Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę przy realizacji projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 listopada 2015 r. (data wpływu 17 listopada 2015 r.), uzupełnionym pismem z 3 grudnia 2015 r. (data wpływu 8 grudnia 2015 r.) oraz pismem z 28 stycznia 2016 r. (data wpływu 2 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 3 grudnia 2015 r. (data wpływu 8 grudnia 2015 r.) oraz pismem z 28 stycznia 2016 r. znak: UE.0717.48.2016 (data wpływu 2 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany w ww. pismach):
Gmina w latach 2011-2015 zrealizowała zadanie pn. ..., na które w 2011 r. złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013. Niniejsze przedsięwzięcie to inwestycja celu publicznego. Roboty wykonywane były w latach 2011 (przebudowa dachu i stropu wraz z ociepleniem dachu w starej części budynku SP w) do 2015 r. (termomodernizacja całego budynku SP w ). Rzeczowy zakres robót budowlanych obejmował termomodernizację budynku szkolnego wraz z modernizacja systemu grzewczego:
- ocieplanie i otynkowanie ścian zewnętrznych budynku,
- wymianę pokrycia dachowego,
- ocieplanie dachu,
- ocieplanie stropodachu nad pomieszczeniami kuchni,
- wymianę drewnianych okien oraz drzwi elewacyjnych,
- wymianę instalacji elektrycznej oraz malowanie ścian wewnętrznych,
- wymianę instalacji c.o. oraz modernizację kotłowni (zamontowano nowy kocioł olejowy),
Przedsięwzięcie przyczyniło się do:
- zwiększenia efektywności gospodarowania energią,
- zmniejszenia zapotrzebowania na energie cieplną budynku,
- zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery,
- poprawy jakości powietrza,
- poprawy warunków kształcenia na poziomie podstawowym,
- poprawy jakości życia mieszkańców Gminy.
Projekt będzie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych finansowany ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013, Priorytet V Środowisko, działanie 65.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii. Ponadto projekt jest finansowany z budżetu Gminy. Wartość całkowita przedmiotowego projektu wynosi 1 634 904,41 PLN. Dofinansowanie
z EFRR wyniesie 752 864,76 zaś wkład własny Gminy (15% wydatków kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane wynosi łącznie 882 039,65 PLN. Beneficjentem, który otrzyma dotację z RPO WSL 2007-2013 oraz będzie ją rozliczać jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego). Faktury VAT dotyczące zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu były wystawiane na Gmine. Realizacja tego projektu jest związana z wykonaniem zadań własnych Gminy, która dla tych czynności nie jest uznawana za podatnika podatku VAT.
W piśmie z 3 grudnia 2015 r. Wnioskodawca poinformował, że:
- Pomieszczenia Szkoły Podstawowej w B były w przeszłości wynajmowane okazjonalnie osobom trzecim prowadzącym działalność gospodarczą (szkoła tańca). Wynajem jest czynnością opodatkowaną. SP B nie wystawiała faktur korzystając ze zwolnienia podmiotowego. Na chwilę obecną w Gminie nie doszło do konsolidacji będącej konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-76/14. Rzeczowa realizacja projektu pn. ... Podstawowej w B została zakończona 23 października 2015 roku. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu, towary i usługi nabyte w trakcie jego realizacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w B...
- Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Ponadto w piśmie z 28 stycznia 2016 r. Wnioskodawca poinformował, że:
- Gmina przekazała Szkole Podstawowej w B poniesione nakłady inwestycyjne nastąpiło to w dniu 31 grudnia 2015 r.
- Budynkiem szkoły administruje Szkoła Podstawowa w B.
- Pomiędzy zakończeniem projektu (podpisaniem końcowego protokołu odbioru), a przekazaniem szkole poniesionych nakładów inwestycyjnych Urząd Gminy nie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych związanych z realizacją projektu.
- Szkoła Podstawowa w B nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca jako beneficjent projektu ... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do ww. projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków niniejszego projektu. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuję wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Taka sytuacja nie zachodzi w przypadku realizacji przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług
(t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się, wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.
Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:
- jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ;
- odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z opisu sprawy wynika, że w latach 2011-2015 Wnioskodawca zrealizował zadanie pn. ... Podstawowej na które w 2011 r. złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013. Niniejsze przedsięwzięcie to inwestycja celu publicznego. Roboty wykonywane były w latach 2011 (przebudowa dachu i stropu wraz z ociepleniem dachu w starej części budynku SP ) do 2015 r. (termomodernizacja całego budynku SP w B). Beneficjentem, który otrzyma dotacje z RPO WSL 2007-2013 oraz będzie ją rozliczać jest Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) faktury VAT dotyczące zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu były wystawiane na Gminę. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT jednakże realizacja tego projektu jest związana z wykonaniem zadań własnych Gminy, która dla tych czynności nie jest uznawana za podatnika podatku VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy w przedmiotowej sprawie, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie są spełnione.
Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, natomiast realizacja projektu związana jest z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań własnych wynikających z cyt. Ustawy o samorządzie gminnym.
Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 485 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach