Opodatkowanie aportu w postaci nieruchomości zabudowanej. - Interpretacja - ITPP2/443-946/12/RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.09.2012, sygn. ITPP2/443-946/12/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie aportu w postaci nieruchomości zabudowanej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 września 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do czynności wniesienia w formie aportu gruntów zabudowanych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do czynności wniesienia w formie aportu gruntów zabudowanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest podmiotem tworzącym dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Działalność szpitala prowadzona jest na nieruchomości zabudowanej, której właścicielem jest Województwo, a która w dniu 20 października 2009 r. przekazana została szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie (do tego czasu nieruchomość znajdowała się faktycznym władaniu szpitala). Województwo planuje przekształcenie szpitala w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Województwa na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W trakcie przekształcenia planuje wnieść aportem do nowo utworzonej spółki nieruchomość, w skład której wchodzi działka oznaczona w ewidencji gruntów jako działka nr 6/1 o powierzchni 62.353 m2, która zabudowana jest budynkami i budowlami: portiernią o powierzchni użytkowej 88 m2 (Budynek A), budynkiem administracyjnym o powierzchni użytkowej 1.978 m2 (Budynek B), budynkiem głównym szpitala wraz izbą przyjęć o powierzchni użytkowej 15.876 m2 (Budynek C i D), pawilonem wysokozakaźnym o powierzchni użytkowej 1.193 m2, hotelem pielęgniarek o powierzchni użytkowej 337 m2, laboratorium z kotłownią o powierzchni użytkowej 1.296 m2 (Budynek F), przychodnią o powierzchni użytkowej 856 m2 (Budynek G), budynkiem administracyjno-magazynowym o powierzchni użytkowej 132 m2 (Budynek H), magazynem o powierzchni użytkowej 303 m2, budynkiem uzdatniania wody o powierzchni użytkowej 114 m2, magazynem tlenu o powierzchni użytkowej 81 m2, stacjami dezynfekcji ścieków szpitalnych o powierzchni użytkowej 23 m2, placami o powierzchni zabudowy 8.000 m2, budynkiem magazynem materiałów łatwopalnych, który w rzeczywistości jest bunkrem o powierzchni 6 m2 oraz masztem antenowym. Przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości Województwo nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) w 2000 r., co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 6 grudnia 1999 r. Od momentu przejścia nieruchomości na własność Województwa następujące pomieszczenia i powierzchnie w budynkach były wykorzystywane przez szpital do czynności opodatkowanych, tj. były wydzierżawiane lub wynajmowane (stawki: zw., 7% i 8 %, 22% i 23%.) tj.:

  1. Budynek A - portiernia
    1. 65 m2 pomieszczenia - umowa od 19 stycznia 2010 r. do 18 stycznia 2013 r.
  2. Budynek B - administracyjny:
    1. 1 m2 powierzchni pod automat do napojów - umowa od 1 kwietnia 2002 r. na czas nieokreślony,
    2. 6 m2 kiosk - umowa od 1 czerwca 2010 r. do 31 maja 2012r. i umowa od 1 czerwca 2012 r. do 31 maja 2014 r.,
    3. 27,3 m2 pomieszczenie - umowa od 10 grudnia 2010 r. do 31 grudnia 2013 r.
  3. Budynek C - główny:
    1. 576,80 m2 pomieszczenia - umowa od 20 sierpnia 2007 r. do 19 sierpnia 2012 r.
    2. 965,70 m2 I Oddział - na cele Uniwersytetu - umowa od 1 października 2007 r. na czas nieokreślony
    3. 1.211,60 m2 III Oddział - na cele Uniwersytetu - umowa od 1 października 2007 r. na czas nieokreślony
    4. 496 m2 część dydaktyczna - na cele Uniwersytetu - umowa od 1 października 2007 r. na czas nieokreślony
    5. 549 m2 pomieszczenia laboratoryjne - na cele Centrum - umowa od 1 kwietnia 2010 r. do 30 marca 2012 r. oraz od 31 marca 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.
  4. Budynek D - izba przyjęć:
    1. 23,05 m2 pomieszczenie - umowa od 21 sierpnia 2010 r. do 20 sierpnia 2013 r.
  5. Budynek F:
    1. 366,89 m2 pomieszczenia - umowa od 19 marca 2010 r. do 21 maja 2015 r.
    2. 22 m2 plac przy budynku - umowa od 23 sierpnia 2010 r. do 22 sierpnia 2013 r.
    3. 22 m2 plac przy budynku - umowa od 10 grudnia 2010 r. do 31 grudnia 2013 r.
  6. Budynek G - poradnie przyszpitalne:
    1. 14,77 m2 gabinet - umowa od 21 września 2009 r. do 31 sierpnia 2012 r.
  7. Budynek H:
    1. 181,62 m2 pomieszczenia - umowa od 21 czerwca 2010 r. do 20 czerwca 2019 r.
  8. Plac parkingowy przed głównym wejściem - 1.000 m2 - umowa od 1 września 2010 r. do 31 sierpnia 2013 r.
  9. Hotel pielęgniarek - 319,25 m2 - umowy najmu na poszczególne pokoje zawarte przed i zawierane po nabyciu nieruchomości przez Województwo od Skarbu Państwa do dnia 30 czerwca 2011 r.

W latach 2004-2011 szpital poniósł wydatki z własnych środków oraz ze środków przekazanych przez Województwo w formie dotacji na ulepszenie niektórych budynków. Łączna wysokość tych wydatków kształtowała się następująco:

  1. Budynek B - administracyjny (wartość początkowa 378.301 zł):
    1. rok 2004 - kwota 107.369 zł
    2. rok 2011 - kwota 138.434 zł

    razem kwota 245.803 zł
  2. Budynek C - główny (wartość początkowa 2.444.307 zł):
    1. rok 2004 - kwota 1.032.139 zł
    2. rok 2005 - kwota 758.865 zł
    3. rok 2006 - kwota 1.855.939 zł
    4. rok 2007 - kwota 963.633 zł
    5. rok 2008 - kwota 2.777.209 zł
    6. rok 2011 - kwota 716.192 zł

    razem kwota 8.103.978 zł
  3. Budynek D - izba przyjęć (wartość początkowa 139.122 zł):
    1. rok 2004 - kwota 76.839 zł
    2. rok 2008 - kwota 120.000 zł
    3. rok 2011 - kwota 238.730 zł

    razem kwota 435.570 zł
  4. Budynek E - wysokozakaźny (wartość początkowa 344.372 zł):
    1. rok 2004 - kwota 705.426 zł
    2. rok 2011 - kwota 246.015 zł

    razem kwota 951.442 zł
  5. Budynek F - kotłownia (wartość początkowa 512.762 zł):
    1. rok 2004 - kwota 16.005 zł
    2. rok 2005 - kwota 740.345 zł

    razem kwota 756.350 zł
  6. Budynek G - przychodnia szpitalna (wartość początkowa 112.282 zł):
    1. rok 2006 - kwota 68.217 zł
    2. rok 2007 - kwota 1.530.481 zł
    3. rok 2008 - kwota 3.117.124 zł

    razem kwota 4.715.823 zł
  7. Stacja dezynfekcji ścieków (wartość początkowa 65.729 zł): rok 2011 - kwota 1.070.000 zł
  8. Ponadto poniesiono w 2005 r. nakłady na drogi przyobiektowe (wartość początkowa 9.739 zł) w wysokości 45.140 zł.

W stosunku do poniesionych nakładów szpitalowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Na pozostałe budynki nie poniesiono żadnych wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości zabudowanej do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów, będzie zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a) w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości (budynków i budowli oraz gruntów, z którymi są one trwale związane) do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów, będzie zwolniona od podatku:

  • na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które nie były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości nie były wydzierżawiane, ponieważ:
  1. Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony,
  2. Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków.
  3. wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku,
  4. dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt. 14 ustawy;
  • na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy w stosunku do tych części budynków, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, gdzie do dostawy dojdzie przed upływem dwóch lat od momentu ich zasiedlenia ponieważ:
    1. Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony,
    2. Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków i pozostałych części nieruchomości (plac parkingowy),
    3. wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu, i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;
  • na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, w stosunku do tych części budynków, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, z uwagi na fakt, że nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt. 14 ustawy, a do dostawy dojdzie po upływie dwóch lat od momentu ich zasiedlenia.
  • Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt. 1 i art. 2 pkt. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Województwo wskazało, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt. 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel ( art. 7 ust. 1 ustawy, którego fragment przytoczyło). Po powołaniu treści art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt. 10 i 10a oraz ust. 7 ustawy, Województwo stwierdziło, że z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Po zacytowaniu treści art. 2 pkt. 14 ustawy Województwo wskazało, iż w opisanej sytuacji wyczerpane zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt. 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towaru i usług i przedmiotowa czynność będzie zwolniona od podatku. Końcowo nadmieniło, że nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków, gdyż ponosił je bezpośrednio szpital

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Należy jednocześnie podkreślić, iż analiza przepisów ustawy - Prawo budowlane nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowiły budynki lub budowle w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. z 2012 r. Dz. U., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 3 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy