Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IPPP1/443-1069/13-2/IGo

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2013, sygn. IPPP1/443-1069/13-2/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2013 r. (data wpływu 21.10.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zw. z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.10.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zw. z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut (dalej I... ) zawarł umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej Instytucja Pośrednicząca) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007 - 2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy. Przedmiotem umowy jest udzielenie I... dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu pn. B.... (dalej Projekt) w ramach Działania 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy oraz określenie praw i obowiązków Stron Umowy wynikających z jego realizacji w zakresie zarządzania, rozliczania, zwrotu dofinansowania, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także w zakresie informacji i promocji. Projekt realizowany jest przez Konsorcjum naukowo-przemysłowe, w skład którego wchodzą 4 placówki naukowe, w tym I... jako Koordynator Projektu oraz S (Wnioskodawca) jako Partner Konsorcjum oraz 6 innych partnerów przemysłowych.

Zgodnie z umową Konsorcjum naukowo-przemysłowego z dnia 15 kwietnia 2009 r. oraz umową na realizację Projektu Biożywność... realizowanego w ramach konsorcjum naukowo-przemysłowego z dnia 27 lutego 2010 r. zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a I... Liderem Projektu ( § 3 ust. 2) Wnioskodawca S... w W jako Partner Konsorcjum jest odpowiedzialny za:

1/ wykonanie zadania badawczego I Badania konsumenckie i eksperckie;

2/ wykonanie zadania badawczego VII Ocena jakości produktów/przetworów z wieprzowiny w zakresie właściwości funkcjonalnych (wartości odżywczej, prozdrowotnej, fizykochemicznej i sensorycznej) z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności oraz modyfikacji procesów przetwórczych/technologicznych i warunków przechowywania;

3/ wykonanie zadania badawczego VIII Marketing i promocja wytwarzanych surowców i produktów obejmujących promocję znaków towarowych oraz analiza konkurencyjności przedsiębiorstw produkujących żywność wysokiej jakości na rynku krajowym i zagranicznym Opracowanie modelu akceptacji konsumpcji nowych produktów dla ograniczenia ryzyka ponoszonego przez przedsiębiorstwo;

4/ współrealizowanie z Instytut w J... zadania III (podzadanie badawcze III.I) Ocena wartości odżywczej wieprzowiny pozyskiwanej w modyfikowanych warunkach tuczu, przy zastosowaniu w żywieniu świń różnych dodatków selenu;

5/ współrealizowanie z Instytut w J... zadania IV (podzadanie badawcze IV Ir) Opracowanie technologii produkcji kurczęcia brojlera o podwyższonej wartości odżywczej i prozdrowotnej;

6/ odpowiada za zrealizowanie zakresów badawczych zadań i podzadaniach - merytorycznie, administracyjnie i zarządza administracyjnie oraz Projektem w części przynależnej S... w W;

7/ prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych dotyczących Projektu, jego spodziewanych wyników i wpływu na podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki w zakresie realizowanych zadań badawczych poprzez stronę internetową Projektu.

Celem Projektu jest stworzenie technologii wytwarzania innowacyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego o podwyższonej wartości odżywczej, właściwościach prozdrowotnych, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej, a następnie dostarczenie tych rozwiązań sektorowi rolno-spożywczemu. Ponadto celem Projektu ma być opracowanie 25 zastosowań praktycznych jego realizacji nadających się do wdrożenia w gospodarce, w tym w sektorze rolno-spożywczym. Dodatkowo z realizacją Projektu przewidziane jest ponadto uzyskanie 8 patentów technologicznych.

W Studium Wykonalności Projektu przyjęto założenie iż dostęp do wyników Projektu będzie miał charakter nieodpłatny oraz że będzie zgodny z zasadami transferu technologii. Powstałe w wyniku realizacji Projektu technologie będą oferowane zainteresowanym podmiotom działającym w sektorze rolno-spożywczym na zasadach równego, szerokiego dostępu i zgodnie z zasadami konkurencyjności. Nieodpłatne upowszechnienie rezultatów projektu badawczego jest podyktowane następującymi przesłankami:

1/ małe i średnie przedsiębiorstwa sektora rolno-spożywczego oraz indywidualne gospodarstwa rolne - producenci surowców pochodzenia zwierzęcego odczuwają efekty postępującej globalizacji i wzmożonej konkurencji na rynku żywności, czego wynikiem jest obniżająca się rentowność i opłacalność produkcji tych podmiotów, w tej sytuacji producenci żywności nie są w stanie udźwignąć kosztów prowadzenia badań aplikacyjnych;

2/ nieodpłatne udostępnienie rezultatów projektu badawczego zainteresowanym podmiotom pozwoli na dalszy rozwój sektora żywności funkcjonalnej, co może stanowić o przewadze konkurencyjnej polskiego sektora rolno-spożywczego na rynku europejskim.

Jednocześnie na poziomie prezentacji wyników Projektu badawczego i promocji rezultatów Projektu przewidziano takie działania jak:

1/ oferty skierowane do zainteresowanych przedsiębiorstw i odbiorców;

2/ organizacja seminariów dla przedstawicieli przemysłu;

3/ publikacje w czasopismach naukowych i branżowych, w tym zagranicznych;

4/ publikacje w mediach popularnonaukowych (czasopisma, portale internetowe);

5/ upublicznienie podstawowych informacji o wynikach projektu za pośrednictwem serwisu internetowego, uczestnictwa w specjalistycznych konferencjach i targach lub giełdach kooperacyjnych.

Równocześnie w Projekcie założono, iż z racji sytuacji finansowej potencjalnych odbiorców technologii oraz rozdrobnienia branży odbiorców, wyniki badań uzyskane w Projekcie nie będą komercjalizowane, a dostęp do wyników badań będzie nieodpłatny. Efektem tego będzie brak przychodów również w kolejnych latach trwałości Projektu, tj. od 2015 do 2019 roku.

Całokształt kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją Projektu wynoszą 38.556.511,00 zł z 5 letnim okresem realizacji Projekt jest dofinansowywany w 100% przy czym dofinansowywanie przyznawane jest wyłącznie Partnerom naukowym.

Zgodnie z par. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 umowy o dofinansowanie Projektu w celu zapewnienia, że udzielone dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości Projektu obowiązują m.in. następujące zasady:

1/ wyniki uzyskane w ramach realizacji Projektu nie mogą być bezpośrednio wdrażane przez Beneficjenta lub konsorcjantów realizujących zadania w ramach Projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, oraz harmonogramem realizacji Projektu wg kwartałów;

2/ Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych lub nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej.

Z tego względu uzyskane wyniki badan naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych.

Ponadto zgodnie z § 17 (Własność i wdrażanie wyników) umowy Konsorcjum z dnia 15 kwietnia 2009 r.:

1/ Partnerzy, nie będący przedsiębiorcami, są współwłaścicielami wyników powstałych w trakcie realizacji projektu, zwłaszcza praw własności intelektualnej, w tym praw własności przemysłowej, w tym także ewentualnych uzyskanych patentów w takim zakresie, w jakim przysługują one poszczególnym Partnerom;

2/ współwłasność ma charakter ułamkowy, zaś udział poszczególnych Partnerów jest proporcjonalny do przyznanej im kwoty dofinansowania;

3/ korzyści uzyskane w wyniku sprzedaży praw własności intelektualnej i praw własności przemysłowej, w szczególności licencji, dzielone są pomiędzy Partnerów odpowiednio do ich udziału we współwłasności;

4/ wyniki uzyskane w efekcie realizacji Projektu nie będą bezpośrednio wdrażane przez Partnerów;

5/ konsorcjum, jak i jego poszczególni członkowie nie mają prawa stosować jakichkolwiek preferencji w udostępnianiu wyników badań któremukolwiek z uczestników rynku, podejmując działania w tym zakresie ze szczególnym uwzględnieniem zasad konkurencyjności i wolnego rynku;

6/ dysponentem wyników badań będzie Rada Konsorcjum, która będzie udostępniać te wyniki wszystkim zainteresowanym, w tym Partnerom będącym przedsiębiorcami, na zasadach rynkowych lub nieodpłatnie pod warunkiem, że dany podmiot będzie wykorzystywał te wyniki w praktyce.

Zatem zgodnie z ww. założeniami zawartymi w Studium wykonalności Projektu głównym celem prac badawczych realizowanych w Projekcie, jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, a nie ich komercjalizacja przez Konsorcjum lub Partnerów Konsorcjum. S... jako Partner Konsorcjum posiadanych praw nie zamierza komercjalizować a jedynie wykonując obowiązki wynikające z umowy o dofinansowanie zamierza je nieodpłatnie udostępniać w sposób zgodny ze Studium wykonalności, umową o dofinansowanie oraz umową Konsorcjum.

S... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i oprócz czynności opodatkowanych wykonuje także czynności zwolnione od podatku (np. usługi edukacyjne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizowanym Projektem naukowo-badawczym pn. B.... Wnioskodawcy jako Partnerowi Konsorcjum będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu...

Zdaniem wnioskodawcy, kwalifikowalność podatku VAT w projekcie na poziomie wspólnotowym uregulowana została w Rozporządzeniu Rady (WE) nr 1083/2006 w sprawie ustanowienia przepisów ogólnych dotyczących Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności. Art. 56 ust. 4 rozporządzenia zasady kwalifikowalności wydatków ustanawiane są na poziomie krajowym z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w rozporządzeniach szczególnych dotyczących poszczególnych funduszy. Zasady kwalifikowalności obejmują całość wydatków zadeklarowanych w ramach funduszu operacyjnego.

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług nie stanowi wydatku kwalifikowanego do wsparcia w ramach EFR.

Uprawnienie do ustalania zasad kwalifikowalności wydatków przyznane zostało zatem państwom członkowskim, które w Polsce stanowią wytyczne uchwalone w granicach przewidzianych przez art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Na podstawie wyżej wskazanego upoważnienia ustawowego Minister Rozwoju Regionalnego wydał narodowe strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 - Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż to czy podatek zostanie uznany za wydatek kwalifikowalny uzależnione jest od możliwości jego odliczenia przez beneficjenta zgodnie z prawem krajowym, które to zasady uregulowane są w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm., dalej: ustawa VAT). Tym samym by podatek VAT mógł zostać uznany za koszt kwalifikowalny realizacji Projektu podatnik (Wnioskodawca) musi zostać pozbawiony możliwości jego odliczenia zgodnie z przepisami krajowymi.

Ustawa o podatku VAT z dnia 11 marca 2004 r. możliwość odliczenia podatku warunkuje poniesieniem wydatku na nabycie towaru lub usługi na skorelowane z nim powstanie podatku należnego. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 tej ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego.

Zaliczenie dla możliwości odliczenia podatku VAT będzie miało także ustalenie przewidywalnego sposobu wykorzystania rezultatów Projektu oraz sposób wykorzystywania towarów i usług nabywanych podczas realizacji Projektu. Przy czym badanie tej ostatniej przesłanki nie będzie wymagane z uwagi na fakt, iż towary i usługi nabyte podczas i w związku z realizacją projektu mogą być wykorzystane wyłącznie w celu realizacji Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż wyniki Projektu w zakresie praw przysługujących S... nie będą komercjalizowane, gdzie ewentualnie mogą zostać udostępnione jedynie na zasadach określonych w Studium wykonalności Projektu, umowie o dofinansowanie oraz umowie Konsorcjum czynności takie po stronie S... nie będą związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, jak również nie będą mieścić się w pojęciu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawnych możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabytych w ramach realizacji Projektu, bowiem przedmiotowe towary i usługi nie są i będą przez Podatnika wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (zakupy towarów i usług w ramach Projektu dokonywane są bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast, w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Konsorcjum naukowo-przemysłowe, w skład którego wchodzą 4 placówki naukowe, w tym I... jako Koordynator Projektu oraz S... w Warszawie (Wnioskodawca) jako Partner Konsorcjum oraz 6 innych partnerów przemysłowych realizuje projekt pn. B.... .

Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007 - 2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy.

Celem Projektu jest stworzenie technologii wytwarzania innowacyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego o podwyższonej wartości odżywczej, właściwościach prozdrowotnych, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej, a następnie dostarczenie tych rozwiązań sektorowi rolno-spożywczemu.

W Studium Wykonalności Projektu przyjęto założenie iż dostęp do wyników Projektu będzie miał charakter nieodpłatny oraz że będzie zgodny z zasadami transferu technologii. Powstałe w wyniku realizacji Projektu technologie będą oferowane zainteresowanym podmiotom działającym w sektorze rolno-spożywczym na zasadach równego, szerokiego dostępu i zgodnie z zasadami konkurencyjności. Równocześnie w Projekcie założono, iż z racji sytuacji finansowej potencjalnych odbiorców technologii oraz rozdrobnienia branży odbiorców, wyniki badań uzyskane w Projekcie nie będą komercjalizowane, a dostęp do wyników badań będzie nieodpłatny. Efektem tego będzie brak przychodów również w kolejnych latach trwałości Projektu, tj. od 2015 do 2019 roku.

Zatem zgodnie z ww. założeniami zawartymi w Studium wykonalności Projektu głównym celem prac badawczych realizowanych w Projekcie, jest opracowanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, a nie ich komercjalizacja przez Konsorcjum lub Partnerów Konsorcjum. S... jako Partner Konsorcjum posiadanych praw nie zamierza komercjalizować a jedynie wykonując obowiązki wynikające z umowy o dofinansowanie zamierza je nieodpłatnie udostępniać w sposób zgodny ze Studium wykonalności, umową o dofinansowanie oraz umową Konsorcjum.

S... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i oprócz czynności opodatkowanych wykonuje także czynności zwolnione od podatku (np. usługi edukacyjne).

Wskazać należy, iż konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera - konsorcjanta - wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze. Konsorcjum nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie podlega więc rejestracji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca, będący Partnerem Konsorcjum projektu nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją opisanego zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. B.... .

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 809 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie