Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków związanych z realizacją operacji.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia brak daty sporządzenia (data wpływu 6 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków związanych z realizacją operacji pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków związanych z realizacją operacji pn. (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pytanie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca powstał 26 lutego 2013 r. i jest zarejestrowany w KRS. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U z 2011 r. nr 79, poz. 855, z późn. zm.) i swojego Statutu. Celem Stowarzyszenia jest:
- Aktywizowanie i integrowanie środowiska lokalnego.
- Budowanie świadomości obywatelskiej.
- Promowanie Wsi i jej mieszkańców.
- Propagowanie działań pielęgnujących zwyczaje i tradycje ludowe.
- Działania wspierające rozwój wiedzy informatycznej, w tym budowa wiejskiej strony internetowej. Szerzenie idei społeczeństwa informatycznego.
- Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych wsi oraz tworzenia i utrzymania miejsc rekreacji i wypoczynku.
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród społeczeństwa, szczególnie dzieci i młodzieży.
- Wspieranie rozwoju kulturalnego i oświatowego mieszkańców.
- Inicjowanie i wspieranie działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów społecznych.
- Podejmowanie działań służących rozwojowi przedsiębiorczości.
- Pozyskiwanie z dostępnych funduszy środków na działalność.
- Rozwój aktywności społecznej osób starszych i kobiet.
- Ochrona walorów przyrodniczo-krajobrazowych wsi.
- Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez rozbudowę infrastruktury oraz organizowanie zajęć z zakresu przysposobienia obronnego.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868), organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. Małe Projekty, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych Małych Projektów zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej .
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach Wdrażania lokalnych strategii rozwoju będą skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich, z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Wszystkie planowane działania w ramach Małych Projektów będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
Stowarzyszenie zwróciło się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą Małe Projekty w ramach Wdrażania lokalnych strategii rozwoju (Dz. U. z dnia 31.07.2008 r. 08.1 38.868). W związku z otrzymaniem dofinansowania przez Wnioskodawcę na realizację operacji w ramach Małych Projektów oraz obowiązkiem złożenia wniosku o płatność dla operacji pn. () zwrócono się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej o braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Stowarzyszenie w ramach realizowanej operacji.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że towary i usługi nabyte w związku z operacją pn. () nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji pn. () na tzw. Małe projekty przez Stowarzyszenie...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju jest związana z czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach Wdrażania lokalnych strategii rozwoju na tzw. Małe projekty przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa (Dz. U z dnia 31.07.2008 r. 08.138.868), finansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Operacja pn. () służyć będzie rozwojowi turystyki i gospodarki terenów wiejskich objętych programem, z których nieodpłatnie korzystać będzie duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Działania planowane w ramach operacji nie będą generować dochodów. Stowarzyszenie nie będzie wykorzystywać towarów i usług nabytych w związku z realizacją operacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie Zainteresowany nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji pn. xxx, ponieważ jak wynika z uzupełnienia opisu sprawy nabyte przez niego towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 541 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu