brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. ... - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.796.2016.1.RSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2016, sygn. 2461-IBPP2.4512.796.2016.1.RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. ...

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu pn. ....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej jako: Wnioskodawca lub Gmina) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, ponadto jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina realizuje Projekt pn. ... - dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 (dalej: Projekt). Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: XII. Infrastruktura edukacyjna, działanie: 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, poddziałanie: 12.1.2. Infrastruktura wychowania przedszkolnego RIT Subregionu Południowego. Projekt jest realizowany w 2016 r. i będzie realizowany w roku 2017.

Przedmiotem Projektu jest rozbudowa budynku przedszkola wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia. Rozbudowa budynku przedszkola polegać będzie w szczególności na budowie w miejscu istniejącego tarasu w przedszkolu nowej sali zabaw wraz z sanitariatami w przyziemiu, co pozwoli na adaptację obecnej sali zabaw zlokalizowanej na I piętrze na salę zajęć dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych wraz z zapleczem sanitarnym dla nowej grupy przedszkolnej. Powstanie 1 nowa grupa przedszkolna 3-4 latków. Przewiduje się roboty budowlane, instalacyjne i elektryczne, nadzór inwestorski elektryczny oraz działania informacyjno-promocyjne. Przedszkole będzie świadczyć nowe bezpłatne usługi, przewiduje się w szczególności szereg nowych dodatkowych zajęć finansowanych ze środków unijnych.

Prace budowlane dotyczące rozbudowy i adaptacji obejmować będą w szczególności wykonanie: fundamentów i ścian fundamentowych żelbetowych, ścian zewnętrznych w technologii tradycyjnej, murowanej z pustaków, ścian sanitariatów dla dzieci, sufitów, kominów wentylowanych, nadproży żelbetowych i z belek stalowych, dachu trzyspadowego, posadzek, stolarki okiennej i drzwiowej, wentylacji, obróbek blacharskich, schodów zewnętrznych, balustrad, prac wykończeniowych, okładzinowych, malarskich, instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, c.o., wentylacji hybrydowej, itp. Prace budowlane dotyczyć będą piwnicy, parteru i I piętra budynku.

Planuje się także zakup i montaż niezbędnego wyposażenia, takiego jak w szczególności: krzesła dla dzieci, blaty stolików z kompletem nóg regulowanych, biurko, szafa, biblioteczka, ławki gimnastyczne, drabinki gimnastyczne, półeczki na kubeczki do łazienki, lustro do łazienki, dywany, mebel - auto sensoryczne, zestaw mebli Zamek, zestawy meblowe, parawany, ścianki manipulacyjno - sensoryczne, materac, kanapy, zestaw siedzisk, pętla indukcyjna dla dzieci niedosłyszących - zestaw przenośny, tabliczki z numerami pokoi wykonane pismem wypukłym, balkonik dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, na organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy dla realizacji, których zostały one powołane. Przedmiotowy Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gminne przedszkole działa w formie utworzonej przez Gminę jednostki budżetowej, która nie była i nie jest zarejestrowana, jako odrębny podatnik VAT czynny. Gmina rozpocznie rozliczanie podatku VAT wspólnie z utworzonymi przez nią jednostkami organizacyjnymi, w tym jednostką budżetową prowadzącą przedszkole, od dnia 1 stycznia 2017 r.

Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę (tj. Gminę).

Gminne przedszkole nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i nie jest planowane podjęcie takiej działalności w przyszłości. W szczególności, do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT nie będzie wykorzystywany ani budynek gminnego przedszkola, ani jego wyposażenie. Konsekwentnie, nabywane przez Gminę w ramach Projektu towary i usługi (a tym samym również efekty realizowanego Projektu) nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Stosownie do art. 8 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów lub usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj., które są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub czynności wchodzących w zakres opodatkowania VAT, lecz podlegających zwolnieniu z opodatkowania).

Z przedstawionego powyżej opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że towary i usługi nabywane przez Gminę do celów realizacji Projektu (a tym samym efekty inwestycji realizowanej w ramach Projektu) nie są i nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W tej sytuacji nie jest spełniona podstawowa przesłanka prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić ponadto należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu jednostka budżetowa, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885, ze zm.).

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o finansach publicznych, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

W związku z ww. wyrokiem TSUE w sprawie C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE, zakłada się obowiązkowe scentralizowanie w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania, nie będzie kwestionowany.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, ponadto jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje Projekt pn. ... - dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany w 2016 r. i będzie realizowany w roku 2017. Przedmiotem Projektu jest rozbudowa budynku przedszkola wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia. Rozbudowa budynku przedszkola polegać będzie w szczególności na budowie w miejscu istniejącego tarasu w przedszkolu nowej sali zabaw wraz z sanitariatami w przyziemiu. Przewiduje się roboty budowlane, instalacyjne i elektryczne, nadzór inwestorski elektryczny oraz działania informacyjno-promocyjne. Przedszkole będzie świadczyć nowe bezpłatne usługi, przewiduje się w szczególności szereg nowych dodatkowych zajęć finansowanych ze środków unijnych. Prace budowlane dotyczyć będą piwnicy, parteru i I piętra budynku. Planuje się także zakup i montaż niezbędnego wyposażenia. Projekt będzie realizowany w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, na organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy dla realizacji, których zostały one powołane. Przedmiotowy Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gminne przedszkole działa w formie utworzonej przez Gminę jednostki budżetowej, która nie była i nie jest zarejestrowana, jako odrębny podatnik VAT czynny. Gmina rozpocznie rozliczanie podatku VAT wspólnie z utworzonymi przez nią jednostkami organizacyjnymi, w tym jednostką budżetową prowadzącą przedszkole, od dnia 1 stycznia 2017 r. Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Gminne przedszkole nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i nie jest planowane podjęcie takiej działalności w przyszłości. W szczególności, do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT nie będzie wykorzystywany ani budynek gminnego przedszkola, ani jego wyposażenie. Konsekwentnie, nabywane przez Gminę w ramach Projektu towary i usługi (a tym samym również efekty realizowanego Projektu) nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Dla rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy szczególnego znaczenia nabiera fakt, że jak wskazano we wniosku inwestycja jest realizowany w 2016 r. i będzie realizowana w roku 2017, oraz że od 1 stycznia 2017 r. zgodnie z przepisami o centralizacji podatnikiem będzie Gmina.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wynika z wniosku, Gminne przedszkole nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i nie jest planowane podjęcie takiej działalności w przyszłości. W szczególności, do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT nie będzie wykorzystywany ani budynek gminnego przedszkola, ani jego wyposażenie. Nabywane przez Gminę w ramach Projektu towary i usługi (a tym samym również efekty realizowanego Projektu) nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

Zatem, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca ani w 2016 r. ani po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT, tj. od stycznia 2017r., nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w faktur dokumentujących wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu pn. ... - dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabywania towarów i usług w związku z realizacją Projektu, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach