Prawa do odliczenia w związku z realizacja projektu - Interpretacja - 1061-IPTPP3.4512.142.2016.2.OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2016, sygn. 1061-IPTPP3.4512.142.2016.2.OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia w związku z realizacja projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 21 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ...

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu) o wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) Gmina .. (zwana dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W bieżącym roku Gmina planuje zrealizować inwestycję pn.: ... W chwili obecnej został ogłoszony przetarg nieograniczony na wyłonienie wykonawcy przedmiotowej inwestycji.

Wykonawca, który będzie budować sieć kanalizacyjną, wystawi fakturę po zakończeniu i protokolarnym końcowym odbiorze całego zakresu robót objętych inwestycją. Planowany termin zakończenia i odbioru robót określono w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do dnia 30 września 2016 roku. Inwestycja realizowana będzie ze środków własnych Gminy i z pożyczki udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .

Wybudowana infrastruktura kanalizacyjna wykorzystywana będzie na potrzeby działalności prowadzonej przez Gminę, tj. do odprowadzania ścieków bytowych z gospodarstw domowych do gminnej oczyszczalni ścieków.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić własność Gminy i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Gmina jest właścicielem oczyszczalni ścieków, do której zostanie podłączona rozbudowana sieć kanalizacji. Za ich pomocą Gmina świadczyć będzie bezpośrednio na rzecz mieszkańców objętych przedmiotową inwestycją usługi w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków. Gmina nie korzysta w tym zakresie z pomocy/pośrednictwa jednostki budżetowej, zakładu budżetowego ani żadnego innego podmiotu.

Świadczenie usług odprowadzania ścieków odbywać się będzie na podstawie podpisanych przez Gminę z właścicielami poszczególnych posesji umów cywilnoprawnych. Zgodnie z ich zapisami Gmina otrzyma od tych właścicieli odpowiednie wynagrodzenie i wystawi na nich faktury sprzedażowe. Odbiór ścieków od właścicieli poszczególnych posesji jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Sprzedawcą usług w zakresie odbioru ścieków będzie Gmina i z tego tytułu Gmina będzie wystawiała tym właścicielom faktury.

Inwestycja objęta niniejszym wnioskiem o interpretację zrealizowana będzie na podstawie zawartych przez Gminę dwóch umów z wykonawcami: jedna umowa na wykonanie robót budowlanych, a druga umowa na prowadzenie nadzoru inwestorskiego. Wykonawca robót budowlanych zostanie wyłoniony w przetargu nieograniczonym, a wykonawca nadzoru inwestorskiego zostanie wyłoniony w ramach zapytania ofertowego. Faktury z tytułów tych umów zostaną wystawione na Gminę z podaniem jej NIP.

Gmina na podstawie umów, które będą zawarte z wykonawcą robót budowlanych i z inspektorem nadzoru inwestorskiego oraz na podstawie wystawionych faktur precyzyjnie określić koszty przypadające na realizację przedmiotowej inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z budową kanalizacji sanitarnej w ramach przedmiotowej inwestycji (faktura za roboty budowlane, faktura za nadzór inwestorski)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści regulacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  1. zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  2. pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Gmina jako podatnik.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Co więcej, nabywając towary i usługi w związku ze świadczeniem usług odprowadzania ścieków, Gmina występuje w charakterze podatnika VAT.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

W przedmiotowym przypadku usługi odbioru ścieków świadczone są przez Gminę na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów cywilnoprawnych na odbiór ścieków. W konsekwencji stwierdzić należy, że Gmina nabywając towary i usługi wykorzystywane do świadczenia ww. usług występuje w charakterze podatnika VAT.

Związek z czynnościami opodatkowanymi

Inwestycja polegająca na budowie kanalizacji sanitarnej planowana do realizacji przez Gminę i która będzie wykonana na zlecenie Gminy przez wybranego przez nią wykonawcę, jest bezpośrednio związana ze świadczeniem przez Gminę na rzecz mieszkańców usług odbioru ścieków podlegających opodatkowaniu VAT i niekorzystających przy tym ze zwolnienia z VAT. W zaistniałej sytuacji związek ten jest oczywisty i w najwyższym stopniu bezpośredni, gdyż tylko dzięki zrealizowaniu przez Gminę tej inwestycji usługa odbioru ścieków od mieszkańców objętych tą inwestycją może być wykonywana.

Co więcej, należy tu podkreślić, że związek wybudowania przez Gminę kanalizacji sanitarnej ze sprzedażą opodatkowaną istnieje od samego początku oddania tej kanalizacji do użytkowania i świadczenia usługi odbioru ścieków.

W konsekwencji, w opinii Gminy spełnione są obie przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dla posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, tj. zarówno występowanie przez Gminę w charakterze podatnika VAT, jak i wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle powyższego należy uznać, że Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego i poniesionego w związku z budową kanalizacji sanitarnej.

Art. 86 ust. 10 stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi