Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-170/13/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2013, sygn. ITPP3/443-170/13/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność gminy, powiatu a być może w przyszłości nawet województwa, czynnie działa na rzecz społeczności lokalnej, dzięki działaniom mieszkańcy uczestniczą w wielu imprezach kulturowych, warsztatach, wydarzeniach historycznych i mają okazję na wspólną integrację.

Stowarzyszenie wnioskuje o pomoc finansową na realizację projektu, którego celem jest stworzenie placu rekreacyjno-wypoczynkowego oraz działania inauguracyjne - otwarcie podczas festynu. W ramach realizacji projektu planuje nabyć:

  • wyposażenie placu, tj. kompletu potrzebnego do zagospodarowania tego miejsca, który stanowiłby o jego rekreacyjno-wypoczynkowym charakterze,
  • 3 szt. ławek, które byłyby miejscem odpoczynku oraz spotkań sąsiadów i idealnym źródłem nowych pomysłów na aktywne działanie i wypoczynek.

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie planuje odtworzyć istniejące już w parku alejki, nasadzić krzewy i drzewa, które wpłynęłyby pozytywnie na piękno tego miejsca. Na wiosnę 2013 r. planuje przeprowadzenie imprezy integracyjnej, w ramach której wystąpi znany społeczności lokalnej, lubiany zespół muzyczny, a także zorganizuje szereg integracyjnych działań, w których mieszkańcy będą mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności, a także wspólnie uczestniczyć w zabawie. Nagrody przyznawane będą w ramach zawodów dla miejsc dla uczestników, tj. 30. Organizacja festynu utrwalona będzie w formie dokumentacji zdjęciowej. Stworzenie mieszkańcom warunków do wypoczynku, rekreacji, integracji i aktywnego spędzania wolnego czasu, zachęci ich do działania.

Przystosowanie placu będzie idealnym bodźcem do aktywnego wypoczynku mieszkańców, a festyn integracyjny może stać się początkiem nowej tradycji lokalnej społeczności. Plac zabaw znajdował się będzie w centralnym miejscu terenu, alejka biegła będzie obok, niejako otaczając plac. Stworzenie takiego miejsca będzie stanowiło działanie, które utworzy bazę rekreacyjną wsi. Plac podniesie zdecydowanie walory turystyczne tego miejsca, będzie stanowił wizytówkę wsi, która będzie jednym z miejsc ciekawych dla turystów. Takie miejsce wpłynie pozytywnie na rekreację wśród mieszkańców. Będzie to baza wypoczynkowo-rekreacyjna, która zachęci mieszkańców do wyjścia z domu, do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Zagospodarowane miejsce będzie przykuwało uwagę zatem nie tylko turystów, ale i mieszkańców, którzy będą mogli korzystać z dobroci i piękna tego miejsca. Będzie to chętnie odwiedzane miejsce - łącząca się z nim historia stworzenia go (dzięki dofinansowaniu) będzie stanowiła ciekawostkę dla każdego turysty. Zarówno dla turysty jak i mieszkańca będzie to miejsce spotkań z lokalną społecznością, sąsiadami, przyjaciółmi - będzie to stanowić centrum wsi, w którym każdy będzie mógł integrować się przy wspólnym aktywnym odpoczynku.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem Stowarzyszenia, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektów żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas festynu. Środki pozyskane w ramach pomocy nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Realizacja wydarzenia jest w toku planowania - projekt zrealizowany zostanie w najbliższych miesiącach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wyżej wymienionymi zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów...

Zdaniem Stowarzyszenia, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z zadaniem, gdyż realizacja ww. projektu objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT. Prawo do odliczenia podatku nie przysługuje na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie (nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT) wnioskuje o pomoc finansową na realizację projektu, którego celem jest stworzenie placu rekreacyjno-wypoczynkowego oraz działania inauguracyjne, tj. otwarcie podczas festynu. W ramach realizacji projektu planuje nabyć wyposażenie placu, 3 szt. ławek, odtworzyć w parku istniejące już alejki, nasadzić krzewy i drzewa. Wiosną 2013 r. planuje przeprowadzenie imprezy integracyjnej. Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem Stowarzyszenia, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektów żadnych profitów (podczas festynu nie będzie prowadzona sprzedaż). Środki pozyskane w ramach pomocy nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Zakupy dokonane w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez Stowarzyszenie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest ponadto zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., skoro środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 136 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy