stawka podatku z tytułu sprzedaży karnetu na wstęp na siłownię i squash, w przypadku gdy, ćwiczenia są prowadzone pod opieką trenera, instruktora, s... - Interpretacja - IBPP2/443-608/12/RSz

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2012, sygn. IBPP2/443-608/12/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

stawka podatku z tytułu sprzedaży karnetu na wstęp na siłownię i squash, w przypadku gdy, ćwiczenia są prowadzone pod opieką trenera, instruktora, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.11.10.0

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012r. (data wpływu do tut. organu 18 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu sprzedaży karnetu na wstęp na siłownię i squash, w przypadku gdy, ćwiczenia są prowadzone pod opieką trenera, instruktora, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.11.10.0 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku z tytułu sprzedaży karnetu na wstęp na siłownię i squash, w przypadku gdy, ćwiczenia są prowadzone pod opieką trenera, instruktora, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.11.10.0.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Od listopada 2011r. - Wnioskodawca prowadzi klub fitness sprzedając usługi związane z rekreacją ruchową i poprawą kondycji fizycznej - siłownia, squash.

Wnioskodawca sprzedaje karnety wstępu ilościowe, które sklasyfikowano wg PKWiU 93.11.10.0 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, z zastosowaniem 23% stawki VAT - w przypadku samodzielnych zajęć, jak również pod nadzorem trenera.

Wnioskodawca ostatnio przeczytał, że w przypadku sprzedaży karty wstępu, zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011r., stosując PKWiU z 2008r. stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zmianami) - usługi polegające na sprzedaży karty wstępu są podatkowane stawką 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży karnetu na siłownię i squash ćwiczenia bez nadzoru trenera Wnioskodawca może zastosować stawkę 8% VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy uczestnik samodzielnie korzysta z urządzeń na sali w obiekcie winien zakupić karnet z 8% stawką VAT, w przypadku gdy ćwiczenia są prowadzone pod opieką trenera, instruktora ze stawką 23% VAT - o sposobie przebywania na obiekcie informuje w momencie zakupu karnetu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Natomiast, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują Usługi związane z działalnością obiektów sportowych klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne.

W dziale 93 usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

I.93.1 Usługi związane ze sportem,

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m. in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 93.13.10.0.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Stwierdzić należy, iż poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, jak już wcześniej wskazano, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Bez znaczenia zatem pozostaje w tym przypadku, czy ćwiczenia odbywają się pod opieką trenera, instruktora. Istotnym jest prawidłowe zakwalifikowanie usługi do grupowania PKWiU.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi klub fitness sprzedając usługi związane z rekreacją ruchową i poprawą kondycji fizycznej - siłownia, squash.

Wnioskodawca na ww. zajęcia sprzedaje karnety wstępu ilościowe, które sklasyfikowano wg PKWiU 93.11.10.0 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Klienci Wnioskodawcy korzystają z urządzeń zarówno samodzielnie jak również pod nadzorem trenera.

Jak wskazano wcześniej w przypadku usług związanych z działalnością obiektów sportowych istotnym jest prawidłowe zaklasyfikowanie świadczonych usług do grupowania PKWiU 93.11.10.0. Prowadzenie zajęć ćwiczeń na siłowni czy też squash pod opieką trenera w przypadku zaklasyfikowania świadczonych usług do grupowania PKWiU 93.11.10.0 pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym uzależnienie przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT od faktu, czy klienci korzystają z zajęć pod opieką trenera, instruktora bądź samodzielnie, o czym informują w chwili zakupu karnetu nie wpływa na sposób opodatkowania usługi, czyli w konsekwencji na stawkę podatku. Takie więc uzasadnienie opodatkowania świadczonych usług stawkami 8% i 23% jest nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, iż w przypadku gdy faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi, wskazane w pytaniu, tj. usługi, na które Wnioskodawca sprzedaje karnet na siłownię i squash ćwiczenia, bez pomocy instruktora, czy też pod opieką trenera, instruktora, są usługami o wskazanym przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU 93.11.10.0, to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Wskazane zaś w uzasadnieniu okoliczności pozostają bez wpływu na stawkę podatku.

Mając zatem na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je całościowo za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania świadczonych usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż jak to już wcześniej wskazano, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych przez niego usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy zauważyć, iż zmiana któregokolwiek elementu stanu faktycznego, (w szczególności innego niż wskazane przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wg PKWiU świadczonych przez niego usług) powoduje utratę ważności niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 907 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach