Temat interpretacji
Prawo do odzyskania VAT w zwiąązku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w dniu 26 sierpnia 2008 r. w KRS i jest organizacją pozarządową, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 79 poz. 855 ze zm.) i jego statutu. Celem Stowarzyszenia jest:
- Wspieranie edukacji, nauki, kultury i wychowania;
- Wyrównywanie szans w dostępie do edukacji i kultury;
- Poprawa jakości kształcenia;
- Aktywizacja zawodowa;
- Wspieranie nowoczesnych form edukacji;
- Krzewienie kultury fizycznej;
- Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy miedzy społeczeństwami;
- Upowszechnianie działań wspomagających rozwój demokracji;
- Krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży;
- Promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej;
- Działalność na rzecz mniejszości narodowych;
- Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, kulturowej i obywatelskiej.
Stowarzyszenie złożyło w 2012 r. wniosek o dofinansowanie realizacji operacji pn.: Ogólnopolski Bieg o . do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania Kraina . i .., w ramach działania Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie i będzie realizować operację zgodnie z zakresem przedstawionym we wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym zaistniała konieczność przedłożenia, jako załącznika do wniosku o płatność w ramach projektu, interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z faktem zaliczenia go we wniosku jako koszt kwalifikowany (ze względu na status uniemożliwiający odzyskanie poniesionego podatku).
Zgodnie z zapisami art. 15-17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikami VAT są: osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, osoby fizycznie wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie mieści się w kręgu podmiotów wymienionych w przytoczonym przepisie i w myśl niego nie jest podatnikiem VAT i nie ma podstaw do jego odzyskania. Operacja jest zgodna z celami określonymi w PROW na lata 2007-2013 dla działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów oraz celami określonymi w LSR:
- Wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych - cel szczegółowy: tworzenie i promowanie lokalnych produktów turystycznych. Działanie wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców Gminy , poprzez organizację Ogólnopolskiego Biegu o .. Wykorzystanie naturalnych walorów przyrodniczych;
- Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich - cel szczegółowy zwiększenie atrakcyjności turystycznej i bytowej terenów wiejskich. Dzięki realizacji projektu wzrośnie atrakcyjność bytowa terenów Gminy . (.) i poprawi się jakość życia sportowo-rekreacyjnego. Realizowana operacja będzie miała istotny wpływ na promowanie obszarów wiejskich;
- Aktywizacja społeczności lokalnej - cel szczegółowy - pobudzenie aktywności społeczności lokalnej. Dzięki realizacji projektu wzrośnie atrakcyjność bytowa miejscowości wiejskich Gminy i poprawi się jakość życia sportowo-rekreacyjnego mieszkańców.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju będą skierowane na rozwój turystyczny terenów wiejskich. Wszystkie planowane działania w ramach małych projektów będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie pragnie przygotować wnioski na działanie Małe projekty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy istnieje możliwość odliczenia VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na tzw. Małe projekty przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Dz. U. z 2008 r. Nr 138, poz. 868, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader...
Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od zrealizowanych inwestycji. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca zaznacza, że jeżeli w przyszłości zaistnieją przesłanki umożliwiające odliczenie VAT (biorąc pod uwagę zmieniające się przepisy prawa), zwróci zrefundowane w ramach projektu części poniesionego podatku. Z zasady i ze względu na status, koszt VAT zawsze stanowi wydatek kwalifikowany z uwagi na brak możliwości jego odzyskania. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju jest związane z czynnościami, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na tzw. Małe projekty, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Dz. U. z 2008 r. Nr 138, poz. 868, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.
Wnioskodawca uważa, że realizując wspomniany projekt nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, bądź otrzymania zwrotu kwoty VAT z tytułu zrealizowanej inwestycji, zatem stanowi on koszt kwalifikowany.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że przy założeniu, iż dokonane zakupy nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako podmiotowi, który jak wskazano nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy