Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji, będzie miał On prawo do korzystania z opodatkowania VAT jako rolnik ryczałtowy... - Interpretacja - IPTPP4/443-68/13-4/ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.05.2013, sygn. IPTPP4/443-68/13-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji, będzie miał On prawo do korzystania z opodatkowania VAT jako rolnik ryczałtowy?
Czy prawidłowe będzie dokumentowanie dokonanych dostaw towarów pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy fakturami VAT RR?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 6 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,
  • dokumentowania dostaw towarów pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy fakturami VAT RR,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,
  • dokumentowania dostaw towarów pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy fakturami VAT RR.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) o uzupełnienie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pani X jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny na zasadach ogólnych od dnia 1.01.2011 r. Mąż, Pan Y (dalej: Wnioskodawca) jest rolnikiem ryczałtowym VAT, jest też członkiem grupy producenckiej. Przed zawarciem związku małżeńskiego oboje otrzymali od swoich rodziców grunty rolne, od których opłacany jest podatek rolny (na podstawie jednego nakazu płatniczego). Małżonkowie pozostają w ustawowej wspólności majątkowej. Wyjaśnić należy, że Wnioskodawca - Y posiadał grunty przed zawarciem małżeństwa (3,6 ha). Po zawarciu małżeństwa na żonę wnioskodawcy przepisano grunt o powierzchni 2,38 ha. Następnie wspólnie zakupili ok. 4,3 ha.

W chwili obecnej Wnioskodawca wydzierżawia grunty od innego rolnika, by na tych gruntach prowadzić uprawy, które będą sprzedawane do grupy producenckiej, a które dzierżawić będzie tylko Wnioskodawca.

Mając na uwadze taki stan faktyczny i stan przyszły Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy pozostając we wspólności majątkowej, może on w dalszym ciągu korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego, w sytuacji gdy żona Wnioskodawcy (Pani X) jest podatnikiem VAT na zasadach ogólnych, ale nie dokonuje dostaw towarów od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku. Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że małżonkowie nie będą dokonywali sprzedaży towarów między sobą, a Wnioskodawca będzie dokonywał jako rolnik ryczałtowy tylko dostaw płodów rolnych wyprodukowanych (wyhodowanych) na wydzierżawionych gruntach.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.).

W odpowiedzi na pytanie nr 1 tj. czy Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług i posiada status rolnika ryczałtowego w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) z tytułu prowadzonego wspólnie gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca podał, że:

Odpowiadając na to pytanie Wnioskodawca wyjaśnia - a co było wskazane we wniosku - że posiada status rolnika ryczałtowego. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT (art. 2 pkt 19, art. 43 ust. l pkt 3 a) rolnik ryczałtowy ani nie musi ani też nie może dokonać rejestracji dla celów VAT (co wynika także z przepisów art. 98 ustawy o VAT). Odpowiadając więc na zadane pytanie, należy wyjaśnić, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany dla celów VAT, posiada jedynie status rolnika ryczałtowego.

W odpowiedzi na pytanie nr 2 tj. czy żona Wnioskodawcy będzie prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie na Jej odrębnym majątku, Wnioskodawca podał, że:

Odpowiadając na to pytanie, w pierwszej kolejności wskazać należy że zostało ono zadane bez związku z wniesionym wnioskiem. Jak bowiem w stanie faktycznym wskazano, Wnioskodawca zamierza wydzierżawić grunty od innego rolnika i na tych gruntach prowadzić uprawy, w ramach działalności rolnika ryczałtowego, które potem będą sprzedawane do grupy producenckiej. Jednak udzielając odpowiedzi, Wnioskodawca wskazał, że żona jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się na zasadach ogólnych i do prowadzenia działalności korzysta zarówno ze swojego majątku (przepisanego na Nią po zawarciu małżeństwa) jak i majątku wspólnego. Ta informacja była także zawarta w stanie faktycznym sprawy, będącej przedmiotem złożonego wniosku.

W odpowiedzi na pytanie nr 3 tj. czy między Wnioskodawcą a małżonką zawarto rozdzielność majątkową... Jeżeli tak, to czy dokonano podziału majątku który stanowił współwłasność małżonków... Jeżeli tak to kiedy, Wnioskodawca podał, że:

Odpowiadając na to pytanie zauważyć należy, iż informacja o istnieniu wspólności majątkowej została przedstawiona we wniosku. Opisując stan faktyczny wyraźnie wskazano, że małżonkowie pozostają we wspólności majątkowej. Aby jednak nie narazić się na pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, Wnioskodawca wyjaśnia ponownie, że pomiędzy Wnioskodawcą a małżonką istnieje wspólność majątkowa.

Końcowo Wnioskodawca zauważa, że nadesłane do niego wezwanie do uzupełnienia wniosku było zbyteczne, bo wszelkie informacje jakich żądał organ były jednoznacznie wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Tym samym należy uznać, że organ żądając ich złożenia naruszył przepisy art. 14 b, 14 h w związku z art. 169 oraz art. 120 i 121 Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji, będzie miał On prawo do korzystania z opodatkowania VAT jako rolnik ryczałtowy...

  • Czy prawidłowe będzie dokumentowanie dokonanych dostaw towarów pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy fakturami VAT RR...

  • Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) podatnikiem VAT są m.in. osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników. Zgodnie więc z przepisami ustawy o VAT osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą są podatnikami VAT. Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która zarejestruje się we właściwym urzędzie skarbowym dla celów VAT.

    Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega co do zasady każda odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednakże ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy. Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

    Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie.

    Z jednej więc strony osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą są podatnikami VAT niejako z założenia, z drugiej jednak strony są podatnikami VAT dopiero wówczas, gdy zarejestrują się dla celów VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe przepisy należy rozumieć w ten sposób, że rolnik co do zasady podlega zwolnieniu z VAT, jako rolnik ryczałtowy, chyba że zrezygnuje z tego zwolnienia i zarejestruje się dla celów VAT stając się podatnikiem VAT opodatkowanym na zasadach ogólnych. Rolnicy mają więc wybór, czy chcą korzystać ze zwolnienia z VAT czy też chcą być opodatkowani VAT na zasadach ogólnych.

    Co do zasady podatnikiem VAT jest ta osoba fizyczna prowadząca wyłącznie gospodarstwo rolne, która złożyła wniosek o rejestrację dla celów VAT. Wydaje się, że ustawodawca założył, że jedno gospodarstwo rolne może być prowadzone przez większą ilość osób, stanowiąc gospodarstwo rodzinne. W przypadku takich gospodarstw status podatnika VAT przypada nie całemu gospodarstwu lub wszystkim osobom je prowadzącym, a tylko tej osobie, która złożyła wniosek o rejestrację dla celów VAT (ta osoba wystawia faktury VAT i na nią są wystawiane faktury VAT).

    Zdaniem Wnioskodawcy nie oznacza to jednak, że w ramach jednej rodziny (np. małżeństwa) nie może występować kilku niezależnych od siebie podatników VAT. Zgodnie z komentarzem do ustawy o VAT autorstwa Zdzisława Modzelewskiego i Grzegorza Mularczyka: Przepisy nie wykluczają jednak sytuacji, w której w jednym gospodarstwie może być więcej niż jeden podatnik. Szczególnym tego przypadkiem może być sytuacja, gdy w jednym gospodarstwie jest podatnik

    (zarejestrowany na potrzeby VAT i rozliczający VAT należny i naliczony) oraz rolnik ryczałtowy (podatnik zarejestrowany na potrzeby VAT, ale korzystający ze zwolnienia od VAT). Oznacza to więc, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają norm zakazujących tego, żeby jeden małżonek był podatnikiem VAT czynnym, rozliczającym się na zasadach ogólnych i jednocześnie żeby drugi małżonek pozostawał rolnikiem ryczałtowym, zwolnionym od VAT.

    Skoro przepisy ustawy o VAT nie zabraniają, żeby w ramach jednego gospodarstwa rodzinnego funkcjonował podatnik VAT rozliczający się na zasadach ogólnych oraz rolnik ryczałtowy, to należy uznać, że taka sytuacja jest jak najbardziej dopuszczalna. Co więcej, jeżeli taka sytuacja jest dopuszczalna w odniesieniu do jednego gospodarstwa rodzinnego, to tym bardziej jest dopuszczalna w odniesieniu do takiej sytuacji, gdzie jeden małżonek prowadzi własną, wyodrębnioną działalność gospodarczą a drugi małżonek prowadzi własną, wyodrębnioną działalność w zakresie własnej produkcji rolnej, jak będzie to miało miejsce w przypadku Państwa XY.

    Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przy tym znaczenia fakt, czy małżonkowie pozostają we wspólności majątkowej, czy też mają rozdzielność majątkową. Kwestia ustroju majątkowego małżonków jest regulowana w przepisach prawa cywilnego, i które nie mają związku z normami dotyczącymi VAT, w szczególności przepisy prawa cywilnego nie mogą wpływać na status podatników VAT oraz na sposób opodatkowania podatkiem VAT dokonywanych transakcji. Przedstawione powyżej wnioski dotyczące przepisów ustawy o VAT w kontekście przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego znajdują potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe a także w wyrokach sądów administracyjnych.

    W interpretacji indywidualnej z 15 czerwca 2011r., nr IPPP2/443-216/10-3/RR, Minister Finansów - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził: W świetle ustawy o podatku od towarów i usług mamy bowiem do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami - Pana - osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny oraz żoną Pana - rolnikiem ryczałtowym - korzystającym ze zwolnienia od podatku. Zatem sprzedaż przez Pana żonę, występującą w tej transakcji jako odrębny podmiot - rolnik ryczałtowy - na rzecz Pana wypełni definicję dostawy towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec tego, skoro z tytułu gospodarstwa rolnego żona jest rolnikiem ryczałtowym i na nią wystawiane są faktury VAT-RR dokumentujące nabycie produktów rolnych dokonywane przez podatników VAT czynnych, to jest odrębnym podmiotem gospodarczym w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, który ma prawo do dokonywania sprzedaży na rzecz Pana - podatnika VAT czynnego z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym Minister Finansów potwierdził, że jeden małżonek może mieć status podatnika VAT czynnego, a drugi małżonek może mieć status rolnika ryczałtowego. W tym miejscu należy zauważyć, iż interpretacja ta dotyczyła sytuacji, gdy dostawy towarów były dokonywane przez rolnika ryczałtowego na rzecz jego małżonka (będącego podatnikiem VAT). W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw na rzecz grupy producenckiej, czyli podmiotów trzecich. Wyrażone przez organ stanowisko w przywołanej interpretacji ma istotne znaczenie dla sytuacji będącej przedmiotem wniosku. Zgodnie bowiem z zasadą wnioskowania ad maiori ad minus, skoro organ podatkowy uznał, iż w sytuacji dostawy towarów przez rolnika RR na rzecz małżonka tego rolnika (będącego czynnym podatnikiem VAT) możliwym jest zachowanie przez dostawcę statusu rolnika ryczałtowego, to tym bardziej - w ocenie Wnioskodawcy możliwym jest zachowanie przez Wnioskodawcę statusu rolnika ryczałtowego, jeśli będzie on dokonywał dostaw jedynie na rzecz innych podmiotów.

    Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowo - administracyjnym. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 2 czerwca 2010 r., sygn. I SA/Po 231/10 Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnik na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny - niezależny, z jednej strony, od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe, co więcej zaś - znajduje tym silniejszy wydźwięk w odniesieniu do znaczenia, jakie posiada kwestia relacji prawnomajątkowych pomiędzy małżonkami, które posiadają charakter stricte prywatnoprawny i nie wywierają żadnych skutków w sferze opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stąd podjęte przez organ w niniejszej sprawie próby opierania elementów definicji podatnika na stosunkach własnościowych wnioskodawczyni i jej współmałżonkach - należy uznać za nieprawidłowe. (...) Należy jednak podkreślić - podzielając przy tym pogląd wyrażony w doktrynie prawa - iż wskazane rozwiązanie nie wyklucza jednak sytuacji, w której w jednym gospodarstwie może być więcej niż jeden podatnik. Szczególnym tego przypadkiem może być sytuacja, gdy w jednym gospodarstwie jest podatnik pełnoprawny - zarejestrowany na potrzeby VAT i rozliczający VAT należny i naliczony - oraz rolnik ryczałtowy - podatnik korzystający ze zwolnienia od VAT.

    W tej sytuacji powołana przez organ wydający interpretację okoliczność reprezentowania gospodarstwa rolnego przez męża wnioskodawczyni z uwagi na fakt zarejestrowania się przezeń jako podatnika VAT czynnego - jawi się jako bezzasadna, albowiem art. 15 ust. 4 i 5 nie wyklucza jednoczesnego funkcjonowania w jednym gospodarstwie rolnym podatnika opodatkowanego na zasadach ogólnych oraz rolnika ryczałtowego. Jak natomiast wskazano wyżej - pytanie zawarte we wniosku o interpretację dotyczyło wyłącznie statusu rolnika ryczałtowego.

    Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o VAT nie wykluczają więc sytuacji, w której w jednym gospodarstwie rolnym może być więcej niż jeden podatnik VAT, w tym jeden będący- podatnikiem rozliczającym się na zasadach ogólnych, drugi - będący rolnikiem ryczałtowym. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnicy ci - jako małżonkowie - pozostają we wspólności majątkowej, czy też mają rozdzielność majątkową.

    Zgodnie zaś z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów (faktura VAT RR). Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy, zaś na fakturze - poza podstawowymi elementami wymaganymi dla faktur - musi się znaleźć oświadczenie dostawcy o następującej treści: Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Konsekwencją uznania, iż Wnioskodawca dokonując dostaw towarów wyprodukowanych (wyhodowanych) na wydzierżawionych gruntach w dalszym ciągu będzie mógł korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego, jest obowiązek wystawienia przez nabywcę towarów faktur VAT RR, które będą potwierdzały nabycie przez ten podmiot produktów rolnych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza mocą ust. 2 powołanego artykułu w brzmieniu do 1 kwietnia 2013 r. obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Działalność rolnicza stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy - obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

    Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

    Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

    Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

    Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych art. 2 pkt 19 ustawy.

    Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

    Stosownie do art. 2 pkt 21 ustawy, przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

    W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

    Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

    Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

    Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

    Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

    W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego.

    Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 ustawy, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

    Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być - w pozostałym zakresie swojej działalności - podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas - chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną - dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku.

    Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ww. ustawy).

    Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

    Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, ale przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu.

    Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, jest też członkiem grupy producenckiej.

    Żona Wnioskodawcy, jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny na zasadach ogólnych, nie dokonuje dostaw towarów od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku.

    Małżonkowie nie będą dokonywali sprzedaży towarów między sobą, a Wnioskodawca będzie dokonywał jako rolnik ryczałtowy tylko dostaw płodów rolnych wyprodukowanych (wyhodowanych) na wydzierżawionych gruntach.

    Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

    Zainteresowany wskazał, iż jest rolnikiem ryczałtowym. Żona Wnioskodawcy jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, świadczącym usługi inne niż te, od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku.

    Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż skoro małżonka Zainteresowanego jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej innej niż rolnicza i nie będzie dokonywać dostaw od których przysługuje zryczałtowany zwrot podatku, to Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o VAT, przy zachowaniu warunków przewidzianych przepisami ustawy o VAT. Tym samym prawidłowe będzie dokumentowanie przez nabywców towarów pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy fakturami VAT RR.

    Należy wskazać, iż po analizie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, tut. Organ powziął wątpliwości co do okoliczności wskazanych w wezwaniu z dnia 10 kwietnia 2013 r.

    Podkreśla się, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

    Tym samym zarzut, że wezwanie do uzupełnienia wniosku było zbyteczne, należy uznać za bezzasadny.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Wskazuje się, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 297 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi