Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2015 r. (data wpływu 30 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina uzyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. . w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Realizacja projektu obejmuje kompleksowe zagospodarowanie obszaru nad południową częścią jeziora ..na cele sportowo-rekreacyjne. Kompleks składa się z dwóch lokalizacji terenowych scalonych wielofunkcyjnym szlakiem turystycznym, uzupełniających się różną ofertą sportowo-rekreacyjną:
OBSZAR B -:
- Wielofunkcyjne boisko sportowe do piłki nożnej, siatkówki, koszykówki (obiekt b8) z wyposażeniem w tym m.in. pole do gry w piłkę nożną, 2 pola do gry w koszykówkę, 2 pola do gry w siatkówkę),
- Wielofunkcyjny szlak turystyczny o funkcji pieszej, rowerowej, narciarskiej [stosowana nazwa w dokumentacji projektowej: ciąg pieszo-rowerowy (zimą - tor biegów narciarskich)] - powiązany z istniejącym układem komunikacyjnym budowanym wokół jeziora (obiekt b6),
- Infrastruktura techniczna tj. kanalizacja deszczowa i drenaż (odwodnienie), oświetlanie terenu, zieleń.
OBSZAR C -..:
- C1 całoroczny hangar z warsztatem szkutniczym,
- C2 budynek centrum żeglarstwa wodnego i lodowego,
- C3 siedziska amfiteatralne,
- C4 tarasy,
- C5 plac centralny,
- C6, C7 place sprzętu wodnego,
- C8 slip betonowy,
- C9 slip pływający,
- C10 pomost przybrzeżny,
- C11 pomost rekreacyjny,
- Cl 2 - Cl 7 urządzenia obsługujące sprzęt,
- Cl8 ciągi piesze i pieszo-jezdne,
- C19 mała architektura - płyty z betonu architektonicznego na trawie,
- C20 plac gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
- C21 boisko sportowe z wyposażeniem,
- Taras widokowy na budynku cl (obiekt c26),
- Taras widokowy na budynku c2 (obiekt c27),
- Śmietnik (obiekt c28),
- Urządzenie i gospodarka zielenią,
- Wyburzenie istniejących budynków i budowli,
- Budowa sieci uzbrojenia technicznego: (doprowadzenie wody, odprowadzenie ścieków sanitarnych i technologicznych (w tym instalacja kanalizacji sanitarnej pomostów), odwodnienie (w tym drenaż boiska i drenaż ław fundamentowych, oświetlenie, sieć teletechniczna),
- Zakup wyposażenia.
Wydatki związane z bezpośrednią realizacją projektu można podzielić ze względu na możliwość odliczenia przez Gminę VAT oraz wydatki, od których podatek VAT jest kosztem, czyli Gmina nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku:
1). Roboty budowlano-montażowe, od których Gmina zakwalifikowała podatek VAT do odliczenia dotyczą:
- wykonania budynków Cl i C2 - w tym wyburzanie istniejących starych budynków, budowy całorocznego hangaru z warsztatem szkutniczym, budynku centrum żeglarstwa wodnego i lodowego,
- wykonania zagospodarowania terenu obszaru C - siedzisk amfiteatralnych, placu centralnego, placu dla sprzętu wodnego, slipu betonowego, slipu pływającego, pomostu przybrzeżnego, pomostu rekreacyjnego, urządzeń obsługujących sprzęt, krótkich ścieżek terenowych, tarasów widokowych, śmietnika, gospodarka zielenią, budowa sieci uzbrojenia technicznego,
- kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieci wodociągowej, energetycznej, teletechnicznej oraz oświetlenia terenu,
- wykonania przyłącza wod-kan,
- zakupu i montażu wyposażenia (w tym podstawowego wyposażenia szkuterni, pomieszczeń użytkowych budynków Cl i C2, urządzeń do utrzymania powierzchni terenów sportowo-rekreacyjnych, wyposażenia sportowego siłowni i wypożyczalni, sprzętu żeglarskiego do prowadzenia szkoleń).
2). Roboty budowlano-montażowe, od których Gmina nie zakwalifikowała podatku VAT do odliczenia dotyczą:
- zagospodarowania terenu obszaru B - wykonania wielofunkcyjnego szlaku turystycznego o funkcji pieszej, rowerowej a zimą narciarskiej, powiązanego z istniejącym układem komunikacyjnym istniejącym wokół jeziora, budowy wielofunkcyjnych boisk do piłki nożnej, siatkówki, koszykówki, wykonanie niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację deszczową oraz oświetlenie terenu,
- zagospodarowanie terenu obszaru C - tarasów, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych, boisk sportowych.
I.Majątek wytworzony w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Gminy, która posiada status czynnego podatnika VAT.
Gmina przewiduje, że po zrealizowaniu projektu, większość z nowopowstałej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (budynki centrum żeglarstwa wodnego i lodowego, hangary, wypożyczalnie sprzętu z wyposażeniem oraz część zagospodarowania terenu obszaru C, których korzystanie będzie się wiązać z ponoszeniem opłat) zostanie oddana przez Gminę w dzierżawę (na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami) podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Dzierżawca będzie płacił czynsz dzierżawny na rzecz Wnioskodawcy. Obowiązkiem dzierżawcy będzie wykorzystywanie użytkowanych obiektów zgodnie z założeniami wynikającymi ze Studium Wykonalności będącego załącznikiem do wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z zawartą umową pomiędzy Wnioskodawcą a Instytucją Zarządzającą RPO tj. Zarządem Województwa .. Wnioskodawca zakłada, że może być jeden dzierżawca całości bądź też poszczególne obiekty będą oddane w dzierżawę kilku dzierżawcom z zachowaniem integralności projektu oraz funkcji poszczególnych obiektów. Korzystanie z większości obiektów lub urządzeń będzie wymagało dokonania opłaty przez korzystających np. wypożyczenie sprzętu pływającego, rowerów, nart biegowych, przebieralnie na żeton czy korzystanie z wyciągu nart wodnych.
Jednocześnie część obiektów typu: pomosty czy urządzenia do obsługi, będą służyć działalności opodatkowanej, gdyż np. usługi świadczone z wykorzystaniem tych pomostów będą płatne. Przy pomostach tych będą cumowane jednostki pływające Wnioskodawcy, które będą wypożyczane przez korzystających. Poza sezonem jachty, łodzie czy też inne jednostki pływające, których właścicielami są inne podmioty (osoby fizyczne, prawne, klubu sportowe) będą tu cumowały, co będzie wiązało się z ponoszeniem przez nich opłat.
Ponadto na pomostach będą umieszczone urządzenia służące do odbierania nieczystości z jachtów, poboru energii elektrycznej czy wody. Usługi te będą płatne. Bez pomostów nie jest możliwe samodzielne funkcjonowanie tych urządzeń. Obiekty kubaturowe będą wykorzystywane (np. hangary, hala do siatkówki plażowej, squasha, itp.) przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej osobiście lub obiekty te będą oddane w dzierżawę (na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami) lub w zarząd trwały jednostce budżetowej tj. Ośrodkowi Sportu i Rekreacji.
- korzystanie z obiektów powierzchniowych tj. boisk do piłki siatkowej, koszykowej oraz placu gier nie będzie się wiązać z ponoszeniem opłat przez korzystających.
Również wszystkie ciągi o funkcji pieszej, rowerowej i narciarskiej będą miały charakter ogólnodostępny i nie będą służyły działalności opodatkowanej. Wielofunkcyjne szlaki turystyczne, plac gier i zabaw oraz pozostałe zagospodarowanie terenu są niezbędną infrastrukturą dla funkcjonowania wypożyczalni sprzętu, ale korzystanie z nich jest nieodpłatne.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy Wnioskodawca Gmina - ma prawo w związku z wydzierżawieniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na nabyciu towarów i usług służących wytworzeniu opisanej inwestycji, lub do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego?
- Czy Wnioskodawca - Gmina - jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług służących wytworzeniu opisanej we wniosku infrastruktury sportowo-rekreacyjnej lub do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego w części poniesionej na budowę ścieżek rowerowych i pieszych, zimą tras narciarskich, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych oraz wielofunkcyjnych boisk sportowych?
Stanowisko Wnioskodawcy
1).Gminie .z tytułu oddania niżej wymienionych efektów projektu (infrastruktury sportowo-rekreacyjnej) za odpłatnością w ramach umowy dzierżawy innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą - będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Dotyczy to podatku VAT naliczonego dotyczącego:
- wykonania budynków Cl i C2, w tym wyburzenia istniejących budynków, budowy całorocznego hangaru z warsztatem szkutniczym - obiektu Cl, budynku centrum żeglarstwa wodnego i lodowego - obiekt C2,
- zagospodarowania terenu obszaru C, powiązanego z działalnością ww. obiektów tj. siedzisk amfiteatralnych; placu centralnego, placu sprzętu wodnego, slipu betonowego, slipu pływającego, pomostu przybrzeżnego, pomostu rekreacyjnego, urządzeń obsługujących sprzęt, ciągi piesze, ścieżki terenowe, taras widokowy na budynku Cl, taras widokowy na budynku C2, śmietnik; urządzenie i gospodarka zielenią, budowa sieci uzbrojenia technicznego: kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieć wodociągowa, sieć energetyczna i teletechniczna, oświetlenie terenu,
- wykonania przyłączy wod-kan,
- zakupu wyposażenia (w tym m.in.: podstawowego wyposażenia szkuterni, pomieszczeń użytkowych budynków Cl i C2, urządzeń do utrzymania powierzchni sportowo-rekreacyjnych, wyposażenia sportowego siłowni, wypożyczalni, sprzętu żeglarskiego do prowadzenia szkoleń).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jednocześnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku VAT wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Bezspornie w przypadku Gminy, która zrealizowała we własnym zakresie opisany projekt i wydzierżawi nowopowstałą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą - to będzie czynnością cywilnoprawną, z tytułu dokonania której Gmina jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT. Bowiem oddanie w dzierżawę majątku nieruchomego, jak i ruchomego stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.
2).Gmina na podstawie następujących obowiązujących przepisów nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją części projektu polegającej na budowie ścieżek rowerowych i pieszych, zimą tras narciarskich, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych oraz wielofunkcyjnych boisk sportowych:
- zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
- zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142,1591 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
- zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym);
- zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych;
- godnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W odniesieniu zatem do wydatków poniesionych na budowę wielofunkcyjnych boisk sportowych, placu gier oraz ścieżek o funkcji pieszej, rowerowej i narciarskiej Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ jak wskazano we wniosku infrastruktura ta będzie mieć charakter ogólnodostępny, co wskazuje, że nie będą pobierane opłaty i nie wystąpi związek tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej ( § 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
W okolicznościach niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do tej części inwestycji dotyczącej nowopowstałej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, która wraz z wyposażeniem zostanie oddana w dzierżawę a tym samym będzie służyć czynnościom opodatkowanym - Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast w pozostałym zakresie skoro - jak wskazano - wydatki poniesione przez Gminę na realizację projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych to Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku w tym zakresie.
Nadmienia się, że w sytuacji ustalenia przez właściwy organ podatkowy odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku, niniejsza interpretacja nie wywrze skutku prawnego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy