Temat interpretacji
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik jest rolnikiem ryczałtowym i nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług. Podatnik dokonuje dostaw produktów rolnych m.in. dla osób posiadających status podatnika podatku od towarów i usług. Dostawy te dokumentowane są fakturami VAT RR.
Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz.535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124.
Art.87 ust.1 stanowi ponadto, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Ponieważ Podatnik nie jest podatnikiem, o którym mowa w art.15 ustawy o VAT, to nie ma prawa do zwrotu podatku VAT na zasadach ogólnych, określonych ww. ustawą.
Ponadto, Podatnik nie ma prawa do zwrotu podatku na warunkach określonych w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 97 poz.970 z późn.zm.).Przepis § 27a ust.1 ww. rozporządzenia stanowi bowiem, że zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że umowa została podpisana w dniu 22.06.2004r., a więc po dniu 1 maja 2004r.
Ustawa z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym(Dz.U. z 1993r. Nr 11 poz.50 z późn.zm.) od dnia 04.09.2000r., po zmianach dokonanych ustawą z dnia 20 lipca 2000r. - o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i ustawy o opłacie skarbowej (opublikowanej w Dz.U. z 2000r. Nr 68 poz.805), wprowadziła w rolnictwie, leśnictwie i rybołówstwie tzw. system ryczałtowy rozliczania podatku VAT.
System ryczałtowy skonstruowany został z myślą o maksymalnym odciążeniu rolników od obowiązków ewidencjonowania w zakresie VAT z urzędem skarbowym. Niezbędnych rozliczeń "za rolnika" dokonuje nabywca płodów rolnych będący zarejestrowanym podatnikiem VAT, a rolnik realizuje w cenie dostawy zryczałtowany zwrot podatku, stanowiący rekompensatę za podatek VAT naliczony w cenach niektórych z zakupionych środków do produkcji rolnej. W systemie ryczałtowym zwrot VAT nie następuje więc na podstawie otrzymywanych faktur za zakupione środki do produkcji rolnej, a otrzymywany jest ryczałtem wliczonym w cenę dostawy produktów rolnych.
Po zmianie przepisów od dnia 1 maja 2004r. rolnikom ryczałtowym dokonującym dostaw produktów rolnych dla podatników podatku od towarów i usług, którzy rozliczają ten podatek, zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabycia niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem przysługuje na podstawie art.115 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz.535).
Jako rolnik ryczałtowy, dokonujący dostawy na rzecz podatników podatku od towarów i usług, Podatnik otrzymuje zryczałtowany zwrot podatku VAT, co oznacza, że podatek naliczony VAT od zakupów współfinansowanych ze środków SAPARD może być przez Podatnika (przynajmniej w części) odzyskiwany, jako tzw. zryczałtowany zwrot podatku.