Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w 100% ze środków publicznych - Interpretacja - IBPP1/443-1170/11/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2011, sygn. IBPP1/443-1170/11/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w 100% ze środków publicznych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.) oraz pismem z dnia 27 października 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego ... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 października 2011r. znak: IBPP1/443-1170/11/KW oraz pismem z dnia 27 października 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta pod numerem .

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez WUP w pod numerem. Wpis do rejestru jest wymagany od instytucji szkoleniowych ubiegających się o zlecenia na szkolenia osób bezrobotnych poszukujących pracy, finansowane ze środków publicznych, takich jak FP, PFRON, fundusze pomostowe Unii Europejskiej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych Dz. U. Nr 235, poz. 2365.

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

Wnioskodawca zawarł ze zlecającym umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu ....

...jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFPS w ramach POKL (Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw). Zlecający usługę szkoleniową otrzymał środki finansowe na realizację ww. projektów bezpośrednio od Instytucji Wdrażającej na podstawie zawartej umowy. Środki przekazane zleceniodawcy przez Instytucję Wdrażającą stanowią 80% wartości całego projektu, zaś 20% stanowi wkład własny uczestników szkolenia.

Szkolenia kierowane są do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zawodzie przedstawiciel handlowy lub pokrewnym, zamieszkałych oraz zameldowanych na terenie województwa, bądź też zatrudnionych przez pracodawcę posiadającego siedzibę lub oddział na terenie województwa , należącego do sektora mikro lub małych przedsiębiorstw, posiadających wykształcenie co najmniej średnie oraz stażu pracy u obecnego pracodawcy nie dłuższego niż 3 lata.

Celem szkolenia jest podniesienie praktycznych umiejętności zawodowych przedstawicieli handlowych o niskim stażu pracy, zmniejszenie ryzyka utraty zatrudnienia przez beneficjentów projektu, wzrost wyników sprzedażowych przez beneficjentów projektu, poprawa wyników sprzedaży przez firmy uczestniczące w projekcie.

W ramach projektu uczestnicy mają zagwarantowany udział w 15-dniowym szkoleniu z zakresu Skuteczny przedstawiciel handlowy, zdobycie wiedzy oraz umiejętności praktycznych z szerokiego zakresu zagadnień związanych z handlem i sprzedażą, uzyskanie zaświadczenia poświadczającego ukończenie szkolenia, profesjonalne materiały szkoleniowe, poczęstunek kawowy oraz obiadowy, transport i zakwaterowanie w przypadku szkoleń wyjazdowych.

Wnioskodawca część realizacji umów szkoleniowych zleca podwykonawcom.

Wymienione we wniosku usługi nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

Szkolenia ...pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia.

Dla uczestników szkolenia służą uzyskaniu i uaktualnieniu wiedzy wykorzystywanej w wykonywanym zawodzie.

Szkolenia ...są finansowane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy z podmiotem, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 października 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Zleceniodawcą - projektodawcą jest podmiot, który realizuje projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Instytucją Pośredniczącą (Wojewódzkim Urzędem Pracy). Jest on bezpośrednio odpowiedzialny za całość projektu, za jego realizację zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie zarówno od strony budżetowej jak i merytorycznej. Część realizacji projektu - szkolenie zawodowe - zostało przekazane do realizacji wyspecjalizowanej firmie - Wnioskodawcy, która została wyłoniona zgodnie z procedurą zapytań ofertowych. Wnioskodawca realizuje szkolenie zawodowe na podstawie umowy szkoleniowej zawartej ze Zleceniodawcą - projektodawcą.

2. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że realizowane przez niego w ramach projektu unijnego ...usługi szkoleniowe są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, powołując się na Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych z dnia 3 lutego 2006r. Dz. U. z dnia 27 lutego 2006r. w powiązaniu z Rozdziałem III Kwalifikacje zawodowe pracowników art. 102-103 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zmianami oraz z 2011r. Nr 149, poz. 887 oraz z rozporządzeniem nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1).

Art. 103 Kp. przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy, albo za jego zgodą.

Art. 1031 Kp. przewiduje, że obecnie podnoszenie kwalifikacji zawodowych może odbywać się z inicjatywy lub za zgodą pracodawcy, co oznacza, w pierwszym przypadku skierowanie pracownika do ośrodków szkoleniowych w celu uzupełnienia lub podniesienia kwalifikacji zawodowych. Drugi przypadek to podnoszenie kwalifikacji za zgodą pracodawcy. W tej sytuacji inicjatywę podnoszenia kwalifikacji zawodowych podejmuje pracownik, który zgłaszając chęć podniesienia kwalifikacji zawodowych, informuje o swoich zamierzeniach pracodawcę. Zgodnie natomiast z art. 17 Kp. pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Usługa szkoleniowa, świadczona przez Wnioskodawcę, jest podnoszeniem kwalifikacji zawodowych z inicjatywy pracodawcy, który kieruje zatrudnionych przez siebie pracowników na szkolenie realizowane przez Wnioskodawcę na zlecenie Zleceniodawcy projektodawcy.

Zgodnie z rozporządzeniem - przez kwalifikacje zawodowe należy rozumieć układy wiadomości i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z opisu zawodu.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: 1) kurs, 2) kurs zawodowy, 3) seminarium, 4) praktyka zawodowa.

Zgodnie z § 2 ust. 2 kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Kurs zawodowy jest kursem, którego program nauczania obejmuje usystematyzowane treści nauczania wybrane z programu nauczania dla zawodu, dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wyniki kursu zawodowego są zaliczane przy podejmowaniu nauki w szkole dla dorosłych prowadzącej kształcenie zawodowe.

Zgodnie z § 7.1 formy kształcenia - kurs i praktyka zawodowa, mogą zakończyć się egzaminem umożliwiającym ocenę poziomu opanowania wybranych kwalifikacji zawodowych w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego lub klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy.

Wnioskodawca jako organizator szkoleń prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia tj. program nauczania, dziennik zajęć, protokół z egzaminu, rejestr wydanych zaświadczeń, kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia; odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki; nadzór wewnętrzny oraz warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1), z art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania należy rozumieć usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

3. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

4. Podmiotem ubiegającym się o dofinansowanie ze środków unijnych jest Zleceniodawca - projektodawca" wskazany szczegółowo w pkt 1.

5. Przepływ środków publicznych jest następujący:

  1. Zleceniodawca - projektodawca" otrzymuje środki finansowe bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy projektu, w proporcji 85% środki europejskie (dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz 15% środki krajowe (dotacja celowa z budżetu państwa).
  2. Płatności w ramach projektu mogą być realizowane tylko i wyłącznie z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu, zgodnie z zatwierdzonym budżetem projektu, na realizację poszczególnych, zawartych w budżecie zadań, określonych co do rodzaju, ilości oraz jednostki miary. Aby wydatek mógł być rozliczony we wniosku o płatność przez Zleceniodawcę - projektodawcę", musi zostać poniesiony z wyodrębnionego konta bankowego projektu, w tym przypadku na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT.
  3. Zleceniodawca - projektodawca" płaci Wnioskodawcy za zleconą usługę szkoleniową środkami z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu, otrzymanymi na zasadach określonych w pkt 1, a więc de facto środkami publicznymi, po otrzymaniu od Wnioskodawcy faktury VAT.
  4. Wnioskodawca płaci za podzlecane usługi takie jak np. wynajem sali, catering, środkami zgromadzonymi na firmowym rachunku bankowym lub gotówką z kasy, w przypadku płatności gotówkowych, w celu realizacji świadczonej na rzecz Zleceniodawcy usługi szkoleniowej.

6. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę szkoleniową na rzecz Zleceniodawcy projektodawcy w tym sensie, że szkoli uczestników szkolenia - beneficjentów projektu - zrekrutowanych przez Zleceniodawcę - projektodawcę".

7. Faktura VAT wystawiona przez Wnioskodawcę jest dla Zleceniodawcy projektodawcy dowodem poniesienia wydatku przewidzianego w budżecie realizowanego projektu. Faktura ta jest rozliczana przez Zleceniodawcę projektodawcę we wniosku o płatność, na podstawie którego zostaje zatwierdzony wydatek.

8. Środki, którymi Zleceniodawca - projektodawca" płaci Wnioskodawcy za usługę szkoleniową realizowaną w ramach projektu unijnego ..., mają ścisłe przeznaczenie od samego początku realizacji projektu. Środki te mogą być wydatkowane tylko i wyłącznie zgodnie z zatwierdzonym budżetem projektu, na realizację poszczególnych, zawartych w budżecie projektu zadań, określonych co do rodzaju, ilości oraz jednostki miary, w tym między innymi na pokrycie realizacji zleconej Wnioskodawcy usługi szkoleniowej. Są to więc środki uwzględnione w realizowanym projekcie na nabycie danego rodzaju usług szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę w ramach projektu unijnego. ...

9. Dotacja na przedmiotowe szkolenie uzyskana z funduszy unijnych nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług szkoleniowych i nie jest dotacją na pokrycie kosztów ogólnych działalności związanych z realizacją usług szkoleniowych. Stanowi pokrycie kosztów realizacji danej usługi szkoleniowej realizowanej w ramach projektu unijnego....

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 października 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostało błędnie podane, że 80% stanowią środki publiczne, a 20% wkład własny beneficjentów. Prawidłowo przepływ środków został przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 października 2011r., które w 100% stanowią środki publiczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może stosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu: ...- profesjonalny sprzedawca...

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do ww. szkoleń należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług, bowiem:

1. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów z tym związana są zwolnione od podatku od towarów i usług. Dodatkowo zaś Rozporządzenie MF z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wprowadziło w § 13 ust. 1 pkt 20 zapis zwalniający usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanych. Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone na postawie zawartych umów szkoleniowych są usługami finansowanymi ze środków publicznych, ponieważ podmiot, który zleca ich wykonanie otrzymuje te środki bezpośrednio od Instytucji Wdrażającej, a następnie środki te wydatkuje na realizację szkoleń w ramach projektu. Stanowią one 80% wartości całego projektu, a zatem mieszczą się limicie 70%.

2. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione od podatku od towarów i usług jeżeli są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Usługi z ...są usługami kształcenia zawodowego w myśl Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/WG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W Rozdziale V, Sekcji 1, Artykule 14, wskazuje ono, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w ramach projektu , które pozostają w bezpośrednim związku z branżą, funkcjami lub zawodem wykonywanym przez uczestników szkolenia, w celu zdobycia lub uaktualnienia wiedzy.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych Dz. U. z dnia 27 lutego 2006r. § 1 - przez kwalifikacje zawodowe należy rozumieć układy wiadomości i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z opisu zawodu.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: 1) kurs, 2) kurs zawodowy, 3) seminarium, 4) praktyka zawodowa.

Zgodnie z § 2 ust. 2 kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Kurs zawodowy jest kursem, którego program nauczania obejmuje usystematyzowane treści nauczania wybrane z programu nauczania dla zawodu, dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wyniki kursu zawodowego są zaliczane przy podejmowaniu nauki w szkole dla dorosłych prowadzącej kształcenie zawodowe.

Zgodnie z § 7.1 formy kształcenia - kurs i praktyka zawodowa, mogą zakończyć się egzaminem umożliwiającym ocenę poziomu opanowania wybranych kwalifikacji zawodowych w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego lub klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy szkolenia w ramach projektu ...stanowią kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, inne niż wymienione w pkt 26 ustawy prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - Rozporządzeniu MEN z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych Dz. U. z dnia 27 lutego 2006r.

Wnioskodawca jako organizator szkoleń zapewnia programy nauczania; kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia; odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki; nadzór wewnętrzny oraz warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych, dokumentację, program nauczania; dziennik zajęć edukacyjnych, protokół z egzaminu, rejestr wydanych zaświadczeń oraz opis programu nauczania-spełnia więc kryterium prowadzenia szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 października 2011r. Wnioskodawca zaznaczył, iż z powodu tego, że na gruncie prawa polskiego brak jest regulacji powszechnie obowiązującego prawa pracy wskazującej na znaczenie pojęcia kwalifikacje zawodowe, a przepis art. 103¹ § 1 Kp. wskazuje tylko, czym jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych, Wnioskodawca ma prawa implementować przepisy Rozporządzenia z dnia 3 lutego 2006r. w zakresie pojęć podstawowych w celu właściwego świadczenia usług szkoleniowych w zakresie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności zawodowych i kwalifikacji w formach pozaszkolnych.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy szkolenia realizowane na zlecenie Zleceniodawcy - projektodawcy" stanowią kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, inne niż wymienione w pkt 26 ustawy i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - Kodeksie Pracy i Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także z dyrektywą unijną i art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w art. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m. in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na podstawie § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż szkolenia realizowane w ramach projektu ...kierowane są do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w zawodzie przedstawiciel handlowy lub pokrewnym, zamieszkałych oraz zameldowanych na terenie województwa bądź też zatrudnionych przez pracodawcę posiadającego siedzibę lub oddział na terenie województwa , należącego do sektora mikro lub małych przedsiębiorstw, posiadających wykształcenie co najmniej średnie oraz stażu pracy u obecnego pracodawcy nie dłuższego niż 3 lata.

Celem szkolenia jest podniesienie praktycznych umiejętności zawodowych przedstawicieli handlowych o niskim stażu pracy, zmniejszenie ryzyka utraty zatrudnienia przez beneficjentów projektu, wzrost wyników sprzedażowych przez beneficjentów projektu, poprawa wyników sprzedaży przez firmy uczestniczące w projekcie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT warunkujące posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Wnioskodawca w opisie sprawy zaznaczył, iż realizowane przez niego szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Zaznaczyć należy, iż powołane powyżej rozporządzenie odnosi się tylko do jednostek objętych systemem oświaty (wydane na podstawie art. 68c ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a jak sam Wnioskodawca wskazał, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Ponadto formy i zasady przeprowadzanych szkoleń nie wynikają ze wskazanych przez Wnioskodawcę przepisów Kodeksu Pracy ani z dyrektywy unijnej, ani z rozporządzenia nr 1777/2005. Wskazane przepisy wskazują jedynie na to, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe stanowią kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowego (co tut. organ potwierdził w niniejszej interpretacji), nie zostały natomiast w nich określone formy i zasady na jakich miałyby być prowadzone te szkolenia.

Reasumując stwierdzić należy, iż wskazane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych nie dotyczy Wnioskodawcy, a wskazane przez Wnioskodawcę przepisy Kodeksu Pracy, dyrektywy unijnej, rozporządzenia nr 1777/2005 nie określają form i zasad na jakich miałyby być prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nie może korzystać również ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT warunkującego prowadzenie szkoleń kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    2. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    3. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    4. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    5. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    6. z innych operacji finansowych;
  4. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych,
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) w art. 2 pkt 1 określono, iż beneficjent to osoba fizyczną, osoba prawną lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, korzystająca z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7.

Natomiast publicznymi środkami krajowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, środki budżetów jednostek samorządu terytorialnego, środki innych jednostek sektora finansów publicznych, a także inne środki jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych a publicznymi środkami wspólnotowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju (art. 2 pkt 10 i art. 2 pkt 11).

Natomiast definicja projektu została zawarta w art. 2 pkt 9 zgodnie z którą projekt to przedsięwzięcie realizowane w ramach działania, będące przedmiotem umowy o dofinansowanie projektu między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją wdrażającą albo działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucją pośredniczącą, albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, lub współfinansowane ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż szkolenia realizowane w ramach projektu ...są realizowane w ramach umowy zawartej z Zleceniodawcą Projektodawcą. Jest to podmiot, który realizuje przedmiotowy projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Instytucją Pośredniczącą (Wojewódzkim Urzędem Pracy). Zleceniodawca projektodawca otrzymuje środki finansowe bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy projektu, w proporcji 85% środki europejskie (dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz 15% środki krajowe (dotacja celowa z budżetu państwa na pokrycie kosztów realizacji danej usługi szkoleniowej realizowanej w ramach projektu unijnego). Środki te stanowią w 100% środki publiczne. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę szkoleniową na rzecz Zleceniodawcy projektodawcy.

W ramach projektu uczestnicy mają zagwarantowany udział w 15-dniowym szkoleniu z zakresu Skuteczny przedstawiciel handlowy, zdobycie wiedzy oraz umiejętności praktycznych z szerokiego zakresu zagadnień związanych z handlem i sprzedażą, uzyskanie zaświadczenia poświadczającego ukończenie szkolenia, profesjonalne materiały szkoleniowe, poczęstunek kawowy oraz obiadowy, transport i zakwaterowanie w przypadku szkoleń wyjazdowych.

Faktura VAT wystawiona przez Wnioskodawcę jest dla Zleceniodawcy dowodem poniesienia wydatku przewidzianego w budżecie realizowanego projektu. Faktura ta jest rozliczana przez Zleceniodawcę we wniosku o płatność, na podstawie którego zostaje zatwierdzony wydatek.

Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługę szkoleniową realizowaną w ramach projektu unijnego ..., mają ścisłe przeznaczenie od samego początku realizacji projektu. Środki te mogą być wydatkowane tylko i wyłącznie zgodnie z zatwierdzonym budżetem projektu, na realizację poszczególnych, zawartych w budżecie projektu zadań, określonych co do rodzaju, ilości oraz jednostki miary, w tym między innymi na pokrycie realizacji zleconej Wnioskodawcy usługi szkoleniowej. Są to więc środki uwzględnione w realizowanym projekcie na nabycie danego rodzaju usług szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego ... zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w 100% finansowane ze środków publicznych.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w stosunku do szkoleń wymienionych we wniosku należy zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są finansowane ze środków publicznych (stanowią 80% wartości całego projektu, a zatem mieszczą się w limicie 70%), należało uznać za nieprawidłowe. W przedmiotowej sprawie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są bowiem finansowane w 100% ze środków publicznych i korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a nie na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Również stanowisko Wnioskodawcy, że w stosunku do szkoleń wymienionych we wniosku należy zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, gdyż są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach