Transakcja zbycia ruchomości i nieruchomości. - Interpretacja - ILPP1/443-725/12-4/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2012, sygn. ILPP1/443-725/12-4/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Transakcja zbycia ruchomości i nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych oznaczonych numerami 14/30 i 17/13 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych oznaczonych numerami 14/30 i 17/13. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 października 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina zamierza dokonać, na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, transakcji zbycia w drodze przetargu nieograniczonego:

  1. nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem 14/30, na której posadowione są:
    1. budynek kotłowni wraz z następującymi budowlami:
      • sieciami elektroenergetycznymi,
      • liniami kablowymi,
      • kominem stalowym,
      • drogami, placami i chodnikami,
      • składem paliwa i żużlu,
      • zewnętrzną siecią wodociągową
      • siecią kanalizacji sanitarnej,
      • siecią kanalizacji deszczowej,
      • ogrodzeniem terenu,
      • oświetleniem terenu,
      • przyłączem telefonicznym,
    2. garaż,
    3. budynek techniczno-biurowy,
    4. urządzenia technologiczne wraz z układem teletransmisji w pracy kotłowni, tj. w szczególności:
      • kotły wodne,
      • pompy,
      • transformator olejowy,
      • układ odpylania,
      • układ nawęglania,
      • układ odżużlania,
      • układ pomiarowy energii cieplnej,
      • rozdzielnia NN i rozdzielnia SN,
  2. nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem 17/3, na której posadowione są:
    1. budynek przepompowni oraz jego
    2. wyposażenie, tj. w szczególności:
      • kotły gazowe,
      • sieci i przyłącza,
      • węzły cieplne,
    należące do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych.

Obiekt kotłowni, położony na działce oznaczonej numerem 14/30 wraz z infrastrukturą towarzyszącą został wybudowany w roku 1993, natomiast obiekt przepompowni położony na działce oznaczonej numerem 17/13 wybudowano w roku 1963. W roku 2005 na tym obiekcie przeprowadzono remont stolarki okiennej i drzwiowej, elewacji, opierzeń, rynien i rur spustowych.

W roku 1996 Gmina na podstawie umowy dzierżawy udostępniła do odpłatnego użytkowania wskazane powyżej mienie ciepłownicze Spółce z o.o (dalej: Spółka), celem eksploatacji i dostarczania ciepła odbiorcom na terenie Gminy. Umowa dzierżawy została zawarta na okres do dnia 31 grudnia 2012 r., niemniej jednak w roku 2011 Spółka wypowiedziała tę umowę. W związku z tym powyższe mienie zostało przeznaczone do sprzedaży.

W uzupełnieniu z dnia 11 października 2012 r. Zainteresowany wskazał, iż:

  1. W odniesieniu do budynków i budowli opisanych we wniosku, Wnioskodawcy nie przysługiwało na gruncie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  2. Gmina nie dokonywała ulepszeń poszczególnych budynków i budowli.
  3. Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Gmina wydzierżawiła przedmiotowe mienie ruchome Spółce z o.o., na potrzeby prowadzonej przez nią działalności w zakresie dostarczania ciepła odbiorcom na terenie Gminy. Gmina natomiast nie używała nigdy przedmiotowego majątku do świadczenia usług w zakresie dostarczania energii cieplnej, tj. nie używała ich nigdy zgodnie z ich przeznaczeniem.
  4. Na gruncie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, w odniesieniu do części mienia ruchomego, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a od części przysługiwało, przy czym Gmina nie dokonywała odliczeń jakichkolwiek kwot VAT naliczonego w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedaż wskazanych nieruchomości, tj.:

  1. działki oznaczonej numerem 14/30 wraz z budynkiem i budowlami kotłowni, garażem, budynkiem techniczno-biurowym, oraz
  2. działki oznaczonej numerem 17/13, zabudowanej budynkiem przepompowni,

będzie czynnością objętą zwolnieniem od opodatkowania VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedaż wskazanych nieruchomości, tj.:

  1. działki oznaczonej numerem 14/30 wraz z budynkiem i budowlami kotłowni, garażem, budynkiem techniczno-biurowym oraz
  2. działki oznaczonej numerem 17/13, zabudowanej budynkiem przepompowni,

będzie czynnością objętą zwolnieniem od opodatkowania VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Uwagi ogólne Gmina jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina zamierza dokonać transakcji sprzedaży należącego do niej mienia ciepłowniczego, na które składają się grunty zabudowane budynkami i wyszczególnionymi budowlami wchodzącymi w skład obiektu kotłowni i przepompowni oraz urządzeniami technologicznymi stanowiącymi wyposażenie odpowiednio obiektu kotłowni i obiektu przepompowni.

W związku z tym, zdaniem Gminy, przedstawioną transakcję na gruncie VAT Gmina powinna rozpatrywać jako dwie odrębne czynności, tj.:

  1. dostawę budynków i budowli wraz z przynależnymi do nich gruntami, oraz
  2. dostawę innych obiektów niestanowiących budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że w związku z dokonaniem przedmiotowej transakcji, grunty powinny zostać opodatkowane na zasadach analogicznych jak budynki i budowle.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 23%) z pewnymi zastrzeżeniami.

Niemniej jednak, w przypadku zaistnienia przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od VAT dla dostaw budynków, budowli lub ich części.

Poniżej Gmina analizuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od VAT na podstawie wskazanych regulacji.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie zatem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa budynków, budowli lub ich części będzie opodatkowana właściwą stawką VAT jeżeli będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, przed takim pierwszym zasiedleniem lub w ciągu okresu krótszego niż 2 lata od momentu pierwszego zasiedlenia. W przeciwnym przypadku będzie czynnością zwolnioną od VAT.

Z tego względu należy rozstrzygnąć, czy i kiedy miało miejsce pierwsze zasiedlenie w odniesieniu do obiektów będących przedmiotem aportu.

Pierwsze zasiedlenie zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu, jako pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zdaniem Gminy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego budynki i budowle były już przedmiotem pierwszego zasiedlenia. Wynika to z faktu, że dotychczas obiekty kotłowni i przepompowni, które mają być przedmiotem sprzedaży były przez Gminę odpłatnie udostępniane Spółce na podstawie zawartej z nią umowy dzierżawy. Świadczenie usługi dzierżawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Ponadto, jako że umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, z tytułu świadczenia na jej podstawie usługi udostępniania przedmiotowego majątku, Gmina występowała jako podatnik VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, jako że dostawa budynków i budowli wraz z przynależnymi do nich gruntami, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, spełnione zostaną warunki zastosowania zwolnienia od VAT, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Tym samym, dalsza analiza możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w pkt 10a wskazanego przepisu staje się bezzasadna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto, w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

  1. wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,
  2. w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
    • czynności co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
    • ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawca planując sprzedaż nieruchomości zabudowanych na podstawie umów cywilnoprawnych, nie będzie realizował ani zadań własnych, ani zleconych. Zatem, w tym przypadku Zainteresowany będzie dokonywał dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy i będzie występował w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki obniżone, jak również zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego wynika, że przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć sprzedaż, aport, a także najem oraz dzierżawę.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy sprawdzić zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b stosownie do art. 43 ust. 7a nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast, treść art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak dla dostawy budynków, budowli lub ich części na tym gruncie posadowionych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zaznacza się, iż według art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Stosownie do § 2 ww. przepisu ustawy, czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina, będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza dokonać transakcji zbycia w drodze przetargu nieograniczonego:

  1. nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem 14/30, na której posadowione są:
    1. budynek kotłowni wraz z budowlami,
    2. budynek techniczno-biurowy,
    3. urządzenia technologiczne wraz z układem teletransmisji w pracy kotłowni,
  2. nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem 17/3, na której posadowione są:
    1. budynek przepompowni oraz jego
    2. wyposażenie.

Obiekt kotłowni wraz z infrastrukturą towarzyszącą został wybudowany w roku 1993, natomiast obiekt przepompowni wybudowano w roku 1963. Gmina wskazała, iż w odniesieniu do budynków i budowli opisanych we wniosku, nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, Gmina nie dokonywała ulepszeń poszczególnych budynków i budowli.

W roku 1996 Gmina na podstawie umowy dzierżawy udostępniła do odpłatnego użytkowania wskazane powyżej mienie ciepłownicze Spółce z o.o., celem eksploatacji i dostarczania ciepła odbiorcom na terenie Gminy. Umowa dzierżawy została zawarta na okres do dnia 31 grudnia 2012 r., niemniej jednak w roku 2011 Spółka wypowiedziała tę umowę. W związku z tym powyższe mienie zostało przeznaczone do sprzedaży.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż planowane zbycie przez Gminę nieruchomości gruntowej nr 14/30 zabudowanej budynkiem kotłowni wraz z budowlami, garażem, budynkiem techniczno-biurowym oraz nieruchomości gruntowej nr 17/13 zabudowanej budynkiem przepompowni będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem nie zachodzą wyjątki w nim przedstawione, tzn. dostawa ww. obiektów nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Powyższe wynika z faktu, iż pierwsze zasiedlenie miało miejsce w roku 1996, gdy całe nieruchomości, tj. przedmiotowe budynki i budowle, w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, zostały oddane użytkownikowi w dzierżawę. Ponadto, Gmina nie dokonywała ulepszeń poszczególnych budynków i budowli.

Tym samym na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy ze zwolnienia od podatku od towarów i usług będzie korzystała także dostawa gruntów, na których opisane we wniosku obiekty się znajdują.

Reasumując, transakcja zbycia budynku i budowli kotłowni, garażu, budynku techniczno-biurowego oraz budynku przepompowni, stanowiących mienie ciepłownicze, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy ze zwolnienia od podatku od towarów i usług będzie korzystała także dostawa gruntów, na których przedmiotowe nieruchomości są posadowione.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych oznaczonych numerami 14/30 i 17/13. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży ruchomości, została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 31 października 2012 r., nr ILPP1/443-725/12-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 763 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu