
Temat interpretacji
Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2015 r. (data wpływu 16 lutego 2015 r. ), uzupełnionym w dniu 26 lutego 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. D jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 lutego 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. D.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
OSP w ramach prowadzonej nieodpłatnej działalności zorganizowało D. Na ten cel uzyskano dofinansowanie w ramach małych projektów osi Leader (PROW 2007-2013). Lokalne święto zostało zrealizowane a wszelkie zobowiązania opłacone. OSP nie prowadzi działalności odpłatnej. Założeniem OSP jest aktywność oddolna, która przez wykorzystanie lokalnych zasobów stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi na obszarze Gminy D. Realizując cel statutowy OSP opiera się na społecznej pracy jej członków, jak też osób niezrzeszonych. OSP nie prowadzi działalności dochodowej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Taką organizacją jest bez wątpienia OSP. Zadania wykonywane w ramach statutu to:
- prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,
- rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
- udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
Stowarzyszenie zorganizowało imprezę plenerową, powiatowe uroczystości dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Zaproszono delegacje siedmiu jednostek OSP z Gmin Powiatu. Impreza miała na celu promowanie działań i znaczenia OSP, wychowanie przyszłych pokoleń w duchu poszanowania tradycji i obyczajów oraz zachęcenia dzieci i młodzieży do wstąpienia w szeregi OSP.
W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.
Czy OSP ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. OSP nie ma również możliwości otrzymania zwrotu podatku, gdyż otrzymane środki nie są tymi, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzeń.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy