brak mozliwosci odliczenia kwoty podatku naliczonego w zwiazku z realizacja projektu pn. ??? ze srodkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ... - Interpretacja - IBPP2/4512-716/15/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.09.2015, sygn. IBPP2/4512-716/15/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak mozliwosci odliczenia kwoty podatku naliczonego w zwiazku z realizacja projektu pn. ??? ze srodkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Wojewodztwa na lata 2014-2020.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613) oraz ? 2 i ? 6 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzialajacy w imieniu Ministra Finansow, stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lipca 2015r. (data wplywu 4 sierpnia 2015r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie mozliwosci obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego w zwiazku z realizacja inwestycji pn.: ? ...? ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2015r. wplynal ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie mozliwosci obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego w zwiazku z realizacja inwestycji pn.: ? ...? .

W przedmiotowym wniosku zostalo przedstawione nastepujace zdarzenie przyszle:

Gmina B. przygotowuje do realizacji projekt pn.: ? ...?, ktory ma byc wspolfinansowany ze srodkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach naboru wnioskow dla dzialania 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych uslug publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Wojewodztwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu bedzie zakup sprzetu i specjalistycznego oprogramowania wraz z usluga wdrozeniowa i szkoleniowa dla Urzedu Gminy w B. celem ujednolicenia stosowanych w urzedzie systemow informatycznych oraz utworzenie szeregu cyfrowych uslug publicznych dostepnych dla mieszkancow, przedsiebiorcow i innych podmiotow pozwalajacych na zalatwienie spraw urzedowych za posrednictwem internetu. Inwestycja zostanie realizowana w ramach dzialalnosci statutowej Gminy i bedzie wykorzystana do wykonywania zadan administracji publicznej nalozonych odrebnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu wlasnym i na wlasna odpowiedzialnosc przez jst. Efekt inwestycji nie bedzie stanowic przedmiotu dzialalnosci gospodarczej. Inwestycja zwiekszy jakosc i zakres obslugi interesantow, usprawni prace calego Urzedu oraz poprawi komunikacje miedzy jednostkami organizacyjnymi Gminy oraz mieszkancami i przedsiebiorcami. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarow i uslug z tytulu czynnosci wykonywanych na podstawie zawartych umow cywilnoprawnych, dotyczacych m.in. najmu lokali uzytkowych, dzierzawy gruntow na cele uzytkowe i rolnicze, najmu mieszkan komunalnych osobom fizycznym, sprzedaz gruntow, mieszkan. Czynnosci na podstawie wymienionych umow cywilnoprawnych nie sa zwiazane w zaden sposob z projektowana inwestycja. Przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie bedzie zwiazana z czynnosciami opodatkowanymi. Efekty tego projektu nie generuja przychodu a wnioskodawca nie uzyska przychodu z tytulu realizacji inwestycji. W inwestycji Gmina ujmie podatek od towarow i uslug w calosci jako koszt kwalifikowany i wykaze go do objecia refundacja.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano pytanie:

Czy Gmina ma mozliwosc obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego w zwiazku z realizacja inwestycji pn.: ? ...?...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie bedzie mogla obnizyc kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego w zwiazku z realizacja inwestycji pn.: ? ...?.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarow i uslug (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawa lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i uslugi sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, podatnikowi, o ktorym mowa w art. 15, przysluguje prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego, z zastrzezeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikajacych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytulu nabycia towarow i uslug.

Z powyzszego przepisu wynika, ze prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego przysluguje wowczas, gdy zostana spelnione okreslone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarow i uslug oraz gdy towary i uslugi, z ktorych nabyciem podatek zostal naliczony, sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych. Warunkiem umozliwiajacym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zwiazek zakupow z wykonywanymi czynnosciami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyzej zasada wyklucza zatem mozliwosc dokonania obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego zwiazanego z uslugami i towarami, ktore nie sa w ogole wykorzystywane do czynnosci opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynnosci zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegajacych temu podatkowi.

Nalezy zauwazyc, ze formulujac w art. 86 ust. 1 ustawy warunek zwiazku ze sprzedaza opodatkowana, ustawodawca nie uzaleznia prawa do odliczenia od zwiazku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnosciami opodatkowanymi. Wystarczajacym jest, ze z okolicznosci towarzyszacych nabyciu towarow lub uslug przy uwzglednieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika dzialalnosci gospodarczej wynika, ze zakupy te dokonane sa w celu ich wykorzystania w ramach jego dzialalnosci opodatkowanej.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o ktorej mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyzsza od kwoty podatku naleznego, podatnik ma prawo do obnizenia o te roznice kwoty podatku naleznego za nastepne okresy lub do zwrotu roznicy na rachunek bankowy.

Ponadto nalezy podkreslic, ze ustawodawca przyznal podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spelnienia przez niego zarowno przeslanek pozytywnych, wynikajacych z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przeslanek negatywnych, okreslonych w art. 88 ustawy. Przepis ten okresla liste wyjatkow, ktore pozbawiaja podatnika prawa do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mogl skorzystac z prawa obnizenia podatku naleznego o podatek naliczony zwiazany z dokonanym nabyciem towarow i uslug, w pierwszej kolejnosci winien spelnic przeslanki umozliwiajace uznanie go dla tej czynnosci za podatnika podatku od towarow i uslug, w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej.

W swietle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, dzialalnosc gospodarcza obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje sie za podatnika organow wladzy publicznej oraz urzedow obslugujacych te organy w zakresie realizowanych zadan nalozonych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji ktorych zostaly one powolane, z wylaczeniem czynnosci wykonywanych na podstawie zawartych umow cywilnoprawnych.

Nalezy wskazac, ze w swietle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorzadzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu wlasnym i na wlasna odpowiedzialnosc. Do zadan wlasnych gminy nalezy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspolnoty.

Z powolanych przepisow wynika, ze organy wladzy publicznej nie sa podatnikami podatku od towarow i uslug w zwiazku z realizacja zadan, ktore podejmuja jako podmioty prawa publicznego, nawet jesli pobieraja z tego tytulu naleznosci, oplaty lub skladki. Organy te sa natomiast podatnikami podatku od towarow i uslug w przypadku wykonywanych przez nie czynnosci na podstawie zawartych umow cywilnoprawnych. Kryterium podzialu stanowi charakter wykonywanych czynnosci: Czynnosci o charakterze publicznoprawnym wylaczaja te podmioty z kategorii podatnikow, natomiast czynnosci o charakterze cywilnoprawnym skutkuja uznaniem tych podmiotow za podatnikow podatku od towarow i uslug, a realizowane przez nie odplatne dostawy towarow i swiadczenie uslug podlegaja opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug.

Z opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca przygotowuje do realizacji projekt pn.: ? ...?, ktory ma byc wspolfinansowany ze srodkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach naboru wnioskow dla dzialania 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych uslug publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Wojewodztwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu bedzie zakup sprzetu i specjalistycznego oprogramowania wraz z usluga wdrozeniowa i szkoleniowa dla Urzedu Gminy w B. celem ujednolicenia stosowanych w urzedzie systemow informatycznych oraz utworzenie szeregu cyfrowych uslug publicznych dostepnych dla mieszkancow, przedsiebiorcow i innych podmiotow pozwalajacych na zalatwienie spraw urzedowych za posrednictwem internetu. Inwestycja zostanie realizowana w ramach dzialalnosci statutowej Gminy i bedzie wykorzystana do wykonywania zadan administracji publicznej nalozonych odrebnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu wlasnym i na wlasna odpowiedzialnosc przez jst. Efekt inwestycji nie bedzie stanowic przedmiotu dzialalnosci gospodarczej. Inwestycja zwiekszy jakosc i zakres obslugi interesantow, usprawni prace calego Urzedu oraz poprawi komunikacje miedzy jednostkami organizacyjnymi Gminy oraz mieszkancami i przedsiebiorcami. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarow i uslug z tytulu czynnosci wykonywanych na podstawie zawartych umow cywilnoprawnych, dotyczacych m.in. najmu lokali uzytkowych, dzierzawy gruntow na cele uzytkowe i rolnicze, najmu mieszkan komunalnych osobom fizycznym, sprzedaz gruntow, mieszkan. Czynnosci na podstawie wymienionych umow cywilnoprawnych nie sa zwiazane w zaden sposob z projektowana inwestycja. Przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie bedzie zwiazana z czynnosciami opodatkowanymi. Efekty tego projektu nie generuja przychodu a wnioskodawca nie uzyska przychodu z tytulu realizacji inwestycji.

W analizowanej sprawie watpliwosci Wnioskodawcy dotycza mozliwosci obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego w zwiazku z realizacja inwestycji p.n.: ? ...? wspolfinansowanego ze srodkow Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach naboru wnioskow dla dzialania 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych uslug publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Wojewodztwa na lata 2014-2020.

Rozpatrujac prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o podatek naliczony, nalezy miec na uwadze, ze system odliczenia ma na celu calkowite uwolnienie przedsiebiorcy od ciezaru podatku VAT zaplaconego lub podlegajacego zaplacie w ramach prowadzonej przez niego dzialalnosci gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnien do odliczenia w przypadku czynnosci bedacych poza zakresem dzialalnosci gospodarczej.

Oznacza to, ze podatnik nie moze domagac sie prawa odliczenia podatku naliczonego nie placac podatku naleznego.

Majac na uwadze uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nalezy stwierdzic, ze skoro Wnioskodawca, nabywajac towary i uslugi celem realizacji inwestycji, nie zamierza wykorzystywac przedmiotu ww. projektu dla celow dzialalnosci gospodarczej, to nie bedzie nabywal ich do dzialalnosci gospodarczej i tym samym nie bedzie dzialal w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spelni przeslanek art. 86 ust 1 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawcy nie bedzie przyslugiwalo prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego w zwiazku z realizacja projektu pn.: ? ...?.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidlowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b ? 3 powolanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, skladajacy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiazany jest do wyczerpujacego przedstawienia zaistnialego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszlego.

W zwiazku z powyzszym, w przypadku zmiany ktoregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszlego (a w szczegolnosci wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarow i uslug do czynnosci opodatkowanych) udzielona odpowiedz traci swa waznosc.

Nalezy zauwazyc, iz pojecie ?kosztu kwalifikowanego? nie jest pojeciem podatkowym i organy podatkowe nie sa wlasciwe do rozstrzygania watpliwosci podatnikow odnosnie mozliwosci zaliczania wartosci podatku od towarow i uslug do kosztow kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygaja bowiem przepisy regulujace zasady korzystania ze srodkow pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywolane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji moga byc jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien byc kosztem kwalifikowanym. W zwiazku z powyzszym nie zajeto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszynskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bialej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biala.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach