Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Grupy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) oraz pismem z dnia brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2012 r. o pełnomocnictwo zarządu dla prezesa zarządu do występowania z wnioskiem o interpretację indywidualną oraz pismem z dnia brak daty sporządzenia wniosku o przeformułowanie pytania.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca Stowarzyszenie Grupa (dalej: Stowarzyszenie) ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 Leader. Wymagana dokumentacja do wniosku o płatność w ramach działania Wdrażanie Lokalnych strategii rozwoju musi zawierać oświadczenie Wnioskodawcy o kwalifikowalności VAT, a z objaśnień do wniosku wynika, iż Stowarzyszenie musi wystąpić do Ministerstwa Finansów o wydanie interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT oraz, że nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, a w związku z realizacją projektu nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 15 i art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.).
Na podstawie ww. przepisów Stowarzyszenie podejmuje działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Oś 4 Leader w postaci: (...), którego celem jest: zaspokojenie potrzeb społecznych oraz promocji inicjatyw wiejskich w Gminie (...) oraz zaangażowanie w to przedsięwzięcie 300 uczestników.
Zakupy dokonywane w ramach niniejszego zadania dotyczą: materiałów promocyjno-informacyjnych, noclegów, wyżywienia, nagród, transportu, realizacji usług w zakresie sędziowania, nagłośnienia, sprzątania sal.
Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wszelkie zakupy związane z realizacją zadania nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.).
Czy nie będąc podatnikiem podatku VAT Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w ramach dokonywanych zakupów związanych z realizacją operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju...
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie korzystające ze zwolnienia podmiotowego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści powołanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 Leader. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Na podstawie ww. przepisów Stowarzyszenie podejmuje działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 Oś 4 Leader w postaci: (...), którego celem jest: zaspokojenie potrzeb społecznych oraz promocji inicjatyw wiejskich w Gminie (...) oraz zaangażowanie w to przedsięwzięcie 300 uczestników. Zakupy dokonywane w ramach niniejszego zadania dotyczą: materiałów promocyjno-informacyjnych, noclegów, wyżywienia, nagród, transportu, realizacji usług w zakresie sędziowania, nagłośnienia, sprzątania sal. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wszelkie zakupy związane z realizacją zadania nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto jak wskazał Wnioskodawca zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania, będącego przedmiotem pytania.
Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, bowiem jak wynika z opisu sprawy Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Należy podkreślić, że tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie prawne niż wskazane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu