Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektów. - Interpretacja - ITPP3/4512-141/15/BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2015, sygn. ITPP3/4512-141/15/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2015 r. (data wpływu 27 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją projektu pn.: XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spis oznaczeń:

  • uPTU - ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054);
  • uOP - ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz.1220 ze zm.);
  • uOS - ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (DZ.U. z 2008 r. Nr 25 poz.150 ze zm.);
  • uFPU - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (DZ.U. z 2013 r. poz. 885);
  • uSDG - ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (DZ.U. z 2010 r. Nr 220, poz.1447ze zm.).

Opis stanu faktycznego:

Park Narodowy od 1 stycznia 2012 r. jest formą ochrony przyrody (vide: art. 6 ust.1 uOP) i jednocześnie państwową osoba prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFPU (vide: art. 8a uOP).

W ramach wykonywania działalności XXX uzyskuje m.in. następujące tytuły dochodów:

  • dochody z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe ( opodatkowane stawką 23% ),
  • dochody ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8% ) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%),
  • dochody związane ze sprzedażą wydawnictw i innych "gadżetów" związanych z Parkiem Narodowym ( opodatkowane stawką 5%, 8%, 23% ),
  • dochody z tytułu dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze ( opodatkowane stawką 23%),
  • dochody ze sprzedaży siana ( opodatkowane stawką 8% ),
  • dochody z tytułu opłat za wstęp do parku i udostępnianych obiektów (opodatkowane stawką 8% i 23% ),
  • dochody z amatorskiego połowu ryb (opodatkowane stawką 23% ),
  • dochody z udostępniania parku w celach edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych i sportowych oraz do fotografowania i filmowania ( opodatkowane stawką 23% ).

Park wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i czynności zwolnione z VAT, dlatego też zobligowany jest do grupowania wydatków, które można przypisać czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom zwolnionym z VAT (art. 90 oraz art. 91 uPTU). Jeśli wydatek jest związany z czynnościami opodatkowanymi odlicza VAT w 100%, natomiast gdzie danego wydatku nie da się przypisać jednoznacznie lub jest to wydatek dotyczący czynności zwolnionych od VAT nie odlicza się wcale.

Park Narodowy na podstawie umowy o udzielenie środków finansowych z funduszu leśnego będzie realizował ww. zadanie. W ramach realizowanego przedsięwzięcia będą wykonywane roboty budowlane, polegające na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania istniejących budynków mieszkalnych i gospodarczych O. w miejscowości XXX gmina XX, na działce nr 2 obręb XXX tj. budynku Nr 1 przeznaczonego na cele ekspozycyjne muzeum, kotłownię oraz pomieszczenie socjalne dla pracowników muzeum, przebudowie budynku Nr 2 na pomieszczenia dla ekspozycji wielkogabarytowych przedmiotów kultury materialnej mieszkańców W., przebudowie budynku Nr 3 w całości na pomieszczenia techniczne i administracyjne obsługujące muzeum, przebudowie budynku Nr 4 w całości na obsługę dozoru muzeum, przestawienie trafostacji, instalację pomp ciepła oraz zagospodarowanie całego terenu. Zgodnie z zapisami umowy z dotującym - Skarbem Państwa - Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe (PGL-LP) z siedzibą w XXX na realizację zadania podatek naliczony może być uznany za koszt kwalifikowalny jeśli Park dostarczy PGL-LP dokument potwierdzający fakt, że był zobowiązany do płacenia niepodlegającego zwrotu podatku od towarów i usług.

Zadania realizowane w ramach ww. przedsięwzięcia będą miały bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną XXXX. Park będzie osiągał dochody opodatkowane stawką 8% i 23% z tytułu :

  • opłat za wstęp do muzeum,
  • prowadzenia zajęć edukacyjnych,
  • lekcji muzealnych,
  • projekcji filmów przyrodniczych,
  • prezentacji multimedialnych,
  • konferencji i seminarium tematycznych,
  • sprzedaży towarów - materiałów edukacyjnych .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Park będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od całości ponoszonych wydatków w związku z robotami budowlanymi, na adaptacji obiektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od całości ponoszonych wydatków w związku z robotami budowlanymi, polegającymi na adaptacji obiektu zabytkowego na muzeum.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w treści powyższego przepisu warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jak uprzednio wskazano, niezbędne jest m.in. istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowoskutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował ww. projekt, polegający na przebudowie i zmianie sposobu użytkowania istniejących budynków mieszkalnych i gospodarczych O. W wyniku realizacji projektu powstanie muzeum wraz z kotłownią, pomieszczeniami technicznymi, administracyjnymi, socjalnymi itp. Jak wskazano, wszystkie poszczególne zadania realizowane w ramach ww. przedsięwzięcia będą miały bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie realizował projekt, którego głównym celem jest powstanie Muzeum po jego zakończeniu posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT (dokumentujących ponoszone wydatki), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w zakresie w jakim realizowany projekt posłuży sprzedaży opodatkowanej, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy