Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-547/13/BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2013, sygn. ITPP3/443-547/13/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.O.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest klubem sportowym, działającym w formie stowarzyszenia, posiada osobowość prawną, nie figuruje w KRS, figuruje w rejestrze stowarzyszeń prowadzonym przez Starostwo Powiatowe w X. Do celów statutowych Wnioskodawcy należą

  1. planowanie i organizowanie życia sportowego mieszkańców w oparciu o pomoc organizacyjną i materialną członków oraz sympatyków Klubu;
  2. kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań statutowych Klubu;
  3. angażowanie wszystkich członków do różnorodnych form aktywności ruchowej dostosowanej do wieku;
  4. czynny udział wżyciu kulturalnym, gospodarczym i społecznym na swoim terenie działania, organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej społeczeństwa.

Wnioskodawca realizując cele statutowe złożył w lipcu 2012 r., za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania X wniosek na realizację ww. projektu. Celem projektu jest poprawa jakości życia społeczności lokalnej w postaci rozwijania (przez młodzież z terenów wiejskich) swoich umiejętności sportowych, poprzez udział w treningach piłkarskich oraz w mini turnieju piłki nożnej. Wniosek uzyskał pozytywną opinię LGD, jak również został pozytywnie zweryfikowany przez Samorząd Województwa X. W dniu 1 lutego 2013 r. została podpisana umowa o przyznaniu pomocy. Termin realizacji projektu został przewidziany na miesiąc: sierpień, wrzesień, październik 2013 r. Wnioskodawca z tytułu wykonania projektu nie osiągnie tytułu żadnych przychodów. Podczas projektu poniesiono następujące wydatki: na opłacenie trenerów, fizjoterapeuty (osób prowadzących zajęcia) oraz na zakup napojów energetycznych, znaczników sprzętu sportowego, baneru informacyjnego, produktów żywnościowych (poczęstunek), plakatów informacyjnych, nagród rzeczowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca po zrealizowaniu ww. projektu może ubiegać się o zwrot poniesionego przy jego realizacji podatku od towarów i usług oraz czy podatek ten jest kosztem kwalifikowanym projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego VAT. Podatek ten stanowi więc koszt kwalifikowany operacji i jako koszt kwalifikowany powinien być refundowany przez Samorząd Województwa.

Zgodnie z przepisami powołanymi w polu E.3. poz. 61 formularza wniosku ORD-IN, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie kwoty podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabyte towary nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu, objętego PROW na lata 2007-2013. W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 z poźn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w (§ 8 ust. 3 i 4). cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca na realizację projektu wykłada własne środki, uiszczając przy tym również VAT, nie ma jednak potem możliwości odzyskania od organów podatkowych poniesionego podatku, dlatego też VAT stanowi koszt kwalifikowany projektu i powinien być refundowany przez samorząd województwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy