Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT od otrzymanego 90% wsparcia? - Interpretacja - ILPP1/443-708/12-3/HW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2012, sygn. ILPP1/443-708/12-3/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT od otrzymanego 90% wsparcia?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na świadczenie usług doradczych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na świadczenie usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest instytucją otoczenia biznesu i poprzez realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa oraz świadczenie usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych, finansowych i innowacyjnych aktywnie wpływa na rzecz ograniczenia bezrobocia i wzrostu przedsiębiorczości.

Spółka działa na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, pomaga im w rozwijaniu aktywizacji gospodarczej poprzez wdrażanie projektów POKL działanie 6.2, 6.1.1, 7.2.1, 8.1.1, 7.2.2, organizowanie szkoleń, kursów i innych form edukacji specjalistycznej, poradnictwo zawodowe oraz udzielanie pożyczek. Powyższe działania Spółka realizuje w ramach:

  • Regionalnego Punktu Konsultacyjnego,
  • Regionalnego Ośrodka,
  • Projektu Działanie 6.2, 8.1.1, 7.2.2, 6.1.1, 7.2.1,
  • Projektu,
  • Projektu,
  • Lokalnego Funduszu.

W ramach ww. działań Spółka otrzymuje środki w formie dotacji od różnych instytucji pośredniczących. Dotacje te są przeznaczone na pokrycie w części lub w całości wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. W zamian Spółka świadczy nieodpłatne usługi na rzecz beneficjentów. Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną VAT wynajem powierzchni biurowej, rozliczanie projektów, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla programu PROW, oraz zwolnioną odpłatne udzielanie pożyczek.

W ramach projektu systemowego Agencji pn. Zapewnienie usług z zakresu rozwoju współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy z dnia 23 lutego 2012 r. Wnioskodawca realizuje zadanie oparte na świadczeniu usług informacyjnych (bezpłatnych dla beneficjenta) oraz usług doradczych częściowo odpłatnych przez beneficjenta projektu.

Realizowana usługa doradcza jest wyceniona w umowie w § 5 ust. 4 pkt 4 i 5 na 100 zł za godzinę, z czego 90% finansowane jest w ramach wsparcia zgodnie z umową na podstawie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wykazanym we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa) a 10% otrzymuje Spółka od Beneficjenta projektu na podstawie wystawionej faktury VAT.

W ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU realizowanego w ramach projektu systemowego Agencji pn. Zapewnienie usług z zakresu rozwoju współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy z dnia 23 lutego 2012 r. Wnioskodawca realizuje następujące zadania (zgodne z zakresem wynikającym z wytycznych) :

  1. Świadczenie usług informacyjnych.
    W ramach bezpłatnych usług informacyjnych świadczone są dwa typy usług:
    1. Informacyjna:
      • administracyjno prawne aspekty zakładania,
      • prowadzenie i zawieszanie/zamykanie działalności gospodarczej,
      • zatrudnianie cudzoziemców,
      • świadczenie usług na odległość, w tym elektronicznych,
      • prawo ochrony konkurencji,
      • społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR),
      • ochrona własności intelektualnej, systemy jakości ISO 9001 i HACCP,
      • rozwój zasobów ludzkich,
      • wykorzystywanie technologii informacyjnych,
      • ochrona interesów klientów, konsumentów (wykorzystanie BIK, baz ZBP),
      • możliwość uzyskania finansowania działalności z różnych źródeł,
      • wymogi ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw,
      • prawo zamówień publicznych,
      • zakres korzystania z bazy CEIDG, platformy , podpisu elektronicznego, profilu zaufanego ,
      • podstawowe informacje nt. usług specjalistycznych ,
      • i inne.
    2. Informacyjna opieka nad klientem.
      Pomoc przy wyborze i rozpoczęciu współpracy z usługodawcą specjalistycznym z zakresu: pożyczek, poręczeń, innowacji, ochrony środowiska, leasingu, eksportu, i wielu innych.
      Pomoc w kontakcie w konkretną instytucją/ekspertem, negocjowaniu terminów, warunków współpracy, pomoc w wypełnianiu niezbędnych dokumentów, monitorowanie realizacji usługi.
  2. Świadczenie usług doradczych.
    W ramach usług doradczych (częściowo odpłatnych dla klienta) świadczone są dwa typy usług:
    1. Asysta w rozpoczynaniu działalności gospodarczej.
      Usługa obejmuje m. in.:
      • wstępną diagnozę potrzeb klienta,
      • konsultacje nt. profilu planowanej działalności,
      • analizę SWOT planowanej działalności,
      • analizę form i źródeł finansowania działalności,
      • pomoc w przygotowaniu biznesplanu,
      • wybór formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności gospodarczej,
      • przygotowanie dokumentów niezbędnych do rejestracji działalności gospodarczej,
      • pomoc w rejestracji działalności gospodarczej w bazie CEIDG oraz dokonywania zmian w dalszym etapie jej prowadzenia.
      Usługa dofinansowana jest w 90% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa. Koszt dla klienta jedynie 10% wartości usługi, a maksymalny czas realizacji usługi wynosi do 16 godzin.
    2. Asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej.
      Usługa obejmuje m. in.:
      • diagnozę potrzeb biznesowych klienta,
      • wsparcie doradcze w zakresie: spełniania wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, marketing przedsiębiorstwa, organizacji przedsiębiorstwa, finansów przedsiębiorstwa.
      Usługa dofinansowana jest w 90% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państw. Koszt dla klienta jedynie 10% wartości usługi, a maksymalny czas realizacji usługi wynosi do 24 godzin.
  3. Koordynacja regionalnej Sieci ...
    Zakres zadań to: przygotowanie oferty usług dostępnych w regionie dla przedsiębiorców i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, monitorowanie PK KSU, organizacja spotkań regionalnej sieci PK KSU.
  4. Promocja regionalnej Sieci ...
    Zakres zadań to: stworzenie regionalnej promocji i koordynacja działań promocyjnych.

W ramach Regionalnego Ośrodka EFS Spółka animuje inicjatywy lokalne z zakresu rozwoju zasobów ludzkich (animator), organizuje szkolenia z zakresu pozyskiwania środków finansowych z EFS oraz wspiera realizację projektów dofinansowanych z EFS, zapewnia wsparcie doradcze dla projektodawców w opracowaniu i zarządzaniu projektami EFS (doradcy) i promuje i informuje o możliwościach wsparcia EFS (konferencje, seminaria, kampanie medialne itp.).

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spółka realizuje następujące Projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, w których umowy podpisane są pomiędzy Wnioskodawcą oraz instytucją pośredniczącą, tj. Samorządem Województwa reprezentowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy. W ramach tych umów realizowane są umowy w ramach działania:

  • 6.2 Moja Firma - Moja Przyszłość, Dotacja Szansą dla mnie, Daj sobie szansę w zakresie, których realizowane są warsztaty aktywizująco motywujących, szkolenia i doradztwo w zakresie podstaw przedsiębiorczości, podstaw obsługi komputera, źródeł finansowania oraz pisania biznes planu, udzielane dotacje inwestycyjne w kwocie maksymalnie 40 000 zł oraz wsparcie pomostowe podstawowe przez 6 miesięcy dla 60 osób w każdym z projektów, szkolenia specjalistyczne i zaawansowane z zakresu marketingu, księgowości, podatków, ubezpieczeń, zarządzania, rozliczania dotacji w zależności od potrzeb uczestników,
  • 6.1.1 Akademia kobiet sukcesu i Uwierz w swój sukces w zakresie którego uczestniczki biorą udział w indywidualnych konsultacjach z doradcą zawodowym, warsztatach aktywizująco motywujących, szkoleniach zawodowych (do wyboru): skuteczny sprzedawca z elementami negocjacji, pracownik administracyjno-biurowy ogólny oraz z uwzględnieniem elementów księgowości, kurs kosmetyczny i wizażu, opiekun osób starszych, chorych, niepełnosprawnych i dzieci, szkolenia dodatkowe: ICT oraz kurs prawa jazdy Kat. B, warsztaty poszukiwania pracy, półroczne staże zawodowe, działania okołoprojektowe mające na celu integrację społeczną np. wyjazdy do opery, teatru, kina itp. Uczestniczki będą miały zagwarantowany zwrot kosztów dojazdu i zostanie wypłacone stypendium za udział w warsztatach, szkoleniach i stażach,
  • 8.1.1 e-Kobieta+45 w zakresie którego są prowadzone szkolenia informatyczne z obsługi Word, Excel, Outlook, Internet, Obsługi programów księgowych, kadrowych i płacowych oraz szkolenia rozwojowe,
  • 7.2.2 Wspólna praca nas wzbogaca w zakresie którego udzielane jest wsparcie szkoleniowo - doradcze, przyznanie jednorazowego wsparcia na założenie spółdzielni socjalnej, przystąpienie do już istniejącej spółdzielni socjalnej lub zatrudnienie w spółdzielni socjalnej osób prawnych oraz wsparcia pomostowego,
  • 7.2.1 Weź sprawy w swoje ręce w zakresie, którego są indywidualne konsultacje z Doradcą zawodowym, warsztaty aktywizująco motywujących, szkolenia zawodowe, warsztaty poszukiwania pracy oraz 6-miesięczne staże zawodowe.

W ramach projektu JEREMI umowa podpisana pomiędzy Bankiem a Spółką dnia 4 czerwca 2012 r. działa Fundusz Pożyczkowy w ramach, którego udzielane są pożyczki obrotowe i inwestycyjne, w tym przeznaczonych na inwestycje finansowane z udziałem środków unijnych. Wspiera sektor mikro i średnich przedsiębiorstw inwestujących w całym województwie. Środki finansowe na udzielane pożyczki pochodzą ze środków własnych 10% oraz ze wsparcia unijnego. Pożyczki udzielane są odpłatnie. Obrót związany z odsetkami od udzielonych pożyczek oraz wszelkiego rodzaju opłatami ponoszonymi w celu udzielenia tych pożyczek stanowi działalność zwolnioną w zakresie VAT. Ewentualny obrót związany z czynnościami związanymi ze ściąganiem długu jest opodatkowany stawką podstawową.

W ramach projektu EEN to międzynarodowa sieć wsparcia dla przedsiębiorstw, powołana w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007 - 2013). Projekt realizowany jest pod patronatem Komisji Europejskiej łącząc doświadczenia oraz zastępując sieci )(). Ośrodek EEN przy Agencji oferuje przedsiębiorcom szereg usług wspomagających MSP w rozwoju ich potencjału innowacyjnego i zwiększaniu ich konkurencyjności na rynkach międzynarodowych. Usługi Wnioskodawcy obejmują: działania informacyjne i doradcze z zakresu prawa i polityk Unii Europejskiej, prowadzenia działalności gospodarczej za granicą, dostępu do źródeł finansowania, transferu technologii oraz udziału w programach ramowych UE. Organizację seminariów, na których szeroko omawiane są zagadnienia istotne dla przedsiębiorstw działających na rynku unijnym. Są one prowadzone przez specjalistów w danej dziedzinie, którzy przekazują słuchaczom praktyczną wiedzę. Pomoc w poszukiwaniu partnerów do współpracy handlowej poprzez międzynarodową bazę BCD (wsparcie w zakresie zdobywania nowych rynków zbytu i partnerów biznesowych). Dostęp do bazy kilkuset ośrodków z prawie 40 krajów Europy. Promowanie i wspieranie aktywności w zakresie współpracy międzynarodowej wśród przedsiębiorców. Dystrybucja Ofert wśród Klientów EEN. Wsparcie w procesie transferu technologii (wymianę ofert technologicznych, pomoc w poszukiwaniu partnerów technologicznych oraz kojarzenie przedsiębiorców z jednostkami naukowymi), przeprowadzanie audytów technologicznych, wsparcie udziału polskich firm w imprezach kooperacyjnych (targi i misje), przekazywanie uwag przedsiębiorców do Komisji Europejskiej dotyczących problemów napotkanych w związku z przynależnością Polski do Unii Europejskiej. Usługi w zakresie zachęcania MSP do uczestnictwa w 7. Programie Ramowym na rzecz badań, rozwoju technologicznego i wdrożeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT od otrzymanego 90% wsparcia...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane wsparcie w związku z realizacją projektu polegającego na przeprowadzeniu usługi doradztwa - asysty w rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Jest to usługa częściowo finansowana z projektu systemowego PARP Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki czyli dotacji, która nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, a zatem nie będzie obrotem i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest instytucją otoczenia biznesu i poprzez realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa oraz świadczenie usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych, finansowych i innowacyjnych aktywnie wpływa na rzecz ograniczenia bezrobocia i wzrostu przedsiębiorczości. Spółka działa na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw pomaga im w rozwijaniu aktywizacji gospodarczej poprzez wdrażanie projektów POKL, organizowanie szkoleń, kursów i innych form edukacji specjalistycznej, poradnictwo zawodowe oraz udzielanie pożyczek. W ramach ww. działań Spółka otrzymuje środki w formie dotacji od różnych instytucji pośredniczących. Dotacje te są przeznaczone na pokrycie w części lub w całości wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. W zamian Spółka świadczy nieodpłatne usługi na rzecz beneficjentów. Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną VAT wynajem powierzchni biurowej, rozliczanie projektów WRPO, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla programu PROW, oraz zwolnioną odpłatne udzielanie pożyczek.

W ramach projektu systemowego pn. Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy z dnia 23 lutego 2012 r. Wnioskodawca realizuje zadanie oparte na świadczeniu usług informacyjnych (bezpłatnych dla beneficjenta) oraz usług doradczych częściowo odpłatnych przez beneficjenta projektu. Realizowana usługa doradcza jest wyceniona w umowie w § 5 ust. 4 pkt 4 i 5 na 100 zł za godzinę z czego 90% finansowane jest w ramach wsparcia zgodnie z umową na podstawie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wykazanym we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa) a 10% otrzymuje Spółka od Beneficjenta projektu na podstawie wystawionej faktury VAT.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie na realizację usług doradczych w ramach projektu pn. Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy , które stanowi 90% faktycznie poniesionych wydatków. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu w części dofinansowanej ze środków Agencji, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja z PARP, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tym samym, środki otrzymywane przez Wnioskodawcę od PARP z tytułu wsparcia w wysokości 90% na pokrycie wydatków związanych z realizacją usług doradczych w ramach projektu pn. Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy , nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji na świadczenie usług doradczych. Odpowiedzi na pytanie dotyczące stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług doradczych udzielono interpretacją z dnia 30 października 2012 r. nr ILPP1/443-708/12-2/HW, a w zakresie prawa do odliczenia od wydatków związanych zarówno ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, opodatkowaną oraz korzystającą ze zwolnienia udzielono interpretacją z dnia 30 października 2012 r. nr ILPP1/443-708/12-4/HW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 883 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu