prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.933.2016.2.MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.04.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.933.2016.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 29 grudnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 24 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z pismem z 24 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 24 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15a, a także art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i jest zarejestrowana do celów podatku od towarów i usług pod numerem NIP ... . Działalność swoją prowadzi w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, a także ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową i rozlicza się na zasadach określonych dla jednostek budżetowych, natomiast podstawą gospodarki finansowej Wnioskodawcy jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki. Zadania Gminy oraz ich wykonanie następuje w ramach ściśle określonych przez prawo. Część z nich do swej realizacji wymaga podjęcia działalności określanej mianem gospodarczej, co jest zgodne z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, 1890). Gmina jest podatnikiem VAT czynnym. W ramach czynności wykonywanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych znajdują się m.in.: najem lokali użytkowych, dzierżawa gruntów, sprzedaż działek refaktura mediów itp.

Wnioskodawca planuje pozyskanie środków na projekt pn. ., zgłaszanego do dofinansowania w ramach Działania 2.1 E-administracja, w ramach 2 Osi priorytetowej pn. Cyfrowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Obszarem funkcjonowania projektu będzie województwo m. wraz z Miastem K. Celem długofalowym, ogólnym przedmiotowego projektu jest wzrost udziału nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie uruchamiania nowych e-usług publicznych. Dzięki zwiększeniu stopnia wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie załatwiania spraw urzędowych oraz pozyskiwania danych publicznych, obywatele, przedsiębiorcy i inne podmioty korzystające z informacji oraz usług publicznych częściej korzystać będą z możliwości ich załatwienia drogą elektroniczną. Pozwoli to na skrócenie czasu trwania procedur i realizacji spraw, umożliwi bieżące ich śledzenie, poprawi jakość kontaktów z interesantami, umożliwi wygenerowanie wymiernych oszczędności (papieru, materiałów biurowych itp.). Będzie to miało wpływ na podniesienie jakości życia mieszkańców, poprawę warunków funkcjonowania przedsiębiorstw, wzrost atrakcyjności inwestycyjnej K.

Celem bezpośrednim projektu jest wzrost dostępności informacji sektora publicznego, e-usług oraz elektronicznej administracji dla mieszkańców i przedsiębiorców. Projekt zakłada wdrożenie sześciu nowych e-usług, z czego cztery są to usługi typu A2C i A2B. Projekt zakłada zarówno zakup i wdrożenie systemu informatycznego (Zintegrowany System Obsługi Zasobu ZSOZ) do prowadzenia Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego PZGiK, jak również rozbudowę istniejącego Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej MSIP i nadanie mu nowych funkcjonalności. Dzięki realizacji projektu drogą elektroniczną udostępnione zostaną dotąd niedostępne, niezdigitalizowane zasoby geodezyjne.

System ZSOZ wdrożony w ramach projektu będzie składał się z dwóch zintegrowanych części dedykowanej Jednostkom Wykonawstwa Geodezyjnego Aplikacji Wymiany Danych oraz przeznaczonej dla Wydziału Geodezji Urzędu Miasta K. OZ. Aplikacja AWD umożliwiała będzie przetworzenie wyników pomiarów geodezyjnych, opracowanie map (dokumentów) oraz przygotowanie odpowiednich plików wygenerowanych z Roboczej Bazy Danych do automatycznego zasilenia baz danych PZGiK. ZSOZ umożliwiał będzie prowadzenie baz danych EGiB, RCiWN, GESUT, BDOT500 oraz BDSOG, a także generowanie standardowych opracowań kartograficznych (mapa zasadnicza, mapa ewidencyjna). ZSOZ będzie także realizował wszystkie funkcjonalności przewidziane dla Systemu oraz portalu internetowego (ECO).

System umożliwiał będzie wymianę danych z Aplikacjami Dziedzinowymi oraz wymianę danych pomiędzy bazami PZGiK, a JWG.

MSIP jako komponent lokalny, zostanie zintegrowany przez usługi z komponentem regionalnym MIIP i ogólnokrajowym GEOPORTAL. W ramach projektu wykonana zostanie rozbudowa infrastruktury MSIP o moduł kontrolujący przepływy pomiędzy serwerami www Network Load Balancing, zakup macierzy dyskowej (RAID) do gromadzenia danych w Hurtowni danych MSIP oraz rozbudowa funkcjonalności portalu MSIP Obserwatorium o dalsze funkcjonalności nowe serwisy mapowe, nowe widgety funkcjonalne portalu, funkcje edycyjne, komunikacji i logowania. K. jest miastem kluczowym dla rozwoju całego regionu.

Inwestorzy uzyskają łatwy dostęp do potrzebnych im danych przestrzennych dotyczących miasta, będą one zintegrowane z danymi regionalnymi i krajowymi, łatwiejsze będzie uzyskanie informacji publicznych dotyczących zasobów geodezyjnych.

Usługi realizowane za pośrednictwem rozwiązań w projekcie (ZSOZ-ECO; MSIP) ze względu na duży popyt na dane geodezyjne, skierowane są do szerokiego grona odbiorców korzystających z możliwości załatwiania spraw administracyjnych on-line. Odbiorcami e-usług świadczonych w wyniku realizacji projektu będą:

  1. MSIP (Ankieta przestrzenna MSIP, aplikacja mobilna MSIP Obserwatorium, aplikacja edycyjna dla Obserwatorium, aplikacja do kontaktu z mieszkańcami w ramach MSIP, aplikacje przystosowane do zbierania i aktualizowania danych przez użytkowników MSIP Obserwatorium): mieszkańcy, podmioty świadczące usługi geodezyjne i kartograficzne, przedsiębiorcy, inwestorzy, turyści, przedstawiciele instytucji publicznych;
  2. Elektroniczne Centrum Obsługi (ECO) uruchomione w ramach wdrożenia systemu informatycznego do prowadzenia Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (ZSOZ): klienci (mieszkańcy, podmioty świadczące usługi geodezyjne i kartograficzne, przedsiębiorcy, inwestorzy, turyści, przedstawiciele instytucji publicznych), jednostki wykonawstwa geodezyjnego (JWG), jednostki branżowe, rzeczoznawcy majątkowi, komornicy.

Elektroniczne Centrum Obsługi (ECO) w ramach ECO zostaną uruchomione e-usługi tj:

  1. złożenia wniosku o udostępnienie materiałów zasobu przez klientów indywidualnych, biznesowych
  2. wniosku o uzgodnienie,
  3. zgłoszenia pracy geodezyjnej,
  4. zapytań do bazy PZGiK po wartościach pól tj; PESEL, imię, nazwisko (zapytania Komorników); adres, położenie nieruchomości, nr zmiany (zapytania Rzeczoznawców majątkowych),
  5. udostępniania zdigitalizowanych materiałów zasobu,
  6. udostępniania danych w ramach zarejestrowanych wniosków, prac geodezyjnych,
  7. wymiany danych pomiędzy Gminą Miejską a jednostkami wykonawstwa geodezyjnego (JWG),
  8. pełnej historii zgłoszeń prac geodezyjnych (tylko dla zarejestrowanych podmiotów JWG),
  9. śledzenia stanu realizacji spraw dla klientów indywidualnych, biznesowych.

Usługi świadczone są bezpłatnie.

Zgodnie z zasadami określonymi w Podręczniku kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020, podatek VAT może zostać uznany za wydatek kwalifikowany, wyłącznie wówczas gdy beneficjentowi, zgodnie z ustawodawstwem krajowym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT (czyli beneficjent nie ma prawnych możliwości).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT dokonywane zakupy związane zarówno z czynnościami, w związku, z którymi przysługuje prawo do odliczenia naliczonego VAT, jak również czynnościami, w związku z którymi prawo do odliczenia naliczonego VAT nie przysługuje, w tym przypadku podmiot powinien określić kwotę naliczonego VAT podlegającego odliczeniu stosując proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT (w tym przypadku VAT może być kosztem kwalifikowanym w ustalonej proporcji). Podatek VAT w stosunku do wydatków, dla których beneficjent odlicza ten podatek częściowo według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, może być kwalifikowany w części jaka była niemożliwa do odzyskania.

W przypadku zakupu towarów i usług, w stosunku do których nie można jednoznacznie określić czy dotyczą sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej czy też niepodlegającej opodatkowaniu, Wnioskodawca korzysta z odliczenia częściowego na zasadach określonych w art. 90 ust. 2-6 oraz 10. Powyższy wskaźnik został ustalony procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzednim i wykazanego w deklaracjach VAT-7 tj. bez sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu. Określony na podstawie wyżej wymienionych przepisów

pre-współczynnik (proporcja wstępna) dla Wnioskodawcy na 2016 rok wynosi 31%, natomiast współczynnik struktury sprzedaży w 2015 i 2016 roku wynosi w UMK 39%.

Umowa na realizację projektu pn. została zawarta z Zarządem Województwa w dniu 19 stycznia 2017 r. Powyższa umowa, przewiduje termin zakończenia realizacji projektu do dnia 31 grudnia 2019 r. Po podpisaniu umowy Wnioskodawca nie dokonywał jeszcze zakupu. Natomiast zapisy umowy o dofinansowanie pozwalają na objęcie kwalifikowalnością wydatki, które zostały poniesione przed rozpoczęciem realizacji projektu. Wnioskodawca planuje przedstawić do rozliczenia wydatki, które zostały poniesione w 2015 roku data zakupu 2 września 2015 r.

Korzystanie z Zintegrowanego System Obsługi Zasobu (ZSOZ) jest bezpłatne dla wszystkich jego użytkowników.

Na pytanie organu nr 3 Proszę o jednoznaczne wskazanie do jakich kategorii czynności będzie wykorzystywany powstały system teleinformatyczny wskazany w opisie sprawy tj. opodatkowanych (jeżeli tak to proszę wskazać do jakich), zwolnionych od podatku (jeżeli tak to proszę wskazać do jakich czynności i na podstawie jakich przepisów czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (jeżeli tak to proszę wskazać do jakich), czy też do różnych kategorii czynności (np. opodatkowanych i zwolnionych, opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu) jeżeli tak to proszę wskazać do jakich? Wnioskodawca podał, że ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne w art. 4 ust. 1a wskazuje, że w systemie teleinformatycznym zakłada się i prowadzi bazy danych obejmujące określone zbiory danych przestrzennych. Powstały system będzie wykorzystywany w tym właśnie celu a więc do zakładania i prowadzenia baz danych w zakresie należącym do kompetencji Prezydenta Miasta (miasto na prawach powiatu). Zadania te są określone w art. 7d ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne i polegają na prowadzeniu ewidencji gruntów i budynków (w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy), geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (w tym bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1 a pkt 3 ustawy), baz danych wskazanych w art. 4 ust. 1 a pkt 7 i 10 oraz ust. 1b. Opłaty publicznoprawne wiążą się z opisanym w art. 40d ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne udostępnianiem materiałów zasobu oraz wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 40 b ust. 1 ustawy (w zakresie wynikającym z zadań danej jednostki), a więc m.in. sporządzaniem i wydawaniem wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków, uwierzytelnianiem dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych. Opłaty powyższe są ustalane zgodnie z art. 40 d ust. 2 ustawy w sposób określony w załączniku do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Powstały system będzie wykorzystywany do prowadzenia i udostępniania baz danych, a czynności podlegające opłatom wynikające z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, są to bowiem czynności, za które opłaty publicznoprawne ustalane są zgodnie z tabelami zawartymi w załączniku do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (tabele 1-18).

Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) wykorzystywany jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (czynności wskazane w pkt 3).

Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym jak pobieranie opłat z tytułu dzierżawy, najmu czy sprzedaży nieruchomości przez Gminę. Wszystkie opłaty wynikające z udostępniania danych zawartych w bazach danych są opłatami publicznoprawnymi.

Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) jest tylko narzędziem do prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, umożliwiającym gromadzenie prowadzenie i udostępnianie danych. Natomiast dane zgromadzone w PZGiK udostępniane są na zasadach określonych w art. 40a i 40b wyżej cytowanej ustawy czyli odpłatnie lub nieodpłatnie.

Każdy element systemu ZSOZ wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby realizacji zadań w Wydziale Geodezji UMK, (czynności niepodatkowane). Dane z systemu ZSOZ wykorzystywane są przez inne komórki organizacyjne Urzędu Miasta K. Czynności opodatkowane związane z realizacją umów cywilnoprawnych (przychody z najmu, dzierżawy, sprzedaży opodatkowanej składników majątku) obsługiwane są przez systemy dziedzinowe w innych komórkach Urzędu Miasta K..

Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) składa się z dwóch niezależnych ale zintegrowanych części dedykowanej Jednostkom Wykonawstwa Geodezyjnego (JWG) Aplikacji Wymiany Danych (AWD) oraz przeznaczonej dla Wydziału Geodezji Urzędu Miasta K. ZSOZ. Aplikacja AWD ma umożliwiać przetworzenie wyników pomiarów geodezyjnych, opracowanie map (dokumentów) dla Inwestorów oraz przygotowanie odpowiednich plików wygenerowanych z Roboczej Bazy Danych do automatycznego zasilenia baz danych PZGiK. ZSOZ ma umożliwiać prowadzenie baz danych EGiB, RCiWN, GHSUT, BDOT500 oraz BDSOG, a także generowanie standardowych opracowań kartograficznych (mapa zasadnicza, mapa ewidencyjna). ZSOZ ma także realizować zadania związane z obsługą klientów zewnętrznych drogą elektroniczną przez portal internetowy Elektroniczne Centrum Obsługi (ECO).

System ma umożliwiać:

  • prowadzenie ewidencji, gruntów i budynków (EGiB) wraz z mapą ewidencyjną;
  • prowadzenie ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT) wraz z mapą sieci;
  • prowadzenie ewidencji obiektów topograficznych (BDOT500) wraz z mapą zasadniczą;
  • prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości (RCiWN) wraz z mapą cen;
  • prowadzenie ewidencji ulic i adresów wraz z mapą dla Miasta K.;
  • prowadzenie ewidencji osnów geodezyjnych (BDSOG) wraz z mapą osnów;
  • prowadzenie rejestru zgłoszeń wraz z mapą zasięgów zgłoszonych prac oraz wydawanie danych;
  • prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie materiałów z zasobu oraz innych wniosków;
  • prowadzenie ewidencji materiałów zasobu;
  • prowadzenie metadanych oraz automatyczne generowanie kopii bezpieczeństwa;
  • prowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów wraz z archiwum;
  • automatyczne generowanie Dokumentów Obliczenia Opłaty oraz licencji; o wymianę danych z Aplikacjami Dziedzinowymi; a wymianę danych pomiędzy bazami PZGiK, a JWG,

W ramach projektu zostały poniesione zakupy związane wyłącznie z Systemem ZSOZ, o którym mowa w pkt 3, wykorzystywanym do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zostaną poniesione zakupy związane z Systemem ZSOZ, który będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na fakt, iż wykonywane są wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (wskazane w pkt 3) nie jest możliwe wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe kwotę podatku naliczonego do odliczenia oblicza, się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o których mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wnioskodawca w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych, gdy przyporządkowanie ich do czynności opodatkowanych nie jest możliwe kwotę podatku naliczonego do odliczenia oblicza zgodnie z proporcją ustaloną na podstawie art. 90 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od podatku naliczonego w przypadku realizacji projektu pn. . na zasadach określonych w art. 90 ust. 2-6 oraz 10 przy użyciu pre-współczynnika i współczynnika struktury sprzedaży?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług , jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego (z zastrzeżeniem art. 90 ust. 10 ustawy o VAT). Dokonane wydatki w ramach projektu, mogą posłużyć Gminie również w przypadku dokonania operacji sprzedaży nieruchomości. Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy prawa, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od podatku naliczonego w przypadku realizacji projektu pn. . na zasadach określonych w art. 90 ust. 2-6 oraz 10 przy użyciu pre-współczynnika i współczynnika struktury sprzedaży. W związku z wyżej przytoczonymi przepisami o VAT, podatek VAT w przypadku realizacji projektu pn. . jest wydatkiem w stosunku do którego beneficjent odlicza ten podatek częściowo według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, i wydatek ten może być kwalifikowany w części jaka była niemożliwa do odzyskania. W związku z tym, prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony będzie przysługiwało podmiotom dokonującym zakupów towarów i usług finansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, na podstawie prawidłowo wystawionych faktur VAT przez podatników posiadających status czynnego podatnika w rozumieniu art. 96 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez wykorzystanie towarów i usług do celów innych niż działalność gospodarcza rozumie się wykorzystanie tych towarów i usług w sferze działalności danego podmiotu niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa).

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte oraz art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Co do zasady faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do odliczenia uzależnione jest od spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1, z uwzględnieniem pozostałych uwarunkowań zawartych w przepisach ustawy, w tym

m.in. w art. 86 ust. 2a, art. 90 ustawy oraz ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy. Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje pozyskanie środków na projekt pn. . Umowa, przewiduje termin zakończenia realizacji projektu do dnia 31 grudnia 2019 r. Projekt zakłada zarówno zakup i wdrożenie systemu informatycznego (Zintegrowany System Obsługi Zasobu ZSOZ) do prowadzenia Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego PZGiK, jak również rozbudowę istniejącego Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej MSIP i nadanie mu nowych funkcjonalności.

Wnioskodawca podał, że powstały system będzie wykorzystywany do prowadzenia i udostępniania baz danych, a czynności podlegające opłatom wynikające z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, są to bowiem czynności, za które opłaty publicznoprawne ustalane są zgodnie z tabelami zawartymi w załączniku do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (tabele 1-18). Wnioskodawca wskazał, że Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) wykorzystywany jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym jak pobieranie opłat z tytułu dzierżawy, najmu czy sprzedaży nieruchomości przez Gminę. Wszystkie opłaty wynikające z udostępniania danych zawartych w bazach danych są opłatami publicznoprawnymi. Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) jest tylko narzędziem do prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, umożliwiającym gromadzenie prowadzenie i udostępnianie danych. Natomiast dane zgromadzone w PZGiK udostępniane są na zasadach określonych w art. 40a i 40b wyżej cytowanej ustawy czyli odpłatnie lub nieodpłatnie. Każdy element systemu ZSOZ wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby realizacji zadań w Wydziale Geodezji UMK, (czynności niepodatkowane). Wnioskodawca wskazał, że Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych. W ramach projektu zostały poniesione zakupy związane wyłącznie z Systemem ZSOZ, o którym mowa w pkt 3, wykorzystywanym do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zostaną poniesione zakupy związane z Systemem ZSOZ, który będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, że każdy element systemu ZSOZ wykorzystywany jest wyłącznie na potrzeby realizacji zadań w Wydziale Geodezji UMK, (czynności niepodatkowane).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . na zasadach określonych w art. 90 ust. 2-6 oraz 10 przy użyciu pre-współczynnika i współczynnika struktury sprzedaży.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W odniesieniu więc do towarów i usług służących wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych. W ramach projektu zostały poniesione zakupy związane wyłącznie z Systemem ZSOZ wykorzystywanym do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz zostaną poniesione zakupy związane z Systemem ZSOZ, który będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Korzystanie z Zintegrowanego System Obsługi Zasobu (ZSOZ) jest bezpłatne dla wszystkich jego użytkowników. Okoliczności niniejszej sprawy wskazują, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. . .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego przysługuje mu prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu na podstawie art. 90 ust. 2-6 oraz 10 ustawy przy użyciu prewspółczynnika i współczynnika struktury sprzedaży jest nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Przedstawione we wniosku twierdzenie Wnioskodawcy, że Zintegrowany System Obsługi Zasobu (ZSOZ) wykorzystywany jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz, że w ramach projektu zostaną poniesione zakupy związane wyłącznie z Systemem ZSOZ wykorzystywanym do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny. Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 32-065 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej