Temat interpretacji
Podatek należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu polegającego na wykonaniu prac remontowo-inwestycyjnych w obiekcie.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu polegającego na wykonaniu prac remontowo-inwestycyjnych w obiekcie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu polegającego na wykonaniu prac remontowo-inwestycyjnych w obiekcie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP.
Podstawowe zadanie realizowane to:
- Kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją Ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych.
- Kształcenie na poziomie wyższym, usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) dalej jako Ustawa. W zakres tych usług wchodzi m.in. kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji.
- Prowadzenie badań naukowych, statutowa działalność badawcza, która stanowi działalność nieobjętą regulacją Ustawy.
- Wykonywanie badań na zlecenie, działalność objęta regulacją Ustawy i podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.
Zainteresowany złoży wniosek o dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Poddziałanie 5.3.1 Dziedzictwo kulturowe i kultura) Projektu polegającego na wykonaniu prac remontowo-inwestycyjnych w obiekcie dalej jako: Projekt. Nieruchomość ta stanowi własność Uczelni.
W ramach realizacji Projektu przewiduje się:
- Remont oraz wyposażenie (meblowe i audio wraz z osieciowaniem) dwóch sal.
- Remont i konserwacja fragmentu dachu znajdującego się bezpośrednio nad ww. salami wraz z remontem trzech wykuszy.
- Remont korytarzy, klatki schodowej, toalet oraz budowa windy, umożliwiające przejście do remontowanych sal z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Remont dwóch węzłów sanitarnych z przystosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Wykonanie instalacji, wentylacji i klimatyzacji, wod-kan, hydrantowej, elektrycznej i teletechnicznej z zabezpieczeniem ppoż. oraz ogrzewania elektrycznego ww. pomieszczeń.
- Wykonanie sieci informatycznej.
Rezultatem realizacji Projektu będzie wytworzenie nieruchomości, zdefiniowanej w art. 2 ust. 14a Ustawy. Część prac będzie mała wyłącznie charakter remontowo-budowlany, tzn. ponoszone koszty staną się kosztami podatkowymi w momencie ich poniesienia.
Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom zwolnionym (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym Ustawie (wydarzenia kulturalne i artystyczne), tj. niedającym prawa do odliczenia podatku VAT.
W okresie realizacji Projektu nie będą organizowane żadnego rodzaju wydarzenia będą one odbywać się już po zakończeniu Projektu (w ciągu roku od zakończenia Projektu). Przedstawione działania będą miały charakter nieodpłatnego świadczenia. Będą to wyłącznie wydarzenia o charakterze edukacyjnym (zajęcia dla studentów), kulturalnym i artystycznym (dla społeczności regionu).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisanego w poz. 80 wniosku, będzie miał prawo w jakimkolwiek zakresie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonuje zakupów towarów i usług, w celu realizacji Projektu, o którym mowa w poz. 80 wniosku, tj. wykonywania czynności zwolnionych (usługi edukacyjne) oraz niepodlegających Ustawie (wydarzenia kulturalne i artystyczne).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm. ), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 Ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 Ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 8 ust. 2 Ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy (), jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, akcjonariuszy (), oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Realizując projekt Zainteresowany wypełnia swoją działalność statutową, którą jest kształcenie, wychowywanie, prowadzenie badań naukowych, promowanie kadr naukowych, jak również działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych oraz umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka w myśl ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutu Uczelni.
W związku z powyższym, w oparciu o art. 86 ust. 1 Ustawy, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług, towary i usługi zakupione do realizacji Projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z opisu sprawy, wynika że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowe zadania Uczelni to: kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją Ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych; kształcenie na poziomie wyższym, usługi zwolnione od podatku od towarów i usług w zakres tych usług wchodzi m.in. kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji; prowadzenie badań naukowych, statutowa działalność badawcza, która stanowi działalność nieobjętą regulacją Ustawy; wykonywanie badań na zlecenie, działalność objęta regulacją Ustawy i podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.
Uczelnia posiada nieruchomość, w której będą odbywać się zajęcia dla studentów o charakterze edukacyjnym oraz kulutralno-artystyczne dla społeczności regionu. W tym celu Zainteresowany złożył wniosek o dofinansowanie prac remontowo-inwestycyjnych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. W związku z tym w omawianej nieruchomości nieruchomość, przewiduje się: remont oraz wyposażenie dwóch sal, remont i konserwację fragmentu dachu znajdującego się bezpośrednio nad ww. salami wraz z remontem trzech wykuszy; remont korytarzy, klatki schodowej, toalet oraz budowę windy, remont dwóch węzłów sanitarnych z przystosowaniem dla potrzeb osób niepełnosprawnych; wykonanie instalacji: wentylacji, klimatyzacji, instalacji wodno-kanalizacyjnej, hydrantowej, elektrycznej i technicznej z zabezpieczeniem przeciwpożarowym, ogrzewania elektrycznego ww. pomieszczeń oraz wykonanie sieci informatycznej.
Wydatki na rzecz projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom zwolnionym (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym Ustawie (wydarzenie kulturalne i artystyczne) jako nieodpłatne świadczenia, tj. niedające prawa do odliczenia podatku VAT.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją ww. Projektu Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, mając na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych na Wnioskodawcę, dokumentujących nabywane w celu realizacji ww. Projektu towary i usługi. Zainteresowany jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom zwolnionym (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym ustawie (wydarzenia kulturalne i artystyczne), tj. niedającym prawa do odliczenia podatku VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach Projektu w jakimkolwiek zakresie.
Podsumowując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Zainteresowany nie będzie miał prawa w jakimkolwiek zakresie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu polegającego na wykonaniu prac remontowo-inwestycyjnych w obiekcie.
Końcowo podkreślić należy, że Organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ zaznacza, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. l4k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu