr 3 ustawy nie wymieniono samochodów kolekcjonerskich, zatem brak jest podstaw do stosowanie obniżonej stawki podatku VAT dla dostawy tych samochodów.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 2, 4-6 ustawy na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  • przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:
    1. znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),
    2. kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7;
  • przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0);
  • przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7;
  • przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

&

&

Zgodnie z art. 120 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r, stawkę podatku 8% stosuje się do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków.

Z treści ww. przepisu w związku z art. 146a pkt 2 ustawy wynika, że stawka podatku 8% ma zastosowanie wyłącznie do importu dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków. Zatem, w przypadku dostawy krajowej dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków podlega ona opodatkowaniu według stawki właściwej dla towaru będącego przedmiotem dostawy.

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku (art. 120 ust. 4 ustawy).

Zatem z ww. przepisów wynika, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest jednak przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Art. 120 ust. 10 ustawy stanowi, że przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

  • niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,
  • które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,
  • które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pośrednikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Z przywołanego art. 120 ust. 10 ustawy wynika, że procedura opodatkowania marży znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy nabycie towaru używanego przez podatnika jest nieopodatkowane z uwagi na status zbywcy określony w ww. artykule. Tym samym, gdy podatnik nabędzie nabywał towary używane od podmiotów innych niż wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy, nie jest uprawniony do zastosowania opodatkowania marzy.

Katalog zawarty w art. 120 ust. 10 ustawy jest katalogiem zamkniętym. Zatem jest to wyliczenie wszystkich możliwych sposobów nabycia towarów używanych, które upoważniają do zastosowania procedury opodatkowania marży do dalszej sprzedaży nabytych towarów używanych. W tym kontekście stwierdzić należy, że w ww. katalogu nie został wymieniony import jako sposób nabycia towarów używanych. Ponadto z przywołanego przepisu wynika, że procedura opodatkowania marży znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy nabycie towaru używanego przez podatnika jest nieopodatkowane, z uwagi na status zbywcy określony w ww. artykule. W żadnym z tych przypadków nie występuje jednak podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów używanych, tak jak to ma miejsce przy imporcie towarów.

W przedstawionym wniosku Wnioskodawca wskazał, że zamierza sprowadzać z krajów trzecich (import) samochody kolekcjonerskie i zabytkowe (25-30 letnie) oraz samochody kolekcjonerskie z krajów Unii Europejskiej. Samochody te po renowacji maja być sprzedane na terytorium kraju.

W przypadku importu samochodów są one odprawiane w urzędzie celnym. Samochody kolekcjonerskie opodatkowywane są stawką VAT 8 %, samochody pozostałe stawką 23%.

W przypadku nabycia samochodów z innych państw członkowskich samochody te są nabywane od osób fizycznych i firma które są podatnikami podatku od wartości dodanej w krajach Unii Europejskiej oraz od osób fizycznych i firma które takimi podatnikami nie są. W przypadku nabycia samochodu od osób fizycznych będących podatnikami samochód będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowo lub przedmiotowo. Natomiast w przypadku nabycia samochodów od Firm które są podatnikami podatku od wartości dodanej samochodów podatnik będzie posiadał dokumenty z których będzie wynikało bezpośrednio że na był je na podstawie faktury VAT marża.

W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że:

  • w przypadku samochodów kolekcjonerskich, które są importowane, stawka 8% procent ma zastosowanie wyłącznie do importu tych samochodów. Natomiast sprzedaż tych samochodów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 23%,
  • stawką VAT w wysokości 23% będzie opodatkowana również sprzedaż samochodów innych niż kolekcjonerskie które zostały zaimportowane do kraju,
  • odnośnie samochodów (zarówno kolekcjonerskich jak i pozostałych) sprowadzanych z Unii Europejskiej to gdy samochody te są nabywane od:
    • podmiotów nie będących podatnikami (niezależnie czy to będą osoby fizyczne czy firmy) to w przypadku ich sprzedaż na terytorium kraju opodatkowaniu, stawką VAT w wysokości 23%, będzie podlegała marża (tzw. VAT marża),
    • podmiotów będących podatnika (niezależnie czy to będą osoby fizyczne czy firmy), gdy sprzedaż samochodów na rzecz Wnioskodawcy była zwolniona (podmiotowo albo przedmiotowo) albo gdy sprzedaż samochodów podlegała opodatkowaniu na zasadach VAT marża to w przypadku ich sprzedaż na terytorium kraju opodatkowaniu, stawką VAT w wysokości 23%, będzie podlegała marża (tzw. VAT marża).

-albowiem jak już wskazano powyżej przepisy podatku nie przewidują stawki 8% dla dostawy samochodów kolekcjonerskich na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że przedmiotem interpretacji nie była kwestia ustalenia czy nabywane przez Wnioskodawcę samochody są samochodami kolekcjonerskimi albowiem nie stanowiło to przedmiotu wniosku jak i też kwestia ta nie miała wpływy na rozstrzygnięcie sprawy. Ponadto Organ nie odniósł się do kwestii opodatkowania samochodów nabywanych od kontrahentów polskich - w zakresie czego stanowisko Wnioskodawcy zostało przedstawione w uzupełnieniu do wniosku - albowiem ani opis zdarzenia przyszłego ani też pytania Wnioskodawcy nie dotyczyły tej kwestii.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej