Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych usług wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą ... - Interpretacja - 3063-ILPP1-3.4512.59.2017.1.JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.04.2017, sygn. 3063-ILPP1-3.4512.59.2017.1.JN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych usług wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą i transportu drogowego towarów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 21 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych usług wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą i transportu drogowego towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do świadczonych usług wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą i transportu drogowego towarów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych, wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą, wynajmu maszyn budowlanych. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

  1. Wnioskodawca zamierza podpisać z firmą, która wykonuje usługi w budownictwie drogowym jako Podwykonawca, umowę w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą. Przedmiotem wykonywanych usług będzie transport ziemi z wykopu, we wskazane miejsce znajdujące się na terenie budowy lub w inne wskazane miejsce, które znajduje się poza terenem budowy.
  2. Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z Generalnym Wykonawcą w budownictwie drogowym (budowa nowej drogi), w zakresie transportu kruszywa ze żwirowni na teren budowy, gdzie kruszywo to będzie magazynowane, a następnie będzie wykonywał usługę transportu tego kruszywa w miejsce wskazane przez Wykonawcę już na terenie budowy. Chodzi tylko o wykonanie usługi transportowej, koszty zakupu materiału będą po stronie Wykonawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w tych przypadkach, w związku ze zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług i nowym załącznikiem nr 14 do ustawy, świadczone usługi transportowe będą objęte od 2017 r. mechanizmem odwrotnego obciążenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z klasyfikacją PKWiU, wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą został sklasyfikowany pod numerem 49.41.20.0. Natomiast transport drogowy towarów został sklasyfikowany pod numerem 49.41.1.

  1. Wynajmując samochody ciężarowe z kierowcą do przewozu ziemi zarówno na terenie budowy, jak i wywożąc ziemię we wskazane miejsce znajdujące się poza terenem budowy, Wnioskodawca będzie świadczył usługi transportowe, a nie usługi budowlane.
  2. Dostarczając kruszywo ze żwirowni na teren budowy, oraz przewożąc z miejsca magazynowania na budowie w konkretne wskazane miejsce, gdzie kruszywo będzie docelowo wykorzystane, Wnioskodawca będzie również świadczył usługę transportową.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku, usługi świadczone przez jego firmę, nie zostały ujęte w załączniku nr 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie są objęte od 2017 r. mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych, wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą oraz wynajmu maszyn budowlanych.

W przedmiotowej sprawie zostały przedstawione dwa przypadki

Przypadek 1

Wnioskodawca zamierza podpisać z firmą, która wykonuje usługi w budownictwie drogowym jako Podwykonawca, umowę w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą. Przedmiotem wykonywanych usług będzie transport ziemi z wykopu, we wskazane miejsce znajdujące się na terenie budowy lub w inne wskazane miejsce, które znajduje się poza terenem budowy.

Przypadek 2

Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z Generalnym Wykonawcą w budownictwie drogowym (budowa nowej drogi), w zakresie transportu kruszywa ze żwirowni na teren budowy, gdzie kruszywo to będzie magazynowane. Następnie Wnioskodawca będzie wykonywał usługę transportu tego kruszywa w miejsce wskazane przez Wykonawcę już na terenie budowy. Chodzi tylko o wykonanie usługi transportowej, koszty zakupu materiału będą po stronie Wykonawcy.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia, czy też zastosowanie ma ogólna zasada rozliczenia podatku ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy dana usługa jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi klasyfikuje pod symbolem PKWiU 49.41.20.0 wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą oraz pod symbolem PKWiU 49.41.1 transport drogowy towarów. Natomiast w załączniku nr 14 do ustawy nie zostały wymienione ww. usługi związane z wynajmem samochodów ciężarowych z kierowcą i transportem drogowym towarów.

Zatem skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług wymienionych przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie jest spełniona przesłanka wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma bowiem zastosowanie jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy świadczonych przez podwykonawcę. W związku z powyższym, świadczone usługi wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą oraz transportu drogowego towarów nie wpisują się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa (zleceniodawcy).

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą (PKWiU 49.41.20.0) i transportu drogowego towarów (PKWiU 49.41.1) nie będą objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, ponieważ nie stanowią usług wymienionych przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to wysokości stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą i transportu drogowego towarów.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej