W zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/4512-536/16/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.08.2016, sygn. ITPP1/4512-536/16/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

W zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2016 r., (data wpływu 3 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

... Szpital w okresie od do .realizował umowę podpisaną z Instytucją Zarządzającą Województwa ..w o dofinansowanie projektu pn. ., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2. .., Poddziałanie 7.2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego ..na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wyniosła .zł, z czego .zł to podatek VAT. Wysokość dofinansowania stanowiło 85 % kwoty wydatków kwalifikowanych ogółem - tj. zł. Pozostałe wydatki Szpital pokrył ze środków własnych. Przedmiotem przedsięwzięcia było kompleksowe wyposażenie ... Szpitala w informatyczny system obsługi pacjentów, potencjalnych pacjentów oraz pracy personelu zakładu opieki zdrowotnej. W skład inwestycji weszła budowa kompleksowego informatycznego systemu obsługi szpitala, składającego się z części białej i szarej. Projekt zrealizowano w czterech etapach:

  • etap I - budowa kompleksowego informatycznego systemu obsługi szpitala,
  • etap II - budowa i wdrożenie komputerowego systemu wspomagania zarządzania jakością oraz elektronicznego obiegu dokumentacji,
  • etap III - dostawa i wdrożenie komputerowego systemu diagnostyki obrazowej,
  • etap IV- wdrożenie systemu zarządzania kolejkowaniem pacjentów.

W ramach realizacji projektu zakupione zostały systemy i sprzęt komputerowy wyłącznie na użytek własny Szpitala. Projekt nie jest eksploatowany jako przedsięwzięcie komercyjne i nie generuje dochodu. Zakupy w ramach projektu podzielone były na dwa etapy. Pierwszy etap miał miejsce w 2009 roku i obejmował zakup Kompleksowego Informatycznego Systemu Obsługi Szpitala zarówno dla części medycznej, jak i dla administracyjnej oraz sprzętu i wyposażenia w postaci komputerów, drukarek, serwerów i czytników kodów kreskowych. Zakupy te w sposób pośredni miały związek ze sprzedażą opodatkowaną. Drugi etap przeprowadzono w sierpniu 2011 r., gdzie zakupiono systemy informatyczne dla części białej związane z realizacją zadań statutowych Szpitala, są to: system wspomagający zarządzanie jakością ISO QMA, system elektronicznego obiegu dokumentów, system diagnostyki obrazowej oraz wielostanowiskowy system zarządzania kolejkowaniem pacjentów. Na mocy zawartej umowy Szpital został zobowiązany do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, składanej na koniec trwałości projektu. Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia - PKD 861 OZ - Działalność szpitali. Usługi te zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT. Poza przychodami z tytułu świadczenia usług zdrowotnych Szpital osiąga przychody z tytułu najmu wolnych powierzchni, które są opodatkowane podatkiem VAT. Struktura sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosiła w latach 2009 - 1,57% oraz w roku 2010 - 1,68 %.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ... Szpital miał możliwość odliczenia podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu. Ze względu na nowelizację przepisów ustawy o podatku od towarów i usług mamy tu do czynienia z dwoma stanami prawnymi mającymi związek z zakupami dokonanymi do dnia 31 marca 2011 r. i po 1 kwietnia 2011 r..

Z uwagi na to, że zakupy dokonane w ramach projektu do dnia 31 marca 2011 r. miały pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, dotyczyły więc zakupów wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jak i czynności w związku z którymi prawo to nie przysługuje, a struktura sprzedaży obliczona na podstawie art. 90 ust 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynosiła mniej niż 2 %, Szpital nie był uprawniony do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi zakupami, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 roku.

Z kolei zakupy dokonane po dniu 1 kwietnia 2011 r. mają związek ze sprzedażą zwolnioną od podatku (wykorzystywane są do realizacji celów statutowych tj. udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia). Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Skoro więc Szpital jako podatnik VAT, realizując przedsięwzięcie nabywał towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy