W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja zabytkowych obie... - Interpretacja - IPPP1/4512-545/16-2/KC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.08.2016, sygn. IPPP1/4512-545/16-2/KC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Park Narodowy (PN) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

  • prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
  • udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy o ochronie przyrody (tj. DZ.U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.), lub w zadaniach ochronnych, o których mowa w w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora PN;
  • prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo PN może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.). Działalność PN w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych ( ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. PN wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

PN uzyskuje przychody:

  1. opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu PN do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów PN, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,
  2. zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,
  3. związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie PN oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska LIFE, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza realizować projekt pn. Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych. Projekt przewidziany jest do realizacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 oraz przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej.

Głównym celem projektu jest powstanie nowoczesnego kompleksu edukacyjnego na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego Parku Narodowego do prowadzenia edukacji ekologicznej na najwyższym poziomie, uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej oraz poprawa jakości działań edukacyjnych i warunków pracy poprzez: remont i modernizację zabytkowych obiektów architektury drewnianej, wymagających rewitalizacji w celu zachowania dla następnych pokoleń tego unikatowego na skalę całego kraju kompleksu budynków, oddzielenie funkcji dydaktycznych od muzealnych, czyli zmiana aranżacji przestarzałego Muzeum, adaptację i wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych w niezbędny sprzęt gwarantujący funkcjonalność i ułatwiający pracę edukatorów i całego ośrodka, dostosowanie dla osób niepełnosprawnych. Powstanie kompleksu edukacyjnego pozwoli ukierunkować ruch turystyczny i zatrzymać znaczną część zwiedzających na obrzeżach Puszczy, chroniąc cenne ekosystemy leśne przed nadmiernym i nieukierunkowanym ruchem turystycznym.

Nowoczesny kompleks edukacyjny zapewni nowe formy uczestnictwa w kulturze rozszerzając swoją działalność o nowe programy kulturalno-edukacyjne skierowane do stałych i nowych grup odbiorców. Na etapie planowania i rozwoju bieżącej działalności zaistniała konieczność zachowania dla przyszłych pokoleń kompleksu zabytkowego, który stanowią budynki pochodzące z lat 20-tych i XX w., wybudowane po odzyskaniu przez Polskę niepodległości jako wzorcowe budownictwo leśne, utrzymane w modnym wówczas stylu narodowym. Wszystkie obiekty są przykładem unikatowej, drewnianej architektury leśnej okresu międzywojennego, harmonijnie wkomponowane w otoczenie, w większości nieużywane i niszczejące. Teren objęty jest ochroną konserwatorską wynikającą z wpisu do rejestru zabytków znacznej części wsi wraz z zespołem zabudowy drewnianej (decyzja z dnia 24.07.1985 r). Ochrona obejmuje nie tylko budynki, ale również cały układ urbanistyczny wraz z zielenią. Całość położona w bardzo atrakcyjnym otoczeniu co i stwarza doskonałe możliwości prowadzenia różnorodnej działalności edukacyjnej będącej, odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie odbiorców.

Nowe planowane funkcje ww. obiektów nie powinny zakłócać charakteru zespołu, a je podkreślać i eksponować, ponieważ niezaprzeczalną wartość stanowi jego zabytkowy charakter.

Planuje się, że cele projektu zostaną osiągnięte dzięki podjęciu przez Park Narodowy (PN) działań polegających na modernizacji i adaptacji unikatowych w skali całego kraju, zabytkowych obiektów architektury leśnej okresu międzywojennego.

W ramach projektu planowane są następujące zadania:

  • Prace przygotowawcze i projektowe (łączny koszt ok. 341 392,27 zł)
    W ramach zadania planowane są prace wstępne, badanie geotechniczne, inwestycyjne i in. sporządzenie dokumentacji projektowej dla całości zadania oraz nadzory autorskie.
  • Przygotowanie terenu i przyłączenie obiektów do sieci (łączny koszt ok. 306 270,00 zł)
    W ramach zadania planowane są do wykonania następujące prace: remont budynku dawnej siedziby Nadleśnictwa wraz z przyłączami oraz budowa pompy ciepła dla budynku obecnego Muzeum wraz z przyłączami.
  • Budowa obiektów podstawowych (łączny koszt ok. 2 158 225,65 zł)
    W ramach zadania planowany jest remont 2 budynków tj. dawnej siedziby Nadleśnictwa i budynku obecnego Muzeum.
  • Instalacja (łączny koszt ok. 706 551,99 zł.)
    W ramach zadania planowane są do wykonania instalacje: wod.-kan., c.o., wentylacji, elektryczne, teletechniczne, automatyki budynku (smart), sygnalizacji pożaru i słaboprądowe (CCTV, KD, SSWIN, SAP).
  • Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych (łączny koszt ok. 140 601,30 zł.)
    W ramach zadania planowane są do wykonania następujące prace polegające na zagospodarowaniu terenu: zbiornik bezodpływowy na ścieki, chodniki, oświetlenie terenu o charakterze parkowym, ogrodzenie terenu, montaż ławek, nasadzenia zieleni oraz zaprowadzenie trawników i rabat.
  • Wyposażenie (łączny koszt ok. 396 613,50 zł.)
    W ramach zadania planowane są do wykonania zakupy i usługi polegające na wykonaniu, dostawie i montażu: mebli recepcyjnych, mebli biurowych, wyposażenia ekspozycji muzealnej, szklanych gablot wraz z wyposażeniem, ekspozycyjnego wyposażenia meblowego, zabudowy wystawienniczej, sprzętu multimedialnego, elementów scenograficznych, wydruków, sprzętu oświetleniowego, produkcja contentu multimedialnego, produkcja filmu.
  • Nadzór inwestorski (łączny koszt ok. 68 880,00 zł.)
    Zadanie obejmuje świadczenie kompleksowej usługi polegającej na pełnieniu funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego nad realizowaną inwestycją.
  • Promocja projektu (łączny koszt ok. 30 750,00 zł.)
    Planowane działania są zgodne z celami i działaniami ochronnymi określonymi w projekcie Planu Ochrony Parku Narodowego, który obecnie jest w fazie legislacyjnej.

Całkowita wartość projektu wynosi 4 149 284,71 zł., w tym podatek VAT 23% 775 882,51 zł. Okres realizacji projektu planowany jest na lata 2016-2018.

Obecnie w Ośrodku Dydaktyczno-Muzealnym prowadzona jest sprzedaż biletów wstępu, wydawnictw i pobierane są opłaty za zajęcia edukacyjne.

W momencie rozpoczęcia projektu i w okresie jego trwałości na terenie Ośrodka Dydaktyczno- -Muzealnego nie będą pobierane opłaty za wstęp i nie będzie prowadzonej sprzedaży towarów- wydawnictw i materiałów edukacyjnych, a wszystkie usługi świadczone będą bezpłatne.

Wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane bezpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od momentu rozpoczęcia i podczas realizacji projektu Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych Parkowi Narodowemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Wnioskodawcy od momentu rozpoczęcia i podczas realizacji projektu Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych Parkowi Narodowemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego projektu nie będą wykorzystywane przez Park Narodowy do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn.zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  • wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  • wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), czynnym podatnikiem VAT a do jego zadań statutowych należy ochrona przyrody.

Dodatkowo Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.), która obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. Wnioskodawca wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzyskuje przychody:

  1. opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu PN do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów PN, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,
  2. zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,
  3. związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie PN oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska LIFE, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza realizować projekt pn. Rewitalizacja zabytkowych obiektów leśnej architektury drewnianej na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego oraz ich adaptacja do celów muzealnych i edukacyjnych. Projekt przewidziany jest do realizacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 oraz przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej. Głównym celem projektu jest powstanie nowoczesnego kompleksu edukacyjnego na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego Parku Narodowego do prowadzenia edukacji ekologicznej na najwyższym poziomie, uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej oraz poprawa jakości działań edukacyjnych i warunków pracy poprzez: remont i modernizację zabytkowych obiektów architektury drewnianej, wymagających rewitalizacji w celu zachowania dla następnych pokoleń tego unikatowego na skalę całego kraju kompleksu budynków, oddzielenie funkcji dydaktycznych od muzealnych, czyli zmiana aranżacji przestarzałego Muzeum, adaptację i wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych w niezbędny sprzęt gwarantujący funkcjonalność i ułatwiający pracę edukatorów i całego ośrodka, dostosowanie dla osób niepełnosprawnych. Powstanie kompleksu edukacyjnego pozwoli ukierunkować ruch turystyczny i zatrzymać znaczną część zwiedzających na obrzeżach Puszczy, chroniąc cenne ekosystemy leśne przed nadmiernym i nieukierunkowanym ruchem turystycznym. Nowoczesny kompleks edukacyjny zapewni nowe formy uczestnictwa w kulturze rozszerzając swoją działalność o nowe programy kulturalno-edukacyjne skierowane do stałych i nowych grupy odbiorców. Na etapie planowania i rozwoju bieżącej działalności zaistniała konieczność zachowania dla przyszłych pokoleń kompleksu zabytkowego, który stanowią budynki pochodzące z lat 20-tych i XX w., wybudowane po odzyskaniu przez Polskę niepodległości jako wzorcowe budownictwo leśne, utrzymane w modnym wówczas stylu narodowym. Wszystkie obiekty są przykładem unikatowej, drewnianej architektury leśnej okresu międzywojennego, harmonijnie wkomponowane w otoczenie, w większości nieużywanie i niszczejące. Teren objęty jest ochroną konserwatorską wynikającą z wpisu do rejestru zabytków znacznej części wsi wraz z zespołem zabudowy drewnianej (decyzja z dnia 24.07.1985 r). Ochrona obejmuje nie tylko budynki, ale również cały układ urbanistyczny wraz z zielenią. Całość położona w bardzo atrakcyjnym otoczeniu co i stwarza doskonałe możliwości prowadzenia różnorodnej działalności edukacyjnej będącej, odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie odbiorców. Nowe planowane funkcje ww. obiektów nie powinny zakłócać charakteru zespołu, a je podkreślać i eksponować, ponieważ niezaprzeczalną wartość stanowi jego zabytkowy charakter.

Planuje się, że cele projektu zostaną osiągnięte dzięki podjęciu przez Wnioskodawcę działań polegających na modernizacji i adaptacji unikatowych w skali całego kraju, zabytkowych obiektów architektury leśnej okresu międzywojennego.

Planowane działania są zgodne z celami i działaniami ochronnymi określonymi w projekcie Planu Ochrony Parku Narodowego, który obecnie jest w fazie legislacyjnej. Całkowita wartość projektu wynosi 4 149 284,71 zł., w tym podatek VAT 23% 775 882,51 zł. Okres realizacji projektu planowany jest na lata 2016-2018.

Obecnie w Ośrodku Dydaktyczno-Muzealnym prowadzona jest sprzedaż biletów wstępu, wydawnictw i pobierane są opłaty za zajęcia edukacyjne.

W momencie rozpoczęcia projektu i w okresie jego trwałości na terenie Ośrodka Dydaktyczno- -Muzealnego nie będą pobierane opłaty za wstęp i nie będzie prowadzonej sprzedaży towarów, wydawnictw i materiałów edukacyjnych, a wszystkie usługi świadczone będą bezpłatne. Wszystkie elementy zagospodarowania powstałe w wyniku realizacji projektu będą udostępniane bezpłatnie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu, którego głównym celem jest powstanie nowoczesnego kompleksu edukacyjnego na terenie Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego Parku Narodowego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w analizowanej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie