Temat interpretacji
Wnioskodawcy jako podatnikowi VAT po dokonaniu rejestracji do celow podatku od towarow i uslug przysluguje zwrot na zasadach ogolnych okreslonych w art. 86 oraz art. 87 ustawy.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z pozn. zm.) oraz ? 8 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2014 r. (data wplywu 7 lutego 2014 r.) uzupelnionym w dniu 5 marca (data wplywu 7 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie:
- uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarow i uslug w zwiazku z nabyciem i planowana dostawa Nieruchomosci oraz opodatkowania planowanej dostawy ? jest prawidlowe,
- prawa do odzyskania podatku VAT z tytulu zakupu opisanych Nieruchomosci w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy ? jest nieprawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 lutego 2014 r. wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarow i uslug w zwiazku z nabyciem i planowana dostawa Nieruchomosci oraz opodatkowania planowanej dostawy oraz prawa do odzyskania podatku VAT z tytulu zakupu opisanych Nieruchomosci w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.
We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle:
S. S.A. (dalej: ?Wnioskodawca?) stalo sie w polowie 2013 r. wlascicielem trzech nieruchomosci nieruchomosci gruntowych (dalej: ?Nieruchomosc?) polozonych w miejscowosci M. w powiecie w. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce (nie posiada polskiego numeru VAT). Wnioskodawca nie posiada w Polsce siedziby dzialalnosci gospodarczej ani stalego miejsca prowadzenia dzialalnosci gospodarczej.
Nabycie Nieruchomosci nastapilo w drodze egzekucji sadowej prowadzonej wobec polskiej spolki (dalej: ?Dluznik?), ktorej Wnioskodawca udzielil w 2006 r., pozyczki na zakup kilku nieruchomosci oraz dokonanie na nich inwestycji budowlanej. Zabezpieczeniem pozyczki byla hipoteka ustanowiona na nieruchomosciach. Z powodu niepowodzenia planowanej inwestycji Dluznik nie byl w stanie uregulowac swojego zobowiazania. Postepowanie egzekucyjne zakonczylo sie aukcja, podczas ktorej Wnioskodawca nabyl trzy nieruchomosci gruntowe.
Nabyte nieruchomosci sa dzialkami niezabudowanymi, nieuzbrojonymi, nieogrodzonymi. W momencie nabycia dzialek przez Wnioskodawce byly one przeznaczone na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz uslugowej i handlowej do 1 000 m2 powierzchni uzytkowej - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Nabycie nieruchomosci przez Wnioskodawce zostalo dokonane z zamiarem ich pozniejszej, mozliwie szybkiej i zyskownej odsprzedazy. Przedmiotowe nieruchomosci od momentu ich nabycia do chwili obecnej nie byly przedmiotem najmu, uzyczenia czy dzierzawy na podstawie zadnej z umow cywilnoprawnych.
Wnioskodawca planuje dokonac sprzedazy nabytych nieruchomosci najszybciej jak to mozliwe przy zalozeniu uzyskania zysku na sprzedazy. Pieniadze ze sprzedazy dzialek przeznaczone zostana na cele prowadzonej przez Wnioskodawce dzialalnosci gospodarczej.
Celem Wnioskodawcy jest osiagniecie jak najwyzszej ceny sprzedazy przy jak najnizszym zaangazowaniu dodatkowych srodkow. Oznacza to, ze Wnioskodawca chcialby uzyskac mozliwie najwiekszy dochod. Jednakze w przypadku braku zainteresowania nieruchomosciami w ich obecnym stanie badz braku odpowiednio wysokiej oferty ze strony potencjalnych nabywcow Wnioskodawca nie wyklucza mozliwosci poniesienia wydatkow w celu zwiekszenia wartosci nieruchomosci, jak np. ogrodzenie dzialek, uzbrojenie.
Wnioskodawca w celu dokonania sprzedazy przedmiotowych nieruchomosci zamierza skorzystac z uslug biur posrednictwa w obrocie nieruchomosciami. Zlecil juz poszukiwanie kupca jednej miedzynarodowej firmie dzialajacej na rynku nieruchomosci. Wnioskodawca nie wyklucza dokonania zlecen innym firmom.
Wnioskodawca nie posiadal oraz nie posiada w Polsce zadnych innych nieruchomosci gruntowych, a takze nie planuje w najblizszej przyszlosci nabycia na terenie Polski kolejnych nieruchomosci.
Wnioskodawca zamierza w przyszlosci zlozyc wniosek o zwrot podatku od towarow i uslug (dalej: ?VAT?) w odniesieniu do wykorzystanych przez niego towarow do czynnosci dajacych prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego na terytorium Polski, w celu odzyskania podatku naliczonego.
W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytania:
- Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarow i uslug (dalej: ?Podatnik VAT?) w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarow uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm., dalej: ?Ustawa VAT?) w zwiazku z nabyciem i planowana sprzedaza nieruchomosci opisanych w stanie faktycznym, a w zwiazku z tym czy dostawa Nieruchomosci bedzie podlegala podatkowi od towarow i uslug w zwiazku ze statusem Wnioskodawcy jako Podatnika VAT...
- Czy Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym ma prawo do odzyskania podatku w trybie wniosku o zwrot VAT naliczonego w Polsce, jako panstwie czlonkowskim zwrotu, w odniesieniu do transakcji zakupu przez niego przedmiotowych nieruchomosci...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy jest on Podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, w zwiazku z nabyciem i planowana sprzedaza Nieruchomosci, a w zwiazku z tym dostawa Nieruchomosci bedzie podlegala podatkowi od towarow i uslug w zwiazku ze statusem Wnioskodawcy jako Podatnika VAT.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy przysluguje mu prawo do odzyskania VAT w trybie wniosku o zwrot VAT naliczonego w Polsce, jako panstwie czlonkowskim zwrotu, w odniesieniu do transakcji zakupu przez Niego przedmiotowych nieruchomosci.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, dzialalnosc gospodarcza obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE ?Podatnikiem? jest kazda osoba prowadzaca samodzielnie w dowolnym miejscu jakakolwiek dzialalnosc gospodarcza, bez wzgledu na cel czy tez rezultaty takiej dzialalnosci. ?Dzialalnosc gospodarcza? obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, wlacznie z gornictwem, dzialalnoscia rolnicza i wykonywaniem wolnych zawodow lub uznanych za takie. Za dzialalnosc gospodarcza uznaje sie w szczegolnosci wykorzystywanie, w sposob ciagly, majatku rzeczowego lub wartosci niematerialnych w celu uzyskania z tego tytulu dochodu.
Zgodnie z ? 2 pkt 1 Rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 29 czerwca 2011 r., w sprawie zwrotu podatku od towarow i uslug niektorym podmiotom (Dz. U. z 2011 r. Nr 136, poz. 797, dalej: ?Rozporzadzenie MF?) zwrotem podatku jest zwrot podatku od towarow i uslug naliczanego przy nabyciu towarow lub uslug lub imporcie towarow przez podmiot uprawniony z panstwa czlonkowskiego Unii Europejskiej.
Zgodnie z ? 2 pkt 2 Rozporzadzenia MF, podmiotem uprawnionym z panstwa czlonkowskiego Unii Europejskiej do otrzymania zwrotu podatku od towarow i uslug jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemajaca osobowosci prawnej, ktora w okresie, za ktory wystepuje o zwrot podatku, nie posiadala siedziby dzialalnosci gospodarczej, stalego miejsca prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, z ktorego dokonywano transakcji gospodarczych, stalego miejsca zamieszkania lub zwyklego miejsca pobytu na terytorium kraju, ubiegajaca sie o zwrot podatku posiadajaca siedzibe dzialalnosci gospodarczej na terytorium panstwa czlonkowskiego innym niz terytorium kraju.
Zgodnie z ? 3 ust. 1 pkt 1 Rozporzadzenia MF, zwrot podatku przysluguje podmiotowi uprawnionemu z panstwa czlonkowskiego Unii Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z panstwa trzeciego, w przypadku gdy podmiot ten jest zarejestrowanym podatnikiem podatku wartosci dodanej, o ktorym w art. 2 pkt 11 ustawy, w panstwie czlonkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartosci dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby.
Przyjeta w ustawie VAT definicja dzialalnosci gospodarczej ma charakter uniwersalny, przez co realizuje unijna zasade powszechnosci opodatkowania. Oznacza to, ze kazdy podmiot, ktory dokonuje w sposob profesjonalny (zawodowy) czynnosci podlegajacej opodatkowaniu powinien stac sie podatnikiem VAT bez wzgledu na miejsce i zakres dokonywania tych czynnosci. Tym samym, nawet w momencie dokonywania pierwszej czynnosci wskazujacej na to, ze dany podmiot prowadzi dzialalnosc gospodarcza, podmiot ten staje sie Podatnikiem w rozumieniu Ustawy VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy jest on podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy VAT w zwiazku z art. 9 Dyrektywy, niemajacym siedziby w panstwie czlonkowskim zwrotu (Polska), lecz ma siedzibe na terytorium innego panstwa czlonkowskiego (Hiszpania).
Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze przeprowadzone transakcje kupna oraz planowane transakcje sprzedazy nieruchomosci maja oraz beda mialy cechy charakterystyczne dla dzialalnosci gospodarczej polegajacej na obrocie nieruchomosciami w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT w zwiazku z art. 9 Dyrektywy. Stanowia ponadto, rozszerzenie jego dzialalnosci gospodarczej prowadzonej juz na terytorium Hiszpanii rowniez zwiazanej z rynkiem nieruchomosci. W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze sprzedaz dzialek bedzie podlegala podatkowi VAT, poniewaz Wnioskodawca dziala oraz bedzie dzialac w charakterze Podatnika VAT.
Wnioskodawca nabyl w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej nieruchomosci z zamiarem oraz w celu przeznaczenia ich na cele tejze dzialalnosci gospodarczej - obrot nieruchomosciami - oraz osiagniecia zarobku w wyniku ich sprzedazy. Transakcja ta posiada cechy charakterystyczne dla dzialalnosci gospodarczej handlowca w ramach obrotu nieruchomosciami.
Wnioskodawca nie wyklucza w przyszlosci podjecia aktywnych dzialan marketingowych w celu sprzedazy przedmiotowych nieruchomosci. Wnioskodawca w celu dokonania sprzedazy przedmiotowych Nieruchomosci zamierza skorzystac z uslug biur posrednictwa w obrocie nieruchomosciami. Zlecil juz poszukiwanie kupca jednej miedzynarodowej firmie dzialajacej na rynku nieruchomosci. Wnioskodawca nie wyklucza dokonania zlecen innym firmom.
Wylacznym celem zakupu przedmiotowych nieruchomosci byla ich sprzedaz w przyszlosci z uzyskaniem dochodu, ktory w calosci ma byc przeznaczony na cele dzialalnosci gospodarczej Wnioskodawcy. W rezultacie zakup kazdej z dzialek, oraz planowana w przyszlosci dostawa kazdej z dzialek bedzie podlegala podatkowi VAT i bedzie odbywac sie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawce dzialalnosci gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomosciami.
Podsumowujac, Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze jego dzialalnosc ma cechy charakterystyczne dla dzialalnosci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, polegajacej na obrocie nieruchomosciami. W zwiazku z czym Wnioskodawca jest Podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze sprzedaz dzialek bedzie podlegala podatkowi VAT, poniewaz Wnioskodawca w tym zakresie dziala w charakterze Podatnika VAT (uzyska status Podatnika VAT).
W rezultacie dostawa kazdej z Nieruchomosci bedzie podlegala VAT i bedzie sie odbywac w ramach prowadzonej przez Wnioskodawce dzialalnosci gospodarczej.
W zwiazku z powyzszym Wnioskodawca zamierza w przyszlosci ubiegac sie o zwrot VAT w odniesieniu do nabytych przez niego Nieruchomosci, dajacych prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego na terytorium Polski.
Wnioskodawca nie posiada w Polsce siedziby dzialalnosci gospodarczej ani stalego miejsca prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, z ktorych dokonywano w przeszlosci lub beda dokonywane w momencie skladania wniosku o zwrot VAT transakcje gospodarcze. W zwiazku z tym spelnia oraz bedzie spelnial w przyszlosci przeslanki przewidziane prawem niezbedne dla skorzystania z prawa do odzyskania podatku VAT w trybie wniosku o zwrot podatku od wartosci dodanej w odniesieniu do nabytych towarow, zgodnie z ? 2 pkt 2 Rozporzadzenia MF.
Ponadto, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartosci dodanej w panstwie czlonkowskim Unii Europejskiej siedziby, tj. w Hiszpanii, a wiec zgodnie z ? 3 ust. 1 pkt 1 Rozporzadzenia MF jest podmiotem uprawnionym z panstwa czlonkowskiego Unii Europejskiej. W celu uzyskania zwrotu podatku VAT Wnioskodawca zamierza w przyszlosci zlozyc wniosek o zwrot VAT naliczonego w odniesieniu do dostaw nieruchomosci w Polsce, za posrednictwem administracji podatkowej panstwa czlonkowskiego siedziby, tj. Hiszpanii. Wobec czego Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze przysluguje mu prawo do odzyskania podatku w trybie wniosku o zwrot podatku VAT naliczonego w Polsce, w odniesieniu do transakcji sprzedazy przedmiotowych Nieruchomosci. Wnioskodawca wskazuje rowniez, ze zwrot powinien byc dokonany przy zachowaniu warunkow okreslonych w Rozporzadzeniu MF.
Podsumowujac, Wnioskodawca wskazuje, ze:
- Wnioskodawca jest Podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy VAT w zwiazku z nabyciem i planowana sprzedaza Nieruchomosci.
- Przeprowadzone transakcje kupna oraz planowane transakcje sprzedazy Nieruchomosci maja oraz beda mialy cechy charakterystyczne dla dzialalnosci gospodarczej polegajacej na obrocie nieruchomosciami w rozumieniu art. 15 ust. 2.
- Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym w rozumieniu ? 2 pkt 2 Rozporzadzenia MF, a w zwiazku z tym przysluguje mu prawo do zwrotu podatku od towarow i uslug.
- Zwrot podatku powinien byc dokonany przy zachowaniu warunkow okreslonych w Rozporzadzeniu MF.
W dniu 6 maja 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydal interpretacje indywidualna znak IPPP3/443-114/14-3/MKw, w ktorej uznal stanowisko Wnioskodawcy za prawidlowe w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarow i uslug w zwiazku z nabyciem i planowana dostawa Nieruchomosci oraz opodatkowania planowanej dostawy oraz nieprawidlowe w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytulu zakupu opisanych Nieruchomosci w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Organ podatkowy wskazal, ze Wnioskodawca jest podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, w zwiazku z nabyciem i planowana sprzedaza Nieruchomosci, a w zwiazku z tym dostawa Nieruchomosci bedzie podlegala w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, przepis art. 89 ust. 1 pkt 3 nie bedzie mial zastosowania w opisanej sprawie.
Przedmiotowa interpretacja byla przedmiotem skargi zlozonej przez Wnioskodawce.
W wyroku z dnia 20 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 2864/14 Wojewodzki Sad Administracyjny w Warszawie uchylil zaskarzona interpretacje wskazujac, ze Organ podatkowy nie przedstawil pelnej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w czesci uznajacej stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidlowe, tj. w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy z tytulu zakupu Nieruchomosci.
Sad wskazal, ze z tresci zajetego stanowiska Organu nie wynika jakie argumenty prawne zdecydowaly o tym, ze Skarzacy nie spelnia wymogow, o ktorych mowa w art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ponadto Organ nie przeprowadzil analizy tych przeslanek i nie podal, ktorego z warunkow tego przepisu Skarzacy nie spelnia.
W swietle obowiazujacego stanu prawnego oraz biorac pod uwage wyrok Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2015 r. sygn. Akt III SA/Wa 2864/14 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarow i uslug w zwiazku z nabyciem i planowana dostawa Nieruchomosci oraz opodatkowania planowanej dostawy uznaje sie za prawidlowe, natomiast w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytulu zakupu opisanych Nieruchomosci w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy uznaje sie za nieprawidlowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegaja odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju.
Nalezy zauwazyc, ze podatek od towarow i uslug ma charakter terytorialny, gdyz opodatkowaniu tym podatkiem podlegaja wylacznie czynnosci, ktorych miejscem swiadczenia jest terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.
Dzialalnosc gospodarcza - na mocy ust. 2 powolanego artykulu - obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.
W swietle powyzszych regulacji nalezy stwierdzic, ze kazdy, kto dokonuje czynnosci dla celow dzialalnosci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien byc uznany za podatnika podatku od towarow i uslug.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT w Hiszpanii (posiada hiszpanski numer VAT), nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce (nie posiada polskiego numeru VAT), a takze nie posiada w Polsce siedziby dzialalnosci gospodarczej ani stalego miejsca prowadzenia dzialalnosci gospodarczej. Wnioskodawca nabyl trzy polozone w Polsce nieruchomosci gruntowe bedace dzialkami niezabudowanymi, nieuzbrojonymi, nieogrodzonymi, przeznaczonymi na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz uslugowej i handlowej - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nabycie nieruchomosci przez Wnioskodawce zostalo dokonane z zamiarem ich pozniejszej, mozliwie szybkiej i zyskownej odsprzedazy, a pieniadze ze sprzedazy dzialek przeznaczone zostana na cele prowadzonej przez Wnioskodawce dzialalnosci gospodarczej. Celem Wnioskodawcy jest osiagniecie jak najwyzszej ceny sprzedazy przy jak najnizszym zaangazowaniu dodatkowych srodkow. Opisane nieruchomosci od momentu nabycia do chwili obecnej nie byly wykorzystywane przez Wnioskodawce na prywatne potrzeby. Wnioskodawca nie wyklucza mozliwosci poniesienia wydatkow w celu zwiekszenia wartosci nieruchomosci, jak np. ogrodzenie dzialek, uzbrojenie.
Na tle tak przedstawionego zdarzenia przyszlego Wnioskodawca powzial watpliwosci m.in. czy jest podatnikiem podatku od towarow i uslug w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy w zwiazku z nabyciem i planowana sprzedaza opisanych nieruchomosci, a takze czy dostawa ta bedzie podlegala podatkowi od towarow i uslug.
Jak wskazal Wnioskodawca, w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej nabyl nieruchomosci gruntowe z zamiarem przeznaczenia ich na cele dzialalnosci gospodarczej - obrot nieruchomosciami - oraz osiagniecia zarobku w wyniku ich sprzedazy. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszlosci podjecia aktywnych dzialan marketingowych w celu sprzedazy opisanych nieruchomosci. W tym celu zamierza skorzystac z uslug biur posrednictwa w obrocie nieruchomosciami. Zlecil juz poszukiwanie kupca jednej miedzynarodowej firmie dzialajacej na rynku nieruchomosci. Jednoczesnie nie wyklucza takze dokonania zlecen innym firmom. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, wylacznym celem zakupu opisanych nieruchomosci byla ich mozliwa szybka i zyskowna sprzedaz w przyszlosci z uzyskaniem dochodu, ktory w calosci ma byc przeznaczony na cele dzialalnosci gospodarczej. Zatem, w swietle powolanych regulacji nalezy uznac, ze Wnioskodawca wypelnia definicje podatnika podatku od towarow i uslug w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, planowana dostawa bedzie podlegala opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.
Co do zasady, stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzezeniem ust. 2-12c, art . 83, art . 119 ust, 7, art . 120 ust. 2 i 3, art . 122 i ar t. 129 ust. 1. Jednakze na podstawie art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzezeniem art . 146f, stawka podatku, o ktorej mowa w art . 41 ust. 1 i 13, art . 109 ust. 2 i art . 110, wynosi 23%.
Jednakze, zarowno w tresci ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidzial opodatkowanie niektorych czynnosci stawkami obnizonymi badz zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 43 ust. l pkt 9 ustawy, zwalnia sie od podatku dostawe terenow niezabudowanych innych niz tereny budowlane.
Jak wskazal Wnioskodawca, w momencie nabycia opisanych dzialek byly one przeznaczone na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz uslugowej i handlowej do 1 000 m2 powierzchni uzytkowej - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zatem, zwolnienie okreslone w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie bedzie mialo zastosowania w opisanej sprawie.
Tym samym, planowana dostawa bedzie podlegala opodatkowaniu podstawowa stawka podatku w wysokosci 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, ze jest podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy VAT, w zwiazku z nabyciem i planowana sprzedaza Nieruchomosci, a w zwiazku z tym dostawa Nieruchomosci bedzie podlegala podatkowi od towarow i uslug w zwiazku ze statusem Wnioskodawcy jako Podatnika VAT, nalezalo uznac za prawidlowe.
Nalezy zauwazyc, ze w zwiazku z tym, ze Wnioskodawca dokona na terytorium Polski czynnosci podlegajacej opodatkowaniu podatkiem VAT, w opisanej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 96 ust. 1 ustawy, zgodnie z ktorym podmioty, o ktorych mowa w art. 15, sa obowiazane przed dniem wykonania pierwszej czynnosci okreslonej w art. 5 zlozyc naczelnikowi urzedu skarbowego zgloszenie rejestracyjne, z zastrzezeniem ust. 3.
Stosowanie do art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzedu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? lub w przypadku podatnikow, o ktorych mowa w ust. 3 - jako ?podatnika VAT zwolnionego?.
Zatem, jak wynika z powyzszych przepisow do zlozenia zgloszenia rejestracyjnego obowiazane sa podmioty, o ktorych mowa w art. 15 ustawy. Natomiast, obowiazek zlozenia zgloszenia rejestracyjnego powstaje przed dniem wykonania pierwszej czynnosci podlegajacej opodatkowaniu.
Zaznaczyc nalezy, ze zgodnie z powolanym przepisem art. 15 ustawy, juz samo wykonywanie czynnosci zwiazanych z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej sprawia, ze podmiot spelnia przeslanki, aby uznac go za podatnika podatku od towarow i uslug. Jednakze dopiero od momentu formalnej rejestracji, w ramach prowadzonej przez siebie dzialalnosci, uzyskuje on status podatnika VAT czynnego (zarejestrowanego podatnika VAT).
W odniesieniu do kwestii prawa do odzyskania podatku z tytulu transakcji zakupu opisanych nieruchomosci, nalezy zauwazyc, ze zgodnie z art, 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i uslugi sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, podatnikowi, o ktorym mowa w art. 15, przysluguje prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego, z zastrzezeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W mysl postanowien art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikajacych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytulu nabycia towarow i uslug.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o ktorej mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyzsza od kwoty podatku naleznego, podatnik ma prawo do obnizenia o te roznice kwoty podatku naleznego za nastepne okresy lub do zwrotu roznicy na rachunek bankowy.
Przedstawiona powyzej zasada daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i uslugi sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych. Ustawodawca wylaczyl zatem, mozliwosc dokonywania odliczenia podatku naliczonego zwiazanego z towarami i uslugami, ktore sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci niepodlegajacych opodatkowaniu.
Z powyzszego wynika, ze prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego przysluguje wowczas, gdy zostana spelnione okreslone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarow i uslug oraz gdy towary i uslugi, z ktorych nabyciem podatek zostal naliczony, sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, tzn. takich, ktorych nastepstwem jest okreslenie podatku naleznego (powstanie zobowiazania podatkowego).
Zatem, zrealizowanie tego prawa mozliwe jest wylacznie przez podatnikow zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, ktorzy zakupione towary i uslugi wykorzystuja do prowadzonej dzialalnosci opodatkowanej.
Jak wskazano powyzej Wnioskodawca, jako podatnik o ktorym mowa w art. 15 ustawy zobowiazany bedzie dokonac zgloszenia rejestracyjnego, o ktorym mowa w powolanym art. 96 ust. 1 ustawy. Oznacza to, ze ww. przepis art. 86 ust. 1 ustawy znajdzie zastosowanie w niniejszej sprawie.
W konsekwencji, Wnioskodawca, bedzie mial prawo do skorzystania z odliczenia podatku na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, z tytulu transakcji zakupu opisanych nieruchomosci. Tym samym, Wnioskodawcy bedzie przyslugiwalo prawo do zwrotu podatku w trybie art. 87 ustawy, po spelnieniu warunkow wynikajacych z tego przepisu.
Nalezy zaznaczyc, ze zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, w odniesieniu do podmiotow nieposiadajacych siedziby dzialalnosci gospodarczej, stalego miejsca prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, z ktorego dokonywano transakcji gospodarczych, stalego miejsca zamieszkania lub zwyklego miejsca pobytu na terytorium kraju, niedokonujacych sprzedazy na terytorium kraju - moga byc zastosowane zwroty podatku na warunkach okreslonych w ust. la-lg oraz w rozporzadzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.
Jednoczesnie na podstawie art. 89 ust. 1a ustawy podmioty, o ktorych mowa w ust. 1 pkt 3, moga ubiegac sie o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarow i uslug lub w odniesieniu do towarow, ktore byly przedmiotem importu na terytorium kraju, jezeli te towary i uslugi byly przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynnosci dajacych prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego na terytorium panstwa, w ktorym rozliczaja one podatek od wartosci dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niz terytorium kraju.
Intencja ustawodawcy jest przyznanie prawa do zwrotu podatku naliczonego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy w sytuacji wykorzystywania towarow i uslug nabytych na terytorium Polski do czynnosci opodatkowanych na terytorium innego panstwa czlonkowskiego.
Jak wyzej wskazano Wnioskodawca z tytulu nabycia i dostawy opisanych Nieruchomosci bedzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto, planowana dostawa na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy bedzie podlegala opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug na terytorium Polski. W konsekwencji, wskazany przepis art. 89 ust. 1 pkt 3 nie bedzie mial zastosowania w opisanej sprawie z uwagi na to, ze Wnioskodawca nie spelnia warunku okreslonego w ust. 1a tego przepisu. Wnioskodawca nie jest podmiotem mogacym ubiegac sie o taki zwrot, poniewaz sprzedaz nieruchomosci nabytych w Polsce bedzie podlegala opodatkowaniu na terytorium Polski. Zatem nieruchomosci beda wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych na terytorium Polski a nie innego panstwa czlonkowskiego.
W konsekwencji - jak wyzej zostalo wskazane - Wnioskodawcy jako podatnikowi VAT po dokonaniu rejestracji do celow podatku od towarow i uslug przysluguje zwrot na zasadach ogolnych okreslonych w art. 86 oraz art. 87 ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, ze przysluguje mu prawo do odzyskania VAT w trybie wniosku o zwrot VAT naliczonego w Polsce, jako panstwie czlonkowskim zwrotu, w odniesieniu do transakcji zakupu przez opisanych nieruchomosci, nalezalo uznac za nieprawidlowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania zaskarzonej interpretacji.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. 2012, poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Plocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Plock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 563 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie