Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 16 lipca 2012 r., Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 17 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Parafia razem z mieszkańcami wsi planuje realizację operacji, poprzez wymianę nawierzchni na kostkę starobrukową, montaż małej architektury oraz nasadzeniu 3 drzewek iglastych na placu przykościelnym. Plac będzie służyć mieszkańcom oraz turystom przyjeżdżającym. W październiku 2011 r. Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013). Faktury VAT związane z operacją będą wystawiane na Parafię. Parafia nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z tą inwestycją. Wobec powyższego zakupy dokonywane w ramach tej operacji nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wobec powyższego Parafia nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z operacją, tj. nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od tej inwestycji.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy istnieje możliwość odzyskania-odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących realizację operacji...
- Czy Parafia realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT...
- Jaki jest powód, dla którego Parafia nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanej inwestycji...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług tylko wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. wtedy, kiedy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi będą wykorzystywane dla czynności opodatkowanych. Ponieważ Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie będzie wykonywać czynności związanych z realizacją operacji, dlatego nie przysługuje Jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Parafia razem z mieszkańcami wsi planuje realizację operacji pt. poprzez wymianę nawierzchni na kostkę starobrukową, montaż małej architektury oraz nasadzeniu 3 drzewek iglastych na placu przykościelnym. Plac będzie służyć mieszkańcom oraz turystom przyjeżdżającym. W październiku 2011 r. Parafia złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji (PROW na lata 2007-2013). Faktury VAT związane z operacją będą wystawiane na Parafię. Parafia nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z tą inwestycją. Wobec powyższego zakupy dokonywane w ramach tej operacji nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a ponadto jak wskazał Zainteresowany towary i usługi zakupione w celu realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.
W zakresie przedmiotowej operacji, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będąc podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją operacji objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, bowiem jak wynika z opisu sprawy nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 574 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu