Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), w odpowiedzi na Państwa pismo ... - Interpretacja - RO/436/117/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.07.2004, sygn. RO/436/117/2004, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), w odpowiedzi na Państwa pismo złożone w dniu 08.06.2004 r., Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że:

W sprawie wydania towarów i świadczenia usług na rzecz ZFŚS.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonych przepisów wynika, że samo wydanie towarów i świadczenie usług na rzecz ZFŚS bez spełnienia w/w warunków, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z Waszego pisma nie wynika, aby ZFŚS stanowił odrębny podmiot gospodarczy będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Samego wydania towarów na rzecz ZFŚS, nie można, zatem utożsamiać ze zmianą właściciela towarów, gdyż ich właścicielem nadal pozostaje Wasza firma, zaś w przypadku samego świadczenia usług, ZFŚS funkcjonujący w ramach Waszej firmy, nie jest osobą prawną, ani też jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Ponadto nie zachowany został warunek odpłatności pomiędzy odrębnymi jednostkami gospodarczymi.

Zatem, czynności polegające na wydaniu towarów i świadczeniu usług na rzecz ZFŚS w sposób przedstawiony w Waszym piśmie, nie są objęte zakresem opodatkowania określonym w/w ustawą.

Podatek naliczony od nabytych towarów i usług na rzecz ZFŚS, może stanowić przedmiot odliczenia w rozliczeniu podatkowym w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, mają wyłącznie zastosowanie do nieodpłatnego przekazania lub zużycia towarów, ich darowizn i nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz konkretnych osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług stanowiących przedmiot świadczenia. Dotyczy to również nieodpłatnych świadczeń sfinansowanych z ZFŚS z uwzględnieniem art. 7 ust. 3 i 4 cyt. ustawy.

W sprawie podatku naliczonego z tyt. zakupu paliwa do samochodów dostawczych i ciężarowych.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Tymi samochodami w myśl art. 86 ust. 3 i 5 są samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc /siedzeń/ łącznie z miejscem dla kierowcy. Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc /siedzeń/, o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie w/w decyzji, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Z powyższego wynika, że jeżeli będzie to paliwo do samochodu o ładowności niższej niż określona według powyższego wzoru, podatek od zakupionego paliwa nie podlega odliczeniu. W przypadku ładowności wyższej przysługuje odliczenie podatku według ogólnych zasad.

Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest, bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

Należy jednak zaznaczyć, że obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 01.02.1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 r. Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot /producenta, importera/, dla którego zostało ono wydane.

Tak więc, podatek naliczony od zakupu paliwa do samochodów ciężarowych i specjalnych nie posiadających świadectwa homologacji, może stanowić przedmiot rozliczenia podatkowego, o ile konstrukcja tych samochodów wyklucza w sposób oczywisty ich przynależność do samochodów z tzw. "kratką", tj. do samochodów nie spełniających wymogów określonych zacytowanymi wyżej przepisami. W przypadkach wątpliwych, zwłaszcza w odniesieniu do samochodów osobowo - ciężarowych i dostawczych, Wasza firma we własnym interesie powinna wystarać się o duplikat świadectwa homologacji lub w/w decyzji, gdyż na mocy w/w przepisów nie będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu paliw i gazu do tych samochodów. Dowód rejestracyjny pojazdu nie stanowi, bowiem podstawy do uznania danego pojazdu samochodowego za samochód ciężarowy lub osobowy dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy