Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pana wniosek z dn... - Interpretacja - US-VII-443/33/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.08.2004, sygn. US-VII-443/33/04, Urząd Skarbowy w Jarosławiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pana wniosek z dnia 8.07.2004 r. w sprawie interpretacji pojęcia "obrót" zawartego w art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, a w szczególności zwrotu "refundacja", Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu uprzejmie wyjaśnia:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie godzi się pan z wyjaśnieniem w sprawie rozliczania podatku od towarów i usług "refundacji" za leki otrzymanych z budżetu państwa przez podmioty prowadzące apteki. Uzasadnia pan, dlaczego taka interpretacja jest błędna. Powołuje pan przepis art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług z własnym wyjaśnieniem, ze przepis ten nie zawiera pojęcia "refundacja". W dalszej części przytacza pan znaczenie słowa "refundacja" wg słownika współczesnej polszczyzny - jako zwrot poniesionych kosztów. Przywołuje pan również wyjaśnienie Ministra Finansów umieszczone na stronie internetowej MF dotyczące powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w przypadku otrzymania dotacji należnych z budżetu państwa. Na zakończenie stwierdza pan, iż nie jest w stanie na podstawie otrzymanej kwoty przelewu ustalić stawek procentowych podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania dla podatku od towarów i usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje - zgodnie z art. 19 ust. 21 ww. ustawy - z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie precyzuje, co należy uznać za "inne dopłaty o podobnym charakterze". Refundacja dla aptek jest dokonywana przez NFZ na podstawie art. 125 ust. 1 ustawy z dnia 23.01.2003 r. o powszechne ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 ze zm.). Zgodnie z art. 29 ust. 21 "refundacja" zawiera się w pojęciu "inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą". Nie ulega wątpliwości, że wysokość refundacji za dany lek wpływa znacząco na cenę tego leku wobec powyższego swoim charakterem jest podobna do dotacji czy subwencji.

Reasumując, przy sprzedaży leku objętego refundacją obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu dostawy powstaje na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 lub ust. 4, ale tylko od części należności pomniejszonej o kwotę refundacji. Od części odpowiadającej kwocie refundacji, która dotyczy danego leku obowiązek ten powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika - zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszej informacji udzielono wg stanu prawnego obowiązującego w dniu 6.08.2004 r.

Urząd Skarbowy w Jarosławiu