Temat interpretacji
Stan faktyczny
Podatnik - (stocznia remontowa) zakupuje części oraz wyposażenie dla środków transportu morskiego od kontrahentów z krajów Unii Europejskiej. Dostarczane towary są transportowane z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do Polski.
Ocena prawna stanu faktycznego
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy (...) 83 ust. 1 pkt 1, 3,10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach.
W art. 83 ust.1 ustawodawca wskazuje, że stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw armatorom morskim:
- statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
- tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
- statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
- statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
- statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),
- pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
Natomiast ust. 1 pkt 3 i pkt 10 art. 83 dotyczą odpowiednio: dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu oraz dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:
- używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
- używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
- marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.
Jeżeli zatem Podatnik dokonuje nabycia ww. towarów, tj. części do środków transportu morskiego, o których mowa wyżej i wyposażenia tych środków, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane z terytorium innego kraju członkowskiego na terytorium RP, nabycie takie nie jest uważane za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co powoduje, że na Podatniku nie ciążą obowiązki związane z opodatkowaniem tego nabycia ani dokumentowania tego na potrzeby podatku od towarów i usług.
W interesie Podatnika leży natomiast posiadanie dokumentacji, iż nabywany towar jest towarem, o którym mowa w cytowanych wyżej przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taki nie podlega opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.