Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).
Pismami z dnia 1 czerwca 2004 r. L.dz. FZ/46/2004, Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnych informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:
- Spółka zamierza zaciągnąć pożyczkę od zagranicznego podmiotu zarejestrowanego w Szwecji.
- Kontrahent szwedzki nie posiada żadnych akcji w Spółce
- Kontrahent szwedzki nie jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatkowych.
- Umowa zostanie zawarta w Szwecji, a środki pieniężne w momencie jej zawarcia będą się znajdowały na terytorium Szwecji.
Wątpliwości Podatnika dotyczą prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.
W zakresie podatku od towarów i usług Spółka zajęła stanowisko, iż:
- ww. czynności należy zaklasyfikować jako świadczenie usług w Dziale 65 PKWiU - usługi pośrednictwa finansowego,
- miejscem świadczenia usług będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu ww. usług,
- podstawą opodatkowania będzie kwota należnych odsetek,
- przedmiotowe usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, - obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia przez kontrahenta szwedzkiego faktury,
- kwoty związane z importem przedmiotowych usług nie będą miały wpływu na prawo Spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego,
W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:
Przedmiotowa umowa nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.
Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:
W zakresie podatku od towarów i usług:
Stanowisko Spółki zasługuje na częściową aprobatę. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą" - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Aby doszło do czynności podlegających opodatkowaniu w postaci dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów muszą być spełnione m.in. dwa warunki tj. przedmiotem transakcji musi być towar w rozumieniu ustawy, musi dojść do przeniesienia prawa do dysponowania tym towarem jak właściciel.W omawianym przypadku dojdzie do zawarci umowy pożyczki pieniężnej. O ile należy przyjąć, iż dojdzie do przekazania prawa do dysponowania pieniądzem jak właściciel, to nie zostanie spełniony drugi z ww. warunków, tj. przedmiotem transakcji nie będzie towar w rozumieniu ustawy. Bowiem pieniądz nie został wymieniony jako towar w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jak wywiedziono powyżej w przedmiotowym przypadku nie dojdzie do dostawy towarów, natomiast niewątpliwie dojdzie do
"świadczenia" o którym mowa w powołanym art. 8 ust. 1 ustawy. Zatem zostaną spełnione ustawowe przesłanki aby uznać daną czynność za świadczenie usług w rozumieniu ustawy.W opinii tut. organu podatkowego słusznym jest pogląd jednostki, iż przedmiotowa usługa winna być sklasyfikowana w PKWiU w kategorii 65.22.10-00.00 jako usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Z powyższego wynika, iż co do zasady miejscem świadczenia usług jest miejsce siedziby (prowadzenia działalności) świadczącego usługę (w
tym przypadku Szwecja). Jednakże ustawodawca w art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy, przewidział odmienne uregulowania od ww. Zgodnie z powołanymi przepisami w przypadku usług m.in. finansowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Z powyższego wynika, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie miejsce gdzie usługobiorca posiada siedzibę (w tym przypadku Rzeczpospolita Polska).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Wobec powyższego podatnikiem z tytułu nabycia
tych usług będzie Spółka, bowiem będzie usługobiorcą usług świadczonych przez podmiot posiadający siedzibę poza terytorium kraju.
Na podstawie art. 29 ust. 17 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Zatem za podstawę opodatkowania należy uznać wynagrodzenie należne kontrahentowi szwedzkiemu (odsetki oraz wszelkie inne należności opłaty manipulacyjne, prowizje itp.)
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Natomiast w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie (PKWiU Sekcja J tylko i wyłącznie 65 - 67). Z uwagi, iż przedmiotowe usługi
mieszczą się w katalogu usług wymienionych w ww. poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy, będą one zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy, m.in. art. 19 ust. 4 stosuje się odpowiednio do importu usług. Wobec powyższego zasada ta będzie miała również zastosowanie w niniejszej sprawie. Jak słusznie zauważa Spółka obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta szwedzkiego. Należy jednak podkreślić, iż w przypadku gdy kontrahent nie wystawi faktury w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi obowiązek podatkowy powstanie siódmego dnia od jej wykonania (przekazania środków pieniężnych). Bowiem ustawodawca nie uzależnił powstania obowiązku
podatkowego jedynie od daty wystawienia faktury, lecz ograniczył go do siódmego dnia od wykonania usługi.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jak słusznie wskazuje Jednostka przepis powyższy nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem Spółka nie będzie podmiotem świadczącym usługi, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Będzie jedynie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu importu tych usług.
W zakresie podatku od czynności
cywilnoprawnych.
W przypadku gdy przedmiotem umowy pożyczki są pieniądze lub rzeczy oznaczone co do gatunku znajdujące się w chwili zawierania umowy poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas umowa taka nie podlega opodatkowaniu podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 89, poz. 959 ze zm.).
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.