określenia stawki podatku VAT dla nawozu wapno nawozowe niezawierające magnezu - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.988.2016.1.JJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2017, sygn. 2461-IBPP2.4512.988.2016.1.JJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

określenia stawki podatku VAT dla nawozu wapno nawozowe niezawierające magnezu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 listopada 2016r. (data wpływu 6 grudnia 2016r.), uzupełnionym pismem z 24 stycznia 2017r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla nawozu wapno nawozowe niezawierające magnezu o nazwie x jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z 24 stycznia 2017r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla nawozu wapno nawozowe niezawierające magnezu o nazwie x.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe X w ramach prowadzonej działalności jest producentem, a jednocześnie sprzedaje wapno nawozowe niezawierające magnezu o nazwie x odmiana 04. Nawóz został dopuszczony do obrotu opinią J. w xxx nr x sklasyfikowanej w PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany stawką produktu VAT 8%. Do produkcji nawozu jest zakupywana mączka dolomitowa z kopalni wapienia xxx S.A. wapno nawozowe (PKWiU 08.11.30.0 stawka 8% VAT) oraz z Zakładu Produkcyjnego xxxx Sp. z o.o. nawóz wapniowo węglanowy z naturalnego złoża kredy wapno nawozowe (PKWiU 08.11.30.0 stawka 8% VAT). Uzyskana mieszanka poddawana jest procesowi granulacji na linii technologicznej składającej się z mieszalnika i suszarni. Wszystkie elementy linii technologicznej są połączone z transporterem i po dostarczeniu do wapna nawozowego odpowiedniej ilości wody otrzymywany jest produkt granulowany. Produkt ten nie zmienia swojego pierwotnego stanu chemicznego, następuje jedynie zmiana stanu fizycznego z pylastego na granule. Tak otrzymany nawóz nie ulega zbryleniu i ułatwia wysiew. Nawóz ten jest przeznaczony do poprawy PH gleby. Wyprodukowany nawóz wapno nawozowe niezawierające magnez o nazwie x odmiana 04 jest sprzedawany bezpośrednio rolnikom indywidualnym jak również firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca wskazał, że powstały produkt o nazwie x składa się wyłącznie z kredy mielonej nawozowej oraz mączki dolomitowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Nawóz wapno nawozowe niezawierające magnezu o nazwie: x odmiana 04 sklasyfikowane w PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany jaką stawką VAT powinien być opodatkowany 8% czy 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca, jako producent nawozu uważa, że w tym wypadku powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%. Nawóz, który wytwarza Wnioskodawca jest zakupywany od dostawców jako mączka dolomitowa i bez żadnej zmiany jego stanu chemicznego (jedynie następuje zmiana stanu fizycznego z pylastego na granule) sprzedawany dalej. Powołując się na pismo Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29 października 2014 roku, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 ( Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) kreda mielona pastewna, kreda mielona nawozowa, dolomit, nawet granulowane mieszczą się w grupowaniu PKWiU 08.11.30.0 Kreda dolomity inny niż kalcynowany. Proces granulowania nie wpływa na zaklasyfikowanie produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy powołują stosowna klasyfikacje statystyczna. Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 21 mieszczą się towary - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 08.11.30.0 - oznaczone jako Kreda i dolomit inny niż kalcynowany wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).

Zatem, ze wszystkich wyrobów mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 08.11.30.0, wyłącznie wymienione powyżej - kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa, mączka dolomitowa - korzystają z obniżonej stawki podatku.

Ponadto należy wskazać, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem, a jednocześnie sprzedaje wapno nawozowe niezawierające magnezu o nazwie x odmiana 04. Nawóz został dopuszczony do obrotu opinią J. w xxx nr xxxx sklasyfikowanej w PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany stawką produktu VAT 8%. Do produkcji nawozu jest zakupywana mączka dolomitowa z kopalni wapienia X S.A. wapno nawozowe (PKWiU 08.11.30.0 stawka 8% VAT) oraz z Zakładu Produkcyjnego XXX Sp. z o.o. nawóz wapniowo węglanowy z naturalnego złoża kredy wapno nawozowe (PKWiU 08.11.30.0 stawka 8% VAT). Powstały produkt o nazwie x składa się wyłącznie z kredy mielonej nawozowej oraz mączki dolomitowej. Uzyskana mieszanka poddawana jest procesowi granulacji na linii technologicznej składającej się z mieszalnika i suszarni. Wszystkie elementy linii technologicznej są połączone z transporterem i po dostarczeniu do wapna nawozowego odpowiedniej ilości wody otrzymywany jest produkt granulowany. Produkt ten nie zmienia swojego pierwotnego stanu chemicznego, następuje jedynie zmiana stanu fizycznego z pylastego na granule. Tak otrzymany nawóz nie ulega zbryleniu i ułatwia wysiew. Nawóz ten jest przeznaczony do poprawy PH gleby. Wyprodukowany nawóz wapno nawozowe niezawierające magnez o nazwie x odmiana 04 jest sprzedawany bezpośrednio rolnikom indywidualnym jak również firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT jaką powinien zastosować przy sprzedaży towaru opisanego we wniosku.

Biorąc pod uwagę wskazany wyżej opis sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że dostawa ww. towaru, x odmiana 04, sklasyfikowanego do grupowania PKWiU 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany składający się wyłącznie z kredy mielonej nawozowej oraz mączki dolomitowej, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, opodatkowana jest według przewidzianej w tym przepisie stawki podatku w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Rozwoju i Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Ponadto nadmienia się, że w odniesieniu do części stanowiska dotyczącej prawidłowości zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU kredy mielonej nawozowej, dolomitu nawet granulowanych zostało wydane odrębne postanowienie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach