Temat interpretacji
Czy LGD ma prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
LGD jest organizacją pozarządową, która aktualnie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług zwolnionych. Dotychczas nie dokonywała czynności opodatkowanych tym podatkiem. Realizuje Lokalną Strategię Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na mocy umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim w dniu 12 czerwca 2009 r. LGD jako podatnik zwolniony w budżecie programu wykazała podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny.
LGD jest instytucją pośredniczącą pomiędzy Urzędem Marszałkowskim lub Agencją Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa (instytucje wdrażające) a ostatecznym beneficjentem. Przyjmuje i ocenia wnioski składane przez beneficjentów na odnowę wsi, mikroprzedsiębiorstwa, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej oraz tzw. małe projekty. Wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów są bezpłatne.
W ramach ww. programu LGD składać będzie corocznie do 2015 r., wnioski o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1. Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Wnioski te będą obejmować wydatki dotyczące kosztów administracyjnych: wynagrodzeń, składek ZUS, podróży służbowych, zakupu materiałów biurowych, utrzymania biura (telefon, wynajem biura, poczta itp.), zakupu mebli biurowych, wyposażenia i sprzętu IT oraz kosztów objętych LSR (ogłoszenia w prasie, tworzenie bazy danych, opracowanie i wydanie kwartalnika), szkolenia dla pracowników, członków Zarządu i Rady LGD oraz beneficjentów, targi turystyczne, spotkania aktywizujące społeczność lokalną, wizyty studyjne oraz Giełde Pracy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy LGD ma prawo do odliczenia podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik zwolniony od podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W treści złożonego wniosku wskazano, iż LGD jest podatnikiem VAT zwolnionym i na podstawie zawartej umowy z Urzędem Marszałkowskim realizuje działanie w ramach PROW 2007-2013 pn. Funkcjonowanie LGD nabywanie umiejętności i aktywizacja. LGD jest instytucją pośrednicząca pomiędzy ostatecznymi beneficjentami a instytucjami wdrażającymi. Przyjmuje i ocenia wnioski składane przez beneficjentów. W związku z realizacją działania ponoszone są wydatki dotyczące kosztów administracyjnych: wynagrodzeń, składek ZUS, podróży służbowych, zakupu materiałów biurowych, utrzymania biura (telefon, wynajem biura, poczta itp.), zakupu mebli biurowych, wyposażenia i sprzętu IT oraz kosztów objętych LSR (ogłoszenia w prasie, tworzenie bazy danych, opracowanie i wydanie kwartalnika), szkolenia dla pracowników, członków Zarządu i Rady LGD oraz beneficjentów, targi turystyczne, spotkania aktywizujące społeczność lokalną, wizyty studyjne oraz Giełde Pracy. Wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów są bezpłatne.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca jest podatnikiem VAT-zwolnionym, co również wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy