Temat interpretacji
Brak prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w zwi1zku z realizacj1 projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra
Finansów w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów
prawa podatkowego z dnia
22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz.
643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach dzia3aj1cy w imieniu Ministra
Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione
we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wp3ywu 25 listopada 2016 r.),
uzupe3nionym pismem z dnia 13 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 19 grudnia
2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego
dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie braku prawa do
obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego lub zwrot
podatku VAT w zwi1zku z realizacj1 projektu pn. ... jest
prawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek, uzupe3niony pismem z dnia 13 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 19 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie braku prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w zwi1zku z realizacj1 projektu pn. ....
W przedmiotowym wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:
Wnioskodawca (Gmina) otrzyma3a dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddzia3ania 2.1.1 Elektroniczna administracja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020 (RPO ) na realizacje projektu pn. .... W zwi1zku z powy?szym niezbedne jest uzyskanie interpretacji Czy Gminie jako ostatecznemu Beneficjentowi przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego lub ubieganie sie o zwrot podatku VAT w myol przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug.
Celem ogólnym projektu jest rozwój elektronicznej administracji w gminie w zakresie elektronizacji us3ug publicznych oraz udostepnienia us3ug elektronicznych poprzez budowe przyjaznych dla mieszkanców, przedsiebiorców, organizacji i administracji samorz1dowej narzedzi. Celem bezpoorednim projektu jest zapewnienie klientom Urzedu Miasta i Gminy. dostepu do szerokiego zakresu wysokiej jakooci i prostych w obs3udze us3ug publicznych owiadczonych drog1 elektroniczn1. Przedmiotem projektu jest uruchomienie owiadczenia drog1 elektroniczn1 us3ug publicznych skierowanych dla obywateli (A2C), biznesu (A2B) i administracji (A2A) oraz wdro?enie rozwi1zan informatycznych, które bed1 s3u?ya cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych.
Aby osi1gn1a cele projektu, zaplanowane zosta3y nastepuj1ce zadania:
- Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej w ramach dzia3ania zosta3a przygotowana dokumentacja zwi1zana z projektem m.in. wstepna koncepcja projektu, specyfikacja techniczna sprzetu, analiza i koncepcja techniczna systemów teleinformatycznych, analiza finansowa, analiza ekonomiczna, analiza ryzyka projektu, kosztorys inwestycyjny.
- Elektronizacja procesu prowadzenia dialogu spo3ecznego w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny, udostepnionych on-line zostanie 6 us3ug o 4. stopniu dojrza3ooci umo?liwiaj1cych m.in. korzystanie z informacji i zasobów sektora publicznego oraz 1 us3uga o 3. stopniu dojrza3ooci dla sektora administracji samorz1dowej; w ramach zadania nast1pi instalacja, konfiguracja, testowanie i uruchomienie elektronicznego systemu dialogu spo3ecznego w tym Subregionalnego Systemu Analiz Samorz1dowych.
- Uruchomienie systemu komunikacji mobilnej w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny, udostepniona on-line zostanie 1 us3uga o 4. stopniu dojrza3ooci. System komunikacji mobilnej umo?liwi otrzymywanie przez u?ytkowników szerokiego zakresu informacji niezale?nie do miejsca pobytu i wykorzystywanych urz1dzen i w tym znaczeniu bedzie realizowa3 cele cyfryzacji, zwiekszaj1c dostepnooa urzedu dla klientów. W rezultacie realizacji dzia3ania na platformie ePUAP zostanie udostepnione e-us3uga. Wpisanie sie do bazy danych systemu komunikacji mobilnej wraz z wyra?eniem zgody na przetwarzanie danych i komunikacje elektroniczn1 (klasyfikacja: Inne). Us3ugobiorcami bed1 wszystkie osoby chc1ce otrzymywaa informacje za pomoc1 systemu komunikacji mobilnej.
- Uruchomienie e-us3ug finansowych w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny, udostepnionych on-line zostanie 6 us3ug o 5. stopniu dojrza3ooci; portal informacyjno-p3atniczy dla klientów Urzedu (mieszkanców i przedsiebiorców) bedzie stanowi3 portal dostepu do informacji o zobowi1zaniach podatkowych oraz oferowa3 mo?liwooa zap3aty tych zobowi1zan.
Portal bedzie zintegrowany
z systemami dziedzinowymi wykorzystywanymi w Urzedzie oraz systemami
wy?szego i ni?szego rzedu (platforma ePUAP, systemy bankowooci
elektronicznej). W ramach portalu bedzie mo?liwe sk3adanie
elektronicznych formularzy, otrzymywanie elektronicznych decyzji i
postanowien, otrzymywanie spersonalizowanych informacji o wysokooci
zobowi1zan, kierowanie upomnien o braku p3atnooci, realizacje
p3atnooci, automatyczne naliczanie odsetek, przypominanie o
zbli?aj1cych sie terminach p3atnooci, informowanie o zobowi1zaniach
przeterminowanych, naliczonych odsetkach i kosztach upomnien oraz o
wszczeciu egzekucji. W rezultacie realizacji dzia3ania na platformie
ePUAP zostanie udostepnionych 6 e-us3ug na 5. poziomie dojrza3ooci:
prowadzenie spraw dotycz1cych podatku od nieruchomooci od osób
fizycznych, podatku od nieruchomooci od osób prawnych, podatku leonego,
podatku rolnego, zobowi1zan z tytu3u dzier?awy, zobowi1zan z tytu3u
odpadów komunalnych.
Us3ugi bed1 skierowane do podatników
poszczególnych podatków lokalnych i op3at zgodnie z w3aociwymi
przepisami prawa.
- Uruchomienie systemu obiegu dokumentów w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny. W ramach dzia3ania nast1pi instalacja, konfiguracja, testowanie i uruchomienie systemu obiegu dokumentów w Urzedzie Miasta i Gminy. W ramach EOD zostan1 zastosowane modu3y usprawniaj1ce obieg dokumentów informacji wewn1trz urzedu maj1ce wp3yw na szybkooa za3atwiania sprawy przez klienta.
- Wdro?enie e-us3ug publicznych dla urzedu w ramach zadania udostepnionych on-line zostanie 16 us3ug o 3. stopniu dojrza3ooci, ramach dzia3ania zostan1 przygotowane ustandaryzowane projekty dokumentów niezbednych przy owiadczeniu us3ug publicznych drog1 elektroniczn1. Lista e-us3ug uruchomionych w ramach zadania:
- Zezwolenie na usuniecie drzew i krzewów 2. Zezwolenie na lokalizacje (budowe) zjazdu z drogi publicznej 3. Wydanie decyzji o orodowiskowych uwarunkowaniach 4. Wypisy i wy rysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 5. Wypisy i wyrysy ze studium uwarunkowan i kierunków zagospodarowania przestrzennego 6. Zaowiadczenie o przeznaczeniu dzia3ki / terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego 8. Przyjecie i rozpatrzenie uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w okresie jego wy3o?enia do publiczne do wgl1du i w terminie wyznaczonym w og3oszeniu o wy3o?eniu projektu planu 9. Przyjecie i rozpatrzenie uwag do projektu studium uwarunkowan i kierunków zagospodarowania przestrzennego w okresie jego wy3o?enia do publicznego wgl1du i w terminie wyznaczonym w og3oszeniu o wy3o?eniu projektu studium 10. Przyjecie i rozpatrzenie wniosku do sporz1dzanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w terminie wyznaczonym w og3oszeniu o podjeciu uchwa3y o przyst1pieniu do sporz1dzenia planu 11. Przyjecie i rozpatrzenie wniosku do sporz1dzanego studium uwarunkowan i kierunków zagospodarowania przestrzennego w terminie wyznaczonym w og3oszeniu o podjeciu uchwa3y o przyst1pieniu do sporz1dzenia studium 12. Zaowiadczenie o figurowaniu lub niefigurowaniu w ewidencji podatników 13. Zezwolenie na korzystanie z dróg w sposób szczególny.
- Koszty poorednie.
W ramach zadania bed1 rozliczane koszty obs3ugi projektu, które nie s1 bezpoorednio zwi1zane z realizacj1 zadania (ww. dzia3aniami).
Udostepniane e-us3ugi beneficjentom ostatecznym polegaj1 na udzielaniu informacji maj1cych charakter nieodp3atny lub podlegaj1cych op3acie o charakterze publicznoprawnym. Zadania realizowane w ramach przedmiotowego projektu nale?1 do zadan w3asnych gminy na podstawie ustawy o samorz1dzie gminnym. Gmina nie zamierza wykorzystywaa przedmiotu realizowanego projektu dla celów dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT. Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT nale?y stwierdzia, ?e Gmina nabywaj1c towary i us3ugi w celu realizacji opisanego we wniosku przedsiewziecia, nie bedzie nabywa3a ich do dzia3alnooci gospodarczej i tym samym nie bedzie dzia3aa w charakterze podatnika VAT. Realizowane w ramach projektu zadania nale?1 do zadan w3asnych gminy dotycz1cych zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie okreolonym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorz1dzie gminnym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organy w3adzy publicznej nie s1 podatnikami podatku od towarów i us3ug w zwi1zku z realizacj1 zadan o charakterze publicznoprawnym, nawet jeoli pobieraj1 z tego tytu3u op3aty o tym samym charakterze. Organy w3adzy publicznej s1 natomiast podatnikami podatku VAT przy wykonywaniu czynnooci na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Efekty projektu nie bed1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych
W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:
Czy Wnioskodawcy przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w zwi1zku z realizacj1 projektu pn. ...?
Zdaniem Wnioskodawcy
Gminie nie przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w zwi1zku z realizacj1 projektu pn. ....
Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma mo?liwooci obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego wynikaj1c1 z faktur dotycz1cych prac i us3ug zwi1zanych z realizacj1 projektu: ... z uwagi na brak zwi1zku z czynnoociami opodatkowanymi.
Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (Dz.U. z 2011 r nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie w jakim towary i us3ugi s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, z zastrze?eniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug wynika, ?e nie uznaje sie podatników w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z ca3ooci unormowan zawartych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorz1dzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), w tym zw3aszcza w art. 2 ust. 1 (Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu w3asnym i na w3asn1 odpowiedzialnooa), art. 6 ust. 1 (Do zakresu dzia3ania gminy nale?1 wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrze?one ustawami na rzecz innych podmiotów) oraz art. 9 ust. 2 (Gmina oraz inna gminna osoba prawna mo?e prowadzia dzia3alnooa gospodarcz1 wykraczaj1c1 poza zadania o charakterze u?ytecznooci publicznej wy31cznie w przypadkach okreolonych w ustawie) Gmina wnioskuje, ?e w dzia3alnooci gminy nale?y wyró?nia wykonywanie dzia3an publicznych i wykraczaj1c1 poza te dzia3ania dzia3alnooa gospodarcz1
Z treoci przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i us3ug wynika, ?e za podatnika podatku VAT bedzie uznany taki podmiot, który dokonuje czynnooci zmierzaj1cych do wykorzystania nabytych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Dzia3ania podjete podczas realizacji projektu: ... nie stanowi1 czynnooci zmierzaj1cych do wykorzystywania nabytych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gdy? wszystkie powsta3e us3ugi publiczne bed1 udostepniane nieodp3atnie, na rzecz spo3ecznooci lokalnej. Zakupione towary i us3ugi nie bed1 zwi1zane z czynnoociami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Gmina nie bedzie osi1ga3a ?adnego przychodu zwi1zanego ze owiadczeniem e-us3ug wynikaj1cych z realizacji projektu. Zatem nie spe3ni przes3anek z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.
Podstawowe zasady dotycz1ce odliczania podatku naliczonego zosta3y sformu3owane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustaw1. W myol tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i us3ugi s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, z zastrze?eniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikaj1cych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytu3u:
- nabycia towarów i us3ug,
- dokonania ca3ooci lub czeoci zap3aty przed nabyciem towaru lub wykonaniem us3ugi.
W myol postanowien art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wy?sza od kwoty podatku nale?nego, podatnik ma prawo do obni?enia o te ró?nice kwoty podatku nale?nego za nastepne okresy lub do zwrotu ró?nicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu ró?nicy podatku na rachunek bankowy podatnika okreolone zosta3y w art. 87 ust. 26 ustawy.
Z powy?szych przepisów wynika, ?e prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przys3uguje wówczas, gdy zostan1 spe3nione okreolone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i us3ug oraz gdy towary i us3ugi, z których nabyciem podatek zosta3 naliczony, s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, tzn. takich, których nastepstwem jest okreolenie podatku nale?nego (powstanie zobowi1zania podatkowego).
Przedstawiona wy?ej zasada wyklucza zatem mo?liwooa dokonania obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego zwi1zanego z towarami i us3ugami, które nie s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynnooci zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegaj1cych temu podatkowi.
Wyjaonia nale?y, ?e przepisy art. 87 ustawy o VAT reguluj1 sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwy?ke podatku naliczonego nad nale?nym. Przepisy te statuuj1 mo?liwooa otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwy?ki podatku naliczonego nad nale?nym. Warunkiem, który musi spe3nia podatnik, by domagaa sie zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym ró?nicy pomiedzy kwot1 podatku naliczonego a kwot1 podatku nale?nego. Wynika to z generalnej zasady okreolonej w przywo3anym powy?ej art. 87 ust. 1 ustawy.
Nale?y równie? zauwa?ya, ?e w rozdziale 4 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca owiadczenia us3ug oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonuj1cej nabycia (importu) towarów i us3ug (Dz.U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego mo?e bya zwrócona jednostce dokonuj1cej nabycia (importu) towarów lub us3ug finansowanych ze orodków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powo3anego rozporz1dzenia okreolaj1 katalog orodków, które stanowi1 ww. orodki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodz1cej ze Yróde3, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania sie o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporz1dzenia.
Nale?y zauwa?ya, ?e formu3uj1c w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek zwi1zku ze sprzeda?1 opodatkowan1, ustawodawca nie uzale?nia prawa do odliczenia od zwi1zku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnoociami opodatkowanymi. Wystarczaj1cym jest, ?e z okolicznooci towarzysz1cych nabyciu towarów lub us3ug przy uwzglednieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej wynika, ?e zakupy te dokonane s1 w celu ich wykorzystania w ramach jego dzia3alnooci opodatkowanej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug zgodnie z zasad1 powszechnooci opodatkowania podlegaj1 wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub owiadczenie us3ug, pod warunkiem, ?e s1 one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach dzia3alnooci gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.
Pod pojeciem dzia3alnooci gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 nale?y rozumiea wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody.
Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje równie? czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powo3anych przepisów wynika, ?e organy w3adzy publicznej nie bed1 podatnikami podatku od towarów i us3ug w zwi1zku z realizacj1 zadan, które podejmuj1 jako podmioty prawa publicznego, nawet jeoli pobieraj1 nale?nooci, op3aty lub sk3adki. Organy te, bed1 natomiast podatnikami podatku od towarów i us3ug, w przypadku wykonywanych przez nie czynnooci na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podzia3u stanowi charakter wykonywanych czynnooci: czynnooci o charakterze publicznoprawnym wy31czaj1 te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynnooci o charakterze cywilnoprawnym skutkuj1 uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i us3ug, a realizowane przez nie odp3atne dostawy towarów i owiadczenie us3ug podlegaj1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug.
Gmina, w owietle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorz1dzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu w3asnym i na w3asn1 odpowiedzialnooa. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu dzia3ania gminy nale?1 wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrze?one ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadan w3asnych gminy nale?y zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, (art. 7 ust. 1 ustawy o samorz1dzie gminnym).
Rozpatruj1c prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o podatek naliczony, nale?y miea na uwadze, ?e system odliczenia ma na celu ca3kowite uwolnienie przedsiebiorcy od cie?aru VAT zap3aconego lub podlegaj1cego zap3acie w ramach prowadzonej przez niego dzia3alnooci gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynnooci bed1cych poza zakresem dzia3alnooci gospodarczej. Oznacza to, ?e podatnik nie mo?e domagaa sie prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie p3ac1c podatku nale?nego.
Maj1c zatem na uwadze wskazane wy?ej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug stwierdzia nale?y, ?e w przedmiotowej sprawie nie zostanie spe3niony podstawowy warunek uprawniaj1cy do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy, dokumentuj1cych nabywane w celu realizacji ww. projektu towary i us3ugi. Wnioskodawca jednoznacznie wskaza3, ?e nabywaj1c towary i us3ugi w celu realizacji opisanego przedsiewziecia nie bedzie nabywa3 ich do dzia3alnooci gospodarczej i tym samym nie bedzie dzia3aa w charakterze podatnika VAT. Realizowane w ramach projektu zadania nale?1 do zadan w3asnych gminy. Efekty projektu nie bed1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych
W konsekwencji, stosownie do powo3anych wy?ej unormowan Wnioskodawca nie ma mo?liwooci obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego ani mo?liwooci zwrotu ró?nicy podatku VAT w zwi1zku z realizacj1 ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytu3u nie ma mo?liwooci otrzymania zwrotu ró?nicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Wnioskodawca nie ma równie? mo?liwooci uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach okreolonych w rozdziale 4 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., powy?sze wynika z faktu, ?e orodki wskazane we wniosku, nie s1 orodkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporz1dzenia.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawid3owe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, ?e interpretacja traci wa?nooa w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przysz3ego lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1. Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Bia3a.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach