W zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyboru opcji opodatkowania dla sprzedaży działek nr 9/1, 9/2 i 9/... - Interpretacja - IPPP1/4512-113/16-4/KC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2016, sygn. IPPP1/4512-113/16-4/KC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyboru opcji opodatkowania dla sprzedaży działek nr 9/1, 9/2 i 9/3 oraz zwolnienia od podatku sprzedaży działek nr 9/4 i 9/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2016 r. (data wpływu 12 lutego 2016 r.) uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 2 maja 2016 r.) na wezwanie Organu z dnia 21 kwietnia 2016 r. (doręczone w dniu 25 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wyboru opcji opodatkowania dla sprzedaży działek nr 9/1, 9/2 i 9/3 - jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku sprzedaży działek nr 9/4 i 9/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyboru opcji opodatkowania dla sprzedaży działek nr 9/1, 9/2 i 9/3 oraz zwolnienia od podatku sprzedaży działek nr 9/4 i 9/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Wniosek uzupełniono pismem w dniu 28 kwietnia 2016 r., będące odpowiedzią na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2016 r. (doręczone w dniu 25 kwietnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna (zwana dalej Spółką, Sprzedającym lub Wnioskodawcą) jest polskim podmiotem gospodarczym, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca posiada prawo wieczystego użytkowania gruntu:

  • dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 1,6666 ha,
  • dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0.7069 ha,
  • dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 3,1470 ha,
  • dz. ew. nr 9/4 o powierzchni 0,8048 ha,
  • dz. ew. nr 9/5 o powierzchni 1,9413 ha

oraz jest właścicielem następujących obiektów budowlanych:

  1. budynku stacji sprzedaży samochodów używanych (nr inw. 8216.09) o powierzchni użytkowej 437 m2 - posadowionego na działce ew. nr 9/3,
  2. kanalizacji deszczowej (nr inw. 7463.08) - posadowionej na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3,
  3. oświetlenia terenu (nr inw. 7751.80) - posadowionego na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3,
  4. placu utwardzonego (nr inw. 8148.21) - posadowionego na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3,
  5. ogrodzenia (nr inw. 8197.17) - posadowionego na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3.

Działki ew. nr 9/4 i 9/5 są niezabudowane.

Nieruchomość objęta jest księgą (dalej: Nieruchomość).

W rejestrze gruntów Nieruchomość opisana jest jako:

  1. dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 1,6666 ha - dla części o powierzchni 0,4929 ha oznaczenie B (tereny mieszkaniowe), a dla części o powierzchni 1.1737 ha oznaczenie Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane);
  2. dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,7069 ha, - oznaczenie Tp (grunt przeznaczony pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych);
  3. dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 3,1470 ha - dla części o powierzchni 0,7472 ha oznaczenie B (tereny mieszkaniowe), a dla części o powierzchni 2,3998 ha oznaczenie Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane);
  4. dz. ew. nr 9/4 o powierzchni 0,8048 ha - oznaczenie Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane);
  5. dz. ew. nr 9/5 o powierzchni 1,9413 ha - oznaczenie Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane).

Przedsiębiorstwo Państwowe, której następcą prawnym jest Spółka nabyła z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. tytuł wieczystego użytkowania gruntu, co zostało stwierdzone decyzją nr 225/96 z dnia 15.04.1996 r. wojewody.

F... polskie przedsiębiorstwo państwowe zostało od podstaw na przełomie lat 40. i 50. ubiegłego wieku. W dniu 6 listopada 1951 r z hali montażowej zjechał pierwszy samochód osobowy. F... S. A jest następcą prawnym Przedsiębiorstwa Państwowego pod nazwą F... w wyniku niżej opisanych czynności prawnych:

Na podstawie art. 37 ust 1 pkt 2 oraz ust 2 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych Zarządzeniem Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 29.12.1995 roku Przedsiębiorstwo Państwowe postawione zostało w stan likwidacji w celu prywatyzacji. Z Zarządzenia tego wynikało nadto, że:

Likwidacja Przedsiębiorstwa następuje z inicjatywy własnej organu założycielskiego, w związku z uchwałą Rady Pracowniczej z dnia 24 października 1995 roku, w celu realizacji podpisanej w dniu 14 listopada 1995 roku umowy wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej reprezentowanym przez Ministra Przemysłu i Handlu oraz przedsiębiorstwem państwowym z jednej strony, a X. Ltd z drugiej strony.

W nowo tworzonej Spółce, w wyniku wniesienia do niej Przedsiębiorstwa, z wyjątkiem składników określonych w przedmiotowym Zarządzeniu, Skarb Państwa obejmie wszystkie udziały. W dniu 29 lutego 1996 roku Aktem założycielskim Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością założona została przez Skarb Państwa spółka pod nazwą F. Sp z. o.o. w której udziały w całości objął Skarb Państwa w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa państwowego, a będącego zarazem przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 551 KC.

Spółka pod firmą F. Sp z o.o. zarejestrowana została przez Sąd rejonowy Sąd Gospodarczy Wydz. Gospodarczy-Rejestrowy.

Decyzją Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 29 lutego 1996 r, Przedsiębiorstwo Państwowe uznane zostało za zlikwidowane, (wykreślone z rejestru przedsiębiorstw państwowych prawomocnym Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 29 lutego 1996 r.).

Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki pod firmą F. Spółka z o.o. w Warszawie z dnia 14 marca 1996 r podwyższono kapitał zakładowy Spółki (akt notarialny z dnia 14.03.1996 r.) w którym udziały objęły X. z siedzibą w Korei i równocześnie zmieniona została nazwa z F. Sp. z o.o. na X. Sp. z o.o.

Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki X. Sp z o.o z dnia 30 lipca 1999 r przekształcono X." Spółka z o.o. ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną pod firmą ; X. Spółka Akcyjna, która jest następcą prawnym Spółki X. Sp z o.o. w zakresie praw i obowiązków (akt notarialny z dnia 30.07.1999 r.)

Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki X." S.A z dnia 31sierpnia 2004 r zmieniono nazwę X. SA na F... S.A (akt notarialny z dnia 31.08.2004 r.)

Nabycie Nieruchomości nastąpiło bez podatku VAT. Spółka zamierza dokonać zbycia przedmiotowej Nieruchomości (poszczególnymi działkami bądź w całości).

W 1999 roku Spółka wzniosła ze środków własnych na części Nieruchomości o powierzchni 1,5 ha (część dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 0,4929 ha, część dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,2599 ha oraz część dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 0,7472 ha) obiekty budowlane wymienione w pkt a-e powyżej. Budynek oraz pozostałe w/w środki trwałe od 2005 roku nie były modernizowane. Wnioskodawca obniżył VAT należny o VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych za wybudowanie tych obiektów.

We wrześniu 2005 roku zagospodarowana część Nieruchomości o powierzchni 1,5 ha (część dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 0,4929 ha, część dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,2599 ha oraz część dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 0,7472 ha) została oddana przez Spółkę w dzierżawę i umowa ta jest kontynuowana do chwili obecnej.

Pozostała część Nieruchomości o powierzchni gruntu 6,7666 ha (część dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 1,1737 ha, część dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,4470 ha, część dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 2,3998 ha oraz dz. ew. nr 9/4 o powierzchni 0,8048 ha i dz. ew. nr 9/5 o powierzchni 1,9413 ha) jest nieogrodzona i nie znajdują się na niej żadne obiekty budowlane za wyjątkiem fragmentu instalacji kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadnikiem i separatorem, jak również nigdy nie była dzierżawiona.

Jednocześnie Spółka wyjaśnia, że:

Instalacja kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadnikiem i separatorem położona na niezagospodarowanej części Nieruchomości stanowi część składową kanalizacji deszczowej (nr inw. 7463.08) służącej odwodnieniu placu utwardzonego (nr inw. 8148.21). Wnioskodawca jest właścicielem i posiada wyłączne prawo do rozporządzania kanalizacją ogólnospławną wraz z osadnikiem i separatorem.

Kanalizacja ogólnospławna wraz z osadnikiem i separatorem będzie przedmiotem dostawy, o której mowa w niniejszym wniosku tj. Spółka dokona przeniesienia prawa do rozporządzania w/w kanalizacją jak właściciel na nabywcę.

Zważywszy, że kanalizacja deszczowa służy wyłącznie oddanej w dzierżawę w 2005 roku części Nieruchomości (teren 1,5 ha).

  • należy przyjąć, iż kanalizacja ogólnospławna wraz z osadnikiem i separatorem - stanowiące części składowe kanalizacji deszczowej - są również przedmiotem ww. dzierżaw, tj. kanalizacja była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotowa kanalizacja została oddana w dzierżawę w 2005 r. z częścią Nieruchomości (teren 1,5 ha), która jest kontynuowana do dnia dzisiejszego i przez cały okres dzierżawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa kanalizacja ogólnospławna wraz z osadnikiem i separatorem nie była nigdy ulepszana.

Obiekty budowlane wymienione we wniosku, tj. kanalizacja deszczowa (nr inw. 7463.08), oświetlenie terenu (nr inw. 7751.80), plac utwardzony (nr inw. 8148.21) oraz ogrodzenie (nr inw. 8197.17) w świetle Prawa budowlanego stanowią budowle.

Zgodnie z Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu ulic M. i K. (Uchwała z dnia 11 września 2014 r.) Nieruchomość jest przeznaczona pod:

dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 1,6666 ha - usługi 6.1 U z uwzględnieniem nieprzekraczalnych i obowiązujących linii zabudowy;

dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 3,1470 ha - zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami (6.2MW(U)) z uwzględnieniem bulwaru pieszo-rowerowego przy Kanale..., nieprzekraczalnych linii zabudowy oraz elewacji szczególnie eksponowanych od strony Kanału ...;

dz. ew. nr 9/4 o powierzchni 0,8048 ha - usługi sportu i rekreacja (7.2US) z uwzględnieniem dominanty przestrzennej wraz ze strefą dopuszczalnej lokalizacji nieprzekraczalnych i obowiązujących linii zabudowy oraz elewacji szczególnie eksponowanych od strony Kanału ...;

dz. ew. nr 9/5 o powierzchni 1,9413 ha - zieleń urządzoną (7.1ZP) z uwzględnieniem obszarów służących powiązaniom głównych przestrzeni o charakterze reprezentacyjnym miasta, a także granicy strefy ograniczeń w zagospodarowaniu terenu wzdłuż urządzeń infrastruktury technicznej

dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,7069 ha - drogę publiczną klasy drogi dojazdowej (11KD-D) z uwzględnieniem powierzchni wymagającej zagospodarowania w formie placu miejskiego.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP) ustala wskaźniki maksymalnej powierzchni zabudowy w wysokości:

  • 60% dla terenu przeznaczonego pod usługi (6.1 U);
  • 40% dla terenu przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami oznaczone symbolem (6.2MW(U));
  • 50% dla terenu przeznaczonego pod usługi sportu i rekreacja oznaczone symbolem (7.2US);

Na terenie przeznaczonym pod zieleń urządzoną (7.1ZP) MPZP nie określa wskaźnika maksymalnej powierzchni zabudowy, ale dopuszcza realizację usług w formie budynków o powierzchni zabudowy nie większej niż 200m2 - przy czym wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej wynosi 80%.

Dla terenu przeznaczonego pod drogę publiczną klasy drogi dojazdowej (11KD-D) MPZP nie określa wskaźnika maksymalnej powierzchni zabudowy i minimalnej powierzchni biologicznie czynnej.

Niniejszy wniosek dotyczy następujących Gruntów i znajdujących się na nich Zabudowań:

  1. Działki 9/1, która jest zabudowana:
    1. Częścią kanalizacji deszczowej wybudowanej w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, która nie była ulepszana. Kanalizacja jest wykorzystywana od września 2005r przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    2. Częścią oświetlenia terenu wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, które nie było ulepszane. Oświetlenie terenu jest wykorzystywane od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    3. Częścią placu utwardzonego wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, który nie był ulepszany. Plac utwardzony jest wykorzystywany od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    4. Częścią ogrodzenia wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, które nie było ulepszane. Ogrodzenie jest wykorzystywane od września 2005 r. przy świadczeniu usług najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych.
  2. Działki 9/2, która jest zabudowana:
    1. Częścią kanalizacji deszczowej wybudowanej w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, która nie była ulepszana. Kanalizacja jest wykorzystywana od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    2. Częścią oświetlenia terenu wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, które nie było ulepszane. Oświetlenie terenu jest wykorzystywane od września 2005r przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    3. Częścią placu utwardzonego wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, który nie był ulepszany. Plac utwardzony jest wykorzystywany od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    4. Częścią ogrodzenia wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, które nie było ulepszane. Ogrodzenie jest wykorzystywane od września 2005 r. przy świadczeniu usług najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych
  3. Działki 9/3, która jest zabudowana:
    1. Budynkiem stacji sprzedaży samochodów używanych wybudowanym w 1999r z prawem do odliczenia podatku VAT. Budynek stacji sprzedaży samochodów używanych jest od września 2005 r. w całości przedmiotem wynajmu.
    2. Częścią kanalizacji deszczowej wybudowanej w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, która nie była ulepszana. Kanalizacja jest wykorzystywana od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    3. Częścią oświetlenia terenu wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, które nie było ulepszane. Oświetlenie terenu jest wykorzystywane od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    4. Częścią placu utwardzonego wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, który nie był ulepszany. Plac utwardzony jest wykorzystywany od września 2005 r. przy świadczeniu usługi najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych,
    5. Częścią ogrodzenia wybudowanego w 1999 r. z prawem do odliczenia VAT, które nie było ulepszane. Ogrodzenie jest wykorzystywane od września 2005 r. przy świadczeniu usług najmu budynku stacji sprzedaży samochodów używanych.
  4. Działki 9/4, która jest niezabudowana
  5. Działki 9/5, która jest niezabudowana.

Transakcja sprzedaży nie będzie stanowiła zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto Spółka informuje, że w dniu 2 marca 2015 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT zbycia Nieruchomości, działka ew. nr 9 z obrębu 4-06-10.

W otrzymanej Interpretacji z dnia 15 maja 2015 r Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, że transakcja zbycia powinna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT, tym samym w stosunku do tej nieruchomości strony transakcji mogą skorzystać z wyboru opcji opodatkowania określonej cyt. powyżej art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, po spełnieniu zawartych w tym przepisie warunków. Interpretacja z dnia 15 maja 2015 r. dotyczyła tej samej Nieruchomości co opisana w niniejszym Wniosku. Od chwili wydania w/w interpretacji faktyczny stan Nieruchomości uległ zmianie jedynie w zakresie dokonanego z urzędu podziału gruntu. Decyzją Prezydenta Miasta z dnia 09.11.2015 r. został zatwierdzony podział Nieruchomości oznaczonej jako dz. ew. nr 9 na działki opisane w niniejszym Wniosku to jest na: dz. ew. nr 9/1 o pow. l,6666ha, dz. ew. nr 9/2 o pow. 0,7069 ha, dz. ew. nr 9/3 o pow. 3,1470 ha, dz. ew. nr 9/4 o pow. 0,8048 ha oraz dz. ew. nr 9/5 o pow. 1,9413 ha.

W uzupełnieniu z dnia 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 2 maja 2016 r.) Spółka wskazała, że niezabudowane od momentu nabycia działki nr 9/4 i 9/5 nie były i nie są wykorzystywane (pustostany) i nie będą wykorzystywane do momentu sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy dostawa wszystkich Zabudowań położonych na działkach nr 9/1, 9/2, 9/3 winna w całości korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT, tym samym w stosunku do tej nieruchomości strony transakcji mogą skorzystać z wyboru opcji opodatkowania określonej cyt. powyżej art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, po spełnieniu zawartych w tym przepisie warunków?

  • Czy dostawa działek 9/4 i 9/5 winna być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o VAT?

    Stanowisko Wnioskodawcy;

    Do pytania 1

    Zgodnie z art. 29 ust. 5 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

    Oznacza to, że do dostawy gruntu (prawa wieczystego użytkowania gruntu) stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu ( prawa wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

    Spółka zagospodarowaną część nieruchomości oddała w 2005 roku w dzierżawę i umowa ta jest kontynuowana do chwili obecnej. Oznacza to, że oddanie do użytkowania nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

    W przedmiotowej sprawie dostawa działek 9/1, 9/2 i 9/3 zostanie zgodnie z przepisami Ustawy o VAT objęta z mocy prawa zwolnieniem przedmiotowym z możliwością tzw. opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, w odniesieniu do których Wnioskodawca i kupujący wybiorą ewentualnie opcję opodatkowania, po spełnieniu zawartych w przepisach warunków.

    Do pytania 2

    Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka 9/4 jest przeznaczona pod usługi sportu i rekreacja (7.2US) a działka 9/5 zieleń urządzoną (7.1ZP). W odniesieniu do niezabudowanych działek nr 9/4 i 9/5 - to są one działkami niezabudowanymi stanowiącymi teren inny niż teren budowlany przeznaczony pod zabudowę.

    W konsekwencji Działki 9/4 i 9/5 będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wyboru opcji opodatkowania dla sprzedaży działek nr 9/1, 9/2 i 9/3 oraz jest nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku dostawy działek nr 9/4 i 9/5 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

    Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

    • oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
    • zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

    Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Jednak zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

    Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

    Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

    1. wybudowaniu lub
    2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

    Aby można mówić o pierwszym zasiedleniu, zgodnie ze wskazanym art. 2 pkt 14 ustawy musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

    Jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

    1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
    2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

    Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

    1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
    2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
    3. adres budynku, budowli lub ich części.

    Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga, art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

    Co do zasady zatem, grunt (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu (w tym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego) korzysta ze zwolnienia od podatku.

    Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest polskim podmiotem gospodarczym, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i posiada prawo wieczystego użytkowania następujących gruntów:

    • dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 1,6666 ha,
    • dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0.7069 ha,
    • dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 3,1470 ha,
    • dz. ew. nr 9/4 o powierzchni 0,8048 ha,
    • dz. ew. nr 9/5 o powierzchni 1,9413 ha

    oraz jest właścicielem następujących obiektów budowlanych:

    1. budynku stacji sprzedaży samochodów używanych (nr inw. 8216.09) o powierzchni użytkowej 437 m2 - posadowionego na działce ew. nr 9/3,
    2. kanalizacji deszczowej (nr inw. 7463.08) - posadowionej na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3,
    3. oświetlenia terenu (nr inw. 7751.80) - posadowionego na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3,
    4. placu utwardzonego (nr inw. 8148.21) - posadowionego na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3,
    5. ogrodzenia (nr inw. 8197.17) - posadowionego na działkach ew. nr 9/1, 9/2 i 9/3.

    Działki ew. nr 9/4 i 9/5 są niezabudowane. Nieruchomość objęta jest księgą wieczystą.

    W 1999 roku Wnioskodawca wzniósł ze środków własnych na części Nieruchomości o powierzchni 1,5 ha (część dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 0,4929 ha, część dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,2599 ha oraz część dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 0,7472 ha) obiekty budowlane wymienione w pkt a-e powyżej. Budynek oraz pozostałe w/w środki trwałe od 2005 roku nie były modernizowane. Dokonał obniżyła VAT należny o VAT naliczony wynikający z faktur wystawionych za wybudowanie tych obiektów.

    We wrześniu 2005 roku część Nieruchomości o powierzchni 1,5 ha (część dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 0,4929 ha, część dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,2599 ha oraz część dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 0,7472 ha) została oddana w dzierżawę i umowa ta jest kontynuowana do chwili obecnej. Pozostała część Nieruchomości o powierzchni gruntu 6,7666 ha (część dz. ew. nr 9/1 o powierzchni 1,1737 ha, część dz. ew. nr 9/2 o powierzchni 0,4470 ha, część dz. ew. nr 9/3 o powierzchni 2,3998 ha oraz dz. ew. nr 9/4 o powierzchni 0,8048 ha i dz. ew. nr 9/5 o powierzchni 1,9413 ha) jest nieogrodzona i nie znajdują się na niej żadne obiekty budowlane za wyjątkiem fragmentu instalacji kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadnikiem i separatorem, jak również nigdy nie była dzierżawiona.

    Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu pierwszym dotyczą zastosowania do sprzedaży działek nr 9/1, 9/2, 9/3 zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym możliwości skorzystania z opcji opodatkowania określonej w art. 43 ust. 10 i 11 po spełnieniu warunków wynikających z ww. przepisów.

    Należy zauważyć, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w kontekście art. 29a ust. 8 ustawy, za teren niezabudowany należy uznać teren, na którym nie znajdują się budynki, budowle lub ich części. Skoro w świetle ww. przepisu nie wyodrębnia się wartości gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli to terenem niezabudowanym jest jedynie taka nieruchomość gruntowa, na której nie znajdują się żadne budynki lub budowle czy też ich części.

    W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca wskazał, że zamierza sprzedać posiadane prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na gruncie budynkiem stacji sprzedaży samochodów używanych i budowlami w postaci kanalizacji deszczowej oraz stanowiącej jej część składową kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadnikiem i separatorem separatora, oświetlenia terenu, utwardzonego placu i ogrodzenia, których jest właścicielem. Wnioskodawca wskazał również, że takie obiekty jak kanalizacja deszczowa, oświetlenie terenu, plac utwardzony oraz ogrodzenie w świetle Prawa budowlanego stanowią budowle.

    Z uwagi na to, że na części sprzedawanego gruntu tj. działkach nr 9/1, 9/2 i 9/3 znajdują się budynek i budowle, Wnioskodawca dokona sprzedaży gruntu zabudowanego. Należy więc uznać, że przedmiotem sprzedaży będzie budynek i budowle do których należy przypisać grunt.

    Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawa budynku, budowli lub ich części spełniających określone w przepisie warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata. Przy czym, za pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich po wybudowaniu lub po ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

    W niniejszych okolicznościach to Wnioskodawca wybudował przedmiotowe budynki i budowle i jednocześnie odliczył podatek naliczony związany z wydatkami na te inwestycje. Wnioskodawca we wrześniu 2005 r. zagospodarowaną część nieruchomości oddał w dzierżawę i umowa ta jest kontynuowana do chwili obecnej. Ponadto budynek i budowle od 2005 roku nie były modernizowane. Z kolei reszta budowli znajdująca się na działkach nr 9/1, 9/2 i 9/3, tj. kanalizacja ogólnospławna wraz z osadnikiem i separatorem - stanowiące części składowe kanalizacji deszczowej - są również przedmiotem ww dzierżawy, czyli kanalizacja była wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowa kanalizacja została oddana w dzierżawę w 2005 r. z częścią Nieruchomości (teren 1,5 ha), która jest kontynuowana do dnia dzisiejszego i przez cały okres dzierżawy podlega opodatkowaniu VAT oraz nigdy nie była ulepszana.

    W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy uznać, że skoro budynek i budowle wchodzące w skład Nieruchomości nie były ulepszane w wyniku poniesienia wydatków stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej to planowana dostawa budynku i budowli, które od 2005 r. stanowią przedmiot dzierżawy będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa budynku i budowli nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż do pierwszego zasiedlenia doszło w momencie oddania budynku i budowli w dzierżawę i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowanym zbyciem upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

    Jak wskazano wyżej ww. zwolnienie jest fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług dostawca nieruchomości może z niego zrezygnować.

    Zatem, skoro dostawa budynków i budowli na gruncie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to w konsekwencji taką samą stawką podatku w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy będzie objęte zbycie gruntu, na którym posadowiony jest budynek i budowle. Wobec zwolnienia od podatku sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy strony transakcji będą uprawnione do rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wyboru opodatkowania VAT sprzedaży Nieruchomości po spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

    Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należy uznać za prawidłowe.

    W kwestii pytania drugiego, tj. ustalenia, czy dostawa działek nr 9/4 i 9/5, które są niezabudowane, będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy wskazać, że zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

    Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

    W kwestii określenia, czy dany grunt jest terenem budowlanym ustawodawca odsyła zatem wprost do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 199 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

    W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

    Z powyższego wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

    Jak wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla terenu oznaczonego symbolem (7.2US) - działki oznaczonej nr 9/4 ustalono wskaźniki maksymalnej zabudowy w wysokości 50% jako teren pod usługi sportu i rekreacji. Na terenie przeznaczonym pod zieleń urządzoną (7.1ZP) działka nr 9/5 MPZP nie określa wskaźnika maksymalnej powierzchni zabudowy, ale dopuszcza realizację usług w formie budynków o powierzchni zabudowy nie większej niż 200m2.

    W konsekwencji, Działki Niezabudowane nr 9/4 i 9/5 będące przedmiotem Transakcji należy uznać za tereny przeznaczone pod zabudowę w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, co w efekcie prowadzi do wniosku, że dostawa tych niezabudowanych działek nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

    Jednocześnie należy wskazać na art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

    • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
    • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Wnioskodawca wskazał, że nabycie całej nieruchomości, czyli działki nr 9, która na mocy decyzji Prezydenta Miasta została podzielona na działki, o których mowa we wniosku, nastąpiło bez podatku. Działki nr 9/4 i 9/5 są niezabudowane, nieogrodzone, nie znajdują się na nich żadne obiekty budowlane (z wyjątkiem fragmentu instalacji kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadnikiem i separatorem) oraz nie były dzierżawione. Niezabudowane działki od momentu nabycia nie były, nie są i nie będą wykorzystywane w żaden sposób przez Wnioskodawcę. Zatem, planowana dostawa tych działek nie będzie również korzystać ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie były one wykorzystywane przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej.

    Podsumowując, dostawa działek nr 9/4 i 9/5 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, a zatem będzie podlegać opodatkowaniu podstawowa stawką podatku w wysokości 23%.

    Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie