Temat interpretacji
W zakresie stawki podatku VAT na wyroby medyczne sprzedawane podmiotom nieprowadzącym działalności medycznej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2012r. (data wpływu 6.08.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wyroby medyczne sprzedawane podmiotom nieprowadzącym działalności medycznej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6.08.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na wyroby medyczne sprzedawane podmiotom nieprowadzącym działalności medycznej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. prowadzi działalność polegającą na sprzedaży wyrobów medycznych. Zgodnie z art. 41 ust. 2 i załącznikiem nr 3 pozycja 105 ustawy o VAT stosowana jest stawka podatku obniżona w wysokości 8%. Wszystkie sprzedawane przez spółkę wyroby medyczne posiadają wymagane przez ustawę o wyrobach medycznych (ustawa z dnia 20 maja 2010r.) certyfikaty i zgłoszenia oraz zostały dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne. Wyroby te charakteryzujące się wysoką jakością w praktyce mogą znaleźć również zastosowanie w działalności pozamedycznej.
W kilku przypadkach do spółki zwróciły się z zapytaniem ofertowym instytucje nie prowadzące działalności medycznej (Uniwersytet Przyrodniczy, klinika weterynaryjna itd.). W takiej sytuacji nasuwają się wątpliwości jaką stawkę VAT należy zastosować sprzedając aparaturę medyczną podmiotom nie zajmującym się działalnością medyczną.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% bez względu na to kto jest nabywcą wyrobu medycznego ...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. w art. 41 ust. 2 oraz załączniku nr 3 pozycja 105 przewiduje stawkę obniżoną 8% dla wyrobów medycznych. Ustawodawca nie warunkuje stosowania tej stawki statusem nabywcy, to znaczy nie ma znaczenia jakie zastosowanie dla nabytego sprzętu medycznego znajdzie nabywca.
Jedynym warunkiem stosowania stawki obniżonej 8 % przy sprzedaży jest posiadanie przez dany wyrób zgodnie z ustawą o wyrobach medycznych (z dnia 20 maja 2010r.) certyfikatów i zgłoszeń oraz muszą być dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne. W związku z powyższym niezależnie od tego kto jest nabywcą wyrobu medycznego spółka ma prawo stosować stawkę obniżoną w wysokości 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz.U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Podstawowa stawka podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.
W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 105 wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.
Oznacza to, że na podstawie ww. regulacji prawnych 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wyrobów medycznych, do sprzedaży których stosuje obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Wszystkie sprzedawane przez spółkę wyroby medyczne posiadają wymagane przez ustawę o wyrobach medycznych certyfikaty i zgłoszenia oraz zostały dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne.
W kilku przypadkach do Wnioskodawcy zwróciły się z zapytaniem ofertowym instytucje nie prowadzące działalności medycznej, które chcą nabyć ww. wyroby do celów innych niż medyczne.
W tak przedstawionej sytuacji Wnioskodawca ma wątpliwości jaką stawkę podatku VAT należy zastosować sprzedając aparaturę medyczną podmiotom nie zajmującym się działalnością medyczną.
Należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie, podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw wyrobów jest zakwalifikowanie tych towarów przez Wnioskodawcę do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Wnioskodawca wskazał, iż sprzedawane przez Niego wyroby medyczne posiadają wymagane przez ustawę o wyrobach medycznych certyfikaty i zgłoszenia oraz zostały dopuszczone do obrotu jako wyroby medyczne.
W kontekście powyższego tut. Organ stwierdza, że podstawowy i jedyny warunek uprawniający do sprzedaży takich towarów ze stawką podatku VAT w wysokości 8% został przez Wnioskodawcę spełniony. Przepis art. 41 ust. 2 w związku z poz. 105 zał. nr 3 do ustawy nie zawiera w swej treści warunków dotyczących statusu nabywcy, któremu sprzedawane są wyroby medyczne.
W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu sprawy należy stwierdzić, że do sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów medycznych /spełniających definicję wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej/, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy oraz art. 146a pkt 2 ustawy Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę podatku w wysokości 8% niezależnie od statusu podmiotu, który te towary kupuje od Wnioskodawcy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania sprzedaży wyrobów medycznych stawką podatku VAT w wysokości 8% niezależnie od statusu nabywcy tych towarów należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 238 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie