zwolnienie od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli oraz zwolnienie od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczę... - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.660.2016.2.BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.12.2016, sygn. 2461-IBPP3.4512.660.2016.2.BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli oraz zwolnienie od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 września 2016 r. (data wpływu 28 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 29 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli jest nieprawidłowe
  • zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli oraz zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 24 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.660.2016.1.BJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 29 listopada 2016 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

GJUK w B. jest jednostką organizacyjną, jednostką budżetową Gminy i zajmuje się zbiorowym zaopatrzeniem ludności w wodę, odprowadzaniem ścieków, opłatą parkingową oraz w zakresie swej działalności ma m.in. prowadzenie stołówki szkolnej, której zadaniem jest zapewnienie wyżywienia dla dzieci i młodzieży z przedszkoli i szkół z terenu Gminy, ponadto zapewnia wyżywienie osobom indywidualnym. GJUK jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz posiada zgłoszoną w Urzędzie Skarbowym kasę fiskalną. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadzi centralizację VAT-u. W szkole w której Wnioskodawca ma siedzibę (Szkoła Podstawowa) znajduje się kuchnia, która przygotowuje posiłki dla wszystkich pozostałych szkół i przedszkoli. GJUK dzierżawi od Gminy jedynie pomieszczenia kuchenne. Do pozostałych szkół i przedszkoli posiłki są dowożone w termosach, gdzie dzieci je tam dostają.

Dla dzieci i młodzieży, korzystających z wyżywienia w ramach dożywiania organizowanego przez OPS w B., GJUK wystawia faktury dla OPS-u w B. ze stawką VAT zwolniona ze względu na zwolnienie między jednostkami.

Dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, którym rodzice indywidualnie wykupują posiłki na dany okres GJUK wystawia paragon fiskalny ze stawką VAT zwolniony.

Dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów, którym rodzice indywidualnie wykupują posiłki na dany okres GJUK wystawia paragon fiskalny ze stawką VAT 8%.

Dla osób indywidualnych, którzy wykupili posiłki na dany okres GJUK wystawia paragon fiskalny ze stawką VAT 8%.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że GJUK nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. GJUK jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i jednostką organizacyjną Gminy. Została utworzona na podstawie uchwały Rady Miejskiej w B. (Dz.Urz. Woj. Mał. z 2014 r. poz. 7055) i działa na podstawie statutu.

GJUK jest jednostką organizacyjną Gminy a przedmiotem działalności jednostki jest:

  1. produkcja, sprzedaż lub dostawa posiłków oświatowo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży szkolnej objętych programem Pomoc państwa w zakresie dożywiania,
  2. produkcja, sprzedaż lub dostawa posiłków do placówek oświatowo-wychowawczych dla młodzieży szkolnej i przedszkolnej, nauczycieli i innych osób,
  3. pobieranie opłat za postój pojazdów samochodowych, w tym w strefie płatnego parkowania,
  4. realizacja zadań z zakresu gospodarki lokalami gminy:
    1. prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem Gminy,
    2. ustalanie wysokości czynszów regulowanych dla najemców lokali tworzących mieszkaniowy zasób Gminy. prowadzenie spraw związanych z gospodarką lokalami socjalnymi;
  5. realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej:
    1. tworzenie i utrzymywanie terenów zielonych,
    2. utrzymywanie cmentarzy komunalnych,
    3. utrzymywanie gminnych urządzeń komunalnych (wodociągi, kanalizacja, oczyszczalnia ścieków),
    4. zapewnienie funkcjonowania publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych,
    5. sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska na terenie Gminy,
    6. współpraca z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska,
    7. udzielanie pomocy organizacjom społecznym w ich działalności w dziedzinie ochrony środowiska,
    8. współdziałanie z organami jednostek pomocniczych Gminy w zakresie ochrony środowiska,
  6. obsługa i utrzymanie placu targowego,
  7. obsługa i utrzymanie toalety publicznej,
  8. wykonywanie robót ziemnych, związanych z utrzymaniem i remontami obiektów infrastruktury gminnej w zakresie dróg, poboczy i rowów,
  9. bieżące utrzymanie dróg gminnych, w tym zimowe utrzymanie dróg,
  10. utrzymanie czystości i konserwacja terenów zielonych, placów i chodników gminnych.

Dokonując sprzedaży usług wyżywienia dla dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach, którym rodzice sami wykupili posiłki oraz osobom indywidualnym GJUK stosuje PKWiU nr 56.21.19.0 Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering).

Dokonując sprzedaży usług wyżywienia dla dzieci w przedszkolach, którym rodzice sami wykupili posiłki GJUK stosuje PKWiU nr 56.21.19.0, jednak na podstawie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, GJUK stosuje stawkę VAT zwolniona.

Dokonując sprzedaży usług wyżywienia dla dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz w przedszkolach, finansowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej w zakresie dożywiania GJUK stosuje PKWiU nr 56.21.19.0, jednak na podstawie zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, GJUK stosuje stawkę VAT zwolniona.

GJUK uznała, że świadczone usługi w zakresie wyżywienia dzieci z przedszkoli, stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Przepisy o pomocy społecznej stanowią o dożywianiu dzieci po spełnieniu określonych warunków, za które koszt ponosi Ośrodek Pomocy Społecznej w związku z czym dla dzieci, którym rodzice indywidualnie wykupują posiłki nie podlegają przepisom o pomocy społecznej.

GJUK uznała, że do przedmiotowej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 67a ustawy o systemie oświaty dotyczący stołówki szkolnej. GJUK dokonuje sprzedaży posiłków dla dzieci z przedszkoli, którzy rodzice sami indywidualnie wykupili posiłki na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z każdym rodzicem. Dla dzieci z przedszkoli, szkół i gimnazjów korzystających z dożywiania finansowanego przez Ośrodek Pomocy Społecznej GJUK dokonuje sprzedaży na podstawie porozumienia podpisanego z OPS-em. Dla dzieci ze szkół i gimnazjów którym rodzice sami indywidualnie wykupili posiłki GJUK dokonuje sprzedaży posiłków na podstawie zawartej umowy z Dyrektorem szkoły bądź Gimnazjum.

Przedmiotem sprzedaży ze strony GJUK na rzecz dzieci z przedszkola, dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów jest tylko i wyłącznie usługa wyżywienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

sformułowane w piśmie z 29 listopada 2016 r.:

  1. Czy dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, którym rodzice indywidualni wykupili posiłki na dany okres GJUK powinna zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i w związku z tym wystawić paragon fiskalny ze stawką zwolniona?
  2. Czy dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów, którym rodzice indywidualnie wykupują posiłki na dany okres GJUK powinna zastosować zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a i w związku z tym wystawiać paragon fiskalny ze stawką zwolnioną?

Stanowisko Wnioskodawcy:

GJUK uznała, że dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, którym rodzice indywidualnie wykupują posiłki na dany okres, powinien być wystawiony paragon fiskalny ze stawką VAT zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a ze względu na świadczenie usług w ramach opieki nad dziećmi i młodzieżą.

GJUK uznała, że usługa wyżywienia dzieci w przedszkolach jest usługą ściśle związaną z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w związku z czym podlega zwolnieniu.

GJUK uznała, że dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów, którym rodzice indywidualnie wykupują posiłki na dany okres, powinien być wystawiony paragon fiskalny ze stawką VAT 8% w związku z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a, ponieważ GJUK nie jest jednostką objętą systemem oświaty, a usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane podlega zwolnieniu w przypadku gdy takie usługi prowadzi jednostka objętą systemem oświaty.

GJUK uznała, że dzieci uczęszczające do szkół i gimnazjów w ramach normalnego obowiązku szkolnego, którym rodzice indywidualnie wykupili posiłki nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a, ponieważ dzieci uczęszczające do szkół i gimnazjów nie korzystają z usług w zakresie opieki, a korzystają z usług w zakresie kształcenia i wychowania, które to usługi są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a, ale tylko w przypadku gdy usługi te świadczone są przez jednostki oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów jest prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego wyroku należy uznać, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe scentralizowanie w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie wskazano, że stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania nie będzie kwestionowany. Mając powyższe na uwadze oraz wystosowane przez Ministerstwo Finansów komunikaty w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE, Organ udziela odpowiedzi na złożony wniosek.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(t.j. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy również wskazać, że jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1719) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie natomiast z ust. 2 pkt 2 cytowanego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez inną osobę prawną.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole należy przez to rozumieć także przedszkole.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:

  1. realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  2. zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
  3. przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  4. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

Z opisu sprawy wynika, że GJUK nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. GJUK jest jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i jednostką organizacyjną Gminy. Dokonując sprzedaży usług wyżywienia dla dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach, którym rodzice sami wykupili posiłki oraz osobom indywidualnym GJUK stosuje PKWiU nr 56.21.19.0 Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering). Dokonując sprzedaży usług wyżywienia dla dzieci w przedszkolach, którym rodzice sami wykupili posiłki GJUK stosuje PKWiU nr 56.21.19.0, jednak na podstawie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, GJUK stosuje stawkę VAT zwolniona. GJUK uznała, że do przedmiotowej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 67a ustawy o systemie oświaty dotyczący stołówki szkolnej. GJUK dokonuje sprzedaży posiłków dla dzieci z przedszkoli, którzy rodzice sami indywidualnie wykupili posiłki na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z każdym rodzicem. Dla dzieci ze szkół i gimnazjów którym rodzice sami indywidualnie wykupili posiłki GJUK dokonuje sprzedaży posiłków na podstawie zawartej umowy z Dyrektorem szkoły bądź Gimnazjum.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem sprzedaży ze strony GJUK na rzecz dzieci z przedszkola, dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów jest tylko i wyłącznie usługa wyżywienia. Należy zatem zauważyć, że usługi świadczone przez GJUK nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, ponieważ nie mają one charakteru pomocniczego i nie są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły czy przedszkoli w tym zakresie, które stanowią świadczenie główne.

Odnosząc zatem powyższe przepisy do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wyżywienia dla dzieci z przedszkola, dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjów, nie są usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, zatem usługi te nie są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT (8% pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56).

I tak w dziale 56 ww. klasyfikacji mieszczą się usługi związane z wyżywieniem, w tym pod symbolem PKWiU 56.2 usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne. Natomiast pod symbolem PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering). Z kolei pod symbolem PKWiU 56.29 mieszczą się Pozostałe usługi gastronomiczne gdzie wymienione zostały również usługi stołówkowe (PKWiU 56.29.2).

Na marginesie należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie dokonuje klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie mieści się to w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa Interpretacje przepisów prawa podatkowego, stąd niniejszą interpretację w części dotyczącej stawki podatku od towarów i usług właściwej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wyżywienia wydano w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę symbol klasyfikacji PKWiU 56.21.19.0.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do przedszkoli
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług wyżywienia dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, w szczególności w przypadku scentralizowania rozliczeń przez Gminę ze swoimi jednostkami organizacyjnymi oraz utraty statusu podatnika przez Wnioskodawcę.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach