Temat interpretacji
Czy Gmina może odliczyć podatek VAT od wydatków poniesionych na budowę przyłączy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.) oraz z dnia 2 listopada 2011r. (data wpływu 7 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę przyłączy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy budowa przyłączy, w całości sfinansowana ze środków Gminy (bez partycypacji w kosztach odbiorców) stanowi nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę przyłączy.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 18 października 2011r. (data wpływu 21 października 2011r.) oraz z dnia 2 listopada 2011r. (data wpływu 7 listopada 2011r.), w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego i zaistniałego stanu faktycznego, przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oraz uiszczenia opłaty.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).
Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej polegający na budowie kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem tej inwestycji jest wykonanie sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami ścieków oraz przyłączy kanalizacyjnych (przykanalików). Gmina przeprowadziła procedurę przetargową oraz podpisała umowę z wykonawcą na całość zadania (sieć i przyłącza). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorczym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) budowa sieci kanalizacyjnej - należy do zadań własnych gminy i jest finansowana ze środków własnych oraz ze środków Unii Europejskiej, natomiast budowa przyłączy finansowana jest w całości ze środków budżetu Gminy (bez partycypacji w kosztach ich budowy użytkowników kanalizacji).
Po zakończeniu inwestycji kanalizacja wraz z przyłączami będzie wchodziła w skład majątku Gminy, gdyż zgodnie z art. 47 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych, natomiast zgodnie z par. 2 częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości (...).
Z odbiorcami zostaną podpisane jedynie umowy o świadczenie usług polegających na odbiorze ścieków, nie zostaną im natomiast przekazane na własność wybudowane w ramach projektu przyłącza, chociaż znajdują się na ich gruncie.
Zgodnie z art. 49 kodeksu cywilnego urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Przedmiotowe przyłącza kanalizacyjne stanowią zgodnie z ww. przepisami prawa własność Gminy. Gmina jest bowiem przedsiębiorstwem w rozumieniu tego przepisu, gdyż świadczy usługi jako przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.
Gmina ma zamiar odliczyć w deklaracji VAT-7 całość podatku VAT naliczonego związanego z budową kanalizacji również od przyłączy, jako że po zakończeniu inwestycji będzie świadczyć usługi opodatkowane w postaci odbioru ścieków.
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Projekt "" jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej VI, Środowisko i Czysta Energia Działanie 6.1 Ochrona i Kształtowanie Środowiska, Kategoria I Gospodarka Wodno - Ściekowa.
Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu - także te, dotyczące budowy przyłączy kanalizacyjnych są wystawiane na Gminę. Faktury dotyczące przyłączy są w całości opłacane ze środków własnych budżetu gminy. Efekty projektu będą w całości wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaży usług polegających na odbiorze ścieków).
Pod pojęciem nieodpłatnego świadczenie usług w zakresie realizowanej inwestycji Wnioskodawca rozumie wybudowanie ze środków własnych przyłączy kanalizacyjnych dla indywidualnych odbiorców, na gruntach stanowiących ich własność.
Na dzień złożenia pierwszego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług tj. 18 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) przedmiotem wniosku były zdarzenia przyszłe. Obecnie obydwa zdarzenia dotyczą zaistniałych już stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych. Gmina wybudowała już z własnych środków część przyłączy kanalizacyjnych i otrzymała od wykonawcy fakturę, którą zapłaciła w całości, a podatek VAT naliczony wykazała w deklaracji VAT-7 jako kwotę do zwrotu na rachunek podatnika. Inwestycja nie została jeszcze zakończona (będzie realizowana do roku 2013) i wystąpią jeszcze zdarzenia, o których mowa we wniosku o udzielenie interpretacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina może odliczyć podatek VAT od wydatków poniesionych na budowę przyłączy...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w opisanym wyżej przypadku nieodpłatne świadczenie usługi polegające na wybudowaniu przyłączy kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina będzie świadczyła usługi opodatkowane w postaci odbioru ścieków. Podatek VAT naliczony od wydatków poniesionych na budowę przyłączy może być w całości rozliczony w deklaracji VAT 7.
Gmina może odliczyć podatek /AT od wydatków poniesionych na budowę przyłączy, gdyż wybudowane przyłącza będą w przyszłości służyły wyłącznie opodatkowanej sprzedaży usług polegających na odbiorze ścieków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 88 ust. 4 stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl przepisów § 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej polegający na budowie kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem tej inwestycji jest wykonanie sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami ścieków oraz przyłączy kanalizacyjnych (przykanalików). Po zakończeniu inwestycji kanalizacja wraz z przyłączami będzie wchodziła w skład majątku Gminy. Z odbiorcami zostaną podpisane jedynie umowy o świadczenie usług polegających na odbiorze ścieków, nie zostaną im natomiast przekazane na własność wybudowane w ramach projektu przyłącza, chociaż znajdują się na ich gruncie.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu - także te, dotyczące budowy przyłączy kanalizacyjnych są wystawiane na Zainteresowanego. Faktury dotyczące przyłączy są w całości opłacane ze środków własnych budżetu Gminy. Efekty projektu będą w całości wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny oraz wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawców projektu, ponieważ całość mienia powstałego w wyniku realizacji projektu (sieci i przyłącza) będzie służyło w całości sprzedaży opodatkowanej, a Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę przyłączy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy wskazać, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek Zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.
Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego. Tut. Organ podkreśla, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Zainteresowanego powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności nieopodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego, w stanie faktycznym, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę przyłączy. Wniosek w części dotyczącej ww. zakresu, w zdarzeniu przyszłym, został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną.
Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy budowa przyłączy, w całości sfinansowanych ze środków Gminy (bez partycypacji w kosztach odbiorców) stanowi nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną. Zaś wniosek w części dotyczącej ww. zakresu, w zaistniałym stanie faktycznym, został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP1/443-527/11-6/ALN, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-527/11-8/ALN, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-527/11-9/ALN, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi