Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.184.2017.1.KN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.184.2017.1.KN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje realizację projektu pn. .

Celem operacji jest poprawa warunków technicznych i eksploatacyjnych dróg na odcinku o długości 0,958 km. Przyczyni się to do likwidacji utrudnień komunikacyjnych, ograniczających mieszkańcom dotarcie do centrum miejscowości oraz korzystanie z usług publicznych.

Na realizację projektu Gmina, w dniu 28 września 2016 r. podpisała umowę o przyznaniu pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich w formie refundacji 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Inwestycja jest objęta Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, obejmujące sprawy gminnych dróg.

Droga będzie służyła do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z niej nieodpłatnie.

W ramach projektu planuje się ponieść wydatki na:

  • prace budowlano-drogowe,
  • wykonanie kanalizacji deszczowej,
  • nadzór inwestorski.

Do tej pory poniesiono wydatki na:

  • opracowanie projektu budowlanego.

Planowany termin realizacji/wykonania inwestycji do 31 lipca 2019 r.

Wykonawców robót budowlanych Gmina wyłoni zgodnie z zasadami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, natomiast wykonawcy nadzoru inwestorskiego oraz projektu budowlanego, wyłonieni zostaną/zostali zgodnie z wewnętrznym Regulaminem udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 30.000 euro.

Inwestorem projektu jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez Wykonawców będą zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. , Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej i nie będzie mógł odliczyć podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych przez Niego, dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. zadania. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż realizowany projekt będzie ogólnodostępny, publiczny i korzystanie z drogi będzie bezpłatne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej