w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - Interpretacja - IPPP1/443-955/13-4/MPe

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2013, sygn. IPPP1/443-955/13-4/MPe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2013 r. (data wpływu 20.09.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9.12.2013 r. (data wpływu 11.12.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29.11.2013 r. (skutecznie doręczone 2.12.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 9.12.2013 r., złożonym w dniu 9.12.2013 r. (data wpływu 11.12.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 29.11.2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 9.12. 2013 r.):

Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym i na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, w zakresie gospodarki wodociągowo - kanalizacyjnej, mieszkaniowej i oczyszczania gminy. Jako samorządowy zakład budżetowy Wnioskodawca otrzymuje dotację przedmiotową z budżetu gminy na pokrycie nadwyżki kosztów odprowadzenia ścieków nad przychodami uzyskanymi na podstawie faktur wystawionych mieszańcom gminy, wynikającą z infiltracji wód gruntowych do przestarzałych sieci kanalizacyjnych jakimi dysponuje ZGK. Nadwyżka kosztów odprowadzenia ścieków stanowi różnicę pomiędzy liczbą m3 ścieków odprowadzonych do oczyszczalni, w przypadku Wnioskodawcy do prywatnej firmy, a liczbą m3 ścieków zafakturowanych mieszkańcom gminy. Dotacja nie wpływa na cenę usługi odprowadzania ścieków. W kalkulacji przedkładanej we wniosku taryfowym Wnioskodawca nie uwzględnia kwoty tej dotacji jako przychodów wpływających na cenę ścieków. W pozycji kosztowej Wnioskodawca uwzględnia 100% kosztów poniesionych na rzecz prywatnej oczyszczalni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 9.12. 2013 r.):

Czy od kwoty dotacji otrzymanej na pokrycie kosztów infiltracji Zakład powinien zapłacić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrót stanowiący podstawę opodatkowania w podatku VAT zwiększany jest o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika. Ponieważ w przypadku Wnioskodawcy dotacja otrzymana z gminy nie wpływa na stosowaną przez Zakład cenę m3 ścieków, która ostatecznie figuruje na fakturach wystawianych ostatecznym odbiorcom kwota dotacji jest wolna od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się zatem tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, istotne są więc szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca samorządowy zakład budżetowy prowadzący działalność związaną z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną, mieszkaniową oraz oczyszczania gminy, otrzymuje dotację przedmiotową z budżetu gminy na pokrycie nadwyżki kosztów odprowadzenia ścieków nad przychodami uzyskanymi na podstawie faktur wystawionych mieszańcom gminy, wynikającą z infiltracji wód gruntowych do przestarzałych sieci kanalizacyjnych jakimi dysponuje ZGK. Nadwyżka kosztów odprowadzenia ścieków stanowi różnicę pomiędzy liczbą m3 ścieków odprowadzonych do oczyszczalni, w przypadku Wnioskodawcy do prywatnej firmy, a liczbą m3 ścieków zafakturowanych mieszkańcom gminy. Dotacja nie wpływa na cenę usługi odprowadzania ścieków. W kalkulacji przedkładanej we wniosku taryfowym Wnioskodawca nie uwzględnia kwoty tej dotacji jako przychodów wpływających na cenę ścieków. W pozycji kosztowej Wnioskodawca uwzględnia 100% kosztów poniesionych na rzecz prywatnej oczyszczalni.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, że środki z dotacji otrzymanej z budżetu gminy przeznaczone są na pokrycie kosztów wynikających z różnicy pomiędzy wartością ilości ścieków odprowadzonych do oczyszczalni a wartością ścieków, za których odbiór zapłacili mieszkańcy. Różnica w tych ilościach wynika z infiltracji wód gruntowych do przestarzałych sieci kanalizacyjnych. Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymana dotacja nie wpływa na cenę usług odprowadzania ścieków. Zatem nie jest spełniony warunek bezpośredniego wpływu dofinansowania z dotacji na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wobec tego, przyznana na taki cel dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 484 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie