Temat interpretacji
Objęcie zgłoszeniem rejestracyjnym dla potrzeb podatku VAT również pozarolniczej działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia zgłoszeniem rejestracyjnym dla potrzeb podatku VAT również pozarolniczej działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie objęcia zgłoszeniem rejestracyjnym dla potrzeb podatku VAT również pozarolniczej działalności gospodarczej. Wniosek uzupełniono w dniu 10 kwietnia 2017 r. w kwestii oświadczenia wynikającego art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa oraz wniosku o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od dnia 20 lutego 1997 roku Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobywania żwiru i piasku PKD 08.12.Z. Wnioskodawca nie był podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 1 czerwca 2015 roku zrezygnował z bycia rolnikiem ryczałtowym i zarejestrował gospodarstwo rolne na VAT. Wnioskodawca twierdzi, że nie chciał rejestrować działalności gospodarczej na VAT ale w Urzędzie Skarbowym w poinformowano go ustnie, że musi zgłosić również działalność gospodarczą na VAT. Od 1 czerwca 2015 roku jest podatnikiem podatku od towarów i usług w gospodarstwie rolnym oraz w działalności gospodarczej.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy nie wszczął wobec niego żadnej kontroli ani postępowania podatkowego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca musiał z dniem 1 czerwca 2015 roku zgłosić działalność gospodarczą na VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie musiał się on rejestrować się na VAT z tytułu działalności gospodarczej (nie przekracza 150 000 zł obrotu rocznie). Mógł zarejestrować sie na VAT tylko z działalności rolniczej. Czy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe?
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza mocą art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych art. 2 pkt 19 ustawy.
Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.
Z kolei usługami rolniczymi są usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy art. 2 pkt 21 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).
Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Jednocześnie należy wskazać, że w rozdziale ustawy odnoszącym się do szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych, w art. 117 ustawy zapisano, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
- wystawiania faktur;
- prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
- składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
- dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych
jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności (art. 113 ust. 4 ustawy).
Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, który stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 (). W takiej sytuacji chociaż w pozostałym zakresie podatnik prowadzi działalność opodatkowaną dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolnione od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że od dnia 20 lutego 1997 roku Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobywania żwiru i piasku PKD 08.12.Z. Wnioskodawca nie był podatnikiem od towarów i usług. W dniu 1 czerwca 2015 roku zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i zarejestrował gospodarstwo rolne na VAT. Wnioskodawca twierdzi, że nie chciał rejestrować działalności gospodarczej na VAT ale w Urzędzie Skarbowym w poinformowano go ustnie, że musi zgłosić również działalność gospodarczą na VAT. Od 1 czerwca 2015 roku jest podatnikiem podatku od towarów i usług w gospodarstwie rolnym oraz w działalności gospodarczej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy faktycznie musiał z dniem 1 czerwca 2015 roku zgłosić działalność gospodarczą na VAT.
Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że co do zasady jeżeli podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT czynny to opodatkowaniu podatkiem VAT podlega cała jego działalność, wszystkie wykonywanie przez niego czynności.
Wyjątkiem jest natomiast sytuacja, gdy w ramach działalności gospodarczej podatnik prowadzi działalność rolniczą oraz inną niż rolnicza.
W takim bowiem przypadku podatnik może mieć status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej i jednocześnie w zakresie działalności rolniczej może korzystać ze zwolnienia.
Ze wskazanych przepisów wynika bowiem, że działalność rolnicza jest co do zasady zwolniona od podatku VAT niezależnie od wysokości obrotu jaki osiągany jest z tytułu jej prowadzenia, zaś rolnika korzystającego z tego zwolnienia określa się mianem rolnika ryczałtowego. Jednocześnie rolnik ryczałtowy ma prawo zrezygnować ze zwolnienia i opłacać podatek VAT od sprzedaży produktów rolnych i świadczenia usług rolniczych.
W przedmiotowej sprawie w dniu 1 czerwca 2015 roku Wnioskodawca zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i zarejestrował gospodarstwo rolne na VAT.
Analizując przytoczone przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że rolnik ryczałtowy rezygnując ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rezygnuje jednocześnie ze zwolnienia od podatku z tytułu wykonywania pozostałej działalności gospodarczej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, tzn. staje się czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu całej prowadzonej działalności (zarówno rolniczej jak i np. handlowej). Podatnik dokonujący rejestracji jako podatnik VAT czynny, dokonuje jej dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, występując jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego, skoro Wnioskodawca z dniem 1 czerwca 2015 r. zrezygnował ze statutu rolnika ryczałtowego rejestrując gospodarstwo rolne na potrzeby podatku od towarów i usług, to podatnikiem tego podatku (podatnikiem VAT czynnym) został w odniesieniu do wszystkich wykonywanych czynności, także tych wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i w związku z tym winien złożyć zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy, obejmujące również tą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej