Temat interpretacji
w zakresie:1) zwolnienia z podatku towarów ujętych w spisie z natury w okresie 12 miesięcy po dniu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.2) opodatkowania dostawy gruntu po likwidacji działalności gospodarczej osoby fizycznej oraz w zakresie pytania nr 2, tj. określenia podstawy opodatkowania ww. gruntów objętych spisem z natury.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012r. (data wpływu 23.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- pytania nr 1 pkt a, tj. zwolnienia z podatku towarów ujętych w spisie z natury w okresie 12 miesięcy po dniu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych jest prawidłowe.
- pytania nr 1 pkt b, tj. opodatkowania dostawy gruntu po likwidacji działalności gospodarczej osoby fizycznej oraz w zakresie pytania nr 2, tj. określenia podstawy opodatkowania ww. gruntów objętych spisem z natury jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku towarów ujętych w spisie z natury w okresie 12 miesięcy po dniu zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych, opodatkowania dostawy gruntu po likwidacji działalności gospodarczej osoby fizycznej oraz w zakresie określenia podstawy opodatkowania ww. gruntów objętych spisem z natury.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca
Intencją Wnioskodawcy była późniejsza odsprzedaż zakupionych działek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W rezultacie, Wnioskodawca wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy z wnioskiem o podział powyższych nieruchomości. W wyniku podziału zostało wydzielonych 11 działek, z czego dwie zostały przeznaczone pod drogi gminne (działka nr 85/1 i 86/7), dwie pod drogi wewnętrzne (85/4 i 86/8), a pozostałe pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (85/3 i 86/1 stanowiące jedną nieruchomość, całość inwestycyjną oraz działki nr 86/2, 86/3, 86/4, 86/5 86/6).
W związku z przeniesieniem własności dwóch działek przeznaczonych pod drogi gminne na rzecz Gminy, Wnioskodawca otrzymał w 2011 r. odszkodowanie, które jako czynność opodatkowana podatkiem VAT zostało przez niego wykazane w deklaracji VAT-7 za grudzień 2011 r.
Wnioskodawca podjął również inne aktywne działania mające na celu sprzedaż przedmiotowych działek. Działania reklamowe obejmowały m.in. zamieszczenie zdjęć poszczególnych działek oraz opis ich cech istotnych z punktu widzenia procesu budowlanego na portalach internetowych przeznaczonych do pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca podpisał także umowy z profesjonalnymi agentami obrotu nieruchomości, których celem było zbycie ww. działek. Ponadto na działkach zostały umieszczone tablice informacyjne z podanym kontaktem do Wnioskodawcy.
Niemniej jednak jak dotąd poczynania zmierzające do sprzedaży działek nie odniosły skutku. Istnieje ryzyko, że ze względu na kryzys w budownictwie mieszkaniowym, nieruchomości wystawione na sprzedaż nie znajdą swoich nabywców w okresie wielu lat.
W przypadku, gdy Wnioskodawcy nie uda się sprzedać przedmiotowych działek w ciągu najbliższych miesięcy, wówczas dokona on zamknięcia swojej działalności gospodarczej, zgłaszając odpowiednie wnioski do organów ewidencji działalności gospodarczej oraz ZUS i Urzędu Skarbowego. W momencie zaprzestania wykonywania czynności zmierzających do wykonania odpłatnej dostawy ww. działek, Wnioskodawca dokona spisu z natury posiadanych towarów. W spisie zostaną ujęte działki wydzielone z działki nr 86 (tj. działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/7, 86/8). Natomiast działki wydzielone z działki nr 85 (działka nr 85/1, 85/3 i 85/4) nie zostaną w nim uwzględnione, gdyż w momencie jej nabycia nie wystąpił podatek naliczony podlegający odliczeniu. Spis z natury zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o VAT zostanie sporządzony na dzień wskazany w druku VAT-Z jako dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższe oznacza, że po likwidacji działalności gospodarczej przedmiotowe działki będą stanowiły majątek prywatny Wnioskodawcy. Ze względu na nieskuteczność podjętych uprzednio działań reklamowych, Wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych dodatkowych czynności mających na celu promowanie sprzedaży działek.
W związku z powyższym zadano następujące pytania
w zakresie podatku od towarów i usług.
- Czy jeżeli sprzedaż działek nastąpi po
zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, wówczas taka sprzedaż będzie stanowiła czynność:
- zwolnioną z VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które zostaną objęte spisem z natury a sprzedaż nastąpi w okresie 12 miesięcy,
- niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które nie zostaną objęte spisem z natury oraz tych objętych spisem, jeżeli sprzedaż nastąpi po upływie 12 miesięcy,
- od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wskazanego przez Wnioskodawcę w druku VAT-Z...
- Czy podstawę opodatkowania działek wydzielonych z działki nr 86, które zostaną objęte spisem z natury należy ustalić w wysokości ceny nabycia wspomnianej działki nr 86 przez Wnioskodawcę...
Zdaniem Wnioskodawcy,
- W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych działek:
- będzie zwolniona z VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które zostały objęte spisem z natury i opodatkowane podatkiem VAT, a sprzedaż nastąpi w okresie 12 miesięcy
- nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które nie zostaną objęte spisem z natury oraz tych objętych spisem, jeżeli sprzedaż nastąpi po upływie 12 miesięcy
- od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wskazanego przez Wnioskodawcę w druku VAT-Z.
- Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania działek wydzielonych z działki nr 86, które zostaną objęte spisem z natury, stanowi cena nabycia działki nr 86 przez Wnioskodawcę.
Uzasadnienie
Ad 1
Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami podatku VAT są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców () również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca nabył działki z intencją ich wykorzystania do prowadzonej działalności gospodarczej, należy przyjąć, że działa on w charakterze podatnika w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem sprzedaż przedmiotowych działek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Powyższe wnioski są spójne z interpretacją dokonaną przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 15 września 2011 r. w połączonych sprawach C-180/10 (Słaby) i C-181/10 (Kuć) Trybunał zauważył, że o działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami przesądza podejmowanie aktywnych działań, które mogą polegać na uzbrojeniu terenu lub akcjach marketingowych.
Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 31 maja 2012 r. nr IPPP1/443-388/12-4/MP uznał, że aktywność podejmowana przez Wnioskodawcę w przedmiocie zbycia przedmiotowych gruntów (m. in. ustawienie tablicy informacyjnej, zawarcie umowy z agencją nieruchomości, zamieszczanie ogłoszeń w prasie oraz Internecie, wystąpienie z wnioskiem o lokalizację zjazdu z drogi krajowej, uzyskanie dostępu do sieci elektroenergetycznej) jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.
Niemniej jednak, jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie wyklucza, że ze względu na sytuację na rynku nieruchomości, nie uda mu się zbyć wskazanych działek. Wówczas, ze względów ekonomicznych, będzie on zmuszony zlikwidować swoją działalność gospodarczą. W tej sytuacji sporządzi spis z natury posiadanych towarów zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
Przy czym powyższy przepis stosuje się do towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art.14 ust. 4 ustawy o VAT). Stąd też spisem z natury zostaną objęte działki wydzielone z działki nr 86, gdyż przy nabyciu tej nieruchomości Wnioskodawca odliczył podatek naliczony. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca odprowadzi podatek VAT należny w momencie zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Natomiast istotnym z punktu widzenia przepisów art. 14 ustawy o VAT momentem zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu będzie dzień wskazany przez Wnioskodawcę w druku VAT-Z. Jak wskazuje się w doktrynie i orzecznictwie przesłanką złożenia wniosku VAT-Z jest bowiem zaniechanie, czyli odstąpienie, zrezygnowanie z wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (a raczej z działalności gospodarczej). Zauważyć należy, że fakt, czy miało miejsce owo zaprzestanie, co do zasady będzie podlegał ocenie samego podatnika. To do niego należy ocena, czy przerwa w wykonywaniu czynności opodatkowanych (a raczej w prowadzeniu działalności gospodarczej) ma charakter trwały i w istocie stanowi zaprzestanie (np. WSA w Gliwicach w wyroku z 18 lutego 2009 r. (III SA/Gl 1416/08). Co więcej, NSA w wyroku z 25 stycznia 2006 r. sygn. I FSK 524/05 potwierdził, że wola zaprzestania prowadzonej jako osoba fizyczna działalności gospodarczej, wynika z faktu złożenia deklaracji VAT-Z.
W doktrynie potwierdza się dodatkowo, że wykreślenie z rejestru podatników VAT następuje z dniem wskazanym w zawiadomieniu VAT-Z, a zatem z tym dniem podatnik nie jest już zarejestrowanym podatnikiem VAT (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, LEX 2012 nr 117965). W związku z powyższym spis z natury powinien zostać sporządzony na dzień wskazany w druku VAT-Z jako dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Jak wskazano w stanie faktycznym, po ewentualnej likwidacji działalności gospodarczej przedmiotowe działki będą stanowiły majątek prywatny Wnioskodawcy. Po zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie będzie podejmował żadnych działań w tym marketingowych mających na celu sprzedaż wspomnianych nieruchomości.
W przyszłości może się jednak zdarzyć, że Wnioskodawca sprzeda przedmiotowe działki. Jednakże w jego ocenie, ewentualna późniejsza dostawa działek nieobjętych spisem z natury oraz tych objętych spisem jeżeli nastąpi po upływie 12 miesięcy od dnia wskazanego w druku VAT-Z jako dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie będzie on już występował w charakterze podatnika (nie będą spełnione przesłanki wskazane przez Trybunał oraz przywoływane przez organy podatkowe tj. podejmowanie działań zbliżonych do tych prowadzonych przez handlowców czy producentów). Przy czym Wnioskodawca zauważa, że sama liczba czy częstotliwość transakcji nie jest czynnikiem decydującym o statusie podatnika. Na tą kwestię zwrócił uwagę Trybunał w przywołanych wyżej wyrokach, w których to uznał, że zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych (podobnie w wyroku TSUE z 20 czerwca 1996 r. w sprawie C-155/94 Wellcome Trust).
W przypadku, gdy sprzedaż działek wydzielonych z działki nr 86, które zostaną opodatkowane VAT w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, będzie miała miejsce w ciągu 12 miesięcy od dnia wskazanego w druku VAT-Z jako dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych wówczas będzie ona zwolniona zgodnie z art. l4 ust. 7 ustawy o VAT.
Powyższe stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 sierpnia 2010 r. nr ILPP2/443-840/10-2/JKa wyraźnie wskazał, że z uwagi na fakt, iż Zainteresowany w momencie sprzedaży przedmiotowej działki nie będzie prowadził działalności gospodarczej, a rozliczając podatek od jej zakupu w remanencie likwidacyjnym zachowana zostanie zasada neutralności opodatkowania podatkiem VAT, dokonując okazjonalnej dostawy nieruchomości będzie korzystał z prawa do rozporządzania własnym majątkiem prywatnym. Ponadto zaznaczyć należy, iż po likwidacji działalności, jak wynika z opisu sprawy, nieruchomość nie będzie wykorzystywana w sposób ciągły dla celów zarobkowych, zatem nie można przypisać jej jednej z cech działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy, co sprawiłoby, że Wnioskodawca z tytułu przedmiotowej dostawy wystąpiłby jako podatnik podatku VAT, a transakcja podlegałaby opodatkowaniu tymże podatkiem. Podobnie orzekł Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 31 października 2011 r. nr ITPP2/443-1116/11/RS.
Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż działek opisanych w stanie faktycznym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli zostanie dokonana przez podatnika działającego w takim charakterze. Zaniechanie wykonywania czynności opodatkowanych, których wyrazem będzie złożenie deklaracji VAT-Z, będzie jednak oznaczało, że dotychczasowe nieruchomości będące przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, zostaną przeniesione do jego majątku prywatnego. Ewentualne późniejsze gospodarowanie majątkiem prywatnym, w ramach zwykłego zarządu, nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2
Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy o VAT podstawą opodatkowania towarów objętych spisem z natury jest ich wartość ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT. Natomiast przepis ten stanowi, że podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie istnieje cena nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.
Z powyższego wynika zatem, że przy ustaleniu podstawy opodatkowania towarów objętych spisem z natury, należy w pierwszej kolejności określić cenę netto tych towarów zapłaconą przez podatnika przy ich nabyciu. Odwołanie się przez ustawodawcę do ceny nabycia wskazuje, że jego intencją było ustalenie podstawy opodatkowania na poziomie ceny towaru (bez podatku) jaką podatnik uprzednio zapłacił.
Taka interpretacja przepisów jest zgodna z wykładnią językową. Gdyby bowiem intencją ustawodawcy było opodatkowanie towarów objętych spisem według ich wartości ustalonej na dzień dokonania spisu, posłużyłby się np. zwrotem hipotetyczna cena zbycia lub bezpośrednio odwołałby się do wartości rynkowej (tak jak to uczynił chociażby w art. 29 ust. 3 ustawy o VAT, który to przepis określa zasady ustalania podstawy opodatkowania dla należności określonych w naturze).
Stąd też w ocenie Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania działek, które zostały wydzielone z działki nr 86, a które zostaną objęte spisem z natury, stanowi cena nabycia wspomnianej działki nr 86.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 w części a uznaje się za prawidłowe, natomiast w zakresie pytania nr 1 w części b, jak i w zakresie pytania nr 2 uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosowanie do ust. 3 wskazanego wyżej art. 5, opodatkowaniu podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14.
Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.
Art. 14 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
- rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej nie mającej osobowości prawnej,
- zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
Jednakże w myśl art. 14 ust. 4 ww. ustawy o VAT przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 14 ust. 5 ww. ustawy o VAT przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W myśl przepisu art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 14 ust. 8 ww. ustawy jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów - art. 29 ust. 10 ustawy.
Kwestia zakończenia działalności gospodarczej została uregulowana w art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością, w 2006 r. nabył niezabudowane działki nr 85 i nr 86. Nabycie działki nr 86 zostało opodatkowane podatkiem VAT, a VAT został przez Wnioskodawcę odliczony. Druga z działek została natomiast nabyta od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Intencją Wnioskodawcy była późniejsza odsprzedaż zakupionych działek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W wyniku podziału powyższych nieruchomości na wniosek Wnioskodawcy, zostało wydzielonych 11 działek, z czego dwie zostały przeznaczone pod drogi gminne zbyte w zamian za odszkodowanie i opodatkowane podatkiem VAT -(działka nr 85/1 i 86/7), dwie pod drogi wewnętrzne (85/4 i 86/8), a pozostałe pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (85/3 i 86/1 stanowiące jedną nieruchomość, całość inwestycyjną oraz działki nr 86/2, 86/3, 86/4, 86/5 86/6).
Wnioskodawca zamierza dokonać zamknięcia swojej działalności gospodarczej. W momencie zaprzestania wykonywania czynności zmierzających do wykonania odpłatnej dostawy ww. działek, Wnioskodawca dokona spisu z natury posiadanych towarów.
W spisie zostaną ujęte działki wydzielone z działki nr 86 (tj. działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/7, 86/8). Natomiast działki wydzielone z działki nr 85 (działka nr 85/1, 85/3 i 85/4) nie zostaną w nim uwzględnione, gdyż w momencie jej nabycia nie wystąpił podatek naliczony podlegający odliczeniu. Spis z natury zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o VAT zostanie sporządzony na dzień wskazany w druku VAT-Z jako dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy jeżeli sprzedaż działek nastąpi po zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, wówczas taka sprzedaż będzie stanowiła czynność:
- zwolnioną z VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które zostaną objęte spisem z natury a sprzedaż nastąpi w okresie 12 miesięcy,
- niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które nie zostaną objęte spisem z natury oraz tych objętych spisem, jeżeli sprzedaż nastąpi po upływie 12 miesięcy,
- od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wskazanego przez Wnioskodawcę w druku VAT-Z.
W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z zaprzestaniem przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem w analizowanym przypadku mają zastosowanie przepisy art. 14 ustawy o VAT dotyczące opodatkowania towarów przy likwidacji działalności gospodarczej osoby fizycznej. W zawiązku z powyższym, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia spisu z natury wszystkich towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane i przy nabyciu których przysługiwało prawo odliczenia podatku. Właściwie sporządzony spis z natury winien objąć wszelkie towary, które zostały uprzednio zakupione i nie były przedmiotem dostawy, stanowiące towar w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy oraz przy nabyciu których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem należy stwierdzić, iż w sytuacji, zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, grunty które nie będą przedmiotem dostawy przed zaprzestaniem czynności podlegających opodatkowaniu, podlegają rozliczeniu wg zasad określonych w art. 14 ustawy.
Skoro, jak wskazano we wniosku, przysługiwało Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z nabyciem przedmiotowej działki nr 86, to towar ten (czyli działki powstałe z podzielenia gruntu nr 86 tj. działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8), winien być objęty spisem z natury, sporządzonym na podstawie cytowanego art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast działki wydzielone z działki nr 85 (działka nr 85/3 i 85/4) nie podlegają rozliczeniu wg zasad określonych w art. 14 ustawy, gdyż w momencie jej nabycia gruntu nr 85 nie wystąpił podatek naliczony podlegający odliczeniu.
Jednocześnie wskazać należy, iż w przypadku sprzedaży ww. działek (tj. działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8), po likwidacji działalności gospodarczej i ujęciu ich w spisie z natury, sporządzonym w trybie art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, na zasadzie określonej w art. 14 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby określić, czy po upływie 12 miesięcy sprzedaż towarów objętych spisem z natury tj. działek nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8, jak i sprzedaż działek gruntów nieobjętych spisem z natury (działka nr 85/3 i 85/4) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy również określić czy dokonujący tej dostawy będzie wówczas działał jako podatnik podatku od towarów i usług.
Warunkiem opodatkowania danej czynności VAT w świetle przepisów podatku od towarów i usług - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia podatnik i działalność gospodarcza, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu ust. 1 tego artykułu - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem podatnika te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podkreślić przy tym należy, że pod pojęciem handel należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakup towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy.
Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku zbycia przez osobę fizyczną majątku prywatnego. Zbycie majątku nabytego na własne potrzeby, a nie z przeznaczeniem do działalności handlowej, zarówno w całości, jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.
Wskazać również należy, że zarówno sama liczba i zakres transakcji sprzedaży dokonanych przez osoby fizyczne nie może mieć charakteru decydującego. Zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania ustawy o VAT, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawach C-180/10 i C-181/10 stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych. Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą dokonuje się podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.
Inaczej jest natomiast, jak wyjaśnił Trybunał, w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Takie aktywne działania mogą polegać na przykład na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, stanowią o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w związku z czym w takiej sytuacji dostawy terenu budowlanego nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Z opisu sprawy wynika, że w 2006 r. Wnioskodawca w ramach prowadzonej obecnie działalności gospodarczej, nabył w celu późniejszej odsprzedaży niezabudowane działki nr 85 i nr 86. Nabycie działki nr 86 zostało opodatkowane podatkiem VAT, a VAT został przez Wnioskodawcę odliczony. Działka została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Druga z działek została natomiast nabyta od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zainteresowany wystąpił z wnioskiem o podział powyższych nieruchomości. W wyniku podziału zostało wydzielonych 11 działek, z czego dwie zostały przeznaczone pod drogi gminne zbyte w ramach prowadzonej działalności- (działka nr 85/1 i 86/7), dwie pod drogi wewnętrzne (85/4 i 86/8), a pozostałe pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (85/3 i 86/1 stanowiące jedną nieruchomość, całość inwestycyjną oraz działki nr 86/2, 86/3, 86/4, 86/5 86/6).
Wnioskodawca podjął również inne aktywna działania mające na celu sprzedaży przedmiotowych działek. Działania reklamowe obejmowały m.in. zamieszczenie zdjęć poszczególnych działek oraz opis ich cech istotnych z punktu widzenia procesu budowlanego na portalach internetowych przeznaczonych do pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca podpisał także umowy z profesjonalnymi agentami obrotu nieruchomości, których celem było zbycie ww. działek. Ponadto na działkach zostały umieszczone tablice informacyjne z podanym kontaktem do Wnioskodawcy.
Wnioskodawca rozważa zamknięcie swojej działalności gospodarczej, zgłaszając odpowiednie wnioski do organów ewidencji działalności gospodarczej oraz ZUS i Urzędu Skarbowego oraz późniejsze zbycie przedmiotowych działek gruntu.
Jak wskazano powyżej, w przypadku zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, Wnioskodawca będzie zobowiązany sporządzić spis z natury o którym mowa w art. 14 ustawy. W spisie zostaną ujęte pozostałe działki wydzielone z działki nr 86 (tj. działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8).
Należy wskazać, iż przepisy art. 14 określają zasady opodatkowania specyficznego zdarzenia czy też stanu, jakim jest zaprzestanie przez podatnika VAT wykonywania działalności gospodarczej. Wyżej przytoczone przepisy wskazują, iż dostawa pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej towarów, które zostały uwzględnione w remanencie likwidacyjnym, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnienie jest ograniczone podmiotowo i obejmuje osoby będące byłymi wspólnikami spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące uprzednio działalność gospodarczą. Omawiana regulacja, tj. w art. 14 ust. 7 ustawy, przewiduje ponadto, iż przez okres 12 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego zwalnia się od podatku dostawę towarów objętych spisem z natury, pod warunkiem jednak rozliczenia podatku wynikającego z dokonanego remanentu likwidacyjnego.
Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji, odnośnie sprzedaży działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8 po upływie 12 miesięcy od dnia od dnia powstania obowiązku podatkowego w związku z dokonaniem spisu z natury, jak i odnośnie zbycia działek pozostałych z wydzielenia z działki nr 85 (działka nr 85/3 i 85/4), stwierdzić należy, że wynikające z niniejszej sprawy opisane przez Wnioskodawcę okoliczności faktyczne wskazują, że aktywność Zainteresowanego podejmowana w przedmiocie zbycia przedmiotowych gruntów jest porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.
Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki przeznaczone pod budowę działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, wydzielenie dróg wewnętrznych, podział terenu na poszczególne mniejsze działki gruntu, aktywne działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia. Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabył wskazaną nieruchomość do celów późniejszej odsprzedaży zakupionych działek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem w przypadku zbycia pozostałych działek, Zainteresowanego należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego, należy stwierdzić, że dokonując zbycia przedmiotowych nieruchomości tj. działka nr 85/3 i 85/4 jak i zbycia działki nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8 po upływie 12 miesięcy od dnia od dnia powstania obowiązku podatkowego w związku z dokonaniem spisu z natury, Wnioskodawca będzie działał jako podatnik wykonujący działalność gospodarczą. Dokonał on bowiem podziału gruntów, wydzielił drogi wewnętrzne, zakupił grunt do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a przede wszystkim jednak w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku nieruchomości podjął również inne aktywna działania mające na celu sprzedaż przedmiotowych działek. Działania reklamowe obejmowały m.in. zamieszczenie zdjęć poszczególnych działek oraz opis ich cech istotnych z punktu widzenia procesu budowlanego na portalach internetowych przeznaczonych do pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca podpisał także umowy z profesjonalnymi agentami obrotu nieruchomości, których celem było zbycie ww. działek. Ponadto na działkach zostały umieszczone tablice informacyjne z podanym kontaktem do Wnioskodawcy. Powyższe działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, i jednoznacznie stanowią o aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami. Powyższe czynności podjęte przez Wnioskodawcę nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w związku z czym w takiej sytuacji dostawy powyższych wydzielonych działek gruntu nie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
W ocenie tut. Organu wystąpiły okoliczności, które łącznie wskazują, iż sprzedaż przedmiotowych działek nr 85/3 i 85/4, oraz działek nr 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8 po upływie 12 miesięcy od dnia od dnia powstania obowiązku podatkowego w związku z dokonaniem spisu z natury, powstałych z podzielenia dwóch większych działek gruntu, zakwalifikować należy do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 powołanej ustawy, a Wnioskodawca dokonując ich dostawy uzyskuje status podatnika podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym, z uwagi na podjęte przez Wnioskodawcę aktywne działania marketingowe, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, zbycie działek wydzielonych z działki nr 85 (działka nr 85/3 i 85/4) oraz zbycie działek wydzielonych z działki nr 86, tj. 86/1, 86/2, 86/3, 86/4, 86/5, 86/6, 86/8 po upływie 12 miesięcy od dnia od dnia powstania obowiązku podatkowego w związku z dokonaniem spisu z natury, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca dokonując zbycia przedmiotowych nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego w ww. zakresie działalność gospodarczą, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 w części a, należało uznać za prawidłowe.
Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazał on, iż sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli będzie dotyczyć działek, które nie zostaną objęte spisem z natury oraz tych objętych spisem, jeżeli sprzedaż nastąpi po upływie 12 miesięcy, w zakresie pytania nr 1 w części b, należało uznać za nieprawidłowe.
W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi również fakt, czy podstawę opodatkowania działek wydzielonych z działki nr 86, w momencie ich objęcia spisem z natury należy ustalić w wysokości ceny nabycia wspomnianej działki nr 86 przez Wnioskodawcę.
Odnosząc się do podstawy opodatkowania towarów objętych spisem z natury, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że art. 14 ustawy o VAT odnoszą się wprost do samego dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Jak wskazano powyżej, stosownie do art. 14 ust. 8 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, czyli w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.
Zatem odwołanie się w art. 29 ust. 10 ustawy, przez ustawodawcę do ceny nabycia () określone w momencie dostawy tych towarów wskazuje, że jego intencją nie było ustalenie podstawy opodatkowania na poziomie ceny towaru (bez podatku) jaką podatnik uprzednio zapłacił, lecz ustalenie podstawy opodatkowania na poziomie wartości w momencie nieodpłatnego przekazania tychże towarów zrównanego z ich odpłatną dostawą lub na dzień objęcia spisem z natury.
Taka interpretacja przepisów jest zgodna z wykładnią językową. Ustawodawca wyraźnie posłużył się zwrotem cena nabycia towarów (bez podatku) () określone w momencie dostawy tych towarów.
Z powyższego wynika, iż podstawą opodatkowania towarów objętych spisem z natury, pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej osoby fizycznej, co do nabycia których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jest cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru określone w momencie dostawy towaru, tj. w momencie sporządzenia spisu z natury. Oznacza to, że podstawą opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru, lecz skorygowana na dzień, w którym dochodzi do zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, stwierdzić należy, iż intencją ustawodawcy było opodatkowanie towarów objętych spisem według ich wartości ustalonej na dzień dokonania spisu.
W związku z powyższym, podstawę opodatkowania działek wydzielonych z działki nr 86, które zostaną objęte spisem z natury należy ustalić w wysokości ceny nabycia, lecz skorygowanej na dzień, w którym dochodzi do zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną, stosownie do art. 29 ust. 10 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Wnioskodawca na poparcie własnego stanowiska w sprawie powołał interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2011 r. nr ITPP2/443-1116/11/RS. W powyższej sprawie przedmiotem rozstrzygnięcia było opodatkowanie podatkiem od towarów i usług lokalu użytkowego po likwidacji działalności gospodarczej. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Odnośnie natomiast powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 sierpnia 2010 r. nr ILPP2/443-840/10-2/JKa, wskazać należy, iż dotyczy ona odmiennego stanu faktycznego, iż zaprezentowanego przez Wnioskodawcę. Przedmiotem pytania Zainteresowanego w ww. sprawie jest jednorazowa sprzedaż działki budowlanej, od zakupu której przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Grunt ten objęty zostanie spisem z natury, a podatek od towarów i usług - rozliczony. Podobnie powołana przez Zainteresowanego interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 maja 2012 r. nr IPPP1/443-388/12-4/MP. W powyższej sprawie przedmiotem rozstrzygnięcia było zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W związku z powyższym powołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia nie mogą mieć zastosowania w sprawie.
W odniesieniu do przywołanego przez Zainteresowanego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 lutego 2009 r. znak III SA/Gl 1416/08, wskazać należy, iż przedmiotem sporu był fakt, czy doszło do przekroczenia obrotu obligującego do zarejestrowania się dla celów podatku od towarów i usług w myśl art. 14 ust. 6 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm., dalej ustawa o VAT z 1993 r.).
Podobnie orzeczenie Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 25 stycznia 2006 r. sygn. I FSK 524/05, zapadło na gruncie nieobowiązujących przepisów prawa, tj. na gruncie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Zatem z uwagi na powyższe, przywołane przez Zainteresowanego orzeczenia nie mogą mieć zastosowania w bieżącej sprawie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 697 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie