![](https://g.infor.pl/p/_files/37871000/vat-podatek-37870963.jpg)
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie, w odpowiedzi na pismo z dnia 07 lipca 2004 r. (data wpływu - 08.07.2004 r.), na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług dostępu do sieci internet poprzez stałe łącze (dostęp szerokopasmowy).
Na podstawie
przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 13 zostały wymienione "Usługi transmisji danych i wiadomości - wyłącznie usługi dostępu do sieci Internet świadczone na rzecz uczniów, studentów, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli, placówek oświatowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych i placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz na rzecz państwowych i samorządowych instytucji kultury".
Natomiast pod poz. 14 załącznika nr 4, zamieszczono bez względu na PKWiU, "Usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy".
Analizując powyższy przepis w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usług na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych
nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy stwierdzić należy, że zwolnienie to zostało zawężone ze względu na rodzaj odbiorcy do użytkowników indywidualnych oraz ze względu na cechy odbiorcy do nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy.
Z uwagi na niezdefiniowanie ww. pojęć w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rozumienie omawianej regulacji należy przyjąć na podstawie wykładni językowej.
Użytkownikiem będzie zatem osoba fizyczna, prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Może to być każdy podmiot posiadający zdolność nabywania praw i zaciągania zobowiązań. Ponadto podmiot korzystający ze zwolnienia musi być użytkownikiem indywidualnym tej usługi, czyli powinien ją wykorzystywać wyłącznie na własne potrzeby. Ograniczenie zwolnienia do użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy należy rozumieć jako
wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie dostępu do Internetu, przy czym tylko dostępu szerokopasmowego (np. usługi dla kawiarenek internetowych).
Zwolnieniu podlegają wobec tego usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do Internetu dla wszelkich użytkowników indywidualnych tj. osób fizycznych, prawnych, jednostek nieposiadających osobowości prawnej, które nabywają tę usługę na własne potrzeby. Podmiot nabywający tę usługę może prowadzić jakąkolwiek działalność gospodarczą, poza polegającą na świadczeniu usług dostępu szerokopasmowego do Internetu.
W przypadku zbycia przedmiotowych usług podatnikom prowadzącym działalnośc w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu, usługa ta będzie opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
Natomiast odnośnie odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Telekomunikację Polską S.A. za usługę dostępu do internetu, tut. organ podatkowy wyjaśnia iż, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do unormowań zawartych w art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części
kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką częśc kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Natomiast zgodnie z ust. 3, proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, z zastrzeżeniem ust. 10. Czytamy w nim, że w przypadku gdy proporcja określona z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
- nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.
W art. 90 określono zasady częściowego odliczenia podatku naliczonego, co czynione jest w oparciu o obroty osiągnięte w roku poprzednim. W art. 163 ustawy VAT postanowiono, że jeżeli w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3-7, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy.
W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9, tzn. przyjmuje się proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.