Temat interpretacji
Stawka podatki PKWiU 10.89.19.0
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży gotowych zestawów do samodzielnego przygotowania przez nabywców sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży gotowych zestawów do samodzielnego przygotowania przez nabywców sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.89.19.0.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT. Od 4 października 2016 r. Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży gotowych zestawów do samodzielnego przygotowania posiłków przez nabywców. Sprzedaż jest realizowana wyłącznie na terytorium kraju. Działalność ta jest zorganizowana i prowadzona w następujący sposób:
- przedmiotem sprzedaży jest zestaw zawierający wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego przygotowania posiłku przez nabywcę oraz przepis wraz z instrukcją przygotowania posiłku/dania. Koncept Spółki zakłada, że nabywca otrzymuje gotowy przepis oraz komplet składników, które pozwolą mu we własnym zakresie przygotować w domu określone danie/posiłek. Jakkolwiek przedmiotem dostawy są towary to istotą konceptu Spółki jest dostarczenie nabywcy gotowego pomysłu na posiłek/danie wraz z niezbędnymi informacjami oraz półproduktami;
- Spółka oferuje kilkadziesiąt rodzajów zestawów;
- na zestaw składają się w szczególności takie składniki jak mięso, dodatki (ziemniaki, makaron, warzywa), przyprawy oraz karta z przepisem i instrukcją;
- żaden z zestawów nie zawiera ekstraktów słodowych oraz alkoholu;
- wszystkie składniki niezbędne do przygotowania posiłku mają formę półproduktów, które po odpowiedniej obróbce zgodnie z przepisem stanowiącym część składową zestawu pozwalają na uzyskanie posiłku/dania gotowego;
- nabywca przygotowuje danie samodzielnie wykorzystując składniki zawarte w zestawie;
- zestaw ma charakter kompletny, tj. zawiera wszystkie składniki, które zgodnie z przepisem są niezbędne do przygotowania posiłku/dania w odpowiedniej ilości dopasowanej do danego przepisu. Nabywca nie musi dysponować we własnym zakresie podstawowymi składnikami, ani dodatkami takimi jak np. przyprawy, śmietana, jogurt, keczup itp. za wyjątkiem np. soli, pieprzu i oleju do smażenia;
- Spółka we własnym zakresie nie przygotowuje żadnego półproduktu, wszystkie części składowe zestawu są nabywane przez Spółkę od zewnętrznych dostawców, którzy przygotowują półprodukty w wielkości i formacie narzuconym przez przepis np. porcja mięsa o wadze 240 gramów mięsa, odpowiednia porcja warzyw, przypraw itp.;
- poszczególne półprodukty znajdują się w opakowaniach dostawców np. opakowane mięso, porcja jogurtu lub śmietany, porcje przypraw itp. przygotowanych zgodnie ze zleceniem i wytycznymi Spółki;
- wszystkie składniki mają formę nieprzetworzoną np. surowe mięso, ziemniaki i inne warzywa, makaron do ugotowania itp.;
- żaden ze składników nie jest poddawany nawet wstępnej obróbce polegającej np. na obieraniu lub krojeniu warzyw. Wszystkie składniki są nieprzetworzone, w takiej formie w jakiej można je nabyć w sklepie;
- termin przydatności do spożycia składników został określony do 2 dni;
- Spółka jest właścicielem wszystkich elementów niematerialnych składających się na koncepcję sprzedawanych zestawów, tj. praw do znaków towarowych i oznaczeń produktów, przepisów, instrukcji przygotowania posiłków/dań, know-how związanych z modelem działania;
- ponadto Spółka jest właścicielem strony internetowej, systemu sprzedażowego, kasy fiskalnej, pomieszczeń przeznaczonych do składowania półproduktów oraz przygotowywania zestawów do wysyłki;
- działanie Spółki polega na odbieraniu zamówień od konsumentów na konkretny zestawy i ich realizacji w zakładanych terminach;
- działania Spółki po otrzymaniu zamówienia sprowadzają się do kompletacji składników zestawu, przygotowania paczki z zestawem do wysyłki i jej wysłanie do odbiorcy;
- w momencie otrzymania zestawu Spółka nie posiada gotowych, wcześniej przygotowanych zestawów. Z uwagi na krótkie terminy przydatności do spożycia składniki do konkretnych zestawów są nabywane na bieżąco i kompletowane w zestaw wybrany przez nabywcę. Półprodukty są zamawiane codziennie na podstawie danych o złożonych zamówieniach. O gotowym zestawie można mówić dopiero po skompletowaniu i nadaniu wysyłki do nabywcy;
- ze względu na wymogi bezpieczeństwa w momencie kompletowania zestawu poszczególne składniki np. mięso są pakowane w elementy chroniące przed zepsuciem (specjalne opakowania utrzymujące niską temperaturę);
- w ramach przyjętego systemu sprzedaży nabywca może nabyć pakiet składający się z minimum 2 zestawów danego posiłku/dania albo ilość zestawów stanowiących wielokrotność liczby 2. Nie ma możliwości nabycia po jednym zestawie każdego posiłku np. 2 różne;
- na ostateczny zestaw wysyłany do odbiorcy składają się odpowiednie półprodukty i przepis z instrukcją zapakowane w paczkę do wysyłki. Opakowaniem zbiorczym jest paczka, w której znajdują się poszczególne składniki opakowane w elementy ochronne i w takiej formie są wysyłane do odbiorcy;
- dostawa jest realizowana na koszt nabywcy. W przypadku zamówień powyżej określonej kwoty koszty dostawy pokrywa Spółka.
Z ofertą Spółki oraz oferowanymi produktami można zapoznać się szczegółowo na stronie ().
Dokonując sprzedaży ww. zestawów od rozpoczęcia tego rodzaju działalności od dnia 4 października 2016 r. Spółka stosuje stawkę VAT w wysokości 23%.
W ocenie Spółki ww. zestawy należy zakwalifikować jako sprzedaż różnych artykułów spożywczych (włączając karmel, ekstrakt słodowy), gdzie indziej niesklasyfikowanych mieszczących się pod symbolem 10.89.19.0 w PKWiU z 2008 i 2015 r. W konsekwencji przy sprzedaży ww. zestawów zastosowanie winna znaleźć stawka 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz poz. 48 załącznika nr 3 u.p.t.u.
Mając na uwadze powyższe Spółka rozważa dokonanie zmiany stosowanej stawki VAT w wysokości 23% i przyjęcie do sprzedaży ww. zestawów stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 oraz poz. 48 załącznika nr 3 u.p.t.u.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w przypadku sprzedaży zestawów opisanych w stanie faktycznym prawidłowe będzie dokonanie zmiany i zastosowanie stawki VAT w wysokości 8% stosownie do art. 41 ust. 2 u.p.t.u. w związku z pozycją 48 załącznika nr 3 do ww. ustawy?
W ocenie Wnioskodawcy w przypadkach wskazanych w pytaniach 1 i 2 zastosowanie ma stawka 8%. Jeżeli jednak Organ podatkowy uzna to stanowisko za nieprawidłowe to wówczas Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 3.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1 i 2
W przypadku sprzedaży zestawów opisanych w stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę VAT w wysokości 8% stosownie do art. 41 ust. 2 u.p.t.u. w związku z pozycją 48 załącznika nr 3 do ww. ustawy, stąd też prawidłowe będzie dokonanie zmiany stosowanej stawki VAT w wysokości 23% i zastosowanie stawki VAT w wysokości 8%.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 u.p.t.u. obniżona stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% znajduje zastosowanie w przypadku, gdy wynika to wprost z ustawy albo gdy wynika to z przepisów wykonawczych do ustawy wydanych na podstawie art. 146d ust. 1 pkt 1 u.p.t.u.
Na dzień złożenia wniosku obowiązujący załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych obniżoną 8% stawką VAT. W poz. 48 wskazano, że opodatkowaniu stawką 8% podlegają wyroby oznaczone symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.
Oznacza to, że 8% stawka VAT zgodnie z treścią załącznika nr 3 do ustawy poz. 48 (PKWiU ex 10.89.9.0) ma zastosowanie, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
- wyrób został sklasyfikowany do grupowania PKWiU 10.89.19.0 Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- wyrób nie stanowi ekstraktu słodowego,
- zawartość alkoholu w wyrobie nie przekracza 1,2 %.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 u.p.t.u. PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Oznacza to, że produkt sklasyfikowany odpowiednim symbolem PKWiU z punktu widzenia zastosowania stawki obniżonej musi mieścić się w zakresie wyznaczonym opisem zawartym w odpowiedniej pozycji załącznika nr 3 do u.p.t.u.
W ocenie Wnioskodawcy charakter towaru, który jest dostarczany jako zestaw nie pozwala na jego zakwalifikowanie do żadnego z pozostałych grupowań klasyfikacji PKWiU. Zestaw należy sklasyfikować jako pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jednocześnie dostarczane zestawy nie stanowią ekstraktu słodowego, a także nie zawierają w ogóle alkoholu. Stąd też w ocenie Wnioskodawcy wyrób ten spełnia przesłanki zastosowania 8% stawki podatku VAT wskazanej dla wyrobów ujętych w pozycji nr 48 załącznika nr 3 do ustawy na podstawie art. 41 ust. 2 u.p.t.u.
Ad. 3
Jeżeli przyjąć, że do sprzedaży zestawów opisanych w stanie faktycznym nie ma zastosowania stawka przewidziana w poz. 48 załącznika nr 3 do u.p.t.u., to w ocenie Wnioskodawca do tej sprzedaży Spółka ma prawo zastosować stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 oraz poz. nr 7 Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 poz. 1719 z późniejszymi zmianami) przewidzianą dla usług związanych z wyżywieniem.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia MF stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 7 wskazanego Załącznika zostały wymienione usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:
- napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
- napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
- napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
- napojów bezalkoholowych gazowanych,
- wód mineralnych,
- innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.
Koncepcja realizowana przez Spółkę, która zakłada, że nabywca otrzymuje gotowy przepis oraz komplet składników, które pozwolą mu we własnym zakresie przygotować w domu określone danie, posiłek, powoduje, że jakkolwiek przedmiotem dostawy są towary to w istocie celem działania Spółki jest dostarczenie nabywcy pomysłu na posiłek/danie wraz z niezbędnymi informacjami oraz półproduktami. Nabywca nabywając towary dokonuje nabycia gotowego pomysłu kulinarnego. Z tych też względów, w ocenie Spółki, realizowaną sprzedaż można zakwalifikować jako usługę związaną z wyżywieniem. Ponieważ przedmiotem dostawy nie jest żaden ze składników wymieniony w wyłączeniu w punktach od 1 do 6 stąd do wskazanej sprzedaży Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. nr 7 Załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013, poz. 1719 z późniejszymi zmianami).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych od podatku. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.
Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.
Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku albo zwolnienie od podatku.
I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. 8%), pod pozycją 48 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.
Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.
Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Od 4 października 2016 r. Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży gotowych zestawów do samodzielnego przygotowania posiłków przez nabywców. Sprzedaż jest realizowana wyłącznie na terytorium kraju. Przedmiotem sprzedaży jest zestaw zawierający wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego przygotowania posiłku przez nabywcę oraz przepis wraz z instrukcją przygotowania posiłku/dania. Koncept Spółki zakłada, że nabywca otrzymuje gotowy przepis oraz komplet składników, które pozwolą mu we własnym zakresie przygotować w domu określone danie/posiłek. Jakkolwiek przedmiotem dostawy są towary to istotą konceptu Spółki jest dostarczenie nabywcy gotowego pomysłu na posiłek/danie wraz z niezbędnymi informacjami oraz półproduktami. Spółka oferuje kilkadziesiąt rodzajów zestawów. Na zestaw składają się w szczególności takie składniki jak mięso, dodatki (ziemniaki, makaron, warzywa), przyprawy oraz karta z przepisem i instrukcją. Żaden z zestawów nie zawiera ekstraktów słodowych oraz alkoholu. Przedmiotowe zestawy należy zakwalifikować jako sprzedaż różnych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% mieszczących się pod symbolem 10.89.19.0 w PKWiU z 2008 i 2015 r.
Odnosząc zatem wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż gotowych zestawów do samodzielnego przygotowania posiłków przez nabywców, zaklasyfikowanych przez Zainteresowanego wg PKWiU z 2008 r. do grupowania 10.89.19.0, nie zawierających alkoholu o zawartości powyżej 1,2% i jednocześnie nie stanowiących ekstraktu słodowego, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu przewidzianą w tym przepisie stawką podatku w wysokości 8%. Zatem prawidłowym jest zastosowanie przez Wnioskodawcę przy sprzedaży przedmiotowych zestawów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% w okresie od rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 4 października 2016 r.
W zakresie dotyczącym udzielenia odpowiedzi na zawarte we wniosku pytanie nr 3 tutejszy Organ wyjaśnia, że w związku z uznanym za prawidłowe stanowiskiem w zakresie pytania nr 1 i nr 2, nie dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, ponieważ zagadnienie zawarte w tym pytaniu stało się bezprzedmiotowe.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na produkt opisany we wniosku gotowy zestaw do samodzielnego przygotowania posiłków przez nabywców. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).
Zauważa się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. A zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej